Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezocht

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

Re: Gezocht

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Serieus waar? WAkker geworden bij de rasvereniging... Hulde!!! 10 x hulde!

Is er een FB link?

(Nee, ik heb zo'n hondje niet...)

Suzanne
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De Smouzenclub doet dit al zolang ze bestaan. Daarvoor idd hulde. De Border is ook al ingemixt
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

En toch, waarom moet het lijken op een smous?
Waarom niet een hond kiezen die met name qua karakter op een smous lijkt.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

~Suzanne~ schreef: Hulde!!! 10 x hulde!
Proest. Ik ga kapot hier :goeie: :LOL:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Ik zou eens gaan shoppen bij de Border terriër.
Sommige mixjes zien er al heel acceptabel uit en kunnen redelijk door voor Smous.
Afbeelding
De border hebben ze al ingefokt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

GEdeeld op FB op groepen die wel en niet met honden te maken hebben ;-) De eerste reageert al met een hondje wat er als je maar snel genoeg kijkt best op lijkt. Geadviseerd om met foto's en beschrijving van de hond contact te zoeken met de Smousclub ;-)

Suzanne
bouvierpoedel
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Serieus waar? WAkker geworden bij de rasvereniging... Hulde!!! 10 x hulde!

Is er een FB link?

(Nee, ik heb zo'n hondje niet...)

Suzanne
Het ras is niet gered maar terug gefokt waar ze al jaren mee bezig zijn. Dus het is niet zo dat ze nu wakker worden hoor. :engel:
Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Le Grand »

Maar kun je nog spreken van een ras dan? Moet je niet gewoon accepteren dat de basis te klein is? In mijn ogen worden het gewoon hele leuke kruisingen. Ook goed hoor.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Le Grand schreef:Maar kun je nog spreken van een ras dan? Moet je niet gewoon accepteren dat de basis te klein is? In mijn ogen worden het gewoon hele leuke kruisingen. Ook goed hoor.
Welnee. Iedere basis wordt uiteindelijk te smal. Raszuiverheid is een idioot concept.
:19: Een corgi x boxer is drie generaties verder gewoon weer een prima boxer qua uiterlijk en karakter.
Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Le Grand »

Dan zou ik ook niet zo moeilijk doen over dat de 'look a like' honden geen buitenlandertjes mogen zijn.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Le Grand schreef:Dan zou ik ook niet zo moeilijk doen over dat de 'look a like' honden geen buitenlandertjes mogen zijn.
Waar haal je dat vandaan? Enige wat ik over het buitenland lees is dat ze daar geen smouzen vandaan kunnen halen om de basis in Nederland weer breder te maken dan nu het geval is. Niet dat de aan te keuren honden niet uit het buitenland afkomstig mogen zijn. Bij de meeste rassen kun je door uit het buitenland te importeren je bloedbasis hier weer breder maken, maar dat gaat nu eenmaal niet met rassen die niet in het buitenland gefokt worden
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Le Grand schreef:Maar kun je nog spreken van een ras dan?
Natuurlijk. De definitie van een ras is een groep individuen van een soort die zich onderscheiden in kenmerken van andere soortgenoten.
Dat hondenliefhebbers er idiote regeltjes aan hebben verbonden met gesloten stamboeken en onnodig veel inteelt doet daar niets aan.
De FCI en heel veel landelijke kennelclubs zoals de Raad van Beheer zijn na 1900 in het leven geroepen.
De rashonden zijn al veel ouder dus het is waanzin de FCI uberhaupt mag doen alsof ze mogen bepalen wat wel en geen ras is. Het is sowieso al een giller dat ze doen alsof het allemaal om uiterlijke kenmerken gaat, terwijl verreweg de meeste rassen zijn ontstaan doordat er geselecteerd is op werkeigenschappen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Bezopen gedoe . Een hond met stamboom is een ras en 1 uit dezelfde ouders maar zonder stamboom is een bastaard. Iedere hond heeft een stamboom ook al staat er geen FCI achter of wat dan ook.
En dan kruis je zo andere honden in een stamboom ras en dan is het in ene wel weer een ras.
Als een dikke 100 jaar geleden een bepaald typje als ras werd gezien/erkent die al generaties geen stamboom hadden van een FCI en in ene een stamboom kregen hoe zit dat dan.? Hoe zit het dan met rassen met een miskleur uit bv Amerika die daar wel worden erkent , zijn dat dan in ene rasloze bastaarden als er hier in NL op stamboom NEK op komt te staan en je er niet mee mag fokken.?Welke is dan het echte ras bv bij de lab , de werklijn of de showlijn . 2 totaal verschillende honden die totaal niet op elkaar lijken in karakter en uiterlijk. En de stamboom loze jachthond van de jager dan al generaties gefokt uit stamboom loze honden.?
Zijn al die rassen nu die zover van hun bron afstaan qua uiterlijk en karakter dan wel de echte rashond.?
Hoe belangrijk kun je iets maken zeg , het is gewoon een beetje kleien met genen en er komt weer iets uit wat op de ouders lijkt in meer of mindere mate.
Meestal word er tegenwoordig vaak ook niet meer de beste achter de bordjes gezet maar die er het meest uitspringt als afwijkend en extreem.
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef: Ja, maar wat doe je met de eerste twee generaties?
Die moet je ook ergens laten.
Wat is dan volgens jou het probleem? Volgens mij zijn er genoeg die een zorgvuldig gefokte kruising willen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

dagmar88 schreef:
Cleva schreef: Ja, maar wat doe je met de eerste twee generaties?
Die moet je ook ergens laten.
Wat is dan volgens jou het probleem? Volgens mij zijn er genoeg die een zorgvuldig gefokte kruising willen.
Ze moeten niet alleen een zorgvuldig gefokte kruising willen, maar die ook weer willen inzetten voor de fok. Ik weet dat bij het kruisingsnest bij de markiesjes dat laatste nog best lastig was... Gelukkig zijn er steeds meer mensen die het belang daarvan inzien, dus hopelijk zijn de F2-tjes over een jaar of twee gemakkelijker goed te plaatsen. Wat daarbij mogelijk ook scheelt is dat de verwachting is dat een deel van de F2-tjes generatie al aangekeurd zou kunnen worden en dus al behoorlijk typisch markiesje is (en er is al iemand die markiesjes erg leuk vindt, maar wel graag met baard wil, dus die wil graag een F2 met baard die dus niet aangekeurd zal kunnen worden)
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Dat van die Boxer x Corgi was natuurlijk een op zich onnodige kruising want de fokker wilde natuurlijke kortstaartboxers fokken.
Het illustreerde echter wèl hoe rap je bepaalde uiterlijke kenmerken weer kwijt bent als je met je kruising weer teruggaat in de genenpool. Dat nam precies drie generaties.
Precies. Terwijl je het bij de dalmatier waar engelse setter? ingefokt is tig generaties later nog ziet :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”