Vorig jaar is ze al eens behandeld door een fysio en die gaf aan dat er waarschijnlijk sprake was van beginnende artrose. Ze is toen verder ook behandeld door haar (had nog een blokkade in de rug) en daarna is het een tijd goed gegaan. We zijn toen wel begonnen met puur glucosamine ter ondersteuning.
Nu is Kyra een type hond die gewoon een betonplaat voor haar harses heeft. Zal nooit pijn aangeven, gaat altijd overal dwars doorheen en normaal doen zit er ook niet echt in
Hoort natuurlijk ook wel bij het ras dat ze gewoon heel hard voor zichzelf zijn.
Rond december/januari begon ik weer te merken dat ze met vlagen niet echt soepel liep. Met name als ze gelegen had dan was ze echt stijf en mankte ze. We dachten eerst dat ze wellicht gewoon iets verrekt had, dus lijnrust gegeven en even aangekeken.
Maar het werd niet minder en waar ze normaal in de ochtend als eerste voor je neus stond zodra de deur open ging bleef ze nu steeds meer liggen.
Het lastige is dat ze dan 10 minuten later als een bulldozer met Sari gaat racen en spelen.
Gister toch afspraak bij de dierenarts gehad. Die heeft haar helemaal nagekeken en voelt inderdaad slijtage in de gewrichten wat inderdaad doet denken aan artrose. (ook gezien haar leeftijd niet heel gek)
Bij haar linker elleboog zat wat vocht en daar gaf ze ook reactie op.
Voor nu dus een pijnstiller/ontstekingsremmer voor 2 weken en rust. Max 10 minuten per keer aangelijnd wandelen en zorgen dat ze met z'n 2en niet gaan ravotten.
Hopelijk is het daarmee voldoende, en anders moeten we gaan kijken naar bijv een onderhoudsdosering.
Dierenarts gaf ook aan dat het met dit type hond gewoon lastig is, juist omdat ze geen pijn aangeven en overal dwars doorheen gaan.
Nu is de glucosamine bijna op, dus ik moet sowieso nieuwe bestellen. Maar ik vroeg me af of er eventueel andere supplementen zijn die echt aan te raden zijn of dat die glucosamine voldoende is ter ondersteuning.