Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wond verzorgen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Wond verzorgen

Ongelezen bericht door Soooof »

Rex heeft een wond aan zijn poot. De wond is ontstaan door de hoektand van een andere hond, in een botsing. Op dat moment heb ik de hele wond niet gezien (wel gekeken), het is dus niet heel groot. Een paar uur later was de plek van de wond opeens dik en was ook duidelijk dat ie er pijn aan had. (Tijdens de wandeling en direct erna niet, daarom hadden wij het ook niet gezien.) Toen bloedde het ook, hij had eraan gezeten. Zo dik als op dat moment is het niet meer geweest, maar er zit nog wel iets van een zwelling.

Hondentanden zitten natuurlijk vol vuil, dus ik heb met de dierenarts overlegd. Op zich zijn er op dit moment geen tekenen van ontsteking, het ziet er rustig uit, alleen die zwelling dus. Geen koorts. Die zwelling kan ook van de impact komen, dat weten we natuurlijk niet. Dierenarts wil liever geen antibiotica geven zo lang er geen tekenen zijn van ontsteking en daar ben ik het wel mee eens, dus hij gaf aan: schoon houden, open houden en even aanzien.

Dus ik zoek nu praktische tips. :mrgreen: Het zit te hoog op zijn poot om het te weken, dus ik maak nu een washand goed nat met een soda-oplossing en hou die er een tijdje op. Dan nog wat jodium erop en we zijn weer even klaar. Kan ik nog iets anders doen? Dingen beter wel of niet? Ik heb honingzalf in huis, maar vraag me af of dat niet teveel afsluit? Hij laat het mij gewoon verzorgen en één lik jodium was genoeg om hem te doen besluiten er verder maar af te blijven. :engel:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Re: Wond verzorgen

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zou gewoon doen zoals je nu al doet, dat lijkt me prima. Eventueel kun je proberen de poot wat te koelen tegen de zwelling maar verder zou ik er niks aan doen.
Jules01
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jules01 »

Ik zou het met een spuitje met zout water te lijf gaan.
De nattigheid van een washand komt nooit echt in de wond. Althans niet zoals ik het zou doen :engel:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als de wond er rustig uitziet, zou ik deze mooi met rust laten en zo laten genezen. Al die nattigheid maakt het niet beter.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Dank voor de tips! Spuitje is wel een goed idee ja, ga 'k proberen. Heb ook al de poot gewoon schoongespoeld met de douchekop, maar daar komt natuurlijk geen zoutoplossing uit. :engel:

Klinkt als goed spul Nanna. *gaat googlen*
Neeltje schreef:Als de wond er rustig uitziet, zou ik deze mooi met rust laten en zo laten genezen. Al die nattigheid maakt het niet beter.
Dierenarts zei nathouden en spoelen omdat de wond 'vuil' is van de tand van de andere hond. Als het er netjes uit bleef zien mag het vanaf ongeveer morgen droog blijven.

Hij nam net nog een lik van het jodium dat ik op de grond geknoeid had. De kop die hij erbij trok is onvergetelijk, jammer dat ik er geen foto van heb. :goeie:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ben van de honing zalf, houd het zacht, ,zodat de troep eruit kan, werkt antiseptisch en t helpt het heel proces van binnen uit, dat Snow toen gebeten was, heb ik t ook gebruikt en dat ging prima heel na een tijdje
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik ben ook fan van Acederm. Heb het gebruikt bij een konijn met ernstige urinebrand (uiteraard eerst de oorzaak aangepakt), dat ging al heel snel weer de goede kant op en binnen no time had hij weer een mooi vachtje :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”