Het valt mij nu pas op hoeveel Dana "tongelt" tijdens aanraking. Of het echt specifiek tongelen is of een bepaald ingesleten gedrag geen idee.
Als ik Dana aai dan begint ze vrijwel meteen haar tong steeds minimaal uit haar mond te doen. Bijna een soort van smakken. En echt veelvuldig en voor langere tijd.
Ze doet dit naar mijn weten haar hele leven al en ik twijfel nu of ze al die aanraking wel echt zo prettig vindt.
Dana heeft een behoorlijk eigen willetje, als zij uit zichzelf aandacht wil laat ze dat duidelijk merken door met haar hoofd je hand weg te duwen enz. (dwingelandje spelen, wat haar overigens niet altijd wat oplevert)
Wil ze geen aandacht dan kan je haar roepen tot je een ons weegt, maar ze blijft op afstandje staan (in tegenstelling tot Dino die gewoon altijd komt).
Het maakt in deze context niet uit of ze uit zichzelf aandacht vraagt of ze geen interesse heeft maar jij wel naar haar toe gaat en aandacht geeft. Bij beide "tongelt" ze net zoveel.
Ik moet er wel bij vermelden dat Dana een ontzettende lik hond is, ze wil je het liefst dood zoenen en ook je handen wil ze graag likken.
Aan de andere kant lijkt het soms wel of ze soort van gelukzalig aan het smakken/sabelen is als ze geaaid wordt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Heel veel "tongelen"
Moderator: moderatorteam
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Heel veel
Als ik het verhaal zo lees, klinkt het inderdaad alsof het een soort van genot uitdrukking is. Rottweilers doen dit bijvoorbeeld door te brommen. Voor vreemde angstaanjagend maar de kenner weet wel beter.
Kan natuurlijk ook zijn dat ze niet zo goed weet wat ze met die tong aan moet, omdat ze zo graag likt. Misschien is het haar dus afgeleerd maar denkt die tong er anders over.
Film het anders eens. Dat zegt meer dan tekst.

Kan natuurlijk ook zijn dat ze niet zo goed weet wat ze met die tong aan moet, omdat ze zo graag likt. Misschien is het haar dus afgeleerd maar denkt die tong er anders over.

Film het anders eens. Dat zegt meer dan tekst.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Ik vind het niet direct alarmerend klinken. Vertoont ze verder geen andere kalmeringssignalen? Dan vind ik het eerder klinken als een tic, zeker als je vertelt dat ze het ook doet als ze zelf aandacht vraagt. Bij het interpreteren van kalmeringssignalen als zijnde stress denk ik veel eerder aan een heel scala aan verschillende signaleren die in korte tijd worden getoond, dan aan het bijna dwangmatig herhalen van een signaal in een door haarzelf gewenste situatie.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Dat klinkt als smakken van genot. Doen mijn honden ook als ze lekker liggen en geaaid worden. Totale ontspanning, ogen bijna dicht en dan dat langzame smakken.
Mee eens. Zo klinkt het voor mij ookDees en Maylo schreef: Kan natuurlijk ook zijn dat ze niet zo goed weet wat ze met die tong aan moet, omdat ze zo graag likt. Misschien is het haar dus afgeleerd maar denkt die tong er anders over.![]()

- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
- Aantal honden: 1
Kai doet dit ook!
Hij komt bij je staan, pootjes op je schouders, lekker knuffelen, en dan dat tongetje. Net een slang.
Als ik stop met friemelen en knuffelen dan blijft hij ook gewoon staan, duwt zn koppie tegen me aan om maar vooral door te gaan. En dan gaat dat tongetje weer.
Bij hem is het echt genieten.
Kai knijpt ook z'n oogjes heel snel achter elkaar dicht als hij iets heel erg fijns / leuks doet. Knipogen, maar dan met 2 oogjes tegelijk.
Hier in de buurt lopen een paar "kalmerende signalen freaks " die mij constant gingen vertellen dat hij alles zo spannend vond en dat hij kalmerende signalen gebruikte.. Maar bij hem is het echt genot!
Hij komt bij je staan, pootjes op je schouders, lekker knuffelen, en dan dat tongetje. Net een slang.
Als ik stop met friemelen en knuffelen dan blijft hij ook gewoon staan, duwt zn koppie tegen me aan om maar vooral door te gaan. En dan gaat dat tongetje weer.
Bij hem is het echt genieten.
Kai knijpt ook z'n oogjes heel snel achter elkaar dicht als hij iets heel erg fijns / leuks doet. Knipogen, maar dan met 2 oogjes tegelijk.
Hier in de buurt lopen een paar "kalmerende signalen freaks " die mij constant gingen vertellen dat hij alles zo spannend vond en dat hij kalmerende signalen gebruikte.. Maar bij hem is het echt genot!