Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitvallen naar één specifiek persoon

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Uitvallen naar één specifiek persoon

Ongelezen bericht door Soooof »

Rex heeft een probleem met de buurman. Ik weet niet waarom of hoe het gebeurd is. Ik denk dat ie een keer erg van hem geschrokken is, maar zeker weten doe ik het niet. In elk geval; als hij de buurman ziet gaat ie uit z'n dak. Hij valt uit, blaft en gromt, hangt in de lijn. Probleem is dat ie elke keer succes heeft, want buurman loopt weg. En heel vaak komt het niet voor, want ondanks dat we naast elkaar wonen zien we elkaar niet heel vaak, minder dan eens per week. Maar goed, hij woont naast ons, dus helemaal ontwijken zit er ook niet in.

Het gekke (gelukkig maar) is dat ie dit gedrag alleen vertoont bij die ene buurman en eigenlijk denk ik dat ie gewoon bang is voor de goede man. Maar goed, fijn is het natuurlijk niet, ook niet voor de buurman. En ik wil niet dat ie zo doet, want de buurman vindt het -denk ik- een beetje eng en het zoontje van de buurman vindt het zéker eng. Rex is een grote hond en als die als een dwaas naar je staat te grommen en blaffen wordt je daar natuurlijk niet vrolijk van. Als we zoontje van buurman alleen tegenkomen, is er overigens niks aan de hand. Die is blijkbaar wel oké bevonden. :piew:

Ik wil er dus iets mee, dat moge duidelijk zijn. Mijn eigen (boerenverstand) idee was om ze op neutraal terrein (parkje hier tegenover) bij elkaar te brengen (Rex los of aan de lijn?) en de buurman hem leverworst te laten voeren. Daar houdt ie nogal van, en Rex is behoorlijk omkoopbaar. Voor mijn part voert ie hem de hele worst, als Rex maar door krijgt dat de buurman eigenlijk best oké is. Ik wil er ook best een gedragstherapeut bij halen (iemand een goede ervaring in Den Haag?) als die iets zou kunnen betekenen. In beide gevallen moet ik echter wel de buurman zo ver krijgen dat ie meewerkt natuurlijk.

Heeft iemand andere, betere ideeën? Ervaring met issues met één persoon?
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Re: Uitvallen naar één specifiek persoon

Ongelezen bericht door Perle »

Mijn ervaring bij honden die enkel een probleem hebben met één persoon: ze hebben daar een reden voor. Soms geheel terecht. Bijvoorbeeld ondervonden dat een bedrijfs-waakhond, op een personeelslid veel scherper reageerde dan op alle andere bezoekers en personeelsleden. Iets later bleek dat die persoon heel wat verkeerde plannen had.
Soms is de reden in menselijke ogen wat minder blijvend gerechtvaardigd. Bv. Buurman die zich ooit zo verschrokken had van de hond, dat hij met de borstel die hij in de hand had, tegen het hek had geklopt. Deze buurman gaf dat ook toe toen ik er naar vroeg. In die situatie hebben we een 'goed-maak-meeting' :wink: gedaan tussen hond en buurman.
Gelijkaardige situatie waarbij we dus uiteindelijk te weten kwamen dat buurman hond bleef opjutten; en weigerde dit toe te geven => daar kon ik niets anders dan de hond te leren passeren zonder uitvallen.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Toevoeging: belangrijkste eerste stap is dus horen of buurman wil meewerken ;)
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Het zou me niets verbazen dat je buurman de hond stiekem pest als niemand het ziet.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Maylo heeft dit een tijd naar mijn zusje gedaan. En ik wist precies hoe het kwam, het was ook niet echt uitvallen maar meer waarschuwen dat zij hem niet moest benaderen. Zolang ze niks van hem wilde of verwachte was er niks aan de hand.

Hoe het bij hem is gekomen. Ik was op een avond even bij mijn ouders en zou met hem naar de hondenschool gaan, ze wonen daar om de hoek dus lekker makkelijk om eerst even daar te zitten en dan haalde ik mijn broertje op die mee ging. Tot op een dag mijn broertje nog onder de douche stond en ineens kwam er iemand via de achterdeur naar binnen. Maylo blij natuurlijk want daar was mijn broetje!! Yeay!! Niet dus, het was mijn zusje en sinds dien was het dus klaar en moest hij haar niet meer. Hij was er heilig van overtuigd dat het allemaal bedoeld was om hem te pesten.
Mijn zusje is hier nog een paar keer geweest en het werd niet veel beter tenzij ze hem gewoon negeerde. Tot het moment dat ik eens bij haar op visite ging en door omstandigheden moest hij daar even een half uurtje blijven. Vanaf dat moment kon hij weer normaal doen tegen haar.

Ik denk dat als Rex echt een keer geschrokken is van de buurman het wel kan helpen als de buurman hem wat lekker geeft, maar zou dat wel voorzichtig aanpakken en niet proberen te forceren door te snel te willen gaan. Hopelijk wil de buurman hier ook aan meewerken.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Mijn ervaring is dat als honden iemand niet vertrouwen, dat ze zich ook niet laten omkopen.
Ik heb hier ook een akkefietje met een buurman gehad. Die kwam na de jaarwisseling onverwacht binnen lopen. Mayke was over de zeik van het vuurwerk en had hem niet verwacht, dus hing ineens in zn broek. Hij heeft haar toen uit reflex een schop verkocht (snap ik best) maar sinds dien vindt ze m een lul.
Gelukkig is het hier wel onder controle, want als Mayke m onverwachts tegen komt als ze los loopt, rent ze soms blaffend op m af. Daar is hij niet van onder de indruk en dan druipt ze af, en het gedrag begint nu uit te doven. Als ik hem eerder zie dat zij, dan heb ik tijd om haar te waarschuwen dat ze bij me moet blijven en dat gaat altijd goed. Maar jij hebt een buurman die een beetje bang is, dat lijkt me 'olie op t vuur' en geen makkelijke situatie.
Maar met een wat scherper type hond zoals een herder zou ik ermee oppassen. Je kunt het inderdaad erger maken, en het 'helpt' ook niet dat je de persoon vooral om Rex zn eigen territorium tegen komt, waar niet alleen afkeer maar ook waaksheid een rol speelt.
Als hij je wilt helpen en je gaat in het parkje kennis laten maken, zou ik hem aan de lijn houden of een muilkorf omdoen voor de zekerheid. Je wilt er geen sessie pakwerk van maken :LOL:

Ik denk dat de meeste kans maakt als hij een stuk paralel met je meeloopt, waarbij jij hem aan de riem houdt. Vermeid dan het moment dat hij op jullie toe loopt of dat ze tegenover elkaar komen te staan, maar laat hem op veilige afstand een stuk meelopen. Maar het kan heel goed dat Rex dat op den duur accepteert, maar de volgende keer voor de deur toch weer uitvalt. Honden reageren ook heel erg afhankelijk van de situatie
Laatst gewijzigd door Paisley op 18 nov 2017 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief

Dank voor de reacties! Ik ben inderdaad bang het erger te maken en dat is ook waarom ik tot nu toe nog niks gedaan heb. De vermijd-techniek werkt tot nu toe heel behoorlijk, maar niet in alle gevallen natuurlijk. Het is een beetje onvermijdelijk dat ik de man af en toe tref.

Wat ik natuurlijk wel bewust kan gaan oefenen is hem zelf afleiden (verleiden zijn aandacht op mij te vestigen) als ik de buurman aan zie komen. Desnoods wel met worst/koekje/bal. En dan aan de andere kant van de straat (straat is behoorlijk breed, zo'n 12 meter) langslopen. Om het normaal voorbij lopen te oefenen. Dat moet wel lukken, zo lang de afstand groot genoeg is.

Het verergert inderdaad omdat het ook zijn eigen voordeur is die hij bewaakt én omdat de man bang is. Daarom ben ik tot nu toe ook huiverig geweest met de man erbij betrekken. Als het gewoon een grote stevige kerel is die niet terugdeinst is het wat anders, maar deze man vindt het ook spannend en Rex heeft dat natuurlijk door. :mrgreen:

Ik heb geen idee of ie misschien wel een heel goede reden heeft om een hekel aan de man te hebben, dat zou best kunnen. Misschien ruikt ie wel heel naar in een hondenneus, of weet ik veel. :engel: Ik vind het ook niet heel erg, hij hoeft geen beste vrienden met hem te worden en we zien hem dus niet zo vaak. Maar ik zou het wel fijn vinden als we (op den duur) normaal voorbij kunnen lopen, vooral voor het zoontje van de buurman eigenlijk.
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ziggy heeft het met mijn zoon.
Toen Ziggy de eerste nacht bij ons was is mijn zoon midden in de nacht thuisgekomen van een kamaraad af en als die binnenkomt dan komt er ook heel wat binnen.
Ik vermoed dat ie daar van geschrokken is en ze moeten elkaar totaal niet.
Ik laat het maar zo, mijn zoon negeert hem gewoon en ze zijn al wel zover dat Ziggy wat dichterbij komt als mijn zoon op de bank zit maar als hij binnen komt is het woest blaffen en borstelen.
Verder heeft ie dat met niemand en gaat ook rustig op schoot zitten bij vreemden.
Nou ja als mijn zoons kamaraad binnenstapte met zijn helm op dan was dat natuurlijk ook eng en verdacht maar zodra de helm af ging kalmeerde hij ook al snel.
Wat ik er aan doe?
Ik blokkeer Ziggy kalm zodat hij niet uit kan vallen en zodra we op de bank zitten is het eigenlijk al wel rustig al zullen ze nooit vriendjes worden.
Als ik met de honden bij mijn zoon op bezoek ben dan is er weinig aan de hand al laat Ziggy zich niet aaien door hem.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Het kan een in onze ogen een onbenullige reden zijn waarom de hond je buurman niet moet. We hebben één keer een opvanger gehad die uitviel naar mijn zoon. Als er iemand vriendelijk tegen honden is, dan is het mijn zoon wel. Ik had het vermoeden dat deze hond geschrokken was en / of het spannend vond als mijn zoon van de trap af de kamer in liep.

Ik zou het proberen met die worst in het park!
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Ik zou het laten voor wat het is.
Moet je iets met de buurman waarom ze perse elkaar moeten tolereren?

Gimmick haat een goede vriend van mijn man.
Als ze de kans zou krijgen dan grijpt ze m.
Er lijkt geen reden te zijn behalve dat ik m niet echt mag.

Maar ze krijgt de kans niet en als hij langs komt gaat Gimmick dr kennel in.
Geen gedoe geen gezeur geen gemopper en geen gedwongen sociale interacties waarin het fout kan gaan
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Charlie »

Ik zou het ook laten voor wat het is. Zelf heb ik hier ook een herder (groenendaeler). Zij heeft ook duidelijk haar voorkeuren. Er zijn mensen bij die ze niet mag. Ik laat dat zo. Niet iedereen hoeft haar vriend te zijn.

Als ik jou was, zou ik aan het uitvalgedrag werken. Dus als de buurman ten tonele verschijnt je honds aandacht trekken. Idd wat je al schreef met :
Wat ik natuurlijk wel bewust kan gaan oefenen is hem zelf afleiden (verleiden zijn aandacht op mij te vestigen) als ik de buurman aan zie komen. Desnoods wel met worst/koekje/bal. En dan aan de andere kant van de straat (straat is behoorlijk breed, zo'n 12 meter) langslopen. Om het normaal voorbij lopen te oefenen. Dat moet wel lukken, zo lang de afstand groot genoeg is.

Het is een herder, dus hij zal het wel snel oppikken. Succes :E:
Groetjes Charlie

Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Rio had ook één persoon waar hij een vreselijke hekel aan had en waar geen aanwijsbare oorzaak voor was. Tenminste in onze visie :wink: Rio kon hem van jongs af aan en kreeg mettertijd steeds meer een hekel aan hem. Het verergerde overduidelijk. We hebben het er niet op aan laten komen en hielden Rio weg bij hem. Hij wilde ook graag proberen het om te draaien met omkoperijtjes en opgedrongen contact maar dat hebben we niet gedaan.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

heb met Lana dit probleem nog niet bij de hand gehad, die vindt alles en iedereen nog steeds super leuk,
maar mocht het gaan gebeuren dat ze iemand niet moet, dan is het enige wat ik daar aan doe,
rekening mee houden, dus bij die persoon de hond maar even apart,
ik vind ook lang niet iedereen aardig en heb van sommige mensen een totale afkeer, soms ook zonder aanwijsbare reden.
dat kan ik ook niet oplossen met een etentje.
gewoon bij uit de buurt blijven of negeren werkt het best.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Nooit worst laten voeren want dan maak je de afstand kleiner. Je leert de hond dat hij die beste buurman niet hoeft te vrezen en er zelfs aan mag komen. Als de hekel niet verdwijnt verdwijnt wel de reserve en de evt angst en wordt het een gevaarlijke bedoening...

Een van mijn honden haat mannelijk bezoek. Punt! Ik heb er een goede gedragsdeskundige bij gehaald en die zei meteen "nooit lokken met snoep" want je verkleind gewoon de barrière en je hond durft daarna alleen maar dichter bij die persoon te komen. Dus dan is het straks nog aanvallen ook.
Afbeelding
Soooof
Zeer actief

Niet omkopen. Helder, dank allen!

Ik ga werken aan het uitvallen. Probleem is wel dat het dus echt alleen is bij die ene buurman, dus de trainingsmomenten zijn beperkt. Iemand een idee hoe ik los van de buurman vast zou kunnen gaan oefenen met hem? Bij andere voorbijgangers vast leren zijn aandacht op mij te vestigen bijvoorbeeld, of iets anders? Voor het beeld; andere voorbijgangers loopt ie gewoon langs, of hij kijkt even naar ze en loopt dan langs, of hij gaat gewoon door waar hij mee bezig was (snuffelen oid). Dat is natuurlijk op zich prima gedrag, maar zou het zin hebben als ik bij deze mensen vast ga oefenen met naar mij kijken/met mij bezig zijn zodat het straks als we de buurman weer treffen misschien al een heel klein beetje in zijn achterhoofd zit dat dat een optie is? Of zou dat geen zin hebben omdat ie dit gedrag bij niemand anders vertoont?
Soooof
Zeer actief

Uiteraard is hij balletjesgek. :tongue: Ja ga ik doen, ik trek gewoon de hele trukendoos open. Ballen, touwen, snoepjes. Ik ga heel voorbereid op pad tegenwoordig. :engel:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:Eva had ook een specifiek persoon die ze echt niet kon luchten of zien.
Een onbehouwen boer die haar goedbedoelend bang maakt met zijn versie van spelen toen ze nog te jong was. Een paar maanden later begon ze hem te wantrouwen en toen hij een keer luid brallend een beker op de koffietafel waar ze onder lag zette heeft ze hem ook gebeten, en goed ook.

Ik zou er echt niet teveel aan gaan zitten klooien. Je brengt je hond in een ontzettend lastige positie.
De kennismaking met Finn en mijn toenmalige buurman verliep ook niet vlekkeloos. Het was een oudere man en vrij groot, ik had Finn net en de buurman sprak me aan en direct vloog Finn uit.
Hij schrok zich rot (ik ook), was eigenlijk ook al bang voor herders, dus de toon was wel gezet :ugh: .
Later merkte ik dat die man mede door zijn angst gok ik, totaal verkeerde signalen uitstraalde. Hij bleef bijvoorbeeld proberen contact te maken met Finn, maar deed dat door hem recht in de ogen te gaan staren, en de hond proberen te lokken, en bij de geringste beweging toch weer achteruit deinzen.
Ik heb uiteindelijk maar gevraagd of de buurman de hond wilde negeren, dan was er namelijk niets aan de hand. Het uitvallen is niet meer voorgekomen, maar wel ook omdat ik op de reactie van de hond inspeelde op tijd in het begin. En toen hij de hond ook verder negeerde was het gespannen gedrag in ieder geval over.
Ik heb ook verder weinig moeite gedaan om de hond met de man vertrouwd te laten raken.
We hadden allebei onze eigen voortuin en als ze elkaar negeerden was het prima.
Soooof
Zeer actief

Ik heb onze buurman inderdaad nu ook gevraagd Rex te negeren. Daar heeft ie moeite mee. De buurman, Rex niet. :wink:
Soooof
Zeer actief

Ons eerste succes is geboekt. :cheer: Ik was leuker met m'n bal en brokjes dan de buurman. (Oke, op grote afstand, maar je moet ergens beginnen nietwaar? :mrgreen: ). Hij moest nog wel even over mijn schouder heen naar de buurman kijken (ik was gehurkt voor Rex gaan zitten, om zijn buurman-zicht te blokkeren), maar hij besloot bijna direct dat met mij met de bal spelen leuker was dan achter de buurman aan gaan. Soms heeft het zo zijn voordelen, een balgekke herder. :8):
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

:cheer: :cheer:
Soooof
Zeer actief

Ik dacht, kom, eens even een update. Ik ben nu een paar maanden aan het oefenen met Rex en de kwestie buurman. Dat kan niet heel vaak, maar toch. Heb ook met de buurman gesproken (zonder Rex erbij :mrgreen: ) en nogmaals uit de doeken gedaan dat het echt het handigste is als ie Rex totaal negeert. 'Gewoon' doet alsof het hele beest niet bestaat. Dat gaat nu steeds beter. (De man is een tikje hardleers. :wink: ) Met Rex gaat het ook beter. Ik heb hem steeds afgeleid zodra de buurman in beeld kwam met alles wat maar leuk en/of lekker was en dat werkt in 90% van de gevallen prima. Hoe dichterbij, hoe moeilijker voor hem, maar dat is logisch natuurlijk. Met gister als hoogtepunt, we konden elkaar passeren zonder grommetje of blafje, zelfs niet binnensmonds. De leverworst die ik bij me had heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen, maar toch was ik trots op hem. Ze zijn nog steeds geen vrienden, dat hoeft ook niet, maar je hoeft ook niet als één of andere draak in de lijn te gaan hangen. Elkaar negeren lijkt mij een prima status.
Soooof
Zeer actief

Ik had wel sterk die neiging. :engel:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Nanna schreef:
Soooof schreef: Elkaar negeren lijkt mij een prima status.
:ok: heb je de fraai negerende buurman ook een plakje leverworst gegeven? :engel:
:LOL:

Maar wat goed! Als het nu al zo veel beter gaat komt er vast ook een dag waarbij je geen lekkers meer in je hond hoeft te stoppen!
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Soooof schreef:Ik had wel sterk die neiging. :engel:
:LOL: . Klinkt goed hoor!
Soooof
Zeer actief

Er ligt hier momenteel een pakketje voor De Buurman. Dus er krijgt een hondje als ie het straks komt ophalen een lesje over dat het nergens voor nodig is om je ermee te bemoeien als ie aan de deur komt. :mrgreen:
Paisley
Zeer actief

Oef, voor gevorderden dit :D
Afbeelding
Soooof
Zeer actief

Er valt leverworst te verdienen. :mrgreen:
Paisley
Zeer actief

Soooof schreef:Er valt leverworst te verdienen. :mrgreen:
Of een hapje buurman. Wat gaat t worden :engel:

Als ie een hapje buurman boven een hapje leverworst kiest, zegt dat trouwens wel iets over de buurman :wink:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Paisley schreef:
Of een hapje buurman.
:LOL:

Hier gelukkig een deur tussen de voordeur en woonkamer, is wel zo prettig voor ons en mensen aan de deur :tongue: .
Soooof
Zeer actief

Paisley schreef:
Of een hapje buurman. Wat gaat t worden :engel:

Als ie een hapje buurman boven een hapje leverworst kiest, zegt dat trouwens wel iets over de buurman :wink:
:goeie:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”