Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Anja en Liesje

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

ikbenanja
geregistreerd lid
Aantal honden: 1

Anja en Liesje

Ongelezen bericht door ikbenanja »

Dag,

Ik ben Anja, 45 jaar en ik woon alleen. Nou ja, sinds twee maanden met Liesje, die nu bijna 8 maanden is. Liesje schijnt een straathondje uit Portugal te zijn. Soms twijfel ik daar wel aan omdat ze zo gek is op mensen, ik kan me niet voorstellen dat ze dat op straat geleerd heeft.

Het is een schat van een hond, altijd vrolijk, dol op knuffelen. Ik ben erg blij met haar. Ik heb eerder honden gehad, maar dat waren steeds oudjes van 10 jaar die bij mij hun oude dag sleten. Dit is mijn eerste pup/kleuter. En sinds kort mijn eerste puber... Ik ben erg aan het zoeken hoe daarmee om te gaan. Wat ik vooral superlastig en irritant vind, is dat ze na het loslopen in het bos weigert om naar me toe te komen en zich aan te laten lijnen. Vandaag ben ik op hoop van zegen met een wilde hond naar huis gelopen. Vreselijk! Tips zijn welkom! Voorlopig mag ze weer lekker aan de lijn :-)

Groetjes,

Anja
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Anja en Liesje

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik denk dat je haar onbewust geleerd hebt dat aangelijnd worden einde van de pret is. Dat doen heel veel mensen namelijk. Je zult dus moeten gaan oefenen met regelmatig naar je toe roepen, aanlijnen en even later weer los. Geroepen worden, even spelen en weer vrij. Geroepen worden, 10 meter aangelijnd lopen en weer vrij. Etc. Dus zorg dat het haar wat oplevert, dat aanlijnen niet hetzelfde is als weg gaan van het leuke en einde spel. Die van mij hebben geen enkel probleem met aangelijnd worden. Sterker nog, ik laat de lijn zien en ze komen naar me toe
ikbenanja
geregistreerd lid

Bedankt voor de tips. Het contrast is zo groot. In het bos komt ze meteen als ik haar roep. Ze komt niet dichtbij, maar wel meteen naar me toe lopen. Ik lok haar ook altijd wel een paar keer met brokjes en met een lekkere aai. Dan pak ik expres haar halsbandje en laat ik haar daarna weer los. Maar aanlijnen doen ik eigenlijk nooit, dat is wel een goede tip! En de kaas ga ik ook zeker proberen. Dankjewel.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Welkom Anja en Liesje!

En join the club met puberhonden ;)
Wat ik op de hondenschool geleerd heb, en sinds kort met mijn puber van 22 maanden opnieuw heb opgepakt, is het volgende:
Ik ga naar een losloopgebied toe met weinig afleiding, zodat Jip voldoende aandacht heeft voor mij. Ik neem wat gekookte kip mee die ik in hele kleine stukjes heb geknipt. Dan roep ik mijn hond heel blij met een 'hier' terwijl ik zelf achteruit loop. Komt hij, dan strooi ik een paar stukjes kip voor zijn poten op de grond. Ondertussen loop ik verder achteruit. Heeft hij het lekkers op, dan roep ik opnieuw. Dit herhaal ik een paar keer. Na de laatste keer geef ik hem een 'vrij' en mag hij weer verder lopen. Het spelletjes (zoals de hond dat uiteindelijk gaat zien) is dan voorbij. Jip weet nu dat, als ik hem roep, dat het niet per sé het einde van zijn losloopwandeling is. Wanneer ik hem wél wil aanlijnen, roep ik hem weer heel vrolijk bij mij terwijl ik achteruit loop. Ik strooi dan rijkelijk met wat stukjes kip en terwijl hij dat opeet, lijn ik hem aan. Ik hoef op die manier nooit naar zijn tuig of halsband te graaien. Het gaat altijd op een rustige manier.

Ongeveer 80% van de keren is het een leuk spelletje, en in ongeveer 20% van de gevallen lijn ik hem daadwerkelijk aan. Ik had deze oefening een beetje verwaarloosd, en dat kon ik ook echt merken. Nu ik het weer heb opgepakt, luistert hij veel beter als ik roep. Maar het vraagt wel om veel herhaling, en het is niet verstandig om dit direct te oefenen op een plek waar andere honden aanwezig zijn. Als je vrij zeker weet dat hij niet gaat komen, roep dan ook niet. Hij leert dan dat het oké is om jouw geroep te negeren.

Zo heb ik het geleerd en in mijn geval werkt het als een tierelier. Wellicht heb jij er ook iets aan. Succes ermee! :D
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Anne van ons houdt er ook niet van om te komen als ze merkt dat we naar huis gaan, tussendoor komt ze steeds en dan beloon ik haar, maar ze heeft het gewoon door dat we naar huis gaan en dan steekt ze bij wijze van spreken haar middelvinger op. Hahaha.

Meestal loop ik dan nog een stukje door en lijn haar dan aan want dan komt ze wel.
Als ik alleen ben komt ze trouwens wel, maar als mijn man erbij is niet, maar dat is niet zo gek, hij begint al als ik haar roep, ze komt toch niet te roepen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ikbenanja
geregistreerd lid

Die middelvinger ja, dat doet Liesje ook. Ik loop dan ook verder, maar dat helpt niks. Uiteindelijk moet ik het bos uit (er moet soms ook gewerkt worden) en dan loopt ze wel mee, maar dendert ze ook net zo gezellig de straat op. Vreselijk. Ik heb haar weer eens streng toegesproken en uitgelegd dat het gevaarlijk is wat ze doet en dat aanlijnen niet om te pesten is, maar om haar te beschermen. Maar de boodschap komt niet aan. Gek he ;-)

Gelukkig kwamen we, toen we bijna thuis waren, haar lievelingshond tegen. Toen vergat ze even dat ze mij aan het pesten was en kon ik haar grijpen....
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Welkom Anja en Liesje.
Ik leerde op school in beide handen een voertje. Rechterhand uitsteken en kom, hond komt goedzo krijgt van rechts meteen een voertje en met links lijn je aan en geef meteen andere voertje. Werkt hier prima alleen nu inmiddels alleen van rechterhand een voertje. :D
Afbeelding
Neeltje
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik geef mijn honden thuis ook nog altijd gelijk iets lekkers, kong met iets erin - kauwsnack of zo..... dan is naar huis gaan ook niet zo erg meer , want daar wacht ook iets leuks en wat lekkers
ikbenanja
geregistreerd lid

Dank voor jullie tips. Ik heb een strategie bedacht. Eerst ga ik thuis oefenen met "kom" en "hier". Voor "kom" krijgt ze dan een frolic en voor "hier" een stuk frikandel.
In het bos ga ik haar een paar keer roepen, aanlijnen, daarna pas belonen en na een paar minuten weer loslaten. Thuis krijgt ze een grote beloning. Duimen jullie voor me?

Anja
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik heet je welkom namens de moderators! Je hebt nu toegang tot de rest van het forum. Wij wensen je veel plezier!
Afbeelding
ikbenanja
geregistreerd lid

Dankjewel!
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Fijn dat je wat kunt met de tips, gaat vast goed komen en je zult vat wel je draadje vinden met je puberhond.
Welkom hier op het forum.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
ikbenanja
geregistreerd lid

Dankjewel! Ik heb ontdekt wat het wondermiddel is voor mijn hond: Blikvoer. Dus nu gaat er bij iedere wandeling een plastic zakje met een schepje blikvoer mee. Ik hoef mijn jaszak maar open te ritsen en ze komt voor me zitten om zich aan te laten lijnen. Soms is het zo simpel, maar heb ik toch even jullie hulp nodig om het voor elkaar te krijgen. We zijn naar de volgende stap: zindelijkheid en benchtraining....
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Fijn dat het de goede kant op gaat :ok: Tip voor als je niet altijd met een vies zakje blikvoer rond wil lopen ( :mrgreen: ); kijk eens bij je lokale AH voor dit spul:

Afbeelding

Ik neem ze op elke wandeling mee en ze plegen er een moord voor. Is ook veel makkelijker/schoner om in je jaszak te doen.
ikbenanja
geregistreerd lid

Oh dat ga ik zoeken. Dankje!
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”