Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Supplementen bij artrose?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Supplementen bij artrose?

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

We merken al een tijdje dat Kyra niet heel soepel loopt.
Vorig jaar is ze al eens behandeld door een fysio en die gaf aan dat er waarschijnlijk sprake was van beginnende artrose. Ze is toen verder ook behandeld door haar (had nog een blokkade in de rug) en daarna is het een tijd goed gegaan. We zijn toen wel begonnen met puur glucosamine ter ondersteuning.

Nu is Kyra een type hond die gewoon een betonplaat voor haar harses heeft. Zal nooit pijn aangeven, gaat altijd overal dwars doorheen en normaal doen zit er ook niet echt in :wink:
Hoort natuurlijk ook wel bij het ras dat ze gewoon heel hard voor zichzelf zijn.

Rond december/januari begon ik weer te merken dat ze met vlagen niet echt soepel liep. Met name als ze gelegen had dan was ze echt stijf en mankte ze. We dachten eerst dat ze wellicht gewoon iets verrekt had, dus lijnrust gegeven en even aangekeken.
Maar het werd niet minder en waar ze normaal in de ochtend als eerste voor je neus stond zodra de deur open ging bleef ze nu steeds meer liggen.
Het lastige is dat ze dan 10 minuten later als een bulldozer met Sari gaat racen en spelen. :roll:

Gister toch afspraak bij de dierenarts gehad. Die heeft haar helemaal nagekeken en voelt inderdaad slijtage in de gewrichten wat inderdaad doet denken aan artrose. (ook gezien haar leeftijd niet heel gek)
Bij haar linker elleboog zat wat vocht en daar gaf ze ook reactie op.

Voor nu dus een pijnstiller/ontstekingsremmer voor 2 weken en rust. Max 10 minuten per keer aangelijnd wandelen en zorgen dat ze met z'n 2en niet gaan ravotten.
Hopelijk is het daarmee voldoende, en anders moeten we gaan kijken naar bijv een onderhoudsdosering.

Dierenarts gaf ook aan dat het met dit type hond gewoon lastig is, juist omdat ze geen pijn aangeven en overal dwars doorheen gaan.

Nu is de glucosamine bijna op, dus ik moet sowieso nieuwe bestellen. Maar ik vroeg me af of er eventueel andere supplementen zijn die echt aan te raden zijn of dat die glucosamine voldoende is ter ondersteuning.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Supplementen bij artrose?

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura krijgt dagelijks Omega3 (HEMA) en CurcumineCaps uit onze eigen shop naast de glucosamine.
Ik merk vooral van de Omega en Curcumine dat als ik het even niet geef ze meer last krijgt.
Onze d.a. raadde zelf ook de Omega 3 aan, dan kan je na 5 a 6 weken de pijnstilling over het algemeen met 1/3 verlagen. Dus dat zou ik zeker er bij geven in jouw geval.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Heb je al eens acupunctuur geprobeerd? Ik heb daar al veel goede resultaten van gezien bij dit soort klachten. Je kan er de pijnstilling mee verminderen, of in ieder geval uitstellen.

Mijn vorige Engelse Bull had ernstige artrose aan zijn ellebogen (hij was toen al 8) en heeft met acupunctuur nog 3 goede jaren geleefd. Vooral in het begin was het resultaat spectaculair! We gingen met een slecht lopende hond naar de dierenarts en de andere dag trok meneer weer sprintjes door het park.

Website met adressen van dierenartsen die met acupunctuur werken: http://www.acupunctuurbijdieren.nl/
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Litopet!
Zelfs honden die op het punt stonden om ingeslapen te worden vanwege de pijn kunnen hier weer een pijnloos leven mee leiden.
Groetjes,
Wendy
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Bedankt zover, dan ga ik ook eens daar naar kijken. :ok:
runninggirl schreef:Jura krijgt dagelijks Omega3 (HEMA) en CurcumineCaps uit onze eigen shop naast de glucosamine.
Ik merk vooral van de Omega en Curcumine dat als ik het even niet geef ze meer last krijgt.
Onze d.a. raadde zelf ook de Omega 3 aan, dan kan je na 5 a 6 weken de pijnstilling over het algemeen met 1/3 verlagen. Dus dat zou ik zeker er bij geven in jouw geval.
Welke dosering hou jij dan aan van die omega3 van de hema?
ZorroMax schreef:Heb je al eens acupunctuur geprobeerd? Ik heb daar al veel goede resultaten van gezien bij dit soort klachten. Je kan er de pijnstilling mee verminderen, of in ieder geval uitstellen.

Mijn vorige Engelse Bull had ernstige artrose aan zijn ellebogen (hij was toen al 8) en heeft met acupunctuur nog 3 goede jaren geleefd. Vooral in het begin was het resultaat spectaculair! We gingen met een slecht lopende hond naar de dierenarts en de andere dag trok meneer weer sprintjes door het park.

Website met adressen van dierenartsen die met acupunctuur werken: http://www.acupunctuurbijdieren.nl/
Nee, nog niet geprobeerd. Kyra is als de dood voor dierenartsen dus daar komen we zo min mogelijk. Maar ik hou het zeker even in gedachte.
Nanna schreef:Omega3 en vitamine D3.
Schijnt beter te werken dan glucosamine.
Ik geef het Topsi (artrose in voorpoot) en die loopt als een kievit.
Haal jij van die vitamine D3 gewoon de mensen variant?
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Veronique & Kyra schreef:Bedankt zover, dan ga ik ook eens daar naar kijken. :ok:
runninggirl schreef:Jura krijgt dagelijks Omega3 (HEMA) en CurcumineCaps uit onze eigen shop naast de glucosamine.
Welke dosering hou jij dan aan van die omega3 van de hema?
Je kan altijd terugrekenen met supplementen voor mensen op basis van gewicht. Dus van de hema is de dosering voor mensen 3 capsules per dag, dan geef ik Jura (30 kilo) 1 per dag, soms 2.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Mijn twee artroseventjes hebben baat bij zalmolie met een hoog omega3 gehalte maar nog veel meer bij bezoeken aan de fysio als het wat slechter gaat.
Dat werkt hier al een paar jaar prima zonder dat ze pijnstilling hoeven.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik zou ook nog even terug naar die fysio (naast supplementen). Je schrijft dat het daarna weer een tijd beter ging, dus wellicht haalt dat nu ook weer wat uit. Finn gaat ieder half jaar wegens blokkades in zijn rug en tegen de tijd dat hij weer moet merk ik dat aan zijn lopen.

Joris van mijn ouders krijgt CBD olie, 2 drupjes per dag. Hij is nu een week bij mijn zus geweest waar hij die druppels niet kreeg en mijn moeder zei vanmorgen dat hij als een oude lul door de tuin liep. Dus hij gaat weer terug op de druppels.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

veertje schreef:Ik zou ook nog even terug naar die fysio (naast supplementen). Je schrijft dat het daarna weer een tijd beter ging, dus wellicht haalt dat nu ook weer wat uit. Finn gaat ieder half jaar wegens blokkades in zijn rug en tegen de tijd dat hij weer moet merk ik dat aan zijn lopen.

Joris van mijn ouders krijgt CBD olie, 2 drupjes per dag. Hij is nu een week bij mijn zus geweest waar hij die druppels niet kreeg en mijn moeder zei vanmorgen dat hij als een oude lul door de tuin liep. Dus hij gaat weer terug op de druppels.

Toen had ze dus blokkade in de rug (destijds liep ze ook anders dan nu, dus de klachten waren anders. Maar ze gaf toen alleen aan dat er waarschijnlijk ook wel beginnende artrose speelde waarop we dus begonnen zijn met de glucosamine op haar advies)

De rug en nek voelde nu juist goed aan. Je ziet ook dat het nu vanuit de elleboog komt waar op dit moment dus ook vocht in zit.

Dus voor de eerste twee weken wil ik sowieso even advies van de dierenarts opvolgen.
En daarna kijken we even hoe het gaat en tussendoor weer terug naar de fysio zullen we ongetwijfeld ook doen.

Maar was nu vooral even benieuwd welke supplementen goed zijn bij de artrose omdat ik toch nieuwe moet halen.
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Benthor krijgt Carniflex. Hij loopt nog goed en kan en wil nog lange afstanden lopen (1,5 a 2 uur). Maar ik merkte dat hij wat gevoeliger is voor blessures en wat eerder struikelt. Met de Carniflex struikelt hij bijna niet meer. En geen blessures meer tot nu toe.

http://www.anicur.com/nl/producten/gezo ... pk5W410y70
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Bij Doran werkt flexi life platinum erg goed :ok:
Hij heeft 2 versleten ellebogen vol artrose en regelmatig heftige ontstekingen in de gewrichten, ik ben met flexi begonnen omdat ik er hier op het forum over gelezen had, in het begin twijfelde ik of het werkte, maar nu merk ik echt goed verschil, dus ik ben er zeer tevreden over!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

CBD en zalm of vis olie, is een echte aanrader, en een suplement met curcuma en boswelia ... maar ik denk zeker met een hoge luchtvochtigheid en /of extreme kou dat pijnstillers onontbeerlijk zijn, merk ik met Zuri en dat is ook zo`n soicijns type, maar ik merk dat ze anders echt heel veel rustiger is in huis. heel veel slaapt
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik geef nu een jaar de Flexi Life Platinum van Euro Joe aan Kenji

Merkte al heel snel verschil , ik had een compleet andere hond
Van hele dagen op de bank slapen en saai naast me alleen maar korte rondjes willen naar veel actiever en de rondes werden ook weer groter
Ipv de overkant vd straat of 5 min max wil ze nu regelmatig weer een half uur mee en gaat dat naderhand ook nog goed
En waar we haar voorheen echt niet lang in de auto konden laten omdat ze er dan als een konijn uit kwam gaat dat nu eigenlijk weer als vanouds
Ze is laatst zelfs nog een hele dag mee geweest ( uiteraard tussendoor wel uitgelaten ;) )

T is geen wondermiddel , maar na veel dingen geprobeerd te hebben die niet werken is dit dus het enige wat bij haar wel werkt
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Nanna schreef:Omega3 en vitamine D3.
Schijnt beter te werken dan glucosamine.
Ik geef het Topsi (artrose in voorpoot) en die loopt als een kievit.
Dat was ook precies wat dr. Jacha Heukels mij gezegd heeft.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Veronique & Kyra schreef:Gister toch afspraak bij de dierenarts gehad. Die heeft haar helemaal nagekeken en voelt inderdaad slijtage in de gewrichten wat inderdaad doet denken aan artrose. (ook gezien haar leeftijd niet heel gek)
Ik pik dit even uit je verhaal....................
Ik zeg niet dat ze geen artrose heeft.
Maar met voelen kom je er niet.
Artrose kan je vaststellen met een röntgenfoto.

Een van mijn honden had duidelijk pijn en zou volgens de DA ook artrose hebben.
Aangezien ik niet geloof in röntgenogen heb ik gevraagd om een foto te maken.
Nergens (!!) artrose te vinden.
Dus ik zou zeggen, weet eerst zeker wat er aan de hand is voor je gaat "behandelen"
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

schildklier kan ook invloed hebben op dit soort klachten - weet ik uit ervaring
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

ranetje schreef:
Veronique & Kyra schreef:Gister toch afspraak bij de dierenarts gehad. Die heeft haar helemaal nagekeken en voelt inderdaad slijtage in de gewrichten wat inderdaad doet denken aan artrose. (ook gezien haar leeftijd niet heel gek)

Dus ik zou zeggen, weet eerst zeker wat er aan de hand is voor je gaat "behandelen"
Zoals je leest staat er ook; het doet denken aan artrose.
Voor nu behandeld de DA ook alleen het vocht wat duidelijk in de elleboog zit. Dat is 2 weken medicatie en rust, en vanuit daar gaat hij verder kijken mocht het niet verbeteren. Dus ja, dan zullen er zeker foto's gemaakt worden.
Het is niet dat,mocht het na die 2 weken niet over zijn, we maar gewoon klakkeloos pijnstillers erin gaan stoppen.

Het advies om supplementen kan imo nooit geen kwaad met een hond van bijna 10 waarbij er wat typische ouderdomskwaaltjes ontstaan. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk :wink:

En daar was het topic dus voor bedoeld. Die glucosamine gaven we al een tijdje, gewoon ter ondersteuning.
Zeker wetende dat ze een dagje ouder wordt maar er zich fysiek niet altijd naar gedraagt omdat ze sowieso een hond is die vol over haar eigen grenzen heen walst.
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Lunatic schreef:Bij Doran werkt flexi life platinum erg goed :ok:
Hij heeft 2 versleten ellebogen vol artrose en regelmatig heftige ontstekingen in de gewrichten, ik ben met flexi begonnen omdat ik er hier op het forum over gelezen had, in het begin twijfelde ik of het werkte, maar nu merk ik echt goed verschil, dus ik ben er zeer tevreden over!
Dit werkt bij Silky ook goed, ik zal heel snel verschil! En daarnaast krijgen ze nog zalmolie!

CBD olie deed niets...
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Veronique & Kyra schreef:
ranetje schreef:

Zoals je leest staat er ook; het doet denken aan artrose.
Voor nu behandeld de DA ook alleen het vocht wat duidelijk in de elleboog zit. Dat is 2 weken medicatie en rust, en vanuit daar gaat hij verder kijken mocht het niet verbeteren. Dus ja, dan zullen er zeker foto's gemaakt worden.
Het is niet dat,mocht het na die 2 weken niet over zijn, we maar gewoon klakkeloos pijnstillers erin gaan stoppen.

Het advies om supplementen kan imo nooit geen kwaad met een hond van bijna 10 waarbij er wat typische ouderdomskwaaltjes ontstaan. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk :wink:

En daar was het topic dus voor bedoeld. Die glucosamine gaven we al een tijdje, gewoon ter ondersteuning.
Zeker wetende dat ze een dagje ouder wordt maar er zich fysiek niet altijd naar gedraagt omdat ze sowieso een hond is die vol over haar eigen grenzen heen walst.
:ok:
De meeste supplementen kunnen geen kwaad.
Ik geef zelf aan mijn hond glucosamine.
Andere mogelijkheden zijn ook al genoemd
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”