Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat doet podenco maneto in DNA test?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Wat doet podenco maneto in DNA test?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben er ineens van overtuigd dat Guus een kruising podenco maneto is. Nu snap ik ook zijn karakter beter. Zou een DNA test dan nog wel zin hebben? Die kromme poten en dat extreme gesnuffel etc is echt precies wat de podenco maneto als karakter heeft. Zichzelf heel wat vinden en voor de dooie donder niet bang. Het klopt gewoon.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Re: Wat doet podenco maneto in DNA test?

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

laeken schreef:Ik ben er ineens van overtuigd dat Guus een kruising podenco maneto is. Nu snap ik ook zijn karakter beter. Zou een DNA test dan nog wel zin hebben? Die kromme poten en dat extreme gesnuffel etc is echt precies wat de podenco maneto als karakter heeft. Zichzelf heel wat vinden en voor de dooie donder niet bang. Het klopt gewoon.
Van Digger was ik overtuigd dat hij half Maneto was, lang lijf, korte kromme pootjes, jachtinstinct, hij komt uit Zuid Spanje.. . Voor die andere helft heb ik een DNA test laten doen. Dit kwam er uit..
Afbeelding
:O:

Van die overtuiging over Guus zou ik als ik jou was wat minder zeker van zijn. Met jou ben ik wel benieuwd wat Maneto in de test doet.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Zonde van je geld Marc. Als je zelf al weet wat er in zit en dat komt niet in de test voor, dan is het echt zonde van je geld. Jouw uitslagen kloppen vaak beter dan die van het Wisdom Panel ;)
Heb je die uitslagen van mijn twee honden wel eens gezien? Twee naakthonden. De ene onbekende afstamming de ander een ingeteelde volle stamboom. Allebei Chihuahua x maal Duitse Herder x (de uitslag was dus wel consequent, dat wel).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief

sirene schreef:Zonde van je geld Marc. Als je zelf al weet wat er in zit en dat komt niet in de test voor, dan is het echt zonde van je geld. Jouw uitslagen kloppen vaak beter dan die van het Wisdom Panel ;)
Heb je die uitslagen van mijn twee honden wel eens gezien? Twee naakthonden. De ene onbekende afstamming de ander een ingeteelde volle stamboom. Allebei Chihuahua x maal Duitse Herder x (de uitslag was dus wel consequent, dat wel).
Hahaha, nee dat wist ik niet. Heel consequent maar inderdaad wel onzin. :LOL:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:
sirene schreef:Zonde van je geld Marc. Als je zelf al weet wat er in zit en dat komt niet in de test voor, dan is het echt zonde van je geld. Jouw uitslagen kloppen vaak beter dan die van het Wisdom Panel ;)
Hahaha, nee dat wist ik niet. Heel consequent maar inderdaad wel onzin. :LOL:

:wink: Vind het geen rare uitslag. Als het vermoedelijk niet in de database zit kun je er beter niet aan beginnen nee.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Jammer dat het er niet in zit, anders zou ik voor Lola ook zo’n test overwegen. Net als jij ben ik vrij zeker dat zij een maneto is. Heb je de jachtfilmpjes weleens gezien? Dat ze een hele pluk van die hondjes tegelijk loslaten?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou het ook niet doen, of wachten tot misschien de maneto wel in de test zit ;-)
Amy's moeder zag eruit als een podenco Andaluz(mix) en bij haar heb ik wel voor de fun een DNA-test gedaan, terwijl de podenco Andaluz ook niet in de database zit. Amy is natuurlijk duidelijk een mix, dus ik verwachtte wel dat er ook nog andere rassen uit zouden komen.
Die podenco Andaluz-mix zag je wel terug in de uitkomst, waarbij een van de ouders een mix is met veel onherleidbaar x podenco Ibicenco x whippet. Dat 'onherleidbare' gedeelte (wat dus ook een ras kan zijn dat niet in de database staat) vertoonde ook weer veel overeenkomsten met andere (half)windhonden. Dus wetende hoe haar moeder eruitzag, is dat wel te plaatsen als hoogstwaarschijnlijk die podenco Andaluz, maar dat is bij Guus natuurlijk een groot vraagteken.
Volgens mij geven ze nu in de testen overigens niet meer dat overzicht van de meeste genetische overeenkomst met het onherleidbare gedeelte, maar alleen of het uit de hunting/sporting/etc. groep komt. Dat is dus minder specifiek. Best jammer, want daar was toch ook wel iets uit af te leiden, zeker met de lokale rassen/types in je achterhoofd die niet in de database staan.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:mrgreen: Uit de oude doos.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 2&t=281508&
Jion schreef:We hadden nog wat heen en weer gemaild over de te verwachten uitslag, waarbij mijn stelling was dat, ook al zit de Podenco Andaluz niet in hun database, ik dan verwantschap met de andere Podenco's die wel in hun database zitten (Pharao hond en een andere Podenco -wss Ibicenco of Portugese-) zou verwachten. En daar kwam dit antwoord op:
Although the Podenco Andaluz is genetically close to other breeds in our database it is very possible that this relation goes undetected by our test due to the underlying methodology.

All breed determinations are made solely by computer algorithms. With each tested dog’s DNA, several thousand repetitive comparisons are made using a complex statistical algorithm. The algorithm scans the genetic markers collected and looks for matches to breed signatures. The algorithm provides a marker by marker certainty score for each breed match. The computer selects the single best combination of breeds and relative amounts of breeds detected that best match the tested DNA sample from this comparison with the database of purebred dog breed signatures.

The number of genetic markers used for the comparison is relatively small compared to the overall numbers of markers in a dog’s genome. It is therefore possible that most markers found in a Podenco Andaluz sample better match several breeds in our database better (e.g. Dalmatian and Münsterländer) instead of just the one breed that we expect to be genetically related. Such a result doesn’t necessarily mean that the breeds identified really contributed to the dog’s DNA. It only reflects what the statistical algorithm renders the best result under the given circumstances.
Het zal allemaal wel. :denken: Ik zie wel wat er straks uitkomt. :schrik:
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Tamara81 schreef:Even op afbeeldingen gegoogeld want ik ben niet zo thuis in de podenco's. Ja, het zou goed kunnen dat de Spaanse Guus daar een kruising van is: dat lange lijf en de pootjes komen wel overeen.
Maar zijn rimpelhoofdje en zijn terriërgedrag zijn er ook nog.

Voor welke jacht werd de Maneto gebruikt? Klein wild, neem ik aan?
Dat snuffelen van Guus in het bos doet me wel aan Tara van DeDiana denken; Tara gaat ook helemaal los als ze lekker mag snuffelen (en graven) :)
Voor zover ik weet kleinwild ja, konijnen voornamelijk. Omdat de maneto zo klein is, kan die in dichtbegroeid gebied onder de begroeiing komen om het wild te halen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

O, en volgens mij is de maneto overigens gewoon een kortbenige Andaluz, aangezien ze in Spanje 'podenco Andaluz maneto' worden genoemd.
Er wordt wel gezegd dat de Andaluz(mixjes) meer terriërachtige trekjes hebben dan de podenco Ibicenco en Canario, dus wellicht dat er ook iets van terriër in het DNA naar voren komt.
Ze worden gebruikt voor de jacht op konijnen en gevogelte.
laeken
Zeer actief

metav schreef:Afbeelding

Afbeelding

en toch zie ik hier toch ook onze Daisy (onderste foto in)
Nogal ja! Daisy is volgens mij een kruising podenco andaluz x ratonero x iets kleins :engel:

Ik zie in de bovenste foto ook Guus weer trouwens. Misschien is hij een podenco x mopshond :schrik: Het enige dat ik absoluut niet herken in Guus van een podenco maneto is de argwaan naar vreemden. En evt waaks zijn. Guus is 0,0 waaks en 0,0 argwanend. Hij laat iedereen binnen als een vriend en is meteen lief en onderdanig. Dat kan natuurlijk ook met zijn verleden te maken hebben. Ik heb het vermoeden dat zijn baasje een kort lontje had want hij ziet elke vorm van irritatie of verheven stem al als voorteken en maakt zich dan wel heel erg klein. Gaat overigens al veel beter en ik geloof dat hij nu wel door heeft dat wij hem met geen vinger zullen aanraken of straffen of kwaad doen. :I:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Doet me trouwens wel goed dat al die maneto's van die kromme voorpootjes hebben ondanks dat het pure werkhondjes zijn. Guus lijkt nergens last van te hebben maar ik droom er zelfs van. Dat ze tijdens het aaien knakken bv.

Die maneto's kunnen er in elk geval ook wat van.... :schrik:

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”