Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond loopt mank artrose? help :(

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Cinda
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): 4 honden:
Riego x Spaanse berg hond 14 jaar
Noni prachtige Roemeense hond 5 jaar
Gipsy x Chihuahua uit Roemenië 5 jaar
Bella x Chihuahua uit Roemenië 8 jaar
Aantal honden: 4

Hond loopt mank artrose? help :(

Ongelezen bericht door Cinda »

Hoi ik heb een hond Noni.
Ze is wij schatten ongeveer 8 a 9 jaar.
Ze komt uit Roemenië en heeft een vreselijk zwaar leven gehad. :(:
Ze hebben haar staart eraf gehaald en haar onderrug is gebroken geweest. Kun je voelen haar uiteinde van de ruggengraat loopt scheef.
Ook is ze vreselijk mishandeld geweest. Wij hebben haar nu zo'n 2 jaar.
Ze is een hond die altijd veel in de mand lag. Wij dachten altijd dat ze dit gewoon prettig vond.
Ook hield ze wel van wandelen.
Noni is een hond die haar urine regelmatig laat lopen (in het verleden zijn wij naar de da geweest en ze hadden er tabletten voor maar die krijg je er bij haar heel moeilijk in.) Dus konden wij helaas niet mee doorgaan. Dierenarts dacht dat dit urine verlies door de sterilisatie kwam in land van oorsprong.
Ik probeer elke dag haar kussen te wisselen.
Ook is Noni altijd wel een hond geweest die wat langzaam opstond. Heel raar eigenlijk als ik nu terug kijk. Maar in eerste instantie was het niet om je heel erg veel zorgen over te maken.
Wat mij wel opviel de laatste tijden als ik haar borstelde ze naar me hapte en de lip optrok. (vooral aan de achterkant)
Maar ook hier dacht ik niet direct aan iets ernstigs maar meer zo van ze vind borstelen niet leuk.
Dit is wel van de afgelopen maanden.

Maar 2 weken terug ging mijn man met haar hardlopen (normaal niet alleen wandelen.) en daarna liep ze heel erg mank.
Je zou kunnen denken ze heeft zich verstapt of zo maar dit heeft mijn man niet 123 gezien.
Dus gewoon rust gegeven (ondanks ze van zichzelf al een hele rustige hond is) en nooit wild doet maar dan ook nooit....
Wat dagen er na leek het wel weer iets beter te gaan.
Maar mijn dochtertje zei een tijdje terug mam moet je kijken als ik met mijn vinger iets harder over haar onderrug aai dan gaat ze zitten.
Wij vonden dit in eerste instantie wel grappig. (ze deed niet echt hard hoor maar gewoon iets harder kriebelen.)
Maar de afgelopen nachten piepte ze heel erg in de nacht. Ik eruit uiteraard en bij haar gezeten want ik dacht ze heeft last van haar buik. (dit heeft ze wel vaker) maar nu achteraf denk ik dat het toch een andere pijn was)
Maar gisteren merkte ik op toen ik haar op de onderrug aaide ze wat door de achterpoten zakte.
En begin van de avond toen ze uit haar mand stapte wilde ze niet lopen. Ik verbaasd en schrok uiteraard. Ze hield haar linker achterpoot omhoog en wilde er niet op staan. zo zielig. Ik een beetje overal gevoeld maar merkte niks op, Ook niet onder haar voetzooltjes.
Gelukkig heb ik veel pijnstilling in huis (metacam) voor mijn andere hond en kon ik haar die geven.
In eerste instantie leek het haar goed te doen en viel ze in een diepe slaap.
Ik heb haar maar lekker met rust gelaten. Maar wat later in de avond liep ze alsnog mank. Zo zielig en keek me wanhopig aan.
De volgende ochtend hoopte ik het iets beter ging na een nacht rust. Maar vanmorgen haar direct weer pijnstilling gegeven maar ze liep weer mank en wilde buiten bijna niks doen. Zelfs niet echt rondsnuffelen. En dit is niks voor haar. Ook gaapte ze een keer en piepte erna. En ze hijgde veel buiten. Nu werd er af en toe nog lichtelijk vuurwerk afgestoken maar voorheen hijgde ze daarom ook niet. En nu ik terug kijk hijgt ze wel vaker als ze in de mand ligt maar ik dacht altijd ze heeft het warm..... :U: Niet verder bij nagedacht maar nu betwijfel ik of het dat altijd was ik denk nu eerder pijn.
Sorry voor dit lange verhaal en uiteraard ga ik morgen naar de dierenarts!! Want ik vrees dat er nu meer aan de hand is dan ''alleen maar verstapt'' Wat denken jullie hiervan? Ik hoop op wat reacties want ik vind dit vreselijk..
Wees lief voor een dier dan zijn ze dat ook voor jou <3
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Hond loopt mank artrose? help :(

Ongelezen bericht door Emma »

Tja, ik zou met de dierenarts overleggen.

Het klinkt bij mij als echt dat het probleem wel uit de rug komt. Waarschijnlijk slijtage in de rugwervels, dat zou ook het manken kunnen verklaren.

Ik ben dan bang dat alleen pijnstilling misschien wat kan helpen, maar dat je er verder niet veel aan kan veranderen.

Maar goed, een goede Da, die weet van de gebroken rug, misschien foto's laten maken van de rug, om te zien of, en in welke mate, de ruggenwervels gesleten zijn.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Standaard pijnstilling lijkt me sowieso een heel goed idee, eventueel aangevuld met supplementen.

Het valt te proberen haar rug lekker warm te houden met wandelen.
Mijn hond heeft daar veel baat bij.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het kan van alles zijn, een gewone blessure, iets aan de knie, artrose etc etc.
Kortom, even richting DA. Artrose is heel goed te zien op foto's.
Zou in ieder geval voor nu niet overbelasten en maximale dosis pijnstilling geven.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

propalin is een ook medicijn dat gegeven kan worden aan incontinente teven, maar dat zijn druppels, geen pillen, en daardoor een stuk makkelijker te geven.

misschien kun je daar naar vragen als je toch bij de da bent voor het manken?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Cinda
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reacties.
De rug lijkt dus misschien wel het meest logisch.... :(
Ik vrees het ook. Uiteraard morgenvroeg bel ik gelijk de dierenarts.
En zeker wil ik ook foto's van haar rug.
En bedankt nog voor de tips van de druppels.
Ik zal jullie morgen op de hoogte houden als ik meer weet.

Mijn dank is groot voor het meedenken.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

wat een naar verhaal :ugh:
denk ook dat ze last heeft van haar rug. Artrose is met pijnstilling op zich prima behandelbaar, maar als het meer een zenuwen kwestie is, wordt het lastiger ben ik bang. Sterkte in ieder geval en hopelijk weet je morgen meer!
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

CBD olie , is iets wat is standaard aanraad bij dat soort dingen, ik gebruik het zelf ook voor mijn honden en voor mezelf, het kan het ontstekingsproces gewoon zo ongeveer stoppen en de schade beperken.... en dat is geen suggestie, ik ben er zelf ( voor mijn lijf) erg over te spreken :wink: en de honden doen het er ook goed op
Cinda
Vaste gebruiker

Dank voor de tips!

Inmiddels bij de dierenarts geweest en uiteraard foto's laten maken.
De heupkommen zagen er mooi uit.
Verder was er duidelijk spondylose te zien in de ruggengraat. :(:
Gelukkig is het dat en niet erger.....
Dus ik moet een week Metacam geven en dan kijken of dit aanslaat bij haar. Zo niet dan krijgt ze zwaardere pijnstilling.
Dus even bekijken hoe dit verloopt en hopelijk slaat het aan.

Groetjes!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik weet niet waar je woont maar kijk eens of shockwave therapie een optie is voor je hondje. Dit werkt stimulerend op de botgenezing en snel pijnstillend. Het hoeft niet onder een roesje (dat las ik laatst ergens maar dat is niet zo). Als het bij je hond werkt kan dat een hele hoop pijnstillende medicatie schelen. Het heeft een lang effect. Zeker als ik lees dat ze in het verleden haar rug heeft gebroken (heb je dat ook gezien op de foto?)
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”