Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

(Hoe) heeft castratie jouw hond veranderd?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Ik dacht, gezien het voor best veel mensen een enorm twijfelpunt is, dat het misschien interessant en handig is om eens in een topic te vergelijken hoe castratie je hond veranderd heeft (of niet dus). Zowel qua karakter, als hoe andere honden er op reageren, maar ook bijvoorbeeld werd ie veel dikker en werd de vacht veel slechter? Je hoort daar altijd vrij negatieve ervaringen over, maar ik vraag me soms af of dat wel echt zo vaak gebeurt.

In het geval van Oortje, zij werd afgelopen zomer gecastreerd vanwege een baarmoederontsteking. Ik had dus in feite geen keus, anders had ik het niet gedaan. Ik was heel tevreden met de hond die ze was geworden, we hebben met trainen en elkaar leren kennen behoorlijk veel bereikt. Als pup was ze behoorlijk druk in haar kop, ze reageerde op alle prikkels en vooral was ze erg gevoelig voor spanning bij mensen en andere honden. Maar de laatste jaren was ze daarin veel kalmer geworden en evenwichtiger. Ze had meer impulscontrole gekregen en eigenlijk was ze behoorlijk onverstoorbaar.

Helaas heeft de castratie daar wel wat roet bij in het eten gegooid. Ze is veel temperamentvoller geworden na de castratie, reactiever. Voorheen konden we bijvoorbeeld zonder blikken of blozen langs uitvallende hondjes lopen. Nu begint ze al van verre terug te staren en als een hond uitvalt in voorbij gaan is ze niet te beroerd terug uit te vallen. Ook trekt ze weer meer aan de riem en merk ik in het algemeen gewoon weer meer spanning, het lijkt of prikkels weer heftiger bij haar binnen komen. Het reageren op passerende joggers, fietsers, skaters en soms zelfs wandelaars is weer terug. Eigenlijk is ze wat dat betreft teruggevallen naar de puppentijd, en dat vind ik erg jammer. Niet alleen omdat het lastiger is voor mij, ik moet weer veel strakker opletten tijdens het wandelen, maar ook voor Oor omdat het voor haar ook niet leuk is om spanning te voelen.

Een verandering die ik zelf wél leuk vind is dat ze nu ineens weer geregeld met andere hondjes speelt. Dat deed ze in de puppentijd natuurlijk naar hartelust, maar na de 1e loopsheid werd dat minder en vanaf de 2e loopsheid was de interesse in andere honden eigenlijk volledig verdwenen. Het gebeurde nog heel zelden dat ze een hond tegen kwam waarmee ze klikte, dan werd er wel leuk gespeeld. Maar 99% van de tijd liep ze gewoon in een boogje langs andere honden heen zonder naar ze te kijken. Wel heel erg gemakkelijk trouwens. Dat is nu niet meer zo, ze zoekt nu met de meeste honden die we tegenkomen weer contact. In ieder geval voor een begroeting (tenzij ze de bal heeft). Aan de ene kant voor mij dus meer opletten geblazen, want bij sommige hondjes kan ze best bitchy doen. Aan de andere kant speelt ze nu ineens ook weer best vaak met andere hondjes. En dat vind ik echt heel leuk! Ook hierin is ze dus weer meer pupperig geworden, in feite.

Iets wat totaal niet veranderd is, geheel tegen mijn verwachting in, is de interesse die reuen in haar tonen. Oor is altijd populair geweest bij reuen, ze zal wel sexy ruiken ofzo :P Hoe vaak ik niet de vraag kreeg of ze loops was? Nee hoor, totaal niet, ze is gewoon heel leuk :mann: Ik dacht dat dat volledig zou verdwijnen na de castratie, maar dat is dus helemaal niet het geval! Best opmerkelijk, vind ik zelf.

En dan haar vacht. Nouja, bij zo'n dunne korte vacht als Oor valt er weinig te ontploffen, dus die vacht is nog steeds prachtig. Nu heb ik het gevoel dat ze in haar wintervacht iets meer onderwol heeft dan normaal, ze voelt echt enorm zacht. Die ondervacht kon ze wel gebruiken dus wat dat betreft eigenlijk alleen maar een verbetering!

Dikker wordt ze verder ook helemaal niet, ze is nog net zo gespierd en ik voer haar niet anders. Ze is ook helemaal niet meer voergericht, en ze is ook niet feller geworden op voer dat buiten op straat ligt. Dus daar ben ik wel blij mee.

Zo, dat was Oor. En hoe zit het bij jullie honden?
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Hoe heeft castratie jouw hond veranderd?

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Het enige wat bij Lizzie veranderd is, is dat ze zich niet meer zo erg uitgehongerd.

Bij Dushi is er ook niks veranderd behalve dat ze iets minder mocht eten omdat ze wat aankwam.

Dus 2x geen verschil. Overigens beide ook gecastreerd toen ze een jaar of 3 waren.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: (Hoe) heeft castratie jouw hond veranderd?

Ongelezen bericht door runninggirl »

Het gevaar hiervan is dat je (in ieder geval bij een deel van) de honden niet met zekerheid kan zeggen of het door de castratie komt.
Zo is Jura na haar eerste loopsheid gecastreerd, en daarna meer onzeker en feller geworden. Maar dat zou ook zonder die castratie kunnen zijn gebeurd, ze was immers nog jong en volop in ontwikkeling.
Als ik naar Mahru kijk, die is nu 3 en wordt volgende maand gecastreerd, is dat denk ik toch anders. Ik verwacht dat ze beter af zal zijn, niet meer 2 maanden depri schijnzwanger iedere keer in ieder geval.

(ps valt het gedrag van Oor niet samen met iets anders dat bij jou aan de hand is?)
Laatst gewijzigd door runninggirl op 19 jan 2018 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Miezemuis schreef:Het enige wat bij Lizzie veranderd is, is dat ze zich niet meer zo erg uitgehongerd.

Bij Dushi is er ook niks veranderd behalve dat ze iets minder mocht eten omdat ze wat aankwam.

Dus 2x geen verschil. Overigens beide ook gecastreerd toen ze een jaar of 3 waren.
haha ja ik vind dat dus wel een verschil want als dat bij mijn hond gebeurt, is het wel een 'probleem'
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Van de reu weet ik het niet, die was al gecastreerd toen ik hem kreeg.

Bij de teven heeft 1 wat meer aanleg gekregen om dikker te worden en ze is ook iets rustiger geworden. Maar dat kan ook met de leeftijd te maken hebben en het dikker worden kan ook weer met het rustiger zijn te maken hebben. Verder is ze minder pittig geworden, maar of dit door de castratie komt? Geen hele duidelijke verschillen dus.

Bij de ander is niks veranderd. Nog even energiek en niet dik. Ze is uiteindelijk iets pittiger geworden naar andere honden (lees, komt meer voor zichzelf op), maar ook dit kan weer de leeftijd zijn. En ze is niet meer een aantal maanden per jaar depressief, dit was ook de hoofdreden om haar te castreren.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

sbientje schreef:
Miezemuis schreef:Het enige wat bij Lizzie veranderd is, is dat ze zich niet meer zo erg uitgehongerd.

haha ja ik vind dat dus wel een verschil want als dat bij mijn hond gebeurt, is het wel een 'probleem'
Lizzie hongerde zichzelf rond de loopsheid uit. Ze heeft wel eens 14 kg gewogen terwijl ze er 20 moet wegen ( en nu al jaren stabiel op 18 zit).

Overigens bedoel ik vooral weinig verschil in karakter. Niet feller, onzekerder of vriendelijker. Gewoon exact hetzelfde.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Gimmick is niks veranderd...
De rest is nog intact
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Isa is een dikke haarbal geworden. Haar ondervachtje valt niet meer echt uit in de zomer, zoals het altijd was. Nu is ze gewoon altijd pluis & ontploft. Qua karakter niet echt iets. Eens een heks, altijd een heks.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tessa was al 4 geloof ik toen we haar hebben laten castreren. Zij is best wel veranderd.

Ze werd een stik dikker, alleen was dat bij haar geen probleem. Pas nu ze 9 is moeten we op eten gaat letten :LOL: Ze woog rond de loopsheid misschien 21 kilo, mooi gewicht had zij op 25/26 kilo. Rond de loopsheid kreeg ze 2 keer zoveel te eten en ze zat al aan de hoge kant.
Haar vacht is veranderd, ze verhaart nu het hele jaar door, heeft een veel dikkere onderwol gekregen die ook moeilijk te borstelen is.
Ze is meer gefocusd op eten, vroeger at ze niet zo heel goed, nu eet ze alles en jat ze als ze de kans krijgt. Ze verdedigd het ook heel fel.

Het grootste nadeel vind ik dat ze veel feller is geworden en een veel korter lontje heeft. Ze heeft altijd last gehad van angst agressie, dus dat tel ik niet mee, maar met bekende honden moeten we ook opletten tegenwoordig. Als ze een snauw geeft kan ze heel snel doorslaan in echt knokken. Vroeger ging het wel altijd goed met reuen, gecastreerd of vol, tegenwoordig gaat ze daar ook mee knokken als ze het nodig vindt. Hoewel het met volle reuen wel minder is dan met gecastreerde reuen.

Zij heeft trouwens nog steeds een soort cyclus als ik de reuen om me heen mag geloven. Ze ruikt sowieso continu lekker, maar blijft om de zoveel maanden woest aantrekkelijk voor reuen. (Alles is er uit, ook de baarmoeder trouwens)
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 19 jan 2018 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising

Ongelezen bericht door naomi12 »

Jaimy is gecastreerd (met 3 jaar) omdat hij heel erg op andere honden reed, dit is nu bijna helemaal over. Hij is wel een stuk slomer en valt meer uit naar andere honden aan de riem. Qua gewicht is hij nu goed op gewicht, voor zijn castratie kregen we hem niet goed op gewicht en was hij wat aan de dunne kant. Zijn vacht is nog hetzelfde.

Puck was al gecastreerd toen ik haar kreeg, dus ik weet niet hoe ze van te voren was. Ze is in ieder geval nog actief, een mooi lijntje (ik moet juist opletten dat ze op gewicht blijft en niet afvalt) en een fijne vacht. Ze is sociaal naar andere honden, ook aan de riem. Dus denk dat het geen nadelen heeft gehad voor haar.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amy is gecastreerd toen ze 3 jaar was en is feller geworden naar vreemde honden en iets assertiever naar bekende honden. Maar of dat volledig door de castratie komt, kan ik natuurlijk niet zeggen, het kan ook de leeftijd/het volwassen worden zijn in combinatie met een aantal minder leuke ervaringen met vreemde honden.
Verder is ze niet veranderd, ze is nog steeds heel actief en wordt niet sneller dik. Ze was altijd al heel erg gefocust op eten, dat is niet erger geworden. Buiten is ze veel te druk met jagen en snuffelen en kijkt ze niet naar eten op de grond (tenzij het beweegt en vier pootjes heeft).

Amoz was al gecastreerd toen ik hem kreeg. Hij is nog steeds heel geïnteresseerd in loopse teven en wil dan ook dekken. Hij heeft nooit problemen met andere reuen en hij valt niet uit aan de lijn. Ook nog steeds een heel actieve hond met totaal niet de neiging om te dik te worden. Ik denk dat het bij hem dus niet veel negatieve gevolgen heeft gehad.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Mijn beide mecheldames laten castreren, rond anderhalf a twee jaar, en beide zijn erg onsociaal geworden. Nou zat dat er bij beide in aanleg al wel in, maar het is zeker verergerd.
Vachten en gewicht bleven prima, energie-niveau nog steeds hoog.
Wel werden ze beiden stabieler. Gewoon altijd krengerig.
Maddie was al gecastreerd toen ze uit roemenenland kwam. Fitz is nog intact.
JRT-reu Egan heb ik met een jaar laten castreren, die kreeg wel een enorme castratenvacht. (Ruwhaar)
Verder alleen maar intacte reuen gehad.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Bij Ted weet ik het niet, die was al gecastreerd toen we hem kregen (met 2 jaar). En hij heeft eigenlijk nog best een prima vacht.
Bij Jazzy (gecastreerd met ongeveer 1,5 jaar) heb ik eigenlijk geen verschil gemerkt. Ze ruikt nog steeds vreselijk aantrekkelijk volgens veel reuen. :S: Wel ben ik haar iets minder gaan voeren, gewoon om te voorkomen dat ze te zwaar zou worden.
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Jet is 1x loops geweest en 3 maanden daarna gecastreerd. Ze is kortharig, dus qua vacht is niks veranderd. Ze is wel een heeuule goede eter geworden. In haar puppen- en puber tijd at ze altijd erg slecht. Maar ze is niet gaan snaaien o.i.d. Ze komt gelukkig niet snel aan, heeft een mooi lijntje en is goed gespierd.

Qua andere honden merk ik ook geen verschil. Ze was nog geen jaar toen ze gecastreerd werd, maar ze is altijd wel een pittige tante geweest. Ze kan heel goed overweg met zowat elke hond. Maar ze laat zich niet de kaas van het brood eten.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Rio 10 jaar ivm hernia toen nog geholpen. Vacht slechter geworden en iets feller. Gelukkig was ze altijd een makkelijke hond dus het felle is niet dat het problematisch is.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mijn reu Fabian, 14 jaar geleden, op 3 jarige leeftijd gecastreerd, absoluut 0,00 % verandering :jump1:
Vusi, vorig jaar gesteriliseerd, niets veranderd :ok:
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots is gecastreerd bij 2en half jaar.
Qua vacht totaal geen verandering.
Qua gedrag is hij rustiger geworden. Niet sloom maar rustiger in de zin van minder gestress zeg maar. Ik vind dat positief. En verder geen verandering.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Beide dames vlak na elkaar laten castreren, beide ver volwassen. Fix is behalve haar vacht (dikkere ondervacht) geen klap veranderd, ze werd al dik van lucht en dat is nog steeds zo. Laicka is zeker wel veranderd, voernijd richting andere honden, andere vacht, stabieler maar feller karakter. Oja, qua bespiering zijn ze beide achteruit gegaan.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

runninggirl schreef:Het gevaar hiervan is dat je (in ieder geval bij een deel van) de honden niet met zekerheid kan zeggen of het door de castratie komt.
Zo is Jura na haar eerste loopsheid gecastreerd, en daarna meer onzeker en feller geworden. Maar dat zou ook zonder die castratie kunnen zijn gebeurd, ze was immers nog jong en volop in ontwikkeling.
Als ik naar Mahru kijk, die is nu 3 en wordt volgende maand gecastreerd, is dat denk ik toch anders. Ik verwacht dat ze beter af zal zijn, niet meer 2 maanden depri schijnzwanger iedere keer in ieder geval.

(ps valt het gedrag van Oor niet samen met iets anders dat bij jou aan de hand is?)
Nee klopt hoor, daarom is het denk ik ook wel handig om er bij te zeggen hoe oud een hond was toen er gecastreerd werd, en waarom.

Wat betreft Oor, het is al eerder gesuggereerd dat ze veranderd is vanwege mijn zwangerschap, maar dat geloof ik echt geen seconde. Gewoon niet.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Yla is toen gecastreerd vanwege een baarmoederontsteking, na haar castratie is ze incontinent geworden en ook een heel stuk feller in haar gedrag. Ari heeft zijn ballen nog.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Het enige dat bij Lotje is veranderd is dat ze aankomt, dus ze staat op dieet en dat gaat prima. Lotje is eind 2016 pas gecastreerd, ze was toen 3,5. Bij Tirsa, mijn Franse Bulldog, heb ik er niets van gemerkt.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Incontinentie
Dik worden van lucht
Drama vacht
Kon niet meer bij alle intacte teven wat voorheen geen probleem was
Dit waren de grootste problemen iig. Daarom niet meer indien niet medisch noodzakelijk
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Izzie heb ik gecastreerd gekregen dus daar heb ik geen vergelijk van. Ze ruikt wel heel lekker voor de meeste reuen.

Luna is laat gecastreerd vanwege een BMO. Ik denk rond haar 12de. Dat was al een hond die snel dik werd en na de castratie was dat echt werken. In haar gedrag heb ik geen verandering gezien.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Mijn mechelse dame is op ruim volwassen leeftijd geholpen. Is ietsje feller geworden, qua vacht en eten maakte het veel niet uit. Was sowieso altijd al een pittige hond, dus niet echt noemenswaardig veranderd.
Wel incontinent geworden daarna.

Mijn herplaats reu heb ik met 4 jaar in huis genomen. Was een hele lieve goede reu. Echt een sulletje die alles en iedereen leuk vond en met elke hond wou spelen. Als een andere hond lelijk naar hem deed snapte hij dat oprecht niet. Echt zo'n lieve probleemloze goedzak als complete reu. Alleen luisterde hij totaal niet als er loopse teven in de buurt waren en toen het hondje van de buren loops werd was het helemaal drama.
Met het oog op mijn wens voor een teefje waar ik ook fokambities mee had besloten dat hij beter geholpen kon worden. Dat leek ons voor hem veel rustiger en dan was er geen risico op ongelukjes.
Daarna spijt als haren op mijn hoofd.. mijn reu werd heel vaak lastig gevallen door andere reuen die op hem gingen rijden e.d. aangezien hij ook niet al te beste heupen had resulteerde dit in een enorme angstagressie richting reuen.
Hij durfde niet meer naar andere honden toe, loslopend ging het nog maar als hij aan de lijn zat kon hij niet meer normaal een hond passeren.
Qua gewicht moest ik enorm op zijn eten letten. Hij kon al groeien op lucht.. altijd honger, altijd op dieet... zeker gezien zijn slechte heupen was dat wel noodzakelijk.
Echt nooit weer laat ik een reu castreren tenzij dat echt noodzakelijk is en er geen andere opties zijn. Zo'n spijt van gehad.

Aismee wordt over een paar weken geholpen...
Helaas zie ik geen andere keus dus ik hoop dat het meevalt.
Ze wordt geholpen omdat de loopsheden steeds problematischer worden. We hebben nu net een cyclus achter de rug van een korte rustperiode, 1 maand loops waarbij ze niet lekker in haar vel zit en humeurig is, daarna 2 maanden schijndrachtig waarbij ze zichzelf uithongert en alle tekenen van een echte dracht laat zien. Rond dag 55 na de eisprong krijgt ze last van schijnweeën, kan ze absoluut niet meer alleen zijn, snachts weet ze met zichzelf geen raad, kan niet alleen zijn, loopt te spoken en te hijgen en te doen.. Rond dag 63 dan de schijnbevalling, dan is ze 2 dagen echt heel super zielig en daarna is ze nog een maand niet te genieten, kan niet alleen zijn, zoekt haar pups o.i.d. en nu eindelijk is alles weer rustig.
Dat ga ik haar niet nog eens allemaal mee laten maken. Als ik niets doe komt de cyclus met een goede maand weer langzaam op gang en dan begint alle ellende weer van voor af aan..

Ik hoop maar dat alles goed gaat en we niet al te veel last gaan ondervinden van de castratie.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

De reden voor castratie was hyperseksueel gedrag. Hij reed op alles wat vier poten had, reuen, teven, pups, volwassen honden... Ook zijn kussen moest het ontgelden. Ik werd er gek van en belangrijker nog: hijzelf ook!
Zelden zo'n gefrustreerde hond gezien.

De castratie, zo rond 1,5 á 2 jaar oud, was een schot in de roos. Wat een rust. Hij kon weer loslopen, hij had weer een normale interactie met andere honden. Heerlijk.

We hebben geen nadelen ondervonden. Zijn vacht en gewicht zijn niet veranderd. Het enige is dat hij heeeeel soms zelf 'slachtoffer' is van een hitsige reu (Mojo van Longfields bijvoorbeeld, haha!).
Maar dat is uitzonderlijk.

Geen spijt van gehad dus.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Mijn huidige honden zijn allen intact, maar Nilo is eenmalig chemisch gecastreerd vanwege een prostaatontsteking. Toen ging hij ineens van vriendelijke, sociale reu naar een reactief loeder :schrik: Dat was echt niet lollig! Gelukkig was dat gedrag ook meteen weer verdwenen toen de chemische castratie raakte uitgewerkt, maar overtuigde me wel om hem niet te laten helpen tenzij het medisch noodzakelijk is.

Onze vorige hond was een Labrador teefje die met 2 jaar is gecastreerd. En na de castratie was wel alle pit eruit, maar dan ook echt alles :mrgreen: Ze liep nog wel wandelingen mee als het moest zeg maar, maar ze liep geen pas harder dan noodzakelijk. En vanaf een jaar of 6-7 al sjokte ze achter ons aan bij de rondjes door de wijk. Gedrag dat ik van mijn huidige honden écht niet herken. Of het aan de castratie te wijten is of dit gewoon haar volwassen zelf was weet ik natuurlijk niet zeker. Qua gewicht was ze wel prima onder controle te houden en aan de vacht hebben we ook weinig veranderingen gemerkt.
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

Kenya is met 4,5 jaar gecastreerd. Ze was na elke loopsheid steeds een beetje meer uit haar doen. Pieperig, gevoeliger, kattig. Voor de volgende loopsheid hadden we weer heel even puppy Kenya terug, en dan begon het feest van voren af aan. Bovendien kwam er een reu bij, die we zeker niet wilden castreren en dat gaf de doorslag.

Wat ik heel erg herken is het puppygedrag dat terugkeerde na de castratie. Maar in haar geval positief. Ze werd veel stabieler in haar gedrag. Weer een vrolijk hondje, niet tuttig, hittepetitje.
Haar gewicht blijft keurig, ze is nu 14 jaar en dat is nog steeds zo rond de 9,2 kilo. Haar vacht is wel veranderd, maar niet heel erg en heel prima zelf bij te houden.

Vorig jaar mei:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door K@ren op 19 jan 2018 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Tom is eerst chemisch gecastreerd toen hij ruim 1,5 was omdat hij extreem reageerde op loopse teefjes. Hij wist dat er iets was, maar wist niet wat hij ermee moest. Zag hem veranderen van een vrolijke hondje in een depressief hondje dat zich geen raad wist.
Eerst chemisch gecastreerd dus om te zien wat het effect zou zijn en toen was er weer een vrolijke hond.
Toen de chemische was uitgewerkt eerst gekeken hoe hij dan zou reageren, maar weer hetzelfde als voor de "castratie".
Met 2,5 is hij definitief gecastreerd.

Zijn vacht is niet veranderd, wel wordt hij sneller dik dus voer aangepast.
De geur van loopse teefjes herkent hij nog wel en vindt hij ook erg interessant, maar hij reageert niet meer zo heftig.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb ervaring met 4 honden, 2 teven en 2 reuen. Muv 1 teef die in het buitenland is gecastreerd met +/-1 jr waren ze allemaal (jong)volwassen (2-3 jaar) toen ze gecastreerd werden.
In alle zelfgekozen gevallen was het castreren een weloverwogen keus: Mijn inschatting was dat castreren voor zowel de hond als ikzelf het leven leuker zou maken. Bij alle honden geldt, tot nu toe, dat de voordelen meer gelden dan de nadelen.

-De ruwhaar reu en 1 van de langharen teckel teefjes hebben prima vacht gehouden. 1 langhaar heeft pluis aan poten t/m halverwege schouder en bil. Dit trim ik weg en dan ziet ze er prima uit. De eurasier heeft meer ondervacht gekregen maar ook dit is bij te houden zodat hij er geen last van heeft (ontwollen en buik/poten scheer ik)

-Beiden reuen hadden periodes met veel onrust in huis en nauwelijks eten. Beiden waren mager en 1 reu werd van het niet eten ook erg ziek. Dit is helemaal weggegaan en op gewicht houden is nooit een probleem geworden. Beiden reuen waren en bleven veel snuffelen en markeren. Het kwijlend volkomen van de wereld aan plasjes likken was wel grotendeels weg.

-Teven hadden en hebben een grote eetlust. Jong teefje wat ik gecastreerd uit Polen kreeg, was eerste jaren op het magere af bij veel eten. Vanaf 3 a 4 jaar moest ik beiden rantsoeneren omdat ze neiging tot dik worden kregen.

-Geen van alle is (tot nu toe) incontinent geworden.

-Alle vier zijn ze actief gebleven: Graag en actief wandelen en ook in huis geen haarkleedjes. Beiden teven zelfs op het fanatieke af en de eurasier reu, nu bijna 8, speelt zich een ongeluk met de jonge schapendoes van mijn moeder.

-1 reu had een chronische puspiemel en dit is nooit meer teruggekomen na castratie. De andere reu had incidenteel een puspiemel en na castratie ook nooit meer.

-Bespiering van de teven is goed gebleven, de reuen verloren wel aan 'vorm'.

-1 reu (teckel) rook lekkerder en sommige reuen vielen hem lastig maar hij snauwde ze zelf af en dat escaleerde nooit.

-1 teef is kortaf en snauwerig als ze wordt lastig gevallen en ze wil sowieso geen contact met vreemde honden maar dit ontstond pas 3 jaar na (vroege) castratie dus ik weet niet of het met elkaar te maken heeft. Haar baknijd is juist verminderd. Ze zoekt zelf niks op en het escaleert nooit in knokken. Met bekende honden, ook andere pittige teven, heeft ze een neutrale verstandshouding. Andere teef was en bleef super sociaal. Ze heeft menig jonge hond met zeer zachte hand opgevoed en angstige honden vertrouwen gegeven. Snauwen deed ze eigenlijk nooit, ze wist gedoe, ook tussen andere honden, altijd te de-escaleren.

-1 reu was en is een patser naar (intacte)reuen maar sinds castratie reageren andere reuen veel minder op hem wat een stuk relaxter lopen is. Beiden reuen gingen zowel voor als na castratie prima met teven en teven met hun.

-De ruwhaar reu was en bleef angstig voor onweer en vuurwerk. Geen van de andere honden was of werd na castratie angstig of reactief naar andere honden.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik heb mijn drie teven laten castreren (>3 jaar). Qua gedrag geen enkele verandering gemerkt. Ook zijn ze geen gram aangekomen of slomer geworden. Mijn eerste teef (stokhaar) kwam iets moeilijker uit haar zomervacht, c'est tout.
Kailen was al gecastreerd toen hij bij mij kwam. Ik vind hem op en top een reu, heeft een prachtige vacht, ook beslist niet te dik en heel actief. Misschien dat ie wat gespierder zou zijn, ware hij nog intact geweest, maar dat zal me verder een worst zijn.

Van de circa 20 opvang/logeerhonden hier, waarvan de meesten gecastreerd zijn (stichting policy), heb ik welgeteld bij één een duidelijke verandering gezien. deze hond leeft zo vrij als een vogel en was dientengevolge altijd de hort op, zijn neus achterna. Had ie een loops teefje ontdekt, dan was ie echt niet te harden (helaas zelf mogen meemaken; 24 uur logeren was genoeg om me tot wanhoop te drijven). De eigenaren wilden ervan af (hond had al 5 jaar in asiel gezeten :ugh: ), maar ik heb op castratie aangedrongen wat ze uiteindelijk hebben gedaan. Nu is ie beslist een stuk 'luier' en relaxter geworden. Ik wijt dit aan het feit dat ie niet meer door zijn neus en hormonen wordt gedreven om het op een zwerven te zetten. als ik hem eens meeneem op wandeling, gaat ie maar al te graag mee. Hij was te dun, ,nu niet meer.

O ja, ik ken één herder teef die een plofvacht heeft gekregen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”