Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vragen in verband met alleen zitten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Katrien89
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Vragen in verband met alleen zitten

Ongelezen bericht door Katrien89 »

Hallo iedereen,

Hier ben ik weer met een lading vragen :mrgreen:
Kunnen jullie wat vertellen over hoe het aanleren van alleen zijn bij jullie pup verliep?
Vanaf wanneer begon je hiermee, hoe vlug bouwde je de tijd op, en vanaf welke leeftijd ongeveer kon je pup enkele uren alleen blijven?
Laat je je hond vrij in huis of geef je hem een beperkte ruimte? Ik had in gedachten om hem in de keuken te houden als ik er niet ben omdat hier niets kan kapot gebeten worden en naarmate hij ouder wordt meer ruimte te geven.
Ik zal even onze thuissituatie omschrijven:
Ik werk tijdens de schooluren: van 8u tot 16u en op woensdag van 8u tot 12u.
Mijn man heeft vroegere uren en is elke dag rond 14u thuis.
Mijn mama komt op dinsdag en donderdag langs om hem uit te laten.
Wat dus wil zeggen dat hij/zij 2 werkdagen alleen zal moeten blijven..

Tegen dat dat zover is zal de pup 5 maand oud zijn. Is het tegen die tijd al haalbaar om hem een werkdag alleen te laten of is hun blaas nog te klein hiervoor?
Ik ben aan het uitkijken om de overige dagen een oppas in te schakelen die aan huis komt maar mijn man is er niet happig op om onze sleutel aan iemand vreemd te geven..
Buren en andere familie kan ik jammer genoeg niet inschakelen.

Ik snap dat de meningen over je hond alleen laten erg verdeeld zijn, maar ik ben van mening dat elke situatie anders is. Er zijn vb mensen die elke dag thuis zijn maar de moeite niet nemen om hun hond regelmatig uit te laten of ermee aan de slag te gaan. Ik zal regelmatig van huis weg zijn maar de tijd dat ik thuis ben steek ik wel heel actief in mijn hond door samen te gaan wandelen, joggen, .. We gaan ook elk weekend naar het strand.
Dat wilde ik er gewoon even bij zeggen om hopelijk een discussie te voorkomen :ok:
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Vragen in verband met alleen zitten

Ongelezen bericht door Miezemuis »

De hond is 2 dagen van 8.00- 14.00 thuis en 1 dag van 8.00-12.00?
Mijn pup is nu 4 maanden maar voor haar zou dat te lang zijn. Als dat 3x per week was. S nachts zit ze natuurlijk ook al alleen.

Ik ben meteen begonnen ( nou ja na een paar dagen) har even alleen te laten. Op zich gaat alleen laten best goed maar ze heeft zoveel energie dat ze na een uur of 3 echt naar actie snakt. Ook na een lange wandeling. Ik gebruik geen bench.
Afbeelding
Katrien89
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Katrien89 »

Miezemuis schreef:De hond is 2 dagen van 8.00- 14.00 thuis en 1 dag van 8.00-12.00?
Mijn pup is nu 4 maanden maar voor haar zou dat te lang zijn. Als dat 3x per week was. S nachts zit ze natuurlijk ook al alleen.

Ik ben meteen begonnen ( nou ja na een paar dagen) har even alleen te laten. Op zich gaat alleen laten best goed maar ze heeft zoveel energie dat ze na een uur of 3 echt naar actie snakt. Ook na een lange wandeling. Ik gebruik geen bench.
Ja inderdaad 3 dagen dus in totaal waarvan 1 halve dag.
Het zal waarschijnlijk ook bij elke hond anders verlopen dus het is moeilijk om te voorspellen denk ik.
's nachts mag hij mee in bed met ons, maar dat zal natuurlijk ook pas zijn vanaf dat hij zindelijk is, tot dan is het in een mand naast bed.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik denk dat het wel haalbaar is om de pup een werkdag alleen te laten zijn als hij 5 maanden oud is. Maar het zou natuurlijk ook kunnen dat juist jouw pup het hier heel moeilijk mee gaat hebben. Dus misschien een noodoplossing gaan verzinnen?

Verder begin je het denk ik best gelijk met 'alleen laten'. Dat wil zeggen: de eerste week al af en toe naar een andere kamer lopen zonder dat hij meekan (eventueel afleiden door iets leuks in de kamer waar je was achter te laten), al is het maar 10 seconden. En dan gewoon langzaam uitbouwen. Zorg vooral dat de hond lekker moe is en kan slapen als je weg bent.

De ruimte (bench/keuken/woonkamer) waar je de pup achter gaat laten zou ik van de pup af laten hangen. Mijn honden konden gewoon los in huis verblijven, maar dit kan niet bij elke hond.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Bij Duke ben ik het destijds vrij vlot gaan opbouwen. Begonnen met gewoon alleen in de kamer laten als ik boven iets ging doen, of naar het toilet moest. Daarna alleen gelaten als ik boodschappen ging doen, etc. En zo langzaam opgebouwd. Het enige waar ik eigenlijk voor heb gezorgd is dat ik nooit terug naar binnen ging als hij onrustig was of piepte/blafte. Ik wachtte dan altijd op een momentje van stilte, zodat hij niet leerde dat ik kwam als hij herrie schopte. Dat trucje had hij uiteindelijk heel snel door.

Op 5 maanden kon Duke echt al wel 6 uur alleen zijn en ook zeker zijn plas wel zo lang ophouden. Volgens mij zat ik toen toch al lang op 3 keer paar dag uitlaten en een avond plasje en was hij verder gewoon zindelijk.

Het ligt ook wel een beetje aan de hond en zijn karakter, de ene hond kan er beter tegen dan de andere en hoe het opbouwen van alleen zijn gaat is daar erg van afhankelijk. De aanpak daarvan wisselt heel erg ook van mens tot mens. De ene is heel nuchter en zegt "gewoon doen, en beeske moet het maar leren", de andere heeft een hele voorzichtige aanpak en vind vooral het gevoel van veiligheid bij de pup belangrijk. Uiteindelijk is er niet 1 beste methode en is het vooral zelf uitvinden wat voor jullie werkt. Een nuchtere aanpak kan voor hele gevoelige hondjes meer kwaad dan goed doen, maar een te voorzichtige aanpak kan van een zelfverzekerde hond een manipulerende draak maken.

De meningen over wat wel en niet kan zijn ontzettend verdeeld. Uiteindelijk is het belangrijkste wat voor jullie goed voelt. Er zitten hier meer dan genoeg mensen die fulltime werken, waar ze een mooie oplossing zoeken met dagen thuis werken, uitlaat service, opvang, oppas etc., zodat hun hond niet elke dag zoveel alleen thuis is, maar er zitten dan bij de meeste echt wel dagen tussen dat een hond wel een volle werkdag alleen is. Naar mijn mening kan dat prima, zolang het niet 4/5 dagen in de week is. De ene zal zeggen dat wat jullie van plan zijn prima kan, waaronder ik (wel zul je er rekening mee moeten huden dat het tegen kan vallen en je tijdelijk mogelijk extra maatregelen moet nemen), de andere vind je een dierenbeul en vind dat je je hond nooit langer dan een uur of 2-4 alleen kan laten. Uiteindelijk kun je het op internet nooit helemaal goed doen voor iedereen en dat moet je ook niet willen.

En wie weet valt uiteindelijk de perfecte oplossing in je schoot. Zo begon ik ook zonder oppas aan mijn avontuur met Duke, en was ik van plan me in allerlei bochten te wringen om maar te zorgen dat hij niet hele dagen alleen thuis was. Hij was een maand hier en toen werd ik in de straat aangesproken door iemand een paar deuren verder. Dat ze zo gek was op honden en met name herders, en dat ze zelf ook graag wilde, maar het gewoon nog niet kon en dat ze aanbod te helpen als het nodig was. Inmiddels is zij Duke zijn vaste oppas, haalt hem vrijwel dagelijks op overdag en zij beschouwt hem echt ook een beetje als haar (parttime) hond. Ze vind het zelf de perfecte oplossing, wel de lusten, niet de lasten. En ik ben zo blij met haar! Ze is echt goud waard!

Niet dat je van zulk geluk uit moet gaan natuurlijk, altijd rekening houden met het ergste, maar wie weet valt het straks zomaar ineens mee. Mijn oppas is ook niet mijn directe buurvrouw, maar ze woont een paar deuren verder.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gewoon meteen vanaf dag 1 ermee beginnen. Ik heb voor korte periodes wel de bench gebruikt, maar niet als ik naar de wc ging of echt even boven iets halen. Voor langere periodes heb ik ook de keuken gedaan. Hier konden alle 3 de honden vanaf 3 maanden langere tijd alleen zijn. Ik heb 4 weken vakantie genomen en er bovenop gezeten met zindelijk worden en alleen zijn.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wij werken allebei fulltime. We hebben er daarom voor gekozen om Jiska bij de fokker te laten tot ruim 4 maanden oud. Ze was toen al de bench gewend, ook was het alleen thuisblijven bekend en kon ze het al ruim 5 uurtjes ophouden.

We laten de honden redelijk lang uit voor we gaan werken, dan 3 dagen komt om 12u onze uitlaat. Die loopt 30-50min met ze. En de andere 2 dagen rijdt mijn man tussendoor naar huis om 20-30min met de honden te lopen. Dat houden ze dus vol en was voor Jiska vanaf het begin geen probleem. Ik heb haar net voor mijn kerstvakantie opgehaald, waardoor ze 2,5 week bij ons was voor ik weer moest werken.

Bij jongere pups nemen we vrij en regel ik dat ze enkele weken mee mogen naar mijn werk.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

toen Lana als pup van 9 weken kwam, heb ik de 1e periode gezorgd dat ik continu thuis was,
voor het opbouwen van onze band, zindelijk maken en alleen kunnen zijn,
omdat ik het net als hier al gezegd wordt, heel langzaam heb opgebouwd, is dit vrij snel gelukt,
wel maakte ik gebruik van de bench, [ook met het oog op de kleinkinderen, zodat ze altijd een veilige plek had om terug te trekken] en omdat ze erg kauwerig was op alles en nog wat,
zelfs nu ligt ze nog steeds graag in de bench [tis haar plekje] als we weg of thuis zijn, wel met het deurtje open,
en ze is heel makkelijk alleen te laten, voor 4 a 5 uur, misschien zelfs wel de hele dag, maar dat komt nooit voor.
dus kan niet uit ervaring spreken, jou situatie is heel anders,
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Het is heel verschillend per hond hoe snel dit kan. Het alleen kunnen blijven, maar ook de zindelijkheid en eventueel sloopgedrag.
Bij Mila ging het heel makkelijk, die was met 10 weken zindelijk, heeft nooit iets gesloopt en ook nooit een probleem gehad met alleen blijven. Ik heb geen bench gebruikt, ze had het hele huis tot haar beschikking (appartement). Ik ben gewoon eens even snel boodschappen gaan doen, gaan douchen, etc. en dan ging ze lekker liggen slapen als ze van tevoren had gewandeld en gespeeld.
Ik had overigens in die tijd wel drie oppassen in de buurt, voor het geval het alleen zijn niet zo makkelijk zou gaan. Maar die oppassen heb ik alleen af en toe in moeten schakelen als ik echt een hele dag wegging, verder is het dus niet nodig geweest. Een plan B voor het geval jullie hond wat meer tijd nodig heeft, is dus altijd wel handig.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Hier leren ze vanaf dag één dat deuren ook kunnen sluiten en er ruimtes zijn waar ze niet in mogen.
Ze mogen me later ook niet continu door het huis volgen en ik wil graag naar toilet zonder een wachtende hond voor de deur.
Doorheen de dag verlaat ik (iets vaker dan normaal) de ruimte om een paar tellen later weer terug te komen.
Douchen, het vlees uit de garage halen, de droogkast in de berging legen, de meeste trainingsmomenten bestaan uit simpele routine. Ongeacht of ze piepen of blaffen kom ik de ruimte weer binnen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Ik ga niet specifiek belonen noch negeren, ik laat ze meteen meedraaien alsof ze er al tien jaar zijn.
En binnen no time hebben ze dat ook gewoon door, dat het heel gewoon is dat baas verdwijnt en weer verschijnt en na een paar dagen blijven ze dan ook gewoon liggen als ik weer eens weg ga.

Het echte alleen laten begin ik gelijkaardig: effe de tuin in, de garage opruimen, naar de winkel om de hoek en terug.
Niet té snel willen opbouwen maar je ook niet gaan opvreten van de spanning als je de pup verlaat, dat voelen ze aan.
Ik gebruik geen bench trouwens, ze hebben van pups af aan de woonkamer en keuken ter beschikking.

Hoe vlot dat allemaal gaat hangt echt van pup tot pup af, dat kan je niet voorspellen.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik heb het net als Saskia gedaan. Vooral niet geoefend, dat werkte hier averechts. Toen ging ze piepen. Moesten we echt weg dan ging ze lekker slapen (mits voldoende beweging).

Maar Goldens schikken zich wel makkelijker dus helemaal zeker weten of het bij jouw pup werkt weet ik niet. Blijft toch uitzoeken.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Wij hebben het zo gedaan een jaar of 3 geleden:
Ik werk parttime, elke dag van ik van 08.00 - (ongeveer) 13.45.00 van huis.
Ik ben 3 weken 100% vrij geweest en dus bij pup. Mijn man de eerste week 1 ivm de binding met pup ;-)
Daarna heeft mijn man 3 weken parttime gewerkt; hij ging werken op moment dat ik thuiskwam, dus pup was niet alleen. Hij heeft in die paar weken wel af en toe thuisgewerkt, dus achter de pc gezeten "met pup".
Daarna nog 1 week met "afbouw" waarbij hij elke dat wat eerder naar zijn werk ging, zodat pup echt alleen was gedurende de tijd dat hij al weg was en ik nog niet thuis.

Uiteraard vanaf de 2-e of 3-e dag wel begonnen met alleen laten. Even naar toilet, even wat uit de auto halen, even "voor eruit, achter erin"; letterlijk blokje om.. dat dus opbouwen. Op tempo wat pup aankan. Meteen wel benchtraining inzetten (dat kende de pup al vanuit de fokker)
Tegen de "afbouw-week" kon pup eigenlijk die tijd al wel alleen zijn.
Voordeel: er waren 2 volwassen honden in huis ook.

Dit ging probleemloos. Het kan natuurlijk voorkmoen dat een hond'/pup dat echt niet trekt. Dat zo'n opbouw te snel gaat of dat hij echt helemaal niet alleen kan zijn.

Het is verstandig een "noodplan"achter de hand te hebben. Kan pup bij een oppas? Zoek daar alvast naar dat er iemand is waar pup evt op die dagen een paar uur kan verblijven.

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”