Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zindelijkheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jelulu
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Zindelijkheid

Ongelezen bericht door Jelulu »

Ik vraag me af of ik me onnodig zorgen maak over de zindelijkheid van mijn pup.
Ze is bijna 5 maanden, en plast nog veel in huis.
Vandaag wezen wandelen, vervolgens plast ze 2x in huis onderwijl ik ben douchen.
Smiddags verjaardag, we laten haar uit als we een half uurtje daar zijn. Vervolgens plast ze vrij vlot binnen. Ik laat haar voor het eten weer plassen buiten. We zitten te eten en vervolgens plast ze weer 2x binnen.

Ik zie haar niet snuffelen of draaien of wat dan ook. Ze gaat meteen zonder wat aan te geven zitten.

Als ze buiten plast dan begint ze te plassen en loopt ondertussen verder.
Ook heeft ze gisteren en eergisteren in de bench geplast.
Ze heeft nog steeds moeite met alleen zijn. Ik laat haar uit als ik wegga, ik ben nog steeds met haar aan het oefenen om alleen te blijven. Ik kan haar volgen met de webcam.
Ik weet dat ze het lang op kan houden bv bij een lange autorit of als ze bij me ligt te slapen.

Heel verhaal, maar begin mezelf af te vragen waarom ze er schijnbaar niks van snapt.
Wanneer mag ik verwachten dat ze zindelijk is.
Ik bedenk nu wel dat ik vrijdag ben begonnen met bachembloesem te geven om het alleen zijn makkelijker te maken. Zou dat een reden kunnen zijn?
Iemand tips?
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Re: Zindelijkheid

Ongelezen bericht door mijke »

Mijn hond was al zindelijk toen ik haar kreeg met 5 maanden. De hond van mijn moeder deed er twee jaar over voor hij echt, écht volledig zindelijk was. Vooralsnog zou ik me nog geen zorgen maken hoor, het komt vanzelf!

Bach bloesem is trouwens een soort homeopathische onzin. Je mag er in geloven natuurlijk maar er is geen bewijs dat het werkt en ik zou daar geen resultaat van verwachten met zindelijk maken. Gewoon de normale aanpak volhouden (veel buiten zetten, buiten belonen, binnen niet bestraffen). Dan kom het echt.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Jip (de poedel) heeft er ook heel lang over gedaan. Meestal stoppen honden met plassen als je ze optilt, dit deed zij bijv. Ook niet. Het heeft echt tot een maand of 7 geduurd en toen ze loops werd met 9 maanden toen viel ze weer terug. Uiteindelijk is het goed gekomen. Ze kan haar plas goed ophouden maar móet bij bijv. Na het eten naar buiten omdat ze anders in huis plast.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco was wel vrij vlot, maar Gait heeft ook iets langer gedaan over zindelijk worden. Blijkbaar vindt ze het buiten ook wat spannend (niet rustig uitplassen) en dan is het logisch dat als ze zich wat met ontspannen voelt (binnen) er nog even goed geplast moet worden.
Geen druk op leggen, binnen niet reageren op het plassen, buiten belonen en vooral veel kans geven om het buiten te doen op een plek waar ze zich veilig voelt. Dan komt het heus vanzelf goed. Maar 5 maanden is een heel normale leeftijd om nog niet goed zindelijk te zijn. Laatste plas binnen van Gait zal met een maand of 9 geweest zijn, laatste keer poepen in huis een week of 2 na z'n eerste verjaardag
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy was 9 maanden toen ze vrij zindelijk was en zelfs daarna poepte ze wel eens binnen als het haar te lang duurde. Met een jaar was ze geloof ik 100% zindelijk.
In het geval van jouw hond heeft het zo te lezen meer te maken met niet alleen kunnen zijn, niet per se met zindelijkheid dus. Daár zou ik de training dus vooral op focussen.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Eens zal het kwartje vallen. Geduld is een schone zaak. :D
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Oh, en blijven poetsen met Biotex groen, zodat alle urinegeurtjes écht weg zijn.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

En niet vergeten, niet mopperen maar negeren. De hondenhemel in prijzen als het brave beest buiten poept en plast.
Jelulu
Vaste gebruiker

Ah oké, goed om te horen dat bij 5 maanden niet zindelijk zijn niet uitzonderlijk is.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik zou het dus niet negeren, als je op heterdaad kan betrappen dan zou ik toch eens bv in mijn handen klappen om het tot dr door te dringen dat dit niet meer de bedoeling is. Hond van 5 maanden weet heus wel wat wel of niet kan, mits bij duidelijk opvoeding.
En honden gaan niet zo snel ''stuk'' hoor als je iets duidelijk wil maken ;)
Zou ook weer een stapje terug doen, vaker naar buiten en overdreven belonen als ze buiten sast.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Was bij mijn laatste pup ook.
Ze is nu volledig zindelijk met 8 maanden (afkloppen :tongue: )
Die had overigens een steeds weer terugkerende blaasontsteking.
Heb je dat al na laten kijken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Anne van ons is nog steeds niet 100% zindelijk.

Al denk ik eigenlijk van wel. Want zo lang het goed weer is, doet ze niks binnen.
Nu regent het weer en vanochtend had ze even snel in Gerard zijn kamer gepoept en gepiest.
Heb haar desondanks toch mee naar buiten genomen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Jelulu
Vaste gebruiker

Lizzie. schreef:Ik zou het dus niet negeren, als je op heterdaad kan betrappen dan zou ik toch eens bv in mijn handen klappen om het tot dr door te dringen dat dit niet meer de bedoeling is. Hond van 5 maanden weet heus wel wat wel of niet kan, mits bij duidelijk opvoeding.
En honden gaan niet zo snel ''stuk'' hoor als je iets duidelijk wil maken ;)
Zou ook weer een stapje terug doen, vaker naar buiten en overdreven belonen als ze buiten sast.
Gisteren heb ik duidelijk nee geroepen toen ik haar betrapt. Gelijk opgepakt en buiten gezet.
Jelulu
Vaste gebruiker

ranetje schreef:Was bij mijn laatste pup ook.
Ik dacht er gisteren idd aan om de urine na te laten kijken op een UWI. Het zijn meestal behoorlijke plasjes, als ik kijk naar de symptomen dan past alleen binnen plassen daarbij.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

de ene is vroeg en de ander is laat zindelijk, en het ligt misschien ook wel aan wat soort ras je hebt, of een reu of teef.
zou me geen zorgen maken, het komt wel.

Lana was heel vroeg dag en nacht zindelijk, ronde de 4,5 maand, ook nadien nooit een ongelukje gehad,
maar ik was de hele dag thuis, en we wonen vrij, met een groot erf en kon haar zo buiten de deur zetten bij wijze van, en ging om het half uur met haar naar buiten, [natuurlijk niet als ze lekker sliep] maar het kwartje viel heel snel bij haar.
had gewoon hele dagen tijd om me met haar bezig te houden, dat maakt het misschien ook allemaal wat makkelijker.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Jelulu schreef:
Ik dacht er gisteren idd aan om de urine na te laten kijken op een UWI. Het zijn meestal behoorlijke plasjes, als ik kijk naar de symptomen dan past alleen binnen plassen daarbij.
Bij mijn pup blaasontsteking, veel struviet en een te hoge Ph waarde.
Ook het gewoon gaan zitten plassen en niet eerst rondscharrelen kan een aanwijzing zijn.
Ik heb mijn pup nog nooit kleine plasjes zien doen
Wel kort op elkaar plassen zoals jij beschrijft in deze zinnen
Jelulu schreef:Vandaag wezen wandelen, vervolgens plast ze 2x in huis onderwijl ik ben douchen.
Smiddags verjaardag, we laten haar uit als we een half uurtje daar zijn. Vervolgens plast ze vrij vlot binnen. Ik laat haar voor het eten weer plassen buiten. We zitten te eten en vervolgens plast ze weer 2x binnen.

Ik zie haar niet snuffelen of draaien of wat dan ook. Ze gaat meteen zonder wat aan te geven zitten.
Ze heeft een langdurige AB kuur gehad (uiteindelijk 5 weken) en ik heb met cranberry en appelazijn de Ph waarde verlaagd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

ranetje schreef:
Jelulu schreef:
Bij mijn pup blaasontsteking, veel struviet en een te hoge Ph waarde.
Ook het gewoon gaan zitten plassen en niet eerst rondscharrelen kan een aanwijzing zijn.
Ik heb mijn pup nog nooit kleine plasjes zien doen
Wel kort op elkaar plassen zoals jij beschrijft in deze zinnen
Jelulu schreef:Vandaag wezen wandelen, vervolgens plast ze 2x in huis onderwijl ik ben douchen.

Ze heeft een langdurige AB kuur gehad (uiteindelijk 5 weken) en ik heb met cranberry en appelazijn de Ph waarde verlaagd.

Ik sluit hierbij aan, ook pup met blaasontsteking (herstellend hoop ik)
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Als een hond heel druk gespeeld heeft dan kan het ook wel zo zijn dat ze vrij snel nog een keer moeten plassen, ook als ze net buiten geweest zijn.

Ik zou toch wat extra keren naar buiten gaan en veel belonen voor het buiten plassen. Jack (11 maanden) is overdag goed zindelijk maar 's avonds is hij vaak wat drukker en speelt veel en dan moet hij nog steeds om de anderhalf uur naar buiten om te plassen. Hij komt ons dan wel halen. Overdag kan hij vier a vijf uur tussen de rondes makkelijk aan. En 's nachts slaapt hij nu door.

Ik vind vijf maanden en nog niet goed zindelijk helemaal niet zorgwekkend hoor :wink: Meestal valt ineens het kwartje en dan zijn ze ook super zindelijk. De ene doet daar wat langer over dan de andere, het is zaak om er geen extra gedoe van te maken zodat het geen zwaar beladen iets wordt voor de hond. En daardoor juist moeilijker.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”