Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zo zenuwachtig: röntgenfoto’s

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Zo zenuwachtig: röntgenfoto’s

Ongelezen bericht door Hilde »

Elmo gaat dinsdag op voor röntgenfoto’s van zijn rug, heupen en ellebogen. Ik ben zó zenuwachtig :(
Wat als het fout is, wat als ik hem als pup teveel heb belast, wat als, wat als, wat als... Elmo heeft eerder wat last van zijn rug gehad en zijn osteopaat gaf aan dat het gewoon normale puppy-onvoorzichtigheid blokkades leken, dat heeft ze behandeld. En toch ben ik dan zó bang dat er iets mis is met mijn kleine krullenbol. Zijn ouders zijn beiden gewoon goed in orde, dus er is verder geen directe reden tot zorg, maar, aaaargh! :blauwoog:

Wie herkent de zorgen en wie stelt me gerust? :tongue:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: Zo zenuwachtig: röntgenfoto’s

Ongelezen bericht door Domor »

Ik vond het ook reuze spannend, bij mij ging het om knieën, heupen en ogen die beoordeeld werden. 2x HD-A (de eerste zonder twijfel HD-A, de volgende nog beter), 2x PL-vrij (ondanks de loopsheid bij de eerste iets beweging, maar bij lange na niet genoeg voor luxeren. Bij de tweede zelfs geen enkele (ongewenste) beweging), 1x ECVO-100% goed, 1x ECVO 1 oog lichte distychiasis (maar bij haar geen probleem. Geen teken van hoornvliesbeschadiging of irritatie).

En bij verreweg de meeste poedels zijn de heupen en ellebogen gewoon goed. Rug hoor ik nooit iemand over, dus op zich positief maar ik weet niet hoe vaak die werkelijk op de foto gezet wordt.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Fiji gaat als ze 18 maanden is op de foto. Spannend ja. Maar ongeacht de uitslag gaan we gewoon verder waar we mee bezig zijn. Ze traint nu lekker en geeft nooit pijntjes oid aan. Maar spannend is het zeker...
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik ben al zo vaak geweest voor zowel voorrontgenen met een maand of 6-7 als t afrontgenen met 16-18 mnd

En elke keer sta ik weer stijf vd stress
Cayita is nu bijna 6 mnd dus die gaat volgende maand of de maand erop
Kunnen we alvast beginnen met stressen
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco krijgt binnenkort weer een ECVO. En ook al verwacht je geen problemen, het blijft spannend, ja. Over ruim een half jaar krijgt Gait al z'n gezondheidsonderzoeken, en ook al verwacht ik ook bij hem geen problemen, wat als? Zou dan toch een tegenvaller zijn...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hilde schreef:wat als ik hem als pup teveel heb belast
Wel nee joh. Het is een hond, geen porseleinen vaasje.
Jij doet geen rare dingen en wat er niet in zit, komt er niet uit.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik maakte me van tevoren helemaal geen zorgen over de uitslag (was ervan overtuigd dat het goed zou zijn, naïef blijkbaar). Geruststellen kan ik je echter niet helaas.

Maar wat Cleva zegt: het zorgen maken erover is vrij nutteloos. Dus ga de komende dagen maar gewoon de dingen doen die je anders ook doet en wacht het af.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

dagmar88 schreef:
Dat dus.
Ik ga ook niet zuinig met mijn honden om en mogen alles . Daarbij wil niet zeggen dat als hij HD heeft hij er ook last/pijn van gaat krijgen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Ik ga ook niet zuinig met mijn honden om en mogen alles.
Had gedacht dat niko met bar slechte genen en rennen, vliegen, slidings, springen en traplopen al lang op zou zijn. Maar een leven met beperkingen is de moeite niet.
Niet dus. Wat slijtage, maar het vliegt nog steeds vrolijk door :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief

dagmar88 schreef:
bouvierpoedel schreef: Ik ga ook niet zuinig met mijn honden om en mogen alles.
Had gedacht dat niko met bar slechte genen en rennen, vliegen, slidings, springen en traplopen al lang op zou zijn. Maar een leven met beperkingen is de moeite niet.
Niet dus. Wat slijtage, maar het vliegt nog steeds vrolijk door :mrgreen:
Ben zelf ook versleten . :mann:
Ga mijn hond ook niet inperken omdat hij misschien wel HD zou kunnen krijgen . Jammer dan . Dat hoort bij een beetje gezond en leuk leven.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vond het toen met Van Gils ook wel spannend hoor, na 2 bullen in laten slapen op 4 jarige leeftijd was t best een beetje eng...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

dagmar88 schreef:
Dit dus... ik doe ook van alles met pups ze mogen achter balletjes aan, rennen met de volwassen honden en springen al spelenderwijs. Ze worden later ook zwaar belast dus dan maar gewoon gelijk. Wat er niet in zit komt er ook niet uit. En ja spannend vind ik t altijd maar ik slaap er geen minuut minder om.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

misschien wil ze hem wel inzetten voor de fok.. of zoiets
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Nanna schreef:Waarom moet ie eigenlijk op de foto? Ik zet gewoon niks op de foto, wat niet weet wat niet deert Afbeelding1:
Voor de fokker, zodat die weet hoe de nakomelingen in elkaar zitten, zodat er verantwoordelijker keuzes gemaakt kunnen worden voor de fok, bijvoorbeeld
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Nanna schreef:Waarom moet ie eigenlijk op de foto? Ik zet gewoon niks op de foto, wat niet weet wat niet deert Afbeelding1:
Voor de fokker, zodat die weet hoe de nakomelingen in elkaar zitten, zodat er verantwoordelijker keuzes gemaakt kunnen worden voor de fok, bijvoorbeeld
Ja, ach, daar heb ik ook niet zo'n fiducie in hoor. De één is doodvoorzichtig met de pup en de volgende voert hem vet en loopt de godganse dag met ballen over het parket te gooien. :19:
:ok: Uitval houd je toch en je kunt nooit helemaal 100 % gezonde honden fokken hoe hard je ook je best doet komt er altijd wel eens een gevalletje voorbij hobbelen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Ja, ach, daar heb ik ook niet zo'n fiducie in hoor. De één is doodvoorzichtig met de pup en de volgende voert hem vet en loopt de godganse dag met ballen over het parket te gooien. :19:
:ok: Uitval houd je toch en je kunt nooit helemaal 100 % gezonde honden fokken hoe hard je ook je best doet komt er altijd wel eens een gevalletje voorbij hobbelen.
Klopt. En toch geeft het best een redelijk beeld als je van alle nakomelingen weet hoe ze uitgevallen zijn, qua uiterlijk en gezondheid. Zonder uitslagen weet je helemaal niets en kun je dus eventuele problemen in de lijn ook minder snel onderkennen. Garanties krijg je niet, maar je kunt risico's wel beter inperken als je veel data hebt dan als je geen data hebt
bouvierpoedel
Zeer actief

Ja en dan weet je vaak nog niet waar het vandaan komt , bij opa of ma zijn kant. Dan nog krijg je al die puppiekopers nog niet mee want die trekken hun eigen plan .
flatcoatjrt
Zeer actief
Mijn ras(sen): *Jack Russel*
*Oudduitse Herder*
*Flatcoated Retriever*
Boerenfox
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door flatcoatjrt »

Tsja wat zal ik er van zeggen, wij lieten foto’s maken omdat we dat bij aankoop hadden afgesproken met de fokker. En omdat ik behendigheid wilde doen met een toch wel grote hond..er kwam HD a uit, en bij de ellebogen ED graad 1 beide kanten. Einde behendigheid dus. En we moesten zelfs operatie overwegen. Contact gehad met degene die de foto’s gemaakt had die heeft ze zelf nogmaals bekeken en zei er is echt niets aan de hand. (Dat was overigens niet de eerst de beste) nog 1 maal fotos laten maken ( uitslag was nu “2x verdacht van”) de hond was ondertussen 2 en had nog nooit 1 dag mank gelopen. Onze eigen da heeft de foto’s naar een kennis gestuurd maar kwam daar kwam niets uit omdat diegene geen uitspraak durfde te doen die zijn collega's tegen zou spreken. Ik kreeg het gevoel dat het 1 grote vriendjespolitiek was. De hond is inmiddels 8,5 en heeft nog nooit 1 dag mank gelopen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef:Ja en dan weet je vaak nog niet waar het vandaan komt , bij opa of ma zijn kant. Dan nog krijg je al die puppiekopers nog niet mee want die trekken hun eigen plan .
Of hebben zijn allemaal HD-A en donderen dan om van de epilepsie. Ik zeg niet dat het slecht is om te röntgenen hoor, maar dat gefocus op één aspect heeft iets engs. Kijk gewoon naar een nest als geheel. Hebben ze goede karakters, kunnen ze goed mee in de wereld. Hoe is het met hun algehele gezondheid.
Dat dus .
Zijn er 2 of 3 gevalletjes met iets nieuws lopen ze te zeiken dat iedere hond getest moet worden. En HD is niet alleen erfelijk maar milieu speelt ook een grote rol. Of heb je 2 willebrand vrije ouders willen ze nog testen zie als je met een jong daarvan verder fokt. Hallooo .
bouvierpoedel
Zeer actief

Heavy schreef:Ik vond het bij de herders wel spanend ja maar dat is ondat er veel hd voorkomt . Bij Jip vond ik het ook spannend ondat die zó slecht liep en rare klachten had . Maar bij een poedel zou ik me echt geen zorgen maken
Bij de herder is HD toch ook een stuk terug gedrongen.?
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ohhhh ja drama he :LOL:

Ik heb Jamie z'n heupen pas ook laten röntgenen, en ik was echt echt ECHT in de veronderstelling dat het drama zou zijn. Hij is zó los achter en naja, ik kon me gewoon niet herinneren dat Ollie vroeger ook zo was :+

Uiteindelijk zorgen om niks, d'r is gewoon een keurige A uit gerold, maar ik dacht echt dat ik dood ging daar in die wachtruimte :LOL:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik wil t weten omdat ik er mee sport dus behoorlijk fysiek belast. Wat niet wil zeggen dat als ze iets gehad hadden ik direct gestopt was met de sport maar eventueel zou ik t wel aanpassen (bijv minder springen) of gewoon goed opletten op ontzien etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

malinois schreef:
Ik wil t weten omdat ik er mee sport dus behoorlijk fysiek belast. Wat niet wil zeggen dat als ze iets gehad hadden ik direct gestopt was met de sport maar eventueel zou ik t wel aanpassen (bijv minder springen) of gewoon goed opletten op ontzien etc.
Csiva is nooit op de foto geweest en wordt toch behoorlijk belast... ze komt wel regelmatig bij de fysio voor controle.
bouvierpoedel
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
Hilde schreef:Elmo gaat dinsdag op voor röntgenfoto’s van zijn rug, heupen en ellebogen. Ik ben zó zenuwachtig :(
Wat als het fout is, wat als ik hem als pup teveel heb belast, wat als, wat als, wat als... Elmo heeft eerder wat last van zijn rug gehad en zijn osteopaat gaf aan dat het gewoon normale puppy-onvoorzichtigheid blokkades leken, dat heeft ze behandeld. En toch ben ik dan zó bang dat er iets mis is met mijn kleine krullenbol. Zijn ouders zijn beiden gewoon goed in orde, dus er is verder geen directe reden tot zorg, maar, aaaargh! :blauwoog:

Wie herkent de zorgen en wie stelt me gerust? :tongue:
Je doet je zelf wel wat aan hoor, op dinsdag gaan. :eek: Moet je nog 6 dagen wachten op de officiële uitslag. Als je op maandag gaat bij een kliniek die ze meteen naar de raad doorstuurt heb je savonds de uitslag al binnen.
En ik vind het ook altijd weer spannend, vooral met een Duitse herder die toch bekend staan om hun heupen, en eerdere ervaringen waarbij het toen inderdaad niet goed was.
Succes dinsdag :ok:
Geloof dat de poedel van TS geen stamboom heeft dus dan gaat het niet via de Raad.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:
malinois schreef:
Csiva is nooit op de foto geweest en wordt toch behoorlijk belast... ze komt wel regelmatig bij de fysio voor controle.
Dat is een keuze ;). Ik wil t weten omdat ze voor de pakwerker echt niks laten zien. Sowieso zijn ze hard voor zichzelf dus ik wil t weten. Bij een vorige vereniging was t overigens verplicht vind t niet eens zo verkeerd
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Machie schreef:
malinois schreef:
Jip ook niet. Maar dat is een ander type en formaat. Ziva weer wel en Vik gaat ook. Alleen heupen overigens omdat dat het enige is wat nog wel eens voorkomt en omdat ik daar bij Job mee te maken heb gehad. Verder kijk ik vooral goed naar mijn hond. Maar als er slechte heupen uit zouden komen zou behendigheid wel van de baan zijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Hilde
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Geloof dat de poedel van TS geen stamboom heeft
Wel toch? Ik dacht dat ie een stamboom had.
Kees gelooft ook de verkeerde dingen want Elmo heeft een prachtige stamboom uit zeer weloverwogen lijnen :wink:

Ik wil hem op de foto zodat ik er rekening mee kan houden in de sport. Hij gaat overigens wel onofficieel op de foto, want hij heeft een staartfout dus ik ga er toch niet mee showen/fokken verwacht ik :-) Ik vind het voor mezelf belangrijk.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

grover schreef:Ohhhh ja drama he :LOL:

Ik heb Jamie z'n heupen pas ook laten röntgenen, en ik was echt echt ECHT in de veronderstelling dat het drama zou zijn. Hij is zó los achter en naja, ik kon me gewoon niet herinneren dat Ollie vroeger ook zo was :+

Uiteindelijk zorgen om niks, d'r is gewoon een keurige A uit gerold, maar ik dacht echt dat ik dood ging daar in die wachtruimte :LOL:
Hahaha! Ik hoop echt dat het net zo gaat hier. Elmo gaat overigens zonder roesje, dus ik blijf er gewoon bij, heb ik geen tijd om me zorgen te maken :tongue:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

malinois schreef:
Machie schreef:
malinois schreef:
Dat is een keuze ;). Ik wil t weten omdat ze voor de pakwerker echt niks laten zien. Sowieso zijn ze hard voor zichzelf dus ik wil t weten. Bij een vorige vereniging was t overigens verplicht vind t niet eens zo verkeerd
Het is een andere vorm van belasting natuurlijk. Met een kleine/niet zwaar gebouwde hond vind ik het sowieso een totaal ander verhaal.
Als dat goed loopt zou ik het allemaal wel geloven.
bouvierpoedel
Zeer actief

Hilde schreef:
Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: Geloof dat de poedel van TS geen stamboom heeft
Wel toch? Ik dacht dat ie een stamboom had.
Kees gelooft ook de verkeerde dingen want Elmo heeft een prachtige stamboom uit zeer weloverwogen lijnen :wink:

Ik wil hem op de foto zodat ik er rekening mee kan houden in de sport. Hij gaat overigens wel onofficieel op de foto, want hij heeft een staartfout dus ik ga er toch niet mee showen/fokken verwacht ik :-) Ik vind het voor mezelf belangrijk.
Nou dacht dat het zo was maar fout dus . Is ook geen verwijt of aanval hoor en ook geen zekerheid want schreef geloof.
En ook niet dat hij niet uit prachtige weloverwogen lijnen zou komen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”