Welkom Anja en Liesje!
En join the club met puberhonden

Wat ik op de hondenschool geleerd heb, en sinds kort met mijn puber van 22 maanden opnieuw heb opgepakt, is het volgende:
Ik ga naar een losloopgebied toe met weinig afleiding, zodat Jip voldoende aandacht heeft voor mij. Ik neem wat gekookte kip mee die ik in hele kleine stukjes heb geknipt. Dan roep ik mijn hond heel blij met een 'hier' terwijl ik zelf achteruit loop. Komt hij, dan strooi ik een paar stukjes kip voor zijn poten op de grond. Ondertussen loop ik verder achteruit. Heeft hij het lekkers op, dan roep ik opnieuw. Dit herhaal ik een paar keer. Na de laatste keer geef ik hem een 'vrij' en mag hij weer verder lopen. Het spelletjes (zoals de hond dat uiteindelijk gaat zien) is dan voorbij. Jip weet nu dat, als ik hem roep, dat het niet per sé het einde van zijn losloopwandeling is. Wanneer ik hem wél wil aanlijnen, roep ik hem weer heel vrolijk bij mij terwijl ik achteruit loop. Ik strooi dan rijkelijk met wat stukjes kip en terwijl hij dat opeet, lijn ik hem aan. Ik hoef op die manier nooit naar zijn tuig of halsband te graaien. Het gaat altijd op een rustige manier.
Ongeveer 80% van de keren is het een leuk spelletje, en in ongeveer 20% van de gevallen lijn ik hem daadwerkelijk aan. Ik had deze oefening een beetje verwaarloosd, en dat kon ik ook echt merken. Nu ik het weer heb opgepakt, luistert hij veel beter als ik roep. Maar het vraagt wel om veel herhaling, en het is niet verstandig om dit direct te oefenen op een plek waar andere honden aanwezig zijn. Als je vrij zeker weet dat hij niet gaat komen, roep dan ook niet. Hij leert dan dat het oké is om jouw geroep te negeren.
Zo heb ik het geleerd en in mijn geval werkt het als een tierelier. Wellicht heb jij er ook iets aan. Succes ermee!