Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom is loopsheid zo raarrrr

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Waarom is loopsheid zo raarrrr

Ongelezen bericht door Leonie. »

Millie is sinds een paar dagen voor de derde keer loops. Nou ja, loops... Ze heeft ongeveer anderhalve druppel bloed verloren en ruikt schijnbaar lekker. Tussen de eerste en tweede loopsheid zaten amper vijf maanden, tussen de tweede en derde loopsheid maar liefst acht. De vorige keren moest ik zo'n beetje met een dweil achter haar aanlopen en nu twijfel ik bijna of ze wel echt loops is.

Nou ja, mijn vraag is dus... Als het telkens zo anders is, hoe weet je dan dat alles goed is?

Van het weekend was er een feestje op de hondenschool en ze hadden die tv dierenarts, hoe heet hij ook alweer, uitgenodigd. Je kon bij hem vragen stellen. Ik vroeg hem wat over Millie en na zijn antwoord zei hij meteen 'wil je een nestje met haar? Nee? Waarom laat je haar dan niet castreren?' en dat de algehele gezondheid van de hond toch voorop moest staan enzo. Ik wil haar niet laten castreren zolang het niet nodig is, maar heb toch continu een soort angst dat er iets misgaat. Kan iemand mij daar vanaf helpen? :engel:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Waarom is loopsheid zo raarrrr

Ongelezen bericht door Maeve »

Verloopt jouw ongesteldheid altijd hetzelfde dan? :mrgreen: Ze zijn hier nooit zo heftig loops, maar dat je de eerste dagen amper wat merkt herken ik wel. En dat wordt dan meer na een weekje ofzo. Ik zou me geen zorgen maken in ieder geval :wink:
Leonie.
Zeer actief

Maeve schreef:Verloopt jouw ongesteldheid altijd hetzelfde dan? :mrgreen: Ze zijn hier nooit zo heftig loops, maar dat je de eerste dagen amper wat merkt herken ik wel. En dat wordt dan meer na een weekje ofzo. Ik zou me geen zorgen maken in ieder geval :wink:
Eigenlijk wel ja, haha!

Misschien was het de eerste twee keer nog even raar en wordt ze nu 'normaal' loops ;)
Nanna schreef:Als je zeker wilt zijn dat ze geen baarmoederontsteking krijgt moet je de boel eruit laten wippen :tongue:
Maar op zich zou dat wel zonde zijn want zo’n hondje heeft dan dik kans op een fuckvacht.
Waarom laat je het niet gewoon op zijn beloop. Kijk hoe het gaat met die loopsheden. Als daar nou echt een raar patroon in zit qua interval en heftigheid dan kun je altijd nog castreren.
Heeft ze last van schijnzwangerschappen?
Ik ken volgens mij geen enkele gecastreerde Toller die er nog een beetje knap uitziet. Is natuurlijk ook niet het belangrijkste, maar goed.

Millie is niet schijnzwanger (tenminste, geen melktietjes en knuffeltje rondslepen enzo).

Het geeft natuurlijk helemaal niet als het een beetje raar en onregelmatig is, maar ik heb altijd al zo'n angst dat er iets mis is en ik er te laat bij ben.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Ik laat niet in mijn teven snijden, tenzij er een medische noodzaak voor is. De loopsheid neem ik op de koop toe.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Leonie.
Zeer actief

ZivaNomi schreef:Zo’n dierenarts heb je helemaal niks aan. Wat is dat nou voor een antwoord? :roll: ik had het rap afgekapt met: ik snijd niet in een gezonde hond omdat het toevallig mij wat beter uitkomt.
En dan met een serieuze dierenarts een gesprek in gaan.

Het is pas de derde keer, het kan nog allerlei kanten op. Zoals je het nu beschrijft klinkt het niet verontrustend, maar ik begrijp je zorgen wel. Daarom, met een serieuze dierenarts bespreken. :ok:
Ja, het was een vriendelijke man hoor, maar ik vond het jammer dat hij hier bijna gelijk over begon.
Er was ook nog een andere arts die Millie uitgebreid bekeken heeft en haar een heel gezonde en gespierde hond vond, dus dat was leuk :)

Ik vind de loopsheid op zich niet eens erg verontrustend (maar ook niet geruststellend, haha), gewoon het hele gebeuren en alleen al het feit dat er kans is op enge dingen.
Wolfsblut schreef:Ik laat niet in mijn teven snijden, tenzij er een medische noodzaak voor is. De loopsheid neem ik op de koop toe.
Ok. Maar het punt is niet loopsheid of castreren, maar het feit dat ik me (onnodig) zorgen maak.
Leonie.
Zeer actief

Cleva schreef:Ik snap je algehele bezorgdheid wel. Mira is al bijna twee en nog niet loops geweest.
Het zit er soms wel een beetje aan te komen maar dan zakt het weer weg.
Vervelend om er geen grip op te hebben.

Maar goed, wat doe je er aan?
Niks, ben ik bang.
Nou ja, het hier neertikken ;)

Cleva schreef:
Leonie. schreef: Ja, het was een vriendelijke man hoor, maar ik vond het jammer dat hij hier bijna gelijk over begon.
Castraties zijn een topverdiener voor een dierenarts. Ik kan me geen grotere melkkoe indenken. Die lui hebben bakken boter op het hoofd.

Als het aan de gemiddelde dierenarts lag werd elke hond gecastreerd, jaarlijks geënt en twee keer per jaar ontwormd en het gebit gereinigd.
Graag 4 keer ontwormen, wel onthouden hoor!

Ik moet zeggen dat ik wel een fijne dierenarts heb ontdekt onlangs, heel enthousiast over titeren en meedenkend en behulpzaam. Laat je je eigen beslissingen nemen. Jammer dat de honden vijf jaar lang niet geënt hoeven, nou kom ik er voorlopig niet ;)
Leonie.
Zeer actief

Kells schreef:Maak je geen zorgen. Mijn Kells is strak om de 6 maanden loops. Dochter Aislinn heeft een wat andere cyclus. Ik laat ze niet castreren, ook al fok ik niet meer met ze en heb ik nu een intacte reu erbij.
En nooit iets meegemaakt van baarmoederontsteking of tumoren?
Leonie.
Zeer actief

Hoe ontdekte je dat ze een BMO had?

In elk geval fijn dat je zo zorgeloos bent op dit gebied ;)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Leonie. schreef:Hoe ontdekte je dat ze een BMO had?

Een ongecastreerde teef heeft meen ik 50% kans om een bmo te ontwikkelen. Meestal gebeurt dit 2 weken na de loopsheid en je kunt het herkennen aan vocht of wit slijm uit de vagina. Bij Oor ging het toevallig precies zo en ik had dat dus gelukkig net ervoor online gelezen anders waren er bij mij geen alarmbellen af gegaan. Iig niet zo snel al. Ik weet niet of ik het anders wel gemerkt had. Dus ik snap je angst wel. Castratie is dan wel een voor de hand liggende oplossing, maar als je weet waar je op moet letten scheelt misschien ook al heel veel?
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik vind het ook zo lastig, ik heb wel besloten om Katniss te castreren dit jaar, die is om de 4 maanden loops :schrik: en het duurt ook nog eens ruim 3.5 week eer dat ik Whisper weer erbij kan laten, ze vliegt hem echt aan en de laatste tijd wordt ze er ook echt heel humeurig van naar alles en iedereen en zit echt niet lekker in haar vel.. die 2x in het jaar vindt ik nog wel te overzien maar die is echt ellende heb er gewoon ook geen zin meer in :roll:
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Wij castreren niks en in al die jaren 1 keer het beginstadium van een BMO gehad. Dat kon worden behandeld. Terwijl ook onze dames nogal onvoorspelbaar zijn qua cyclus.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

mijke schreef:

Een ongecastreerde teef heeft meen ik 50% kans om een bmo te ontwikkelen. Meestal gebeurt dit 2 weken na de loopsheid en je kunt het herkennen aan vocht of wit slijm uit de vagina. Bij Oor ging het toevallig precies zo en ik had dat dus gelukkig net ervoor online gelezen anders waren er bij mij geen alarmbellen af gegaan. Iig niet zo snel al. Ik weet niet of ik het anders wel gemerkt had. Dus ik snap je angst wel. Castratie is dan wel een voor de hand liggende oplossing, maar als je weet waar je op moet letten scheelt misschien ook al heel veel?
Er is een onderzoek geweest waar van de intacte teven 25% ergens in haar leven een bmo ontwikkelde. Nog steeds een vrij hoog percentage, maar niet zó hoog
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

mijke schreef:

Een beetje wit slijm na een loopsheid hoeft niet gelijk een baarmoederontsteking te zijn.
Mijn honden hadden na de loopsheid altijd een heel klein beetje wit slijm wat uit de vulva kwam.
En de honden die ik nu heb ook.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

gonnie schreef:
mijke schreef:

Een beetje wit slijm na een loopsheid hoeft niet gelijk een baarmoederontsteking te zijn.
Mijn honden hadden na de loopsheid altijd een heel klein beetje wit slijm wat uit de vulva kwam.
En de honden die ik nu heb ook.
Er is ook nog zoiets als een gesloten baarmoederontsteking en niet iedere baarmoederontsteking is met medicijnen te verhelpen. Daar kun je niet van uitgaan.
Laatst gewijzigd door Neeltje op 18 apr 2018 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ik heb Lotus jong laten castreren terugdenkend aan de melkkliertumoren ellende bij Mowgli, die uiteindelijk ook haar dood zijn geworden. De kans dat Lotus ze ooit krijgt is nihil en ook de kans op een baarmoederontsteking is fors minder. Ik ben blij dat ik het heb laten doen, het heeft ook geen invloed op haar vacht gehad.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
gonnie
Zeer actief

Nihil is niet helemaal waar, heb al eens van iemand gehoord dat haar hond ondanks de castratie toch melkliertumoren had gekregen.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Antonetta schreef:Ik heb Lotus jong laten castreren terugdenkend aan de melkkliertumoren ellende bij Mowgli, die uiteindelijk ook haar dood zijn geworden. De kans dat Lotus ze ooit krijgt is nihil en ook de kans op een baarmoederontsteking is fors minder. Ik ben blij dat ik het heb laten doen, het heeft ook geen invloed op haar vacht gehad.
dan nu maar hopen dat ze geen milttumor gaat ontwikkelen want die zie je vaak bij gesteriliseerde honden, hoewel zien... meestal zie je die niet maar kom je er achter als het te laat is en de tumor is geklapt. dan toch liever melkkliertumor.
ellen
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Nanna schreef:
gonnie schreef:Nihil is niet helemaal waar, heb al eens van iemand gehoord dat haar hond ondanks de castratie toch melkliertumoren had gekregen.
Sterilisatie voor de eerste loopsheid zou de kans op melkkliertumoren met meer dan 90% verminderen. Na elke loopsheid neemt de kans op een melkkliertumor op latere leeftijd toe. Na de 5e loopsheid zou een sterilisatie geen positief effect hebben op de kans op melkliertumoren.
Ja, weet ik. Wilde alleen maar zeggen dat niet elk beetje slijm gelijk een baarmoederontsteking hoeft te zijn.
Nou was dat slijmverlies van mijn honden wel kort na de loopsheid, niet een paar weken later.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
mijke
Zeer actief

gonnie schreef: Ja, weet ik. Wilde alleen maar zeggen dat niet elk beetje slijm gelijk een baarmoederontsteking hoeft te zijn.
Nou was dat slijmverlies van mijn honden wel kort na de loopsheid, niet een paar weken later.
Nee dat hoeft niet, maar het is wel iets waar ik direct op zou laten onderzoeken, zeker als het vlak na een loopsheid is.
Leonie.
Zeer actief

Ik zal daar in elk geval op letten.

Zo lastig, vooral omdat het inderdaad over een aantal jaar minder zin heeft om te castreren. Maar ik zie het echt niet zitten en heb bovendien niet echt 400 euro liggen (wat een bedragen vragen ze daarvoor, pfieuw) en vind operaties sowieso eng.
Neeltje

Leonie. schreef:Ik zal daar in elk geval op letten.

Zo lastig, vooral omdat het inderdaad over een aantal jaar minder zin heeft om te castreren. Maar ik zie het echt niet zitten en heb bovendien niet echt 400 euro liggen (wat een bedragen vragen ze daarvoor, pfieuw) en vind operaties sowieso eng.
Als ze geopereerd zou moeten worden aan een baarmoederontsteking zal het niet veel minder zijn, zo niet meer, omdat er dan veel voorzichtiger met de ontstoken baarmoeder moet worden omgegaan. Maar goed, met iedere operatie bij de hond ben je al snel een paar honderd euro kwijt. Het miniscule gebroken teentje bij Lotje eind vorig jaar, kostte het me al ruim € 150 en dat was alleen consult, röntgenfoto's en medicatie.
mijke
Zeer actief

Heb je geen budgetdierenarts in de buurt? Die hebben wij hier tegenwoordig, ik was voor Oor d'r castratie bij haar bmo maar 190,- kwijt. Ze weegt 22 kilo.
Neeltje

Nanna schreef:
Neeltje schreef:
Leonie. schreef: ik zie het echt niet zitten en heb bovendien niet echt 400 euro liggen (wat een bedragen vragen ze daarvoor, pfieuw) en vind operaties sowieso eng.
Als ze geopereerd zou moeten worden aan een baarmoederontsteking zal het niet veel minder zijn, zo niet meer, omdat er dan veel voorzichtiger met de ontstoken baarmoeder moet worden omgegaan.
En het is uiteraard ALTIJD buiten kantooruren om. Reken maar op het dubbele.
Ja da's altijd.
Leonie.
Zeer actief

Neeltje schreef:

Als ze geopereerd zou moeten worden aan een baarmoederontsteking zal het niet veel minder zijn, zo niet meer, omdat er dan veel voorzichtiger met de ontstoken baarmoeder moet worden omgegaan. Maar goed, met iedere operatie bij de hond ben je al snel een paar honderd euro kwijt. Het miniscule gebroken teentje bij Lotje eind vorig jaar, kostte het me al ruim € 150 en dat was alleen consult, röntgenfoto's en medicatie.
Tuurlijk, maar dan is het dus een nodige operatie en of de castratie 'nodig' is, is maar de vraag.
mijke schreef:Heb je geen budgetdierenarts in de buurt? Die hebben wij hier tegenwoordig, ik was voor Oor d'r castratie bij haar bmo maar 190,- kwijt. Ze weegt 22 kilo.
Zou best kunnen, 400,- was ook maar een gok hoor, ik zou het eens moeten uitzoeken, al zijn de meeste dierenartsen hier best aan de prijs. Millie is maar 12 kilo, dus dat zal alvast schelen in de kosten.
Leonie.
Zeer actief

Nou, bij mijn dierenarts klopt het wel zo'n beetje:

Sterilisatie teef 11-15 kg 395.88

* Toeslag laparoscopische sterilisatie is 165eu

:O:
gonnie
Zeer actief

Leonie. schreef:Nou, bij mijn dierenarts klopt het wel zo'n beetje:

Voor Jarah was ik ook rond de 400 euro kwijt toen ze baarmoederontsteking had en daarom gecastreerd werd. Alleen als het een spoedoperatie zou worden dan zou het 600 euro zijn.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Leonie. schreef:Nou, bij mijn dierenarts klopt het wel zo'n beetje:

Dat is een flinke toeslag! Amy is ook laparoscopisch gecastreerd en de toeslag was 'maar' € 60. Ik was voor haar uiteindelijk iets van € 450 kwijt, en daar zaten ook nog hartbewaking, warmtedeken en dat soort extra's bij. Amy weegt 21-22 kilo.
Ik dacht altijd dat mijn dierenarts al best prijzig was, maar dat valt best mee blijkbaar ;-)
Leonie.
Zeer actief

Ja, ik had er een aantal opgezocht, maar het zit allemaal wel in die buurt.
Neeltje

Cleva schreef:
Neeltje schreef:

Als ze geopereerd zou moeten worden aan een baarmoederontsteking zal het niet veel minder zijn, zo niet meer, omdat er dan veel voorzichtiger met de ontstoken baarmoeder moet worden omgegaan.
Waarom kost voorzichtig zijn tijdens een operatie eigenlijk meer geld?
Omdat deze langer kan duren, dus meer uurloon, meer kosten qua narcose etc.
mijke
Zeer actief

Bij de DA waar ik eerst heen ging vanwege Oors BMO hanteerde ze gewoon de standaard prijzen voor castratie hoor, ook toen. Net als de budgetdierenarts waar ik het uiteindelijk heb laten uitvoeren. Maar castratie is inderdaad vreselijk duur, belachelijk vind ik echt. Ik knijp echt in mn handjes met onze budgetdierenarts. Dat scheelt gewoon 50%!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”