Heidi is in het Vlaamse Beringen de bekendste hondenfan. Ze is gek op de Engelse bulldog. Zo gek, dat ze alle 24 bij haar in huis wonen. Volgens de kinderbescherming is dit 'zeer problematisch' voor Heidi's 6-jarig zoontje Alex. ,,Onbegrijpelijk", vindt Heidi, want haar zoontje is gezond en zielsblij met al zijn huisdiertjes. ,,Hij is heel gelukkig met zijn trouwe vrienden, dit is zo moeilijk", zegt ze snikkend.
Swerts deelde de eis van de kinderbescherming op Facebook, waar ze honderdduizenden volgers heeft. ,,Ik heb heel slecht nieuws. Iemand heeft de kinderbescherming op me afgestuurd omdat Alex tussen mijn honden leeft. Ze hebben mij verplicht honden weg te doen. Ik heb met een advocaat gesproken, maar zie helaas geen andere keuze. Mijn honden moeten weg, of ze nemen Alex van mij af.”
Direct na haar post stroomden de steunbetuigingen binnen. Veel fans van Heidi vinden het onterecht dat ze voor zo'n dilemma wordt gesteld. De bulldogfan won in 2007 het Vlaamse programma Superhond. Twee jaar later nam ze de dieren in huis. Op Facebook deelt ze vooral kiekjes van de viervoeters met haar en haar zoontje. In de keuken, woonkamer en slaapkamer. Juist omdat de bulldogs allemaal in haar knusse huis wonen, trekt ze veel volgers aan.
,,Ik houd op sociale media voortaan het asiel en mijn privé gescheiden", zegt Swerts, die het bericht inmiddels ook heeft verwijderd. Die les trekt ze uit de waarschuwing van de kinderbescherming. ,,Hoe kan je me laten kiezen tussen mijn passie, levenswerk en mijn zoontje? Ze pakken me alles af waarvoor ik leef.”
Van een schoner huis en een keuken zonder brokken, tot het leggen van een compleet nieuwe vloer: Swerts moet ook haar huis flink aanpassen van de jeugdzorg. ,,Ik ben een alleenstaande moeder. Ik kan niet prompt mijn huis renoveren."
De kinderbescherming bezoekt de woning van Swerts binnenkort opnieuw, om te zien of de honden inderdaad weg zijn en of haar huis voldoet aan de hygiënestandaarden. ,,Ik sta er maximaal acht af. Als er meer weg moeten, slepen ze mij maar voor de rechter."
Op Facebook deed de Vlaamse een oproep aan andere liefhebbers. Ze is naarstig op zoek naar nieuwe baasjes. ,,Vandaag zijn al een paar van mijn kindjes meegenomen", vertelt ze huilend.