Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat moet ik hiermee?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Julia*
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising

Wat moet ik hiermee?

Ongelezen bericht door Julia* »

Dat Georges langzaamaan een puber met een eigen willetje is geworden is, valt niet te ontkennen: de bananen hebben de lange lijn weer uit de kast gehaald en hij durft regelmatig zijn eigen mening uiten (vooral tegenover mijn schoonfamilie, waar we voorlopig tijdelijk verblijven). Hij is nu bijna acht maanden.

Gisteren gebeurde er echter iets waarvan ik zelf niet goed wist hoe er op te reageren. Tot nog toe was hij altijd zo gemakkelijk als maar kan. Gisteren echter waren we aan het knuffelen op de mat en wilde ik een lichamelijke inspectie doen (checken op teken ed). Echter, bij het voelen naar zijn tweede teelbal (die niet is ingedaald), gromde hij en greep meteen mijn hand beet. Niet hard genoeg om een afdruk na te laten, maar ik heb het wel de rest van de avond nog gevoeld...

Dat hij meer mening over zijn eigen lichaam begint te krijgen vind ik niet meteen een probleem. Dat overkomen we wel weer met een rustige opbouw en veel lekkers, want sommige dingen moeten nou eenmaal. Het gaat mij eerder over dat happen, hoe gaan jullie daar mee om? Stop je meteen met wat je aan het doen was? Ga je weg of blijf je zitten? (Ikzelf ben blijven zitten en heb hem verder geaaid, op plekken waar hij het geen probleem vond uiteraard, maar weet niet goed of ik daar goed aan gedaan heb).

Afbeelding

Foto van onze boef ter illustratie :mrgreen:
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Wat moet ik hiermee?

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik zou me bij een hond die een lichamelijke check altijd prima vindt en nu ineens hapt eerder afvragen waarom hij dat doet.
Wellicht doet het pijn en moet je er verder naar laten kijken.

Als ze hier happen tijdens bijv kammen ( hond heeft zere rug) dan ga ik er niet straffend op in.

Ik zou het in dit geval opnieuw proberen. Rustig het lichaam bij langs en tussendoor x zelfde plek en kijken naar reactie. Als hij weer alleen daar reageert zou ik er naar laten kijken.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Julia* schreef:Dat Georges langzaamaan een puber met een eigen willetje is geworden is, valt niet te ontkennen: de bananen hebben de lange lijn weer uit de kast gehaald en hij durft regelmatig zijn eigen mening uiten (vooral tegenover mijn schoonfamilie, waar we voorlopig tijdelijk verblijven). Hij is nu bijna acht maanden.

Gisteren gebeurde er echter iets waarvan ik zelf niet goed wist hoe er op te reageren. Tot nog toe was hij altijd zo gemakkelijk als maar kan. Gisteren echter waren we aan het knuffelen op de mat en wilde ik een lichamelijke inspectie doen (checken op teken ed). Echter, bij het voelen naar zijn tweede teelbal (die niet is ingedaald), gromde hij en greep meteen mijn hand beet. Niet hard genoeg om een afdruk na te laten, maar ik heb het wel de rest van de avond nog gevoeld...

Dat hij meer mening over zijn eigen lichaam begint te krijgen vind ik niet meteen een probleem. Dat overkomen we wel weer met een rustige opbouw en veel lekkers, want sommige dingen moeten nou eenmaal. Het gaat mij eerder over dat happen, hoe gaan jullie daar mee om? Stop je meteen met wat je aan het doen was? Ga je weg of blijf je zitten? (Ikzelf ben blijven zitten en heb hem verder geaaid, op plekken waar hij het geen probleem vond uiteraard, maar weet niet goed of ik daar goed aan gedaan heb).

Afbeelding

Bij een dusdanige reactie van een hond die alles eerst ok vond zou ik eerst medisch uitsluiten en zeker bij een niet ingedaalde bal.
Zit deze klem waardoor de controle pijn deed?
Is er iets anders gaande in de buikstreek?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mijn eerste gedacht is ook meteen 'pijn'.
Ik zou het een paar dagen laten rusten en het dan opnieuw proberen, maar rustiger: eerst van alles aaien en bekijken en dan langzaam die kant op
(wel zelfverzekerd) en eens zien wat er dan gebeurt. Hapt hij dan weer, terwijl hij al het andere wel toelaat, dan zou ik naar de dierenarts gaan om
te laten bekijken wat er aan de hand is. Als het pijn doet, is dit een keurige reactie van de hond om dit te laten weten.
Als zo'n reactie komt bij iets waar de hond echt geen pijn kan hebben, dan zou ik wel even een streng 'uhhh' laten horen met wat priemende ogen erbij,
maar in dit geval zou ik dit zeker nog niet doen voordat uitgesloten is dat er iets anders aan de hand is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Het was geen kwaaiigheid want dan had je met pleisters en betadine aan de slag gekund. Lijkt mij dus ook meer een waarschuwing: "Ik wil dit niet.". En of dat nou door pijn komt of omdat hij het gewoon niet prettig vindt dat je aan z'n junk zit is dan aan jou en eventueel de dierenarts om uit te zoeken :)

Knappe hond trouwens!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Napie had op een gegeven moment met het beginnen van de hormonen "blauwe ballen", arm dier :oeps:
Hij had er echt last (vooral tijdens de loopsheid van z'n moeder) en je mocht er inderdaad nog niet naar kijken zonder dat hij ging grommen.
Is vanzelf over gegaan. Denk dat George ook gewoon even moet wennen aan het leven als grote reu :mann:
Julia*
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Julia* »

Bedankt voor alle inzichten!

Ik wilde sowieso nog eens langs de DA voor die teelbal, dat zullen we dan maar meteen deze week nog doen.
Lucia schreef:Ik zou het in dit geval opnieuw proberen. Rustig het lichaam bij langs en tussendoor x zelfde plek en kijken naar reactie. Als hij weer alleen daar reageert zou ik er naar laten kijken.
Feit is dat hij de laatste tijd op wel meer aanrakingen reageert, maar tot nu toe enkel bij mijn schoonouders en mijn vriend. Bij allebei was het bij het afdrogen van de voetjes of aanraken van een bepaalde poot, waardoor we ook dachten dat hij zich misschien misstapt had. Bij het lopen en spelen leek hij echter nergens last van te hebben :19: Bij mij een dag later reageerde hij er ook niet op, maar of dat komt doordat hij geen pijn meer had, of gewoon omdat ik het was, is niet echt op te maken...
Nanna schreef:Ik zou het vooraleerst zo laten. Het kan inderdaad pijn zijn en om hem dan een zoeverd voor zijn bek te geven is ook weer zowat.
Ga dus eerst uitvogelen wat er aan de hand is.
En ondertussen rustig aan gehoorzaamheid werken. Ik zie het hier in de buurt ook wel, allerlei halfwas reuen (altijd reuen) die totaal schijt hebben aan hun baas die ondertussen hijgend dat wangedrag loopt te verklaren. :19: Laat het zo ver niet komen. Niks mis met plicht.
Een zoeverd geef ik hem sowieso niet, althans zeker niet totdat we pijn kunnen uitsluiten... Ik ben er me ook zeker van bewust dat dit een periode is waarin de touwtjes zeker wel wat strakker mogen. Ik vrees dan ook dat mijn schoonouders er wat te laks mee omgaan, maar gelukkig verhuizen we deze zaterdag weer naar ons eigen stekje :ok:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Inderdaad, ik denk ook aan pijn.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Julia* schreef:Dat Georges langzaamaan een puber met een eigen willetje is geworden is, valt niet te ontkennen: de bananen hebben de lange lijn weer uit de kast gehaald en hij durft regelmatig zijn eigen mening uiten (vooral tegenover mijn schoonfamilie, waar we voorlopig tijdelijk verblijven). Hij is nu bijna acht maanden.

//uploads.tapatalk-cdn.com/201801 ... 7164ca.jpg

Had misschien iets zachter gekund, maar het lijkt me niet het type hond dat van nature zacht in de bek is.
(Dat zou je hem kunnen gaan leren)
Als een hond zo reageert vermoed ik dat de aanraking niet prettig is (het waarom moet je uitzoeken).

Het aanraken is wel iets wat mijn honden accepteren, maar zij geven ook aan als het naar is.
Lijkt me iets dat ook bij de eigen baas mag gebeuren.
Dat is alleen maar een teken dat er iets niet klopt.
Hoe moet je dat anders als baas te weten zien te komen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”