Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Obsessie met andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Obsessie met andere honden

Ongelezen bericht door georges »

Oké, misschien is het woord "obsessie" wat overdreven, maar het lijkt toch steeds meer die kant op te gaan :ugh:

Onze jonge reu van 11 maanden heeft andere honden altijd heel interessant geworden, en die interesse lijkt met zijn leeftijd enkel maar te groeien. Op straat is hij altijd op de uitkijk naar andere honden, en als we op wandeling een groep mensen tegenkomen gaat hij altijd meteen op zoek naar de viervoeter die al dan niet bij hen hoort. Zijn reactie op andere honden: fixeren, niet meer verder willen lopen, piepen, altijd er naartoe willen... Rust is op die momenten ver te zoeken. Daarbij komt dat hij absoluut niet voergericht is en op dat moment met niets af te leiden valt. Momenteel merk ik bij mijzelf dat ik me er erg druk in maak en nogal snel boos op 'm wordt, maar een strenge aanpak lijkt de situatie ook niet te verbeteren. Als we richting de hond gaan en hij weet dat hij hem zal mogen begroeten gaat het eigenlijk vrij oké (hij trekt niet meer zo aan de lijn en als we na een begroeting doorlopen gaat het ook best goed), maar als hij er niet naartoe mag lijkt het het einde van de wereld wel :roll:

Ik hoop uiteraard dat het enkel een fase is en zijn interesse met de leeftijd wel zal afnemen, maar ik twijfel erg over hoe momenteel met deze situatie's om te gaan. Voorbeeld van vandaag: op wandeling langs een boerderij met erfhonden achter een poort, waar hij dus absoluut naartoe wil. Gewoon doorlopen is bijna onmogelijk. De Jack Russel kruipt onder de poort door (met ontblote tanden ed), en dan moet ik hem echt meesleuren. Hetzelfde met een andere erfhond een stuk af van het pad waar we liepen, daarbij kon ik nog net zijn lange lijn grijpen voor hij er naast stond om hem gezellig te begroeten.

Iemand tips om de rust weer te laten keren en van andere honden niet zo'n dingetje te maken?
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Obsessie met andere honden

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Misschien kan je hem net belonen met de begroeting zelf? Er is iets wat hij óntzettend graag wil (naar soortgenoten toe), ik zou dat in mijn voordeel gebruiken.
Dat je hem bijvoorbeeld eerst duidelijk maakt dat niet elke hond begroet mag worden en er dus doorgelopen moet worden, zodra hij dat netjes doet en de andere hond al wat verder weg is mag hij in de mate van het mogelijke het spoor van de andere hond volgen als beloning. Dat gaan uitbouwen tot hij als reactie op een andere hond net netjes aan de lijn gaat lopen omdat hij weet dat hij daardoor krijgt wat hij wil. Even met de stem laten weten of hij mag gaan of niet.

Ik ken een teefje die als een os in de lijn hangt richting andere honden maar er eigenlijk helemaal niets mee wil.
Ze trekt obsessief naar soortgenoten toe omdat ze meer informatie wil over het dier maar niet zozeer uitgebreid contact wenst.
Vaak gaat het honden puur om het vergaren van informatie en niet zozeer om de andere hond zelf, vandaar dat het geurspoor op zich al belonend kan werken.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ik had in het begin hetzelfde, maar toch even kennismaken heb ik nooit gedaan, ik heb wel een rottweiler,
en niet iedereen is daar gecharmeerd van, hoofdzakelijk de eigenaars.
Lana wilde maar al te graag naar die ander, piepen, draaien, niet door willen lopen, soms gewoon een bokkig steigerend paard [niet uit agressie, maar om te spelen]
maar ik heb voet bij stuk gehouden, kijken mag, maar wel doorlopen, er wordt geen kennis gemaakt.
het heeft heel wat zweetdruppels en door zettings vermogen gekost, ook met lekkernijen, speeltjes, conseqent blijven is bij dit ras toch echt nodig, wat niet mag, mag ook echt niet, ook niet voor 1 keer,
nu ze anderhalf is, is het al voor 95 % verbeterd, en natuurlijk wil ze nog wel graag, maar ze is nu gewoon te corrigeren, zonder al te veel ophef.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Mag hij ook wel eens met een andere hond spelen? Of mag dat helemaal nooit. Want op die manier maak je het ook wel heel bijzonder. Jack is 11 maanden en ook gek op andere honden. Hij mag met de meeste honden spelen als hij los loopt, dus het hele bijzondere gaat er wat af en ik kan hem steeds vaker mee roepen als hij niet naar een andere hond mag.

Aangelijnd lopen we gewoon door, en soms hangt hij dan wel wat in de lijn maar toch lopen we door. :wink: Dus dat snapt hij ook steeds beter. Als hij dat goed doet krijgt hij een beloning. En afleiden met een door hem gevonden piepbal waar hij helemaal gek op is gaat ook heel goed.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Bij een jonge hond zou ik me daar totaal niet druk om maken en de hond alle kans geven om lekker te kunnen uitleven met andere jonge honden.
Een hond die alleen is met zijn menselijke eigenaren hunkert nou eenmaal naar contact met soortgenoten.
Ik zou lekker veel losloopgebieden opzoeken en actief je best doen om je hond zo veel mogelijk in contact te brengen met geschikte speelmaatjes. Dan laat ie vanzelf een stel boze erfhonden ook wel links liggen, ga ik dan vanuit.
Ik verwacht van mijn honden op zn tijd natuurlijk echt wel discipline, maar wel in het achterhoofd dat het volwassen honden zijn die dagelijks meerdere keren per dag los andere honden tegenkomen. Daarnaast hebben ze elkaar. Voor een jonge hond die geen maatje thuis hebt vind ik dat nog een beetje teveel gevraagd.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

En ook niet boos worden. Ik snap wel dat het frustrerend is maar toch wil je dat de hond jou leuker gaat vinden dan de andere hond die hij ziet. En als je boos bent gaat dat niet lukken. Je kunt beter neutraal zijn als vrolijk zijn niet lukt :wink:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Jackira schreef:Ik snap wel dat het frustrerend is maar toch wil je dat de hond jou leuker gaat vinden dan de andere hond die hij ziet.
Nou dat wil jij misschien, en het is een tactiek maar ik zie dat eigenlijk nooit slagen.
Van die baasjes die alles uit de kast trekken om maar 'leuk gevonden te worden' van speeltjes tot rookworst, gierend en gillend naar hun hond in de hoop dat er interesse wordt gewekt. Maar daar is toch geen beginnen aan? Ik vind het vooral heel eigenaardig gedrag. Ik kan er niets mee en mijn hond waarschijnlijk ook niet.
Ik vind het heerlijk als mijn honden een andere hond hebben ontmoet die op dat moment leuker is dan ik. Dan ga ik er lekker naar zitten kijken en geniet daarvan. Ik ben nou eenmaal heel vaak niet zo leuk voor ze, omdat ik geen andere hond ben.
De behoefte aan controle mag dit soort momenten toch niet bederven?
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Paisley schreef:
Jackira schreef:Ik snap wel dat het frustrerend is maar toch wil je dat de hond jou leuker gaat vinden dan de andere hond die hij ziet.
Nou dat wil jij misschien, en het is een tactiek maar ik zie dat eigenlijk nooit slagen.
Van die baasjes die alles uit de kast trekken om maar 'leuk gevonden te worden' van speeltjes tot rookworst, gierend en gillend naar hun hond in de hoop dat er interesse wordt gewekt. Maar daar is toch geen beginnen aan? Ik vind het vooral heel eigenaardig gedrag. Ik kan er niets mee en mijn hond waarschijnlijk ook niet.
Ik vind het heerlijk als mijn honden een andere hond hebben ontmoet die op dat moment leuker is dan ik. Dan ga ik er lekker naar zitten kijken en geniet daarvan. Ik ben nou eenmaal heel vaak niet zo leuk voor ze, omdat ik geen andere hond ben.
Dat dus .
En waarom zou je niet eens uit je slof mogen schieten en je eens gewoon opstellen als een baas die nu wat gedaan wil hebben . Constand je kinderen met cadautjes en vreten proberen te lijmen gaat het ook niet worden om als de leukse ouder te worden gezien en dat het kind zo lekker functioneren gaat.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Jackira
Zeer actief

Paisley schreef:
Ik zeg toch niet dat je nooit boos mag worden. Maar gefrustreerd boos reageren heeft in dit geval blijkbaar geen zin. Want hij is al boos geweest en dat helpt niet. Een keer goed boos corrigeren is prima als het doorkomt maar in dit geval lijkt het meer op voortdurende ergernis en daar word je niet leuker van voor de hond.

En ik laat m'n honden juist ook veel spelen maar TS wil er iets mee dus dan kun je proberen om af te leiden op een juist moment. Het is wel leuk als er enige vorm van controle ontstaat langzamerhand.

Ik heb m'n honden altijd op een vriendelijke manier het loslopen aangeleerd. Met geduld en ze altijd roepen op een momentje dat de aandacht voor de andere hond verslapt en dan belonen. Dat heeft heel veel succes opgeleverd dus mijn ervaring is wel dat leuker zijn in zo'n situatie werkt. Maar dit is niet een standaard manier voor alle opvoed situaties, dus in andere gevallen werkt een eenmalige boze correctie misschien wel. Ligt aan de situatie en of de hond je begrijpt.
Jackira
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Paisley schreef:
Dat dus .
En waarom zou je niet eens uit je slof mogen schieten en je eens gewoon opstellen als een baas die nu wat gedaan wil hebben . Constand je kinderen met cadautjes en vreten proberen te lijmen gaat het ook niet worden om als de leukse ouder te worden gezien en dat het kind zo lekker functioneren gaat.
Ik zeg niet dat je nooit uit je slof zou mogen schieten. Als je een keer boos word en het werkt is prima. Maar voortdurend boos roepen in een situatie waarbij er niet geluisterd wordt is nutteloos. dat bedoel ik. Niet chagarijnig en boos zijn maar geduld hebben en je hond leuk laten spelen. Dat is ook een vorm van zelf leuk zijn. Want als de hond dan uiteindelijk naar je toekomt en vrolijk reageren geeft meer saamhorigheidsgevoel dan als een chagarijnige azijnpisser reageren naar je hond.
Jackira
Zeer actief

Leuk zijn is niet lokken en omkopen met worst en dansjes. Leuk zijn is je hond lekker laten spelen, er naar kijken en blij worden en samen gezellig weer verder. En op een moment dat de hond wat minder op de andere hond is gefixeerd contact maken met je hond.

Ik kan me echter wel voorstellen dat je ook je hond uit zo'n situatie terug wilt kunnen roepen al doe je dat niet altijd. Maar soms is zo'n andere hond niet zo leuk, of geblesseerd of de baas wil doorlopen. Dan is langzamerhand steeds meer controle er op krijgen wel prettig.

En als je af en toe een andere hond tegenkomt en het een heel evenement is voor je hond dan zou ik ze ook altijd leuk laten spelen. Maar als het zo is dat je in een uur tijd soms wel 20 of 30 andere honden tegenkomt dan is enige vorm van controle wel fijn. Zonder Jack loop ik met Shira in het park twee keer een grote ronde in een uur. Met Jack loop ik in een uur nog niet eens het halve park door omdat zowel Shira als ik op hem staan te wachten als hij speelt. :mrgreen: En dat is prima.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Hier ook een jonge hond van 11 maanden. Toen hij wat jonger was, deed hij precies hetzelfde als wat jouw hond doet.

Inderdaad had ik in het begin ook van de baas hoort de leukste te zijn.... Nou ben er snel vanaf gestapt, deze baas heeft gewoon even duidelijk gemaakt dat het gedrag "not done" is. En dat hoeft helemaal niet op een rot manier te zijn, maar wel even heel duidelijk zijn. In het begin had mijn hond zoiets van "hè, wat gebeurt er nou?", maar hij snapte al snel wat de bedoeling was. Nu loopt hij gewoon mee. Heel soms nog wel eens de neiging om te blijven staan en te springen, maar als ik dan zeg van "doorlopen". Dan gaat hij snel mee.

Dus niet wanhopen, komt goed !
Groetjes Charlie

Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Je hebt toch een peruaan, of vergis ik mij nou? Dat ras is niet 1 van de gemakkelijkste en dit ras met ''grof'' geweld aanpakken werkt averechts. En daarbij is het nog eens een jonge reu, misschien moet je eerst naar je eigen gedrag kijken hoe je al bij voorbaat reageert, vaak is dat een reactie op jou gedrag. Het zijn enorme slimme honden en als je zijn gedrag verkeerd interpreteer dan verlies je de controle over zijn gedrag. Misschien een idee om eens een deskundige in te schakelen die een wandeling met jou mee loopt.
Afbeelding
georges
Zeer actief

Bedankt allemaal voor de antwoorden!
Tara schreef:Zoeken naar iets anders als beloning. Pak een speelgoedje en maak dat tot een Heel Erg Belangrijk (en exclusief!) speeltje.
Er mag alleen mee gespeeld worden tijdens de wandelingen en zorg dat het de grootste beloning voor je hond wordt. Op spannende momenten kun je hem dan daarmee afleiden. :wink:

Wij hebben nu ook een uitdaging: een herplaatshond die (nog of misschien) niet kan loslopen en die buitenshuis ook alleen met haar eigen dingetjes en snuffelarij bezig is. Ze luistert nog niet goed naar haar naam, is niet op voertjes en speeltjes kent ze helemaal niet. Hopelijk gaat het lukken voordat ze overlijdt, aangezien ze bijna 13 is. :LOL:
Dat zal ik zeker proberen, ik had er al aan gedacht een piepspeeltje te kopen om buiten te gebruiken. Ik heb het al met zijn flostouw geprobeerd, maar dat vindt hij niet interessant genoeg...
-Saskia- schreef:Misschien kan je hem net belonen met de begroeting zelf? Er is iets wat hij óntzettend graag wil (naar soortgenoten toe), ik zou dat in mijn voordeel gebruiken.
Dat je hem bijvoorbeeld eerst duidelijk maakt dat niet elke hond begroet mag worden en er dus doorgelopen moet worden, zodra hij dat netjes doet en de andere hond al wat verder weg is mag hij in de mate van het mogelijke het spoor van de andere hond volgen als beloning. Dat gaan uitbouwen tot hij als reactie op een andere hond net netjes aan de lijn gaat lopen omdat hij weet dat hij daardoor krijgt wat hij wil. Even met de stem laten weten of hij mag gaan of niet.

Ik ken een teefje die als een os in de lijn hangt richting andere honden maar er eigenlijk helemaal niets mee wil.
Ze trekt obsessief naar soortgenoten toe omdat ze meer informatie wil over het dier maar niet zozeer uitgebreid contact wenst.
Vaak gaat het honden puur om het vergaren van informatie en niet zozeer om de andere hond zelf, vandaar dat het geurspoor op zich al belonend kan werken.
Dat vind ik een heel goed inzicht! Hij is namelijk niet altijd geïnteresseerd in spelen, soms is inderdaad die kennismaking genoeg, en als hij niet mag kennismaken gaat hij vaak nog even het spoor besnuffelen. Dit zou ik inderdaad kunnen gebruiken als beloning, bedankt!
Lanavandevledders schreef:ik had in het begin hetzelfde, maar toch even kennismaken heb ik nooit gedaan, ik heb wel een rottweiler,
en niet iedereen is daar gecharmeerd van, hoofdzakelijk de eigenaars.
Lana wilde maar al te graag naar die ander, piepen, draaien, niet door willen lopen, soms gewoon een bokkig steigerend paard [niet uit agressie, maar om te spelen]
maar ik heb voet bij stuk gehouden, kijken mag, maar wel doorlopen, er wordt geen kennis gemaakt.
het heeft heel wat zweetdruppels en door zettings vermogen gekost, ook met lekkernijen, speeltjes, conseqent blijven is bij dit ras toch echt nodig, wat niet mag, mag ook echt niet, ook niet voor 1 keer,
nu ze anderhalf is, is het al voor 95 % verbeterd, en natuurlijk wil ze nog wel graag, maar ze is nu gewoon te corrigeren, zonder al te veel ophef.
Ik moet toegeven dat het in de stad niet altijd gemakkelijk is je hond absoluut nooit te laten kennismaken met een andere hond... En omdat het bij een gewone kennismaking vaak wél goed gaat (in tegenstelling tot wanneer hij er niet naartoe mag), geef ik hierin ook wel vrij snel toe :oeps:
Jackira schreef:Mag hij ook wel eens met een andere hond spelen? Of mag dat helemaal nooit. Want op die manier maak je het ook wel heel bijzonder. Jack is 11 maanden en ook gek op andere honden. Hij mag met de meeste honden spelen als hij los loopt, dus het hele bijzondere gaat er wat af en ik kan hem steeds vaker mee roepen als hij niet naar een andere hond mag.

Aangelijnd lopen we gewoon door, en soms hangt hij dan wel wat in de lijn maar toch lopen we door. :wink: Dus dat snapt hij ook steeds beter. Als hij dat goed doet krijgt hij een beloning. En afleiden met een door hem gevonden piepbal waar hij helemaal gek op is gaat ook heel goed.
Ja hoor, dat mag hij zeker! Elke ochtend doen we een grote ronde in het bos waarbij hij aan de lange lijn loopt en 's avonds gaan we naar het abdijpark waar vele hondenbaasjes samenkomen om hun hond te laten spelen. Hier loopt hij al veel beter mee door dan vroeger (toen kon ik hem bij elke ander hond persoonlijk gaan oppikken :mrgreen: ), als hij even heeft kunnen spelen. Maar hem terugroepen als we een andere hond tegenkomen lukt niet, hij heeft echt een heel sterke drang om te moéten gaan begroeten, zelfs al wil hij niet spelen. Hem terugroepen lukt al helemaal niet als we in bekend gebied lopen, dan loopt hij ook wel eens uit zicht en hangt de lange lijn er eigenlijk enkel maar aan voor de sier besef ik net :oeps: Het hele concept "wachten op toestemming van het baasje" heb ik er jammer genoeg niet ingekregen :roll: Moest daar iemand tips voor hebben zijn die ook altijd welkom :mann:

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik me er niet mag in laten frustreren, want het helpt toch niet :wink:
Paisley schreef:Bij een jonge hond zou ik me daar totaal niet druk om maken en de hond alle kans geven om lekker te kunnen uitleven met andere jonge honden.
Een hond die alleen is met zijn menselijke eigenaren hunkert nou eenmaal naar contact met soortgenoten.
Ik zou lekker veel losloopgebieden opzoeken en actief je best doen om je hond zo veel mogelijk in contact te brengen met geschikte speelmaatjes. Dan laat ie vanzelf een stel boze erfhonden ook wel links liggen, ga ik dan vanuit.
Ik verwacht van mijn honden op zn tijd natuurlijk echt wel discipline, maar wel in het achterhoofd dat het volwassen honden zijn die dagelijks meerdere keren per dag los andere honden tegenkomen. Daarnaast hebben ze elkaar. Voor een jonge hond die geen maatje thuis hebt vind ik dat nog een beetje teveel gevraagd.
Dus jij denkt dat dit met de leeftijd vanzelf wel goed komt dan? Ik heb een beetje schrik dat hij dit gedrag als normaal gaat beschouwen, terwijl ik hem later graag met een simpele "nee" zou willen kunnen duidelijk maken welke honden we wel gaan begroeten en welke niet. Ik denk inderdaad ook niet dat ik ooit even leuk als een ander hondenmaatje zal worden en ik geniet er ook wel enorm van om hem te zien spelen. Soms hebben we echter geen tijd, of is de andere hond niet vriendelijk, of ... en dan zou ik ook wel gewoon graag aan mijn hond kunnen communiceren dat ik door wil lopen zonder getrek aan de lijn.
Heavy schreef:Heel normaal gedag voor een hond van deze leeftijd maar ik zou het wel aanpakken. Als het een sterkte hond is ben je het namelijk snel beu :wink: misschien duidelijk het verschil maken in los mag je gaan kijken en aangelijnd niet ?
Hem in de stad nooit met een andere hond laten kennismaken aan de lijn lijkt me niet haalbaar... Daarboven gaat het vaak beter als hij even mag snuffelen en dan moet doorlopen, dan helemaal niet snuffelen :Q:
Nanna schreef:Neem er een hond bij. Dan hééft ie wat te kloten. Wij kunnen daar met onze maffe danspasjes en slingerende leverworsten toch nooit tegenop.
Bovendien is een hond een sociaal dier dus hem contact met soortgenoten onthouden vind ik ergens nog tragisch ook.
Als ik hier zie hoe woest Csikasz met Rozi speelt, daar kan ik never nooit tegenop terwijl ik toch echt heel erg leuk ben :cool2:
Dat had ik ook al aan mijn vriend voorgesteld :engel: Maar hij denkt dat twee honden nóg veel meer werk is, en "als de eerste al niet luistert, waarom zou je er dan in godsnaam een tweede bijwillen? :piew:"
Charlie schreef:Hier ook een jonge hond van 11 maanden. Toen hij wat jonger was, deed hij precies hetzelfde als wat jouw hond doet.

Inderdaad had ik in het begin ook van de baas hoort de leukste te zijn.... Nou ben er snel vanaf gestapt, deze baas heeft gewoon even duidelijk gemaakt dat het gedrag "not done" is. En dat hoeft helemaal niet op een rot manier te zijn, maar wel even heel duidelijk zijn. In het begin had mijn hond zoiets van "hè, wat gebeurt er nou?", maar hij snapte al snel wat de bedoeling was. Nu loopt hij gewoon mee. Heel soms nog wel eens de neiging om te blijven staan en te springen, maar als ik dan zeg van "doorlopen". Dan gaat hij snel mee.

Dus niet wanhopen, komt goed !
Hoe heb je dat dan net aangepakt? Het los meelopen gaat gelukkig steeds beter, maar soms kan ik in ons vertrouwde park ook wel eens tien minuten staan wachten tot meneer heeft besloten dat hij genoeg heeft gehad :roll: (in ongekende gebieden gaat het veel beter)

In elk geval hebben jullie me weer wat goede moed gegeven :wink: Gelukkig is het voor de rest ook wel echt een schatje :I:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Misschien kun je proberen het commando 'toe maar' of 'ga maar kijken' er in te krijgen. Simpelweg door dat steeds te zeggen als hij op een andere hond af gaat. Net doen alsof jij bepaalt dat hij gaat :P Als je dat vaak genoeg doet zal hij, als je het ineens een keer niet zegt, misschien op je toestemming gaan staan wachten.
mijke
Zeer actief

georges schreef:Hem in de stad nooit met een andere hond laten kennismaken aan de lijn lijkt me niet haalbaar...
Hoezo niet? Ik woon ook in de stad en mij lukt het prima. Aangelijnd geen contact is mijn regel. Gewoon simpelweg oversteken als er een andere hond aan komt.
georges
Zeer actief

Lizzie. schreef:Je hebt toch een peruaan, of vergis ik mij nou? Dat ras is niet 1 van de gemakkelijkste en dit ras met ''grof'' geweld aanpakken werkt averechts. En daarbij is het nog eens een jonge reu, misschien moet je eerst naar je eigen gedrag kijken hoe je al bij voorbaat reageert, vaak is dat een reactie op jou gedrag. Het zijn enorme slimme honden en als je zijn gedrag verkeerd interpreteer dan verlies je de controle over zijn gedrag. Misschien een idee om eens een deskundige in te schakelen die een wandeling met jou mee loopt.
Georges is inderdaad een Peruaan :D Momenteel heb ik nog niet het gevoel dat het echt uit de hand loopt, maar als het niet betert gaan we inderdaad op zoek naar een gedragsdeskundige :ok:
mijke schreef:Misschien kun je proberen het commando 'toe maar' of 'ga maar kijken' er in te krijgen. Simpelweg door dat steeds te zeggen als hij op een andere hond af gaat. Net doen alsof jij bepaalt dat hij gaat :P Als je dat vaak genoeg doet zal hij, als je het ineens een keer niet zegt, misschien op je toestemming gaan staan wachten.
Dat heb ik geprobeerd :mrgreen: Nu als ik "toe maar" zeg gaat hij actief op zoek naar de hond en vertrekt hij ook in een sprintje, maar als ik niets zeg gaat hij nog steeds :boos:
mijke schreef:Hoezo niet? Ik woon ook in de stad en mij lukt het prima. Aangelijnd geen contact is mijn regel. Gewoon simpelweg oversteken als er een andere hond aan komt.
Ik zou het inderdaad kunnen proberen. Ik heb dit nooit echt gedaan omdat hij er veel minder gedoe van maakt als hij wél naar de andere hond mag (hij trekt ook niet aan de lijn dan), dan dat hij net niet mag gaan...
mijke
Zeer actief

georges schreef:Dat heb ik geprobeerd :mrgreen: Nu als ik "toe maar" zeg gaat hij actief op zoek naar de hond en vertrekt hij ook in een sprintje, maar als ik niets zeg gaat hij nog steeds :boos:
Ahhh bummer!
Ik zou het inderdaad kunnen proberen. Ik heb dit nooit echt gedaan omdat hij er veel minder gedoe van maakt als hij wél naar de andere hond mag (hij trekt ook niet aan de lijn dan), dan dat hij net niet mag gaan...
Maar hoe weet je dan of de andere hond/baas op contact zit te wachten en wat doe je dan als dat niet zo is? Of als het een woeste klapkaak is oid? Je geeft nu toe omdat het makkelijker is maar op lange termijn lost dat denk ik niet veel op. Duidelijk maken wanneer het wel en niet mag lijkt me wat dat betreft nuttiger. Aan de lijn = nee, oversteken en doorlopen, los = toe maar (ik zou dat toe maar dus wel gewoon tot in den treure blijven zeggen omdat je daarmee voor de hond ook het onderscheid duidelijk maakt tussen nu vindt de baas het goed en nu niet).

En bij dat doorlopen, neem ik aan dat ie flink gaat tegensputteren, maar ik zou hem belonen op het moment dat hij besluit weer mee te gaan lopen. Dus niet bij voorbaat al afleiden met lekkers, want dat werkt niet, maar pas zodra zijn hoofd niet meer aan de andere hond denkt. Meestal is dat een heel duidelijk moment en dan wordt het jubelen en jaaa, wellicht dat speeltje tevoorschijn en wat lekkers er in. Je traint dan niet het negeren van de andere hond (dat is nog te moeilijk) maar wel het moment dat hij er uit zichzelf voor kiest om weer met jou mee te lopen.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik train gedragsdingetjes eigenlijk zelden nog met speeltjes of voer als beloning of afleiding.
Het voelt (voor mij persoonlijk) een stuk natuurlijker en prettiger om gebruik te maken van afstand, de triggers zelf en/of de wensen of onzekerheden van mijn honden.

Ik ken mensen die járenlang steeds dat balletje mee moeten hebben want je weet maar nooit, daar ben ik veel te lui voor.
Met uitzondering van de lijn wil ik liever niet afhankelijk zijn van attributen, die vergeet ik namelijk binnen de kortste keren en bovendien voelt het aan alsof ik mijn hond de kans ontneem om zelf na te gaan denken over een situatie.
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 02 mei 2018 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

mijke schreef:
georges schreef:Hem in de stad nooit met een andere hond laten kennismaken aan de lijn lijkt me niet haalbaar...
Hoezo niet? Ik woon ook in de stad en mij lukt het prima. Aangelijnd geen contact is mijn regel. Gewoon simpelweg oversteken als er een andere hond aan komt.
ook ik woon in een stad en ik loop met 6 honden. die hebben zich maar te gedragen aan de lijn. gewoon doorlopen en als ze lopen te kloten krijgen ze een NEE naar hun hoofd en loop gewoon door. ik ga niet leuk zijn want dat ga ik nooit winnen.
ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”