Nanna schreef:Echt, probeer die Suprelorinchip. Als het niet werkt is het jammer maar geen man overboord. Dan laat je hem uitwerken en klaar.
Nu is natuurlijk ook weer de tijd van de loopse teven en dat speelt ook mee.
Die chip brengt de testosteronlevels omlaag en daarmee ook het geagiteerde gedrag. En reuen zullen veel minder met 'er op klappen' reageren. Misschien dat ze hem hooguit willen dekken maar daar helpt een goed gerichte mep/schop wel tegen.
Misschien toch een idee. Ik kijk het nog heel even aan en als het stabiel blijft ga ik toch eens zo'n chip proberen. Het speelt wel vaker door mijn hoofd, dankjewel.
Hylos schreef:Denk dat het er zeker mee te maken kan hebben dat het emmertje op een gegeven moment vol is.
Met Xavi is dat wel zo.
Tis maar net hoe zijn bui/humeur is.
Soms valt hij uit.. en 2 dagen later valt hij naar datzelfde niet uit maar is het wat spannend.
Over een chip; daar ging Xavi júist van uitvallen.
Maargoed Manu klinkt niet onzeker dus de uitwerking zal wel anders zijn.
Het duurt alleen wel 9 maanden voordat de chip uitgewerkt is dus bereid je dan voor op een eventuele nare periode.
Al moet ik zeggen dat ik wat dat betreft aan Xavi nog niks negatiefs merk nu hij gecastreerd is.
Nee, Manu is niet onzeker, dat durf ik wel te stellen. Ik denk ook dat hij juist daarom wel goed met andere honden overweg kan. Hij weet ook heel goed in te schatten wanneer hij een hond ruimte moet geven of dat hij juist even 'in your face' moet zijn omdat de hond anders zelf plannen gaat bedenken waar ze niks van willen weten. Voor Uma is het ook perfect een hond als Manu erbij te hebben, ze heeft nooit last van opjagende honden als hij erbij is. Neem ik haar alleen mee, wordt ze al gauw gepest.
Ik ben wel nieuwsgierig naar hoe zo'n chip zou werken voor hem. Toch wil ik eerst graag zien of dit gedrag met iets anders te maken heeft.
wolvster schreef:Ik denk dat je hier je eigen vraag beantwoordt. De situatie is meer gespannen, jij en je vriend zijn meer gespannen en is dus ook Manu meer gespannen. Hij pikt dat waarschijnlijk feilloos op en de andere honden reageren vervolgens weer op hem.
Qua oplossing zou ik zelf denken aan op andere tijden of plekken gaan wandelen totdat bij jullie allemaal de spanning wat is gezakt.
Mijn vriend draagt altijd al een haat richting klapkaken

Dat is niet iets van de laatste tijd... Ik ben misschien wel meer gespannen sinds hij dit gedrag laat zien want ik probeer hem uit aangelijnde ontmoetingen te houden wat nog best lastig blijkt. Hij kwispelt zachtjes, mensen vinden hem mooi, ze laten gewoon hun hond er naartoe gaan. Als ik dan vraag of ze hun hond willen roepen wordt er vaak laconiek gereageerd en ik moet dan best onaardig doen wil ik alsnog contact vermijden

Dat kost me veel energie want ik vind het naar.
Als ik nu een loslopende hond zie kan ik echt al gaan trillen, en er is nog nooit iets vreselijks gebeurd

Dus dat dat spanning oplevert bij hem snap ik wel. Maar mijn reactie is een gevolg van zijn gedrag.. Nu moet ik bekennen dat ik al een paar weken veel stress ervaar en echt heel weinig kan hebben. Manu is wel een hond die dat feilloos doorheeft en ik vermoed dat hij zichzelf de taak opgelegd heeft mij te moeten beschermen/claimen. Dat heeft hij zich in het verleden ook wel opgelegd. Hoewel ik met wandelen juist heel rustig ben of word. Tenzij er dus een grote, loslopende hond op onze route komt.
Andere tijden wandelen kan helaas niet voor mij. Plekken wel hoor maar dat is qua tijd ook weer lastig want zoveel heb ik dat niet en hij moet toch best lopen. Ik zit helaas aan veel te veel werktijd vast door veel reistijd dankzij file

Ik móet voor mijn werk met hem wandelen (we gaan dan zonder Uma) anders ben ik de hele dag chagrijnig

Dus dat is 's ochtends voor half 8. En als ik terug ben van werk heb ik vanaf ongeveer 21 uur de tijd (dan kom ik ook zelden iemand tegen). Vroeger ging ik rond etenstijd wandelen, lekker rustig. Maar ik red dat niet meer door alle file
Ri@ schreef:Ik denk zeker dat je eigen houding een rol speelt. Zelf heb ik dat met Shira gemerkt. Dat is een hond waar je niet zo snel iets verkeerd mee kunt doen want ze is heel stabiel normaal gesproken. De laatste tijd was ze heel fel en heeft twee keer "gevochten". Was snel weer over hoor maar toch was het niks voor haar om zo te doen. Ik weet het aan de aankomende loopsheid. Maar dat is ze nu nog steeds niet dus dat was het niet.
Wel hebben we een tijd terug een vervelend incident gehad. Waarbij Shira gebeten is en naar de d.a. moest omdat de wonden toch wel gingen ontsteken, de andere hond had niks en degene die haar hand er tussen had gestoken was flink in haar hand gebeten. Zij wilde dus Shira daar de schuld van geven maar gelukkig had ik een getuige dat haar eigen hond haar had gebeten. Het is een hele toestand geweest en daardoor liep ik zelf helemaal verkrampt omdat ik dus had gemerkt dat door een andere onnozele hondenbaas het nog een heel lelijk verhaal voor je eigen hond kan gaan worden.
Die vechtpartijenkwamen dus na dit verhaal en de felheid nam ook toe.Totdat iemand na mijn zoveelste ergernis in het ergernissen topic zei "maar jij hebt toch nooit zoveel incidenten?"

En dat was eigenlijk net wat ik nodig had om te beseffen dat het aan mezelf ligt. Mijn vertrouwen was weg. En nu loop ik weer heel relaxed. Net als voorheen met de gedachte dat ik zelf mijn honden wel uit de shit kan houden en dat de eerste de beste die mijn hond problemen bezorgd nog niet klaar met me is. En dat maakt een verschil joh.

Voor Shira wel in ieder geval. Ze is weer heel braaf.
Haha ja het hondenforum zorgt vaak weer voor nieuwe inzichten!
Hmm, ik denk dat je gelijk hebt. Ik denk dat het bij mij ligt. Ik heb er gisteravond na het lezen van jullie reacties ( thanks!

) nog eens over nagedacht en ik denk dat ik de oorzaak ben. We kunnen met elkaar lezen en schrijven wat heel fijn is maar soms ook een nadeel

Ik heb vorig jaar zomer in één week drie incidenten gehad met andere honden waar hij toen echt duidelijk een aandeel in had. Ik snapte er niks van en ben gaan analyseren en analyseren. Mijn zus was bij twee van de incidenten en trok mijn oogkleppen af. Ik was in die week verhuisd, weer werken en nog verder reizen, ik moest en zou ook mijn vriendinnen zien en een feestje geven en nog mijn honden dezelfde beweging geven

Honden mochten niet tegen mij opspringen, niet opdringerig zijn want dan kwam hij je even een beuk verkopen. Ik heb mezelf toen overeind gehesen en dat hielp heel fijn, binnen een paar dagen was hij al veel kalmer.
Emma schreef:Ik denk overigens wel dat honden juist met ongeveer 5 jaar hun gedrag nog kunnen veranderen.
Zeker de wat grotere rassen (reuen) ontwikkelen zich langer door dan de kleinere is mijn ervaring.
En andere reuen gaan juist ook anders reageren op reuen die wat ouder en volwassen worden. Zeg maar de wat "rijpere"

reu. Is mijn ervaring dan.
En ja, grotere honden van 4 jaar vind ik vaak nog broekies
Dat wil niet zeggen dat honden natuurlijk behoorlijk kunnen reageren op veranderingen van hun baas. Dat sowieso.
Maar ouder worden kan ook echt wel meespelen.
Ja, hij is sowieso wel brommeriger geworden. Hij is niet meer zo sociaal makkelijk als toen hij 2 jaar oud was natuurlijk.. Toen was het zelfs een veldjeshond
grover schreef:Die van mij werd juist met een jaar of 5 echt zoveel milder, dus dat er nog iets kan veranderen op die leeftijd sluit ik niet uit.. Maar pas geleden was Oll ook zo onwijs irritant. Laagvliegend door de wijk (en trékken dat ie dan kan), brullen tegen ALLES wat voorbij loopt op straat, zowel binnen als buiten.. Ineens schijnbaar "uit het niets" uitvallen tegen Jamie die gewoon naast de bank zat.. En na anderhalve maand was t ineens over, was ie weer zijn eigen blije pretbek, geen laagvliegen meer, geen brulleritis op straat en binnenshuis..
Oorzaak? De buurhonden waren loops

En nou is de oudste buurteef een jaar of 4 dus die is écht vaker loops geweest dat ik er lang niet zoveel van merkte, maar er spelen denk ik 2 zaken mee hier thuis: a. ze heeft er sinds een poosje ofzo een hondje bij die volgens mij voor het eerst hier loops werd en b. het is sowieso de 1e loopsheid met een ándere geslachtsrijpe en inmiddels jongvolwassen reu in het huishouden. Merkte echt dat ie er dánig chagrijnig van was.
Je bent pas verhuisd, da's al spannend zat, als de hormonen nu ook opspelen vanwege een loopse teef of wat, dan is het niet onwaarschijnlijk dat ie daar zo op reageert denk ik.. Wat je moet doen is aan jezelf, maar je zou er inderdaad een chip in kunnen douwen, dan weet je meteen of de hormonen er debet aan zijn. Je kunt het ook nog even afwachten, maar als het na verloop van tijd met of zonder chip niet duidelijk beter is dan speelt er vast meer dan alleen een paar loopse teven in de wijk

Ohh, haha! Er zijn nu inderdaad ook véél loopse teven. Hormonen maken mij ook bloedchagrijnig

Dus heel gek is het niet misschien. Ik ga inderdaad doen wat jij voorstelt. Even afwachten, dealen met de situatie, en als het niet verandert kunnen we altijd nog die chip proberen. Is dat het ook niet, dan is het gewoon zo. Ik kan het me ook wel voorstellen, er zijn ook veel irritante honden. Ik ben soms ook mensenmoe
*Wolf* schreef:Ik had ook zo'n uitvaller, 2,5 jaar vol spanning de straat op. Sinds een paar weken is de chip gaan werken. Hij is 80% makkelijker geworden. Zó interessant ook om te zien wat hormoongebonden was en wat niet. Nu moet ik zeggen dat ik daar van tevoren heel goed over heb nagedacht en precies vermoedde dat veel van het irritante gedrag hormoongebonden was. Klopt precies.
Maar sommige dingen zijn dus vooralsnog gewoon gebleven. Ik vind het echt heel boeiend om dit te kunnen vergelijken en inzicht te krijgen in hormoongebonden gedrag bij reuen. En dat werkt dus gewoon voor elke hond anders, dat kan alleen de eigenaar bepalen, of iemand die de hond goed kent.
Uitvallen lijkt me inderdaad heel vervelend, gelukkig doet Manu dat echt nooit. Hij wil ook nooit naar de andere hond toe, als hij los loopt zou hij een labiele patsreu dus vermijden maar aan de lijn kan dat lastig. Hij maakt zich groter en loopt met een doorhangende riem naast mijn been. Hij is altijd kalm.
Fijn dat je reu nu zo verbeterd is! Zal voor hem ook heel prettig zijn
Heavy schreef:Ik snap trouwens wel dat je je rot voelt over die uitval naar de pup . Dat heeft Jip ook een keer gedaan en toen was ik ook erg geschrokken. Was niks aan de hand alleen maar een hoop overdreven gebrom en gesnauw en op de grond pinnen.
Achteraf bedacht ik me dat een hond van een half jaar geen pup meer is in de hondenwereld

en dat Jip op die leeftijd zelf ook wel eens flink op de grond is gepint omdat hij veel te vrolijk en jolig een hond begroette .
Oudere honden kunnen minder verdragen en zijn door slechte ervaringen ook gevormd natuurlijk dat kun je niet voorkomen of je moet op de noordpool wonen. Ik vind niet dat een hond dan verpest is . Het hoort bij het volwassen worden en opgroeien.
Sommige reuen blijven doetjes en laten alles toe maar de meeste toch niet . Ik kom weinig honden tegen tijdens het wandelen. Maar een paar slechte ervaringen met een reu en Jip is op zijn hoede . Al van ver ruikt hij een reu en ik hoef ook niet te vragen of het een reu of teef is dat zie ik duidelijk aan zijn gespannen houding .
Daar veranderd castratie niks aan
Ik moest daar gisteravond ook aan denken, Manu heeft op die leeftijd ook flink op zijn falie gekregen omdat hij met een plaat voor zijn kop op alle honden afrende en veel te hoog in zijn energie zat

Hij heeft niet gebeten ofzo maar het was wel een flinke correctie naar mijn mening, die hij dus normaal ook nooit gaf. Hij is juist een hond die zich in zijn oren liet bijten en omver liet kegelen door hyperpups. Nouja, die periode is dus voorbij

Als ik het van een ander zou horen zou ik denken 'ach dat is normaal' maar nu het mijn eigen hond is ga ik weer zo twijfelen of ik iets verkeerd aanpak.
Izzie_Anneke schreef:Mijn vorige hond was een absoluut sekreet naar andere honden, vooral aan de lijn. Dat werd 9 van de 10 keer gelazer. Ik liet haar gewoon nooit kennis maken aan de riem. Veel omlopen en veel naar andere baasjes roepen "Ja maar de mijne is niet lief"

. Het hielp niet dat ze er superschattig uitzag... Ook met een klein hondje in haar bek

Door dit consequent vol te houden, steeds haar aandacht te vragen en haar te belonen voor negeren is het hele felle eraf gegaan maar ik maakte dan ook nooit een uitzondering. Luna was een kruising malamute.
Ik lees dat vaker, omlopen, maar hoe doe je dat? Want dat kan voor mij op maar weinig plekken. In onze wijk lopen honden ook regelmatig los en ik kan dan gewoon niet weg. Meestal draai ik om en laatst heb ik me verstopt tussen geparkeerde auto's zodat de hond maar van twee kanten naar ons toe kon komen en ik gemakkelijker kon blokkeren. Als ik omdraai krijg ik vrijwel altijd de hond achter ons aan en levert het eigenlijk nog meer spanning op. Het is dat Manu zo zwaar is maar anders zou ik hem gewoon op willen tillen

We wonen in een woonwijk met veel blokken, waardoor je niet altijd overzicht hebt op de volgende straat.
dagmar88 schreef:
Merk het bij niko zelfs. En die is hartstikke braaf (met ballen), maar na de zoveelste uitvallende krijslel of schreeuwende baas zorgt aangelijnd passeren toch voor een spanningsmomentje.
Mensen en honden zijn hier de afgelopen jaren zo opgefokt geworden.
Ben inmiddels blij met de kirrende labrador mevrouw "kijk, vriendje!"

Even blij snuffelen voor de verandering, terwijl ik dat normaal aangelijnd niet deed.
Schreeuwende bazen?

Oh dat zou hem helemaal pissig maken
Manu heeft een paar vrienden hier en ik zie het ook meteen dat dat goed gaat en soms laat ik dan de lijn zelfs los zodat ze even kunnen beuken. Zo is er een kleine boomerreu die he-le-maal weg is van hem en die jankt al op meters afstand als hij Manu ziet

Toen ik in de stad woonde hadden we vlakbij een klein losloopgebiedje. Daar waren veel meer honden en (onwetende) eigenaren maar toch ging dat zelden verkeerd. Ook als hij aangelijnd moest blijven voor de meerkoetkuikens.
Zamunda schreef:
Dan zou ik het daarin zoeken. Ik zou voor je werk een andere route zoeken, eentje waar je (hopelijk) niet allemaal gespuis tegenkomt. Als dat niet naar het parkje leidt, jammer dan, maar zo te lezen weegt dat parkje voor hem niet op tegen al die vervelende situaties (waar jij ook spanning bij hebt).
Misschien moet je vriend het overdag in de stad ook even houden bij enkel plas&poeprondjes ipv wat langer wandelen als het daar ook zoveel spanning geeft. Even de cirkel doorbreken en kijken hoe dat uitpakt. Misschien kun jij 's ochtends een klein rondje fietsen met Manu? Of even met hem aan het werk in de tuin (voor zover je hem aan het werk krijgt

)?
Ja dat klopt, ik had dat zelf ook al bedacht, helaas is dat de enige groene plek met verlichting in de buurt

De rest is gewoon zo saai wandelen... dus ik hoopte het zo. Vriend laat ze al niet lang meer uit door al het tokkenvolk met honden daar. Het is hink-stap-sprong over de hondenstront en fixerende vechthonden overal.
Fietsen kan wel, maar heel egoïstisch, hoop ik op samen wandelen. Het geeft me gewoon veel meer rust in mijn hoofd voordat ik die ellendige file in moet. Bovendien rennen loslopende honden vooral achter rennende honden naast de fiets aan

Of ik moet over de landweggetjes fietsen waar ze als debielen rijden en ik dus weer vol frustratie van die verkeerseikels terug thuis kom en me er weer anderhalf uur tussen moet begeven in de file
Ik zal er wel aan moeten vrees ik...
Ik doe met Manu en Uma nu al vrij veel hersenwerk, en we zijn weer een cursus gestart. Maar dat is wel meer een aanvulling want hij moet gewoon echt wel kilometers maken om voldaan te raken. Het hersenwerk is wel een superleuke aanvulling, we hebben er heel veel plezier in