Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Piep bij oor. Update, oeps...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Piep bij oor. Update, oeps...

Ongelezen bericht door Hilde »

Nu heb ik al een aantal keren over een x aantal weken gehad dat ik Elmo aanraakte bij zijn oor, dat er een korte pijn leek te zijn. Hij piept dan kort en daarna is het klaar. Bij het aanlijnen een paar keer gehad, bijvoorbeeld, dat hij piept als ik zijn oor aanraak. In totaal nu een keer of vier, telkens zijn rechteroog. Als ik zijn oor dan masseer of bedruk of zo, dan geeft hij geen pijn meer aan. Hij vindt dat eerder lekker, knorrend en al. Laten gaan? Oren schoonmaken met een natuurlijke en oorsmeeroplossende reiniging? Even naar de DA?
Laatst gewijzigd door Hilde op 23 feb 2018 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Piep bij oor

Ongelezen bericht door Gollum »

De dierenarts wil meestal kijken in dit soort gevallen of er geen gaatje in het trommelvlies zit voordat ze er spul inspuiten.
Gol heeft regelmatig last van haar oren en ik ben er regelmatig voor naar de dierenarts geweest en altijd is het advies schoonmaken vanwege te veel smeer. Als het dan na een week of twee niet beter is dan terug en kijken of er mijt is of oorontsteking.
Dus doen wat je zelf het verstandigste vind.
Hilde
Zeer actief

Het lastige is dat poedeloortjes vol met haar zitten. Dus ik zie geen smeer of zo. Ik kan even het ergste wegknippen in de hoop dat het wat lucht geeft, maar het typische is dat hij ook niet schudt of zo. Alleen heel af en toe dat piepje.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ruiken ze wel fris of ook niet? Ik zou er niet op goed geluk met cleaner aan gaan zitten, meestal werkt dat puur averechts. Pom heeft heel vaak oorontsteking en de DA gaf als tip 2x per week een paar druppels olijfolie om het schoon te houden. Ik dat braaf gedaan, kreeg ze het gewoon weer. VOlgens mij is er dus niet echt iets wat daartegen helpt.

Misschien is hij gewoon gevoelig aan zijn oren? Is ook een gevoelig plekje natuurlijk. Je zou er de DA even in kunnen laten kijken of het niet ontstoken is als je echt twijfelt
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik verwijder zelf de haren uit de oren bij mijn poedels, als ik dat niet doe krijgen ze geheid last van hun oren. Ninthe heeft door de kap nu ook weer wat geïrriteerde en dus gevoelige oren (ik ruik ze ook weer wat), maar ze vindt het nu juist extra lekker om aan haar oren gefriemeld te worden. Zodra ze haar kap 's nachts niet meer aan hoeft, ga ik haar een aantal dagen behandelen met monoclean, dat helpt bij haar vaak goed, maar bij twijfel laat ik altijd eerst de dierenarts er naar kijken, maar ook daar moeten de oren leeg/legerig voor zijn.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik knip niet de haren uit de oren bij mijn poedel maar pluk ze uit. als ik dat niet doe dan heeft ze ook last van haar oren.

ellen
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Inderdaad, als ze last heeft van haar oren, de haren eruit. Niet alle honden hebben last van de haren in de oren, maar het is natuurlijk wel de beste plek om viezigheid in te blijven hangen. Lotjes oren worden ook altijd geplukt bij de trimmer.
Hilde
Zeer actief

Nee, het stinkt niet.

Mijn fokker geeft aan dat het echt onwenselijk is de oren te plukken, de gehoorgang kan daarvan beschadigen. :)
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik weet niet anders dan dat je de oren uitplukt.
Op YouTube staan trouwens verschillende filmpjes, sommige gebruiken een poeder, om irritatie e.d tegen te gaan.

Meestal heb je echt geen kracht nodig daarbij, ben zelf opgegroeid met een dwergpoedel, en daarbij deed ik dit ook wel, de trimster ook.

Echt nog nooit van gehoorbeschadiging gehoord. Van oorontsteking krijgen ze eerder gehoorbeschadiging, lijkt mij.

Die haren zitten ook niet zo diep, normaal gesproken. Met een pincet kun je er zo bij.

Vraag anders gewoon even aan je dierenarts, en een goede trimster die ervaring met poedels heeft.
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Vroeger moesten die haren eruit...tegenwoordig zijn ze daar veel voorzichtiger mee. Ik zou de DA laten kijken met een lampje.
Hilde
Zeer actief

*Esther schreef:Vroeger moesten die haren eruit...tegenwoordig zijn ze daar veel voorzichtiger mee. Ik zou de DA laten kijken met een lampje.
Ja, inderdaad. En mijn fokker is trimster die ook net een opleiding gevolgd heeft waar ze dit aangeven :) Dus ik ga echt niet plukken. Het risico op gehoorbeschadiging wil ik niet op die manier lopen. Het stinkt ook niet, er komt geen smeer uit en hij klappert of krabt ook niet. Dus ik denk niet per se aan een ontsteking, maar ik zal een afspraak bij de DA gaan maken.
Afbeelding
Hinke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hatsjoehondje en een geleidehond van vriend

Ongelezen bericht door Hinke »

Basco gaf een paar weken geleden ook kort pijn aan bij zijn linkeroor bij het afdoen van de half check.
Ik ben naar de dierenarts gegaan en het bleek een forse oorontsteking.
Ik heb ruim anderhalve week moeten zalven.
Nu is het weer goed.
Groetjes van Hinke

En een poot van Basco en Vronie
Hilde
Zeer actief

Morgen gaan we naar de DA, gisteravond aaide iemand anders hem en toen gaf hij ook weer pijn aan. :(
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Bij Dana is het inderdaad zo dat als ik ga plukken dat ik er donder op kan zeggen dat het weer vies wordt.
Als Dana last van haar oren heeft en ik ga haar dan kroelen op haar oor dan gaat ze al kreunend met haar hoofd heel hard tegen je hand aan duwen. Dan weet ik juist dat ze er dus jeuk en irritatie aan heeft.

Hangt zijn oor lager dan de andere kant?
Oren kunnen helaas wel een dingetje zijn bij poedels
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Uhm, nou, eh.... ik kom met het schaamrood op de kaken een update geven. Bij de DA geweest, niets gevonden of geroken. Ook ogen, nek en kaken getest, niets aan de hand. Toch zure druppels meegekregen, mocht het een beginnende ontsteking blijken. Gisteravond met het kroelen voel ik, huh, een bloedoor? :80: Tot ik tussen de oorflap en het ‘bloed’ gewoon mijn vingers krijg... Een enorme klit op zijn oor!! Ik heb daar gewoon overheen gekamd en het begon hem nu gewoon pijn te doen. Arm dier :( Ik voel me er echt slecht over. Morgen scheert de trimster zijn oren kort. Als hem dat staat, hou ik het maar zo denk ik.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Kan gebeuren toch? Hoef je je echt niet rot over te voelen.

Ik had in het bos vogelvoer zien liggen, waar ook zo stokje bij lag waar vogelzaad op geplakt zat, plus een plastic knijpertje, dat knijpertje zag ik liggen nadat ik het stokje weg had gegooid in een vuilnisbak, en had geen zin om dat knijpertje ook op te gaan ruimen, daar had ik afgelopen maandag wel spijt van want toen heeft Tanja dat knijpertje opgegeten. Kon mezelf wel voor mijn kop slaan, maar ja, ik verwacht niet dat honden plastic knijpertjes lekker vinden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Hilde
Zeer actief

Re: Piep bij oor. Update, oeps...

Ook zoiets inderdaad :D Maar het voelt toch behoorlijk stom :wink:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Oh dat zijn van die rotplekken achter de oren. Daar zitten bij Lotje ook altijd klitten, zelfs met 2 dagen al. Komt denk ik van het schuren en krabben?? Als je het nu weet is het gewoon iedere keer daar goed opletten en niet vergeten, dan gaat het vanzelf goed. De trimster van Lotje is zelf fokker van Tibetanen en zij plukt de oren wel. Maar je hebt er inderdaad voor- en tegenstanders van. Denk ook dat het per hond verschillend is.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Achter de oren, en hij de oksels daar komen snel klitten inderdaad.
Nou ja, gelukkig geen ontstekende oren. En nu weet je het, dat dat een aandachtspuntjee is.
Kan gebeuren, en nu weet je het :wink:
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Gelukkig ben je er nu achter, gaat je vast nooit meer overkomen. En tja, andere hond, ander vachttype (of op andere vlakken anders)... sommige dingen leer je gewoon echt pas gaandeweg, ondanks voorbereiding, kan gebeuren.
Hilde
Zeer actief

En toch weer piep. Overmatig oorsmeer in het oor, ook wat geur inmiddels. Ik ben al aan het knippen en het smeer er aan het uithalen met een pincet. Vanaf vandaag maar druppelen met een oplosmiddel voor oorsmeer. Arm kind :(
Afbeelding
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Hilde schreef:En toch weer piep. Overmatig oorsmeer in het oor, ook wat geur inmiddels. Ik ben al aan het knippen en het smeer er aan het uithalen met een pincet. Vanaf vandaag maar druppelen met een oplosmiddel voor oorsmeer. Arm kind :(
Welkom in de wereld van de poedel met hangoren...
Dana heeft 1x per jaar ongeveer "oorontsteking". Gebruik dan oorzalf van de dierenarts doe dat braaf paar dagen en is het weer weg. Ik gebruik dan wattenschijfjes en mijn pink om te "poeren" om de zalf en het vuil uit het oor te krijgen.
Ik pluk Dana's oorhaar niet ik knip het uitstekende deel af.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Hij heeft er gelukkig niet heel veel last van, maar wel vervelend. Hopelijk krijg ik het opgelost :D
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

sinds ik Espree Ear Care Cleaner Oorreiniger gebruikt heeft mijn poedel nooit meer oorontstekingen, is op basis van Tea Tree olie en Pepermuntolie, dus geen chemische zooi.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het wel/niet oren uitplukken is nogal een lastig onderwerp onder trimmers geloof ik :mrgreen: Volgens de één moet het, volgens de ander mag het absoluut niet. Wij deden het altijd wel. Ik zou gewoon kijken of het werkt voor Elmo. Als het niet werkt weet je dat ook weer en doe je het in de toekomst gewoon niet meer, maar ik heb ook veel honden gezien die last kregen als het niet werd uitgeplukt.
Hilde
Zeer actief

Lizzie. schreef:sinds ik Espree Ear Care Cleaner Oorreiniger gebruikt heeft mijn poedel nooit meer oorontstekingen, is op basis van Tea Tree olie en Pepermuntolie, dus geen chemische zooi.
Dank voor de ervaring, die hebben we op de zaak op de plank staan dus dat is een goede. Heb nu net de Puur Auris/Oor gepakt.

@Manon: ik denk dat het ook vaak is ‘als je er eenmaal aan begint’... Wellicht moet ik ze wat luchtiger houden iig.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

inderdaad niet te vaak de oren leeg plukken, en altijd met de hand doen, met een tang dan trek je teveel en te hard de haren er uit. Heb ooit de tip gekregen van een hele goede trimmer dat je juist heel langzaam een klein plukje haar er moet trekken, dus niet hard rukken ofzo en niet meer dan 1x per week.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik heb Snoop. Vroeger nergens last van maar nu hij ouder is kreeg hij telkens oorontstekingen. Ik maak zijn oor nu 1x per week schoon met recicort (alleen verkrijgbaar door da) en sindsdien geen enkele oorontsteking meer.

Mocht het dus echt niet weggaan kan je altijd om recicort vragen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief

Lizzie. schreef:inderdaad niet te vaak de oren leeg plukken, en altijd met de hand doen, met een tang dan trek je teveel en te hard de haren er uit. Heb ooit de tip gekregen van een hele goede trimmer dat je juist heel langzaam een klein plukje haar er moet trekken, dus niet hard rukken ofzo en niet meer dan 1x per week.
Onze trimster vroeger, of ik, deed altijd, zeker heel voorzichtig, maar soms wel met pincet, omdat kleine dwergpoedeltjes nou eenmaal kleine oortjes hebben, de haartjes eruit haalden. Het meeste kon je er inderdaad ook met je vingers eruit halen. Het zat ook helemaal niet muurvast ofzo.
Dat hoefde echt maar 1 maal in het seizoen, en dan is het echt niet veel haar wat eruit moest.
Gewoon heel voorzichtig.

Niet als een malloot zo snel mogelijk heel veel haar eruit plukken. Misschien dat je op zo'n manier gehoorbeschadiging krijgt?
Ik kan me echt geen gehoorbeschadiging voorstellen als je het regelmatig en met veel beleid voorzichtig eruit plukt. ( Dus langzaam).

Dan zou iedere hond die geplukt wordt, ernstige beschadiging opleveren. :hmmm:

Bij onze kortharige honden nu, haal ik ook (als het nodig is) overtollig oorsmeer eruit. En zorg ik voor schone goed geventileerde oren. Ook bij Luca die hangoortjes heeft.
And guess wat? Nooit geen oor problemen tot nu toe. En ze zijn 10 en 11 plus.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Judith schreef:
Hilde schreef:En toch weer piep. Overmatig oorsmeer in het oor, ook wat geur inmiddels. Ik ben al aan het knippen en het smeer er aan het uithalen met een pincet. Vanaf vandaag maar druppelen met een oplosmiddel voor oorsmeer. Arm kind :(
Welkom in de wereld van de poedel met hangoren...
Dana heeft 1x per jaar ongeveer "oorontsteking". Gebruik dan oorzalf van de dierenarts doe dat braaf paar dagen en is het weer weg. Ik gebruik dan wattenschijfjes en mijn pink om te "poeren" om de zalf en het vuil uit het oor te krijgen.
Ik pluk Dana's oorhaar niet ik knip het uitstekende deel af.
Beter kun je af en toe er een klein beetje uitplukken ,dus niet alles in 1 x.
Knippen kan zorgen dat het terug groeit het oor in en dat zich samen met het oorsmeer 1 grote kurk vormt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”