Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beginnende artrose - toch wat anders, maar wat? -> diagnose

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Beginnende artrose - toch wat anders, maar wat? -> diagnose

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Ik had al even het gevoel dat er iets niet klopte bij Gizmo zijn manier van bewegen, maar ik kon er mijn vinger niet op leggen. Hij was niet mank (nou ja, wel eens een keertje, maar dan dacht ik dat hij zich vast verstapt heeft in het bos ofzo, dat doe ik zelf ook wel eens. Een dagje rustig aan doen, en dan was het weer over), en ging op de lange-lijn wandelingen graag rennen, rollen en zwemmen. Mijn vriend zag niets aan hem, buiten die enkele keer een dagje mank lopen. Ook op de hondenclub was nooit iemand iets opgevallen aan hem. Ik dacht dus dat ik het mezelf inbeeldde. :ugh:

Maar vorige maand in de sneeuw had meneer zijn voorpootje pijn gedaan, en ontlastte die helemaal. Dus de dierenarts gebeld, en een later die ochtend konden we langskomen. Tegen die tijd liep hij wel al weer op zijn voorpootje, maar bij zitten ontlastte hij hem nog steeds en hij gaf ook pijn aan bij zijn duimpje. Toen we de spreekkamer binnenkwamen, dacht de dierenarts aanvankelijk dat we voor zijn achterpoten kwamen. Toen wij aangaven, dat het juist zijn voorpootje was, vertelde ze dat ze hem nogal stijf vond in zijn achterpoten. Er bleek iets in zijn duimpje te zitten, zodra ze dat eruit had gehaald, was het ontlasten ook over. Gizmo heeft toen een pijnstiller gekregen, en we moesten kijken of dat voor zijn achterpoten verschil zou maken, want hoewel hij er nog vrij jong voor is (in september pas 6 jaar geworden :cry: ), vermoedde ze dat hij wellicht artrose zou hebben.

We hebben het een tijdje aangekeken, en ik had nog steeds het gevoel dat er iets niet klopte, en dit gevoel werd gesterkt door het feit dat die dierenarts toen ook iets aan hem zag. Dus maandag had ik weer een afspraak staan bij de dierenarts, om zijn poten na te laten kijken. En inderdaad, hij geeft pijn aan op al zijn gewrichten zei de dierenarts (een andere dan de vorige keer). Het is hoogstwaarschijnlijk beginnende artrose. :jank: Om zekerheid te krijgen over de diagnose, moeten er foto’s gemaakt worden. Dit is nu nog niet gebeurd, maar wil ik zeker nog wel laten doen. Ze raadde het ook ten zeerste aan om foto’s te laten maken als we met hem fysiotherapie willen gaan volgen, en ook dat gaat zeker wel gebeuren. Maar voor nu wil ik hem eerst de voedingssuplementen en pijnstilling geven.
Ik heb een pijnstiller (novacam) en twee voedingssupplementen, Trovet Omega 3-6-9 en Trovet Mobility MJS (glucosamine) meegekregen, die we hem dagelijks moeten geven (de pijnstiller al naar gelang het nodig is). Het leek mij het handigst om hem de pijnstiller bij zijn eten in de ochtend te geven, en de supplementen in de avond. Dus maandagavond heb ik netjes de supplementen bij zijn vlees in de voerbak gedaan. Zo rond half 12 blafte hij ons wakker, dus snel uitgelaten en inderdaad, diarree. Om kwart voor 3 moest hij er weer uit. De volgende ochtend heb ik de dierenartsenpraktijk dus maar gebeld om te overleggen wat nu handig is, en in overleg met hen besloten hem een paar dagen alleen zijn gewone voer te geven, en daarna, als zijn buik weer rustig is, alles langzaam één voor één te introduceren. Als hij veel pijn aangaf, beginnen met de pijnstiller, en anders met één van de supplementen.
Gisteren wilde hij ’s middags eigenlijk verder lopen dan wat hij van mij mocht (van de dierenarts het advies gekregen het voorlopig bij korte wandelingen te houden, en dat langzaam op te bouwen zodat hij hopelijk toch weer een half uur zou kunnen lopen zonder klachten (mijn god, een half uurtje maar…)) dus heel veel pijn zal hij volgens mij niet hebben gehad. Dus ’s avonds hebben we een half schepje van de glucosamine door zijn voer gemengd. (de uiteindelijke dosering zou 1 schepje moeten zijn) Maar volgens mijn vriend was vervolgens bij het uitlaten zijn ontlasting weer niet helemaal goed: meestal poept hij op zo’n korte wandeling maar 1 keer, nu ging hij poepen, was normaal, om een paar meter verderop weer te gaan zitten en dat was wat dunner. Maar dit was wel maar anderhalf, misschien 2 uur na zijn eten, dus zou dat dan wel van dat supplement kunnen komen? En ook die wandeling wilde hij verder lopen dan hij normaal ’s avonds nog loopt.

Vannacht heeft hij ons lekker laten slapen (ik was al bang er weer een paar keer voor hem uit te moeten, maar gelukkig had hij nu geen buikpijn), en vanochtend hoefde hij nog helemaal niet te poepen. Plus: vanochtend wilde hij uit zichzelf verder lopen dan normaal. De laatste maanden wilde hij wel mee uit ’s ochtends, maar zodra we buiten het dorp kwamen was het dan plassen, 10-20 meter verderop poepen, en dan terug naar huis. Als je verder wilde lopen, ging hij vol in de ankers. Achteraf gezien is dit volgens mij één van de dingen waardoor ik het gevoel had dat er iets niet klopte. In de zomer wilde hij op dat pad helemaal niet lopen vanwege de dazen, vandaar dat het me niet eerder was opgevallen. :ugh: Daarentegen had hij vorige week vrijdag ook nog een veel langere wandeling gemaakt dan ik gepland had, waarbij hij een uur lang heeft gesnuffeld, gezwommen, gerold, en af en toe gerend. Op zo'n moment zie je er niks aan, behalve dat hij ontzettend veel lol heeft. Maar toen we terug naar huis gingen stond hij weer ineens stil. Dan voelt hij dat het toch te veel is geweest denk ik. :ugh:

Ik vermoed dus dat de verplichte rust er nu in ieder geval voor zorgt dat hij minder pijn heeft, en hopelijk zullen de supplementen helpen om de klachten te verminderen en kunnen we zijn wandeltijd weer wat verlengen. We zullen nu uiteraard vaker met hem ergens heen rijden om lekker in het bos te wandelen. Voorheen was dit prima te lopen vanuit ons huis, maar nu wil ik liever dat hij die tijd gebruikt om lekker in het bos te lopen en te snuffelen dan om daar heen te lopen en weer terug.

Een nieuw hondenbed stond al wel op de planning, maar dat gaat er nu dus toch maar versneld komen. Ik ben dus op zoek naar een goed orthopedisch hondenbed voor hem. Heeft iemand tips/ervaringen? Want ik las dat er nogal een verschil in kwaliteit is.

Lange wandelingen en explosieve bewegingen mag hij niet meer maken, dus we zoeken andere uitlaatkleppen voor hem. We mogen hem de dingen die hij leuk vindt niet helemaal ontzeggen, want het leven moet uiteraard wel leuk blijven voor hem. Dus als hij heel graag apporteert, mag hij dat best nog af en toe een keertje doen. Maar nu ben ik ineens blij dat ik een retriever heb die niet graag apporteert: het leukste van die oefening vindt hij het brokje als hij de dummy terugbrengt. Dat brokje kan hij dan wel op een andere manier verdienen.
De dierenarts adviseerde ons om met hem te gaan speuren, en dat wil ik in de toekomst wel met hem gaan proberen, maar voor nu ga ik me verdiepen in detectiewerk. Dit kunnen we namelijk ook zelf in korte sessies thuis oefenen. Verder zorgen we dat we regelmatig met hem puzzelen, dat heeft hij ook altijd leuk gevonden (tja, er komt eten bij kijken he), en ik was al langer met hem aan het oefenen om een bal vooruit te duwen (treibbal dus eigenlijk). Dit lijkt me ook iets wat hij nog steeds kan doen. We volgen met hem een funcursus, en daar zal hij niet meer met alle oefeningen mee kunnen doen (wat niet erg is, er is nog een hond in de groep die aangepaste oefeningen nodig heeft vanwege een fysieke beperking). Springen, apporteren, dat soort dingen mag hij dus niet meer. Ook door een tunnel lopen was niet zo goed omdat hij dan toch een beetje moet bukken, maar aangezien hij dat wel heel leuk vindt, wil ik hem dat toch nog wel af en toe laten doen. Voorlopig gaat hij echter even niet naar de les, maar het is zeker wel de bedoeling om hier mee verder te gaan. In beweging blijven is namelijk wel super belangrijk, en hij vindt het heel leuk. :cheer:

Hebben jullie nog tips wat we kunnen doen om hem in beweging te houden en mentaal te stimuleren? Ik kan me voorstellen dat bepaalde kunstjes voor hem niet zo goed zijn, maar dat andere dingen nog prima te doen moeten zijn voor hem. Ideeën? We moeten ook opletten dat we hem niet te dik laten worden uiteraard. Ik loop nu maar korte wandelingen met hem, maar hij gaat er daarentegen wel vaker uit.

En aangezien er hier toch behoorlijk wat ervaringsdeskundigen moeten zijn: heb je nog tips voor ons waar we zelf nog niet aan gedacht hebben?

edits: gewijzigd topictitel
Laatst gewijzigd door GoldenGizmo op 01 feb 2018 15:34, 3 keer totaal gewijzigd.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Beginnende artrose

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik heb een paar maanden geleden dit matras gekocht voor onze honden, vooral die met artrose inderdaad: https://www.medpets.nl/nml-health-bed-c ... ry-matras/
Ze ligt er heel graag op. Enige nadeel is dat je er echt nog een goede hoes omheen moet doen, het materiaal is niet geschikt voor honden die erg in hun bed lopen te graven.

Verder hebben wij veel tips qua oefeningen en bewegen gekregen van de fysio die regelmatig langs komt. Inderdaad, zo veel mogelijk rechtlijnig bewegen en liever 3x 1 uur dan 1x 3 uur lopen. Samen sprintjes trekken met de andere twee honden houden we echt beperkt, daar heeft ze meteen veel last van. Je zou ook nog kunnen denken aan aquatherapie als dat te vinden is bij jullie in de omgeving. Daar gaan wij dit jaar ook aan beginnen met haar.

Wij geven zelf Omega 3 (gewoon voor mensen is meestal een stuk goedkoper dan van de dierenarts!), Glucosamine & MSM, Curcuminecaps en Collageen Type II. Omdat zij echt veel pijn er aan heeft krijgt ze ook een zeer lage dosis Prednoral om de dag. Voor haar werkt dit echt heel veel beter dan een hoge dosering pijnstillers. Ze kan nu gewoon (afgezien van niet te vaak op volle snelheid sprinten) echt heel goed meekomen. Loopt makkelijk een flinke ochtendwandeling van 2 uur op hoog tempo en dan in de middag nog een uur. Maar ze krijgt ook genoeg 'rustdagen' tussendoor met kleinere rustig tempo rondjes.

Heel veel succes, het is denk ik even zoeken wat voor jullie het beste werkt.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Mijn honden hebben veel baat bij acupunctuur. Het ziet er raar uit, het is zeker niet pijnloos, maar ze gaan graag naar binnen voor de behandeling, dus het werkt blijkbaar wel. Met de acupunctuur kan je het gebruik van reguliere pijnstillers vaak behoorlijk verminderen of zelfs stoppen, en dat is voor de lange duur wel belangrijk. Zwemmen schijnt ook goed te helpen, maar daar doen die van mij niet aan.

Meer info en adressen van dierenartsen die acupunctuur gebruiken :

http://www.acupunctuurbijdieren.nl/
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Atrosan is een mogelijkheid
Acupunctuur is een mogelijkheid.

Gewoon op pijnstilling met of zonder supplementen is een mogelijkheid.

Het is ook alleen nog maar een mogelijkheid dat hij artrose heeft.
Zou dat zelf eerst bevestigd willen zien voor ik er van alles en nog wat in ga stoppen.

Mijn Ita zou ook artrose hebben 3 jaar geleden.
Dat was dus niet het geval nadat foto's waren gemaakt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:Atrosan is een mogelijkheid

Zou dat zelf eerst bevestigd willen zien voor ik er van alles en nog wat in ga stoppen.

dat dus, ging geen supplementen geven zonder dat ik weet wat er aan de hand is en foto's zijn zo gemaakt

verder zou ik ook niet met alles tegelijk starten, niet EN ander voer EN pijnstilling EN supplementen als hij zo gevoelig is op de spijsvertering.

eerst evt het andere voer opbouwen (als hij ander voer krijgt maar je schrijft weer terug te gaan op advies naar zijn gewone voer) dan rustig eerst de supplementen introduceren (zou mijn voorkeur hebben als het echt artrose is om eerst met supplementen te kijken wat kan) en dan pas als het niet meer gaat pijnstilling

zelf hier een dame van 14 met artrose in 1 knie
die krijgt als pijnstilling trocoxil, dat hoeft maar 1x per maand alleen de eerste keer herhalen na 14 dagen en verder na 6 maanden 1 stopmaand, maar dan hoef je niet weer opnieuw te starten (vanwege haar leeftijd houden we hier geen stopmaand meer wel testen we regelmatig haar bloed ivm nieren en lever)
daarnaast krijgt de flexadin en daar pas 2 maanden terug mee gestart, eerst andere supplementen, toen die minder leken te doen de pijnstilling (weer) gestart en nu dus omdat ze wat meer hinder kreeg de flexadin er bij en moet zeggen, ben erg tevreden over de werking.

maar voor alles geldt: eerst een juiste diagnose voor je met iets start ;) dus foto's
GoldenGizmo
Zeer actief

crutz schreef:
ranetje schreef:Atrosan is een mogelijkheid

dat dus, ging geen supplementen geven zonder dat ik weet wat er aan de hand is en foto's zijn zo gemaakt

verder zou ik ook niet met alles tegelijk starten, niet EN ander voer EN pijnstilling EN supplementen als hij zo gevoelig is op de spijsvertering.

eerst evt het andere voer opbouwen (als hij ander voer krijgt maar je schrijft weer terug te gaan op advies naar zijn gewone voer) dan rustig eerst de supplementen introduceren (zou mijn voorkeur hebben als het echt artrose is om eerst met supplementen te kijken wat kan) en dan pas als het niet meer gaat pijnstilling

zelf hier een dame van 14 met artrose in 1 knie
die krijgt als pijnstilling trocoxil, dat hoeft maar 1x per maand alleen de eerste keer herhalen na 14 dagen en verder na 6 maanden 1 stopmaand, maar dan hoef je niet weer opnieuw te starten (vanwege haar leeftijd houden we hier geen stopmaand meer wel testen we regelmatig haar bloed ivm nieren en lever)
daarnaast krijgt de flexadin en daar pas 2 maanden terug mee gestart, eerst andere supplementen, toen die minder leken te doen de pijnstilling (weer) gestart en nu dus omdat ze wat meer hinder kreeg de flexadin er bij en moet zeggen, ben erg tevreden over de werking.

maar voor alles geldt: eerst een juiste diagnose voor je met iets start ;) dus foto's
Bedankt, ik ga komende week bellen om foto's te laten maken :ok:

Overigens krijgt Gizmo geen ander voer: de dierenarts noemde dat wel als optie, maar dat wil ik liever niet omdat hij nog nooit zulke goede ontlasting heeft gehad als sinds hij op vers vlees staat.

Ook bedankt voor de andere reacties, ik ben al naar het hondenbed aan het kijken geweest. Gelukkig heb ik geen graver in hondenbedden (alleen in los zand), maar ik wil sowieso iets met een goede hoes wat ik makkelijk kan wassen. Ik noem Gizmo namelijk niet voor niets een kruising tussen een knuffelbeer (binnen) en een varken (buiten, maar dat is alleen omdat we binnen geen modderpoel hebben :W: )
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

CBD olie, het enige waar ik het zelf super goed op doet en de honden ook............zonder dat spul doe ik niets meer want dan kan ik niet meer bewegen. Het werkt ontstekingsremmend, en pijnstillend.... ik zou het alleen via internet kopen en niet bij een gewone drogist als je het zou willen proberen, gewoon omdat ze regulier de zaak vaak met Gamma stralen winnen en dan werkt het niet meer zo goed ook al zit het er wel in.
GoldenGizmo
Zeer actief

Morgenochtend breng ik Gizmo naar de dierenarts voor een fotoshoot :Q: Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Aan de ene kant hoop ik natuurlijk dat het toch geen artrose blijkt te zijn, maar aan de andere kant ben ik ook weer een beetje bang dat het iets ergers is... Hoe dan ook, morgen weten we meer!
ranetje
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:Morgenochtend breng ik Gizmo naar de dierenarts voor een fotoshoot :Q: Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Aan de ene kant hoop ik natuurlijk dat het toch geen artrose blijkt te zijn, maar aan de andere kant ben ik ook weer een beetje bang dat het iets ergers is... Hoe dan ook, morgen weten we meer!
Ben benieuwd, succes morgen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
GoldenGizmo
Zeer actief

Nou, bedankt voor het advies toch foto's te laten maken: er is niks op te zien! Er was nu ook niks te zien aan zijn manier van lopen, en hij gaf geen pijn aan (vreemd genoeg volgens de dierenarts van vorige week pijn op al zijn gewrichten...) Dus wij hebben ons voor niks druk gemaakt, en Gizmo heeft voor niks korte wandelingen gehad. Ik heb bij de dierenarts ook even aangekaart dat ik het wel prettig had gevonden als zij vorige week meteen het advies van foto's hadden gegeven. Want dan had ik dat dus wel meteen gedaan :ugh:

Ik heb hiervan in ieder geval geleerd dat ik zekerheid wil over een diagnose, en een volgende keer zal ik dus ook zeker meteen zelf om foto's vragen. :ok:

Hij heeft zich voorbeeldig gedragen, liet alles gewoon toe, geen roesje nodig gehad of zo. En van wat de assistente me vertelde heeft hij volgens mij iedereen daar weer eens om z'n pootje gewonden :I:
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Wat gaven ze dan voor mogelijke oorzaak?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

-Saskia- schreef:Wat gaven ze dan voor mogelijke oorzaak?
Kan goed een spier/pees:ligament zijn. Zie je niet op foto’s en lijkt idd na week tot anderhalve week verholpen, zeker icm ontstekingremmer/pijnstilling. Alleen heeft het echt wel langer nodig om goed te herstellen.
GoldenGizmo
Zeer actief

-Saskia- schreef:Wat gaven ze dan voor mogelijke oorzaak?
Geen, omdat het meer mijn gevoel was dan overduidelijk iets mis is. Wellicht loopt hij gewoon niet graag op de plek waar ik hem 's ochtends meestal uitlaat (hij gaat na plassen/poepen daar vol in de remmen als ik verder wil lopen).

Maar ik ga wel een filmpje maken van hoe hij loopt om te kijken of er echt niks te zien is: even warm laten lopen, dan filmen van opzij en recht van achter, vervolgens een paar keer over een lage hoogtesprong en dan nog een keer filmen van beide kanten. Als ik kan ontdekken hoe ik dat makkelijk kan uploaden, zal ik het hier ook even posten, misschien zien jullie iets :engel:
ranetje
Zeer actief

Dus geen artrose :ok:
Wel prettig om te weten voor je gaat behandelen
crutz schreef: Kan goed een spier/pees:ligament zijn. Zie je niet op foto’s en lijkt idd na week tot anderhalve week verholpen, zeker icm ontstekingremmer/pijnstilling. Alleen heeft het echt wel langer nodig om goed te herstellen.
Dit zou natuurlijk nog wel een mogelijkheid zijn.
Dus of het helemaal niks is kan je nog niet zeggen.
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief

Re: Beginnende artrose - toch wat anders, maar wat?

Nou, afgelopen zondag hebben we dus gefilmd. Ik wilde de korte filmpjes achter elkaar plakken om hier te laten zien, maar blijkbaar wordt het bestandstype wat mijn fotocamera gebruikt voor filmpjes niet herkend door videobewerkingssoftware, en na het converteren naar mp4-formaat zijn de filmpjes niet bepaald duidelijker geworden :ugh:

Wat er in ieder geval gezien is: ineens stopt Gizmo met lopen en hapt naar zijn rechter achterpoot. En tijdens het springen over lage sprongetjes zet hij blijkbaar af met links en vangt de klap ook weer af met links. Daarna zet hij wel meteen zijn rechterpoot op de grond om verder te lopen. Maar het lijkt er dus op dat het probleem rechtsachter zit.

Ik ben nu bezig de filmpjes naar de dierenarts te sturen (één van de dierenartsen bij de praktijk die gespecialiseerd is in orthopedie), en ik hoop dat we hiermee weer een stapje verder zijn in er achter komen wat er aan de hand is, en hopelijk dan ook een behandelplan kunnen opstellen.
runninggirl
Zeer actief

Hopelijk is het niks ernstigs. Wel fijn op zich dat het zo duidelijk is nu waar het probleem precies zit. Een orthopedisch specialist kan vaak ook een stuk grondiger onderzoek doen als je langs gaat dan een 'standaard' dierenarts tijdens een consult.
GoldenGizmo
Zeer actief

runninggirl schreef:Hopelijk is het niks ernstigs. Wel fijn op zich dat het zo duidelijk is nu waar het probleem precies zit. Een orthopedisch specialist kan vaak ook een stuk grondiger onderzoek doen als je langs gaat dan een 'standaard' dierenarts tijdens een consult.
Tja, dit is dezelfde dierenarts die vorige week de foto's heeft gemaakt. Toen was er op de foto's niks te zien, en gaf Gizmo op dat moment ook geen pijn aan en ze hebben hem ook even laten lopen en daarbij was ook niks te zien. Ik denk dan ook dat het probleem is dat hij er niet altijd last van heeft. Daarom hoop ik dat de filmpjes duidelijk genoeg zullen zijn zodat er gerichter gezocht kan worden, eventueel met een scan of zo?
runninggirl
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:
runninggirl schreef:Hopelijk is het niks ernstigs. Wel fijn op zich dat het zo duidelijk is nu waar het probleem precies zit. Een orthopedisch specialist kan vaak ook een stuk grondiger onderzoek doen als je langs gaat dan een 'standaard' dierenarts tijdens een consult.
Tja, dit is dezelfde dierenarts die vorige week de foto's heeft gemaakt. Toen was er op de foto's niks te zien, en gaf Gizmo op dat moment ook geen pijn aan en ze hebben hem ook even laten lopen en daarbij was ook niks te zien. Ik denk dan ook dat het probleem is dat hij er niet altijd last van heeft. Daarom hoop ik dat de filmpjes duidelijk genoeg zullen zijn zodat er gerichter gezocht kan worden, eventueel met een scan of zo?
Ik weet dat het lastig kan zijn om een goede diagnose te krijgen.
Met Jura heeft het ook lang geduurd. Na een knieoperatie bleef ze lastig lopen, de da. stuurde ons steeds maar terug met pijnstillers en dat ze langer moest herstellen. Tot ik er geen vertrouwen meer in had en naar Hopmans ben gegaan. Daar is ze opnieuw geopereerd (TTA2). Bleef daarna ook erg last houden, ondanks pijnstilling en fysiotherapie aan huis. Foto liet wel iets artrose zien maar volgens de dierenarts niet voldoende voor zulke klachten. Toen nog een CT scan van de onderrug gedaan voor de zekerheid, daar was ook alles op goed. Uiteindelijk met het idee dat er dan toch iets van een ingekapselde ontsteking moest zijn haar op prednoral gezet en nu kan ze sinds een paar maanden eindelijk weer pijnvrij lopen.
We weten nog steeds niet met zekerheid wat het is, gedacht wordt aan een chronisch ontstoken kniekapsel. Maar ze blijft dus op de pillen want dat werkt in ieder geval. Zo zie je dat zelfs na veel onderzoeken, scan, foto's, lichamelijk onderzoeken door verschillende specialiste, etc, je soms toch nog niet eens weet wat het is.
GoldenGizmo
Zeer actief

runninggirl schreef:
GoldenGizmo schreef:
Ik weet dat het lastig kan zijn om een goede diagnose te krijgen.
Met Jura heeft het ook lang geduurd. Na een knieoperatie bleef ze lastig lopen, de da. stuurde ons steeds maar terug met pijnstillers en dat ze langer moest herstellen. Tot ik er geen vertrouwen meer in had en naar Hopmans ben gegaan. Daar is ze opnieuw geopereerd (TTA2). Bleef daarna ook erg last houden, ondanks pijnstilling en fysiotherapie aan huis. Foto liet wel iets artrose zien maar volgens de dierenarts niet voldoende voor zulke klachten. Toen nog een CT scan van de onderrug gedaan voor de zekerheid, daar was ook alles op goed. Uiteindelijk met het idee dat er dan toch iets van een ingekapselde ontsteking moest zijn haar op prednoral gezet en nu kan ze sinds een paar maanden eindelijk weer pijnvrij lopen.
We weten nog steeds niet met zekerheid wat het is, gedacht wordt aan een chronisch ontstoken kniekapsel. Maar ze blijft dus op de pillen want dat werkt in ieder geval. Zo zie je dat zelfs na veel onderzoeken, scan, foto's, lichamelijk onderzoeken door verschillende specialiste, etc, je soms toch nog niet eens weet wat het is.
Zeg, jij weet een mens wel hoop te geven he :hmmm:
runninggirl
Zeer actief

GoldenGizmo schreef: Zeg, jij weet een mens wel hoop te geven he :hmmm:
Ik had eerlijk gezegd graag gewild dat iemand het tegen mij had gezegd. Want ik had natuurlijk hoge verwachtingen van foto, scan, etc.
Het was goedbedoeld in ieder geval. :wink:
GoldenGizmo
Zeer actief

runninggirl schreef:
GoldenGizmo schreef: Zeg, jij weet een mens wel hoop te geven he :hmmm:
Ik had eerlijk gezegd graag gewild dat iemand het tegen mij had gezegd. Want ik had natuurlijk hoge verwachtingen van foto, scan, etc.
Het was goedbedoeld in ieder geval. :wink:
Weet ik, en het het is goed realistisch te blijven. Maar hoop doet leven :Q: (en ik meende het niet serieus hè :mann: )
GoldenGizmo
Zeer actief

Ik ben vanochtend weer gebeld door de dierenarts, hij had de filmpjes bekeken. Op basis van wat hij daar zag, de rontgenfoto's, en wat ik heb verteld, vermoedt hij nu een stenose rechts. Maar het kan ook nog iets anders zijn. We gaan in ieder geval dinsdag een CT scan laten maken in Best. Hopelijk weten we dan meer.
runninggirl
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:Ik ben vanochtend weer gebeld door de dierenarts, hij had de filmpjes bekeken. Op basis van wat hij daar zag, de rontgenfoto's, en wat ik heb verteld, vermoedt hij nu een stenose rechts. Maar het kan ook nog iets anders zijn. We gaan in ieder geval dinsdag een CT scan laten maken in Best. Hopelijk weten we dan meer.
Succes, hopelijk hebben jullie daarna duidelijkheid! Zo'n scan is ook niet goedkoop. :ugh:
GoldenGizmo
Zeer actief

runninggirl schreef:
GoldenGizmo schreef:Ik ben vanochtend weer gebeld door de dierenarts, hij had de filmpjes bekeken. Op basis van wat hij daar zag, de rontgenfoto's, en wat ik heb verteld, vermoedt hij nu een stenose rechts. Maar het kan ook nog iets anders zijn. We gaan in ieder geval dinsdag een CT scan laten maken in Best. Hopelijk weten we dan meer.
Succes, hopelijk hebben jullie daarna duidelijkheid! Zo'n scan is ook niet goedkoop. :ugh:
Nee, Gizmo krijgt eigenlijk niet genoeg zakgeld daarvoor :Q: Maar goed, wat moet, dat moet. En inderdaad, hopelijk weten we daarna in ieder geval wat er aan de hand is. Stiekem hoop ik gewoon dat de dierenarts gelijk heeft, want van wat ik erover op internet heb gelezen, zou dat prima te behandelen zijn :ok:
(maar ik houd er rekening mee dat we er nooit achter zullen komen)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

GoldenGizmo schreef:
runninggirl schreef:
Nee, Gizmo krijgt eigenlijk niet genoeg zakgeld daarvoor :Q: Maar goed, wat moet, dat moet. En inderdaad, hopelijk weten we daarna in ieder geval wat er aan de hand is. Stiekem hoop ik gewoon dat de dierenarts gelijk heeft, want van wat ik erover op internet heb gelezen, zou dat prima te behandelen zijn :ok:
Je bent in elk geval naar een goede kliniek en mbt de scan een van de voordeligste van t land doorverwezen. En je hebt een schat van een dierenarts die je helpt (tenminste als je in de ochtend gaat, mijn vaste arts daar doet vanaf volgende week alles scans in de ochtend)

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
GoldenGizmo
Zeer actief

crutz schreef:
GoldenGizmo schreef:
runninggirl schreef:
Je bent in elk geval naar een goede kliniek en mbt de scan een van de voordeligste van t land doorverwezen. En je hebt een schat van een dierenarts die je helpt (tenminste als je in de ochtend gaat, mijn vaste arts daar doet vanaf volgende week alles scans in de ochtend)

Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Kijk, dat klinkt al geruststellend, ik moet er inderdaad op dinsdagochtend zijn :ok: Ik ben wel nieuwsgierig naar wie je vaste arts is? Ik meende me al te herinneren dat ik hier ooit had gelezen dat jij of één van de andere herdermensen op dit forum naar die kliniek gaat :mann:
GoldenGizmo
Zeer actief

Re: Beginnende artrose - toch wat anders, maar wat? -> diagn

Nou, ik heb zojuist de dierenarts gesproken. Gizmo heeft last van een uitpuilende tussenwervelschijf. Gelukkig is het nog een redelijk milde vorm volgens de dierenarts. Dat betekent minimaal 6 weken heel rustig aan doen en daarna de beweging weer geleidelijk opbouwen. Als we geluk hebben, zijn de pijnklachten daarmee weg, maar anders wordt het sowieso een operatie.

Dat wordt nog wat: Gizmo vindt de middagwandeling nu al veel te kort :ugh: 's ochtends wil hij sowieso al niet verder dan het grasveldje een straat verderop om te plassen, maar in de bijna 4 jaar dat we hem hebben, heeft hij daar volgens mij welgeteld één keer gepoept. Zelfs met diarree wil hij het dorp uit om in een (ongemaaide) berm te poepen. Volgens mij hebben zijn vorige eigenaars hem geleerd om niet op gemaaid gras te poepen, want zelfs voor/tijdens/na de training zal hij niks op het veld doen, terwijl andere mensen wel regelmatig met poepzakjes in de weer moeten. Ik vond dat altijd wel handig, maar nu dus niet (hoewel het met diarree wel veel handiger zou zijn als hij dat gewoon in de tuin zou doen, maar dat weigert hij dus ook)
En waar hij 's ochtends dus niet verder wil dan het grasveldje, 's middags wil hij nog niet terug naar huis als ik vind dat we ver genoeg zijn voor nu. En dan liepen we de afgelopen weken eigenlijk al verder dan nu het advies is...
runninggirl
Zeer actief

Hopelijk kunnen jullie verder zonder operatie. Gaat het dan om een ontsteking die er zit?
Het is lastig he dat rustig houden en weinig wandelen. Met Jura haar twee revalidaties hebben we veel brokjes zoek spelletjes enzo in huis gedaan. En oefeningen / clickeren met opdrachten die ze liggend kon uitvoeren. Voordeel was ook dat het lekker weer was, dan ging ik ook 2 keer per dag een uur met haar in de tuin liggen.
Kan je geen vervoer regelen dat je het dorp uit kan rijden met hem in deze periode zodat hij zich kan ontlasten?
ranetje
Zeer actief

Als je kan zorgen voor rechtlijnige beweging kan jij misschien best naar dat gras buiten het dorp (als het niet te ver lopen is)?

Een misschien is het te overwegen om een orthomanueel therapeut in te schakelen?
https://orthomanueeldierenarts.nl/
Deze is volgens berichten een goede.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

GoldenGizmo schreef:
crutz schreef: Je bent in elk geval naar een goede kliniek en mbt de scan een van de voordeligste van t land doorverwezen. En je hebt een schat van een dierenarts die je helpt (tenminste als je in de ochtend gaat, mijn vaste arts daar doet vanaf volgende week alles scans in de ochtend)
Kijk, dat klinkt al geruststellend, ik moet er inderdaad op dinsdagochtend zijn :ok: Ik ben wel nieuwsgierig naar wie je vaste arts is? Ik meende me al te herinneren dat ik hier ooit had gelezen dat jij of één van de andere herdermensen op dit forum naar die kliniek gaat :mann:
Meerdere herdermensen waaronder ondergetekende ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”