Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hij vindt het niet tof om genegeerd te worden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lapinkoira
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Hij vindt het niet tof om genegeerd te worden

Ongelezen bericht door lapinkoira »

:scratch: ik wist effe niet hoe ik het anders zou noemen...

Maar het gaat hierom:
De laatste tijd verandert het gedrag van onze hond (nu 15 mnd) naar andere honden. Ik meen vooral naar reutjes. Dat heeft ongetwijfeld met de leeftijd te maken. Maar nu valt me op dat hij moeite heeft om ‘normaal’ te doen bij juist die honden die stoïcijns de andere kant opkijken (calming signal? als hij voor hun neus staat.
Dus: loslopend in het bos, ontmoeting met andere hond, snuffelen oid en dan kijkt andere hond weg. En probeert onze hond uit alle macht toch ‘contact’ te maken en raakt gefrustreerd oid en begint lelijk te blaffen tegen de ander.
Geen leuk gedrag. Ik moet hem ook echt uit de situatie halen want hij gaat steeds woester staan blaffen en probeerde vandaag ook op de andere hond te rijden.
Bij honden die anders reageren en evt na snuffelen doorlopen of even spelen ofzo gaat het prima.

Hoe moet ik dit gedrag plaatsen, en belangrijker, wat is de beste manier om er mee om te gaan?
lapinkoira
Vaste gebruiker

Re: Hij vindt het niet tof om genegeerd te worden

Maar hoe bedoel je dan trainen?
Want ik weet gewoon echt niet goed hoe ik dit kan zien aankomen en wat ik dan dus kan doen om het te voorkomen of afleren ?
lapinkoira
Vaste gebruiker

Oké, trainen op hierkomen ben ik druk mee bezig. Sowieso ben ik erg druk met hem :roll:
Hahaha maar dat is ook nodig geloof ik

Gedrag afkappen door hem bij me te roepen begrijp ik vooral?
Cleva schreef:Niet een beetje trainen maar een boel. Je hebt een werkhond.
Die wil meer met de wereld aan dan alleen maar kijken. Hij wil doen.

Herders zijn gemaakt om zichzelf toe te passen op de omgeving. Je kunt ze leren om dat actief niet te doen en je kunt ze ook leren om op het op een zeer specifieke manier wel te doen.
Wat je ze nooit kunt leren is om het niet te willen.

Herders zijn onverbeterlijke bemoeials. Dat zit er echt aan de basis al in. Je moet ze dus een taak geven.
Als je wil dat hij zich niet met andere honden bemoeit dan is de taak dus "naast lopen/niet kijken".
Dat kan allemaal prima met een koekje en een compliment maar je moet je herder altijd richten. Je kunt ze niet gewoon hun gang laten gaan. Dan had je een andere rasgroep moeten kiezen.

En spelen met andere honden doen herder nu eenmaal niet. Dat betekent niet dat je ze niet bij elkaar kunt laten maar je moet wel snappen hoe je eigen hond daar in staat en hem terugroepen als het al te bedillerig wordt.
Het is geen herder :wink:
De Finse lap staat op zich wel bekend als een heel sociale hond, en spelen zou denk ik vanuit het ras niet echt een probleem moeten zijn. Maar ik snap je punt. Ik vind je opmerking over ‘leren om te gaan met de omgeving’ wel een goede, dat houd ik in mijn achterhoofd.
Ik vind het best lastig om te begeleiden hoe hij zich sociaal opstelt naar anderen als je begrijpt wat ik bedoel. Totnogtoe was hij vooral onzeker en ging vanuit onzekerheid nogal blaffen naar andere honden. Dat gaat al heel vele beter en op veel fronten boeken we vooruitgang. Ik merk ook dat hij zelfvertrouwen begint te krijgen en beter luistert naar me, juist vooral ook als ik streng moet zijn oid. Maar met het toegenomen zelfvertrouwen lijkt het alsof ie nu naar andere honden ook denkt een punt te kunnen maken af en toe. Dit is pas recent gedrag dus ik hoop het snel om te kunnen buigen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Toen Cleva de opmerking plaatste zocht ik direct even wat voor hond je dan had, maar het is wel een herder hoor..
https://www.finselappenhonden.nl/ras/karakter/

En wellicht niet over een kam te strijken met bepaalde andere herder rassen.. maar dat het meestal individuen zijn die betrouwbaarder in omgang zijn met andere honden als de baas goed op het gedrag van de hond kan inspelen staat voor mij wel een beetje buiten kijf.
En het is een nog jonge hond waarbij nu de hormonen wat meer gaan opspelen, dus best wel goed om als baas nu op dit gedrag in te gaan spelen en het wat meer te begeleiden en te sturen.

Wat Nanna ook zei, hij komt een keer een hond tegen die niet van dit gedrag gediend is, en zeker niet op zich laat rijden. Eigen ervaring.. eigen herder die negeerde en doorliep, andere hond moest en zou aandacht en trachtte op hem te gaan rijden, dat ging even niet goed. Was met mijn eerdere herder trouwens, niet de huidige.
Maar ik zou dan toch wat eerder proberen de hond mee te roepen, en als dat op voorhand al niet gaat lukken toch wat meer voorkomen dat je hond richting een andere hond vertrekt door wat meer appel erop te zetten of op tijd aan te lijnen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Kruimel53 schreef:Geen hond uit rasgroep 1 Herdershonden en Veedrijvers maar uit rasgroep 5 Spitzen en Oertypen.
En echt heel wat anders dan een Duitse, Belgische of Hollandse herder. Echt.

IJslandse Honden doen ook aan schapendrijven, dat komt dan nog dichter in de richting dan rendieren drijven. Evengoed geen vergelijk met de continentale herders of de Border Collie. Er staat niet voor niets in de rasomschrijving van de Fin dat ze zelfstandig werken, ver van de baas. De exemplaren die ik ken zijn nog een stuk eigenwijzer dan IJslanders, en die kunnen er al wat van.
Oh ok. Maar dan lijkt het me juist beter om als baas toch wat meer te gaan sturen in vreemd hond contact toch? Gezien de reactie die haar hond nu heeft als een andere hond aangeeft geen contact te willen maken?
lapinkoira
Vaste gebruiker

blondie schreef:Toen Cleva de opmerking plaatste zocht ik direct even wat voor hond je dan had, maar het is wel een herder hoor..
https://www.finselappenhonden.nl/ras/karakter/

En wellicht niet over een kam te strijken met bepaalde andere herder rassen.. maar dat het meestal individuen zijn die betrouwbaarder in omgang zijn met andere honden als de baas goed op het gedrag van de hond kan inspelen staat voor mij wel een beetje buiten kijf.
En het is een nog jonge hond waarbij nu de hormonen wat meer gaan opspelen, dus best wel goed om als baas nu op dit gedrag in te gaan spelen en het wat meer te begeleiden en te sturen.
Snap ik hoor, daarom kon ik de opmerking van Cleva ook wel plaatsen

Maar tegelijk dat wat Kruimel zegt.
Kruimel53 schreef:
blondie schreef:
Kruimel53 schreef:Geen hond uit rasgroep 1 Herdershonden en Veedrijvers maar uit rasgroep 5 Spitzen en Oertypen.
En echt heel wat anders dan een Duitse, Belgische of Hollandse herder. Echt.

IJslandse Honden doen ook aan schapendrijven, dat komt dan nog dichter in de richting dan rendieren drijven. Evengoed geen vergelijk met de continentale herders of de Border Collie. Er staat niet voor niets in de rasomschrijving van de Fin dat ze zelfstandig werken, ver van de baas. De exemplaren die ik ken zijn nog een stuk eigenwijzer dan IJslanders, en die kunnen er al wat van.
Oh ok. Maar dan lijkt het me juist beter om als baas toch wat meer te gaan sturen in vreemd hond contact toch? Gezien de reactie die haar hond nu heeft als een andere hond aangeeft geen contact te willen maken?
Oh zeker, mee eens. Maar je moet niet denken dat je met dit type hond flink aan de bak moet qua gehoorzaamheid en dat het dan wel goed komt. Daar zitten ze helemaal niet op te wachten, dikke kans dat ze dan afhaken. Wel ingrijpen en voorkomen, dat zeker.
Maar dat voorkomen is nu juist ook zo lastig in combinatie met de zelfstandigheid en dus geen absolute gehoorzaamheid. Ik ben daar zeker hard mee aan het werk maar misschien heb je nog wat inzichten /advies ?

Overigens is onze Fin wel best wel baasgericht en blijft goed in mijn buurt enzo. Luistert verder ook echt wel goed. Het is wel een echte werker inderdaad.
lapinkoira
Vaste gebruiker

Nee je lult geen Grieks hoor :wink:
Ik vind het heel waardevol wat je schrijft.

Ik heb wel een aardig beeld met hoe ik ermee aan het werk kan gaan, dus dat gaan we doen :ok:
Dank jullie voor de input!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”