Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

“Ouder” teefje laten castreren/steriliseren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Poedel123
Actief
Aantal honden: 2

“Ouder” teefje laten castreren/steriliseren

Ongelezen bericht door Poedel123 »

Hallo,

Wij hebben een teefje van nu 8,5 die niet geholpen is. Het is een poedel x maltezer en we hebben haar toen we haar kregen ook niet laten helpen, omdat je dan kans hebt op vachtverandering. En mijn zus is allergisch voor honden. Dus wouden we het niet doen. We zitten er nu over na te denken om het misschien wel te doen. Maar we wouden eerst wat meer informatie erover hebben en ervaringen over het wel of niet castreren. Ze is altijd al een licht hondje geweest, maar de laatste tijd is ze wat dun en is het lastig om er weer wat gewicht bij te krijgen. De loopsheid is vaak best wel heftig (veel bloedverlies), maar verder lijkt ze er niet heel veel last van te hebben. Vaak is ze alleen wat rustiger en wat meer aanhalig. Ik las dat bij vroeg castreren de kans op melkkliertumoren af neemt, maar dit nu niet meer zo is. Wel las ik dat er geen baarmoederontsteking kan komen en dit wel vaak voorkomt op latere leeftijd?
Ben benieuwd maar jullie ervaringen.

Alvast bedankt!
Pienda
Zeer actief

Re: “Ouder” teefje laten castreren/steriliseren

Ongelezen bericht door Pienda »

Wat is de reden dat jullie haar nu wel willen laten helpen?
Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp, maar als ze afvalt terwijl ze hetzelfde eet zou ik haar sowieso een keer door een dierenarts na laten kijken :) .
Poedel123
Actief

Ongelezen bericht door Poedel123 »

Ongeveer 2 maanden terug is ze een beetje afgevallen. Dit gewicht heeft ze nu nog steeds. Soms er wat gewicht bij en soms er weer wat af. Maar niet lager dan 2 maanden terug. Ik had er nog niet bij vermeld dat we toen bij de dierenarts zijn geweest. Maar toen is er verder niks gevonden. Verder is ze ook gewoon hetzelfde als anders. We zater er nu over na te denken om te castreren ivm baarmoederontsteking. Dit is de laatste tijd veel voorgekomen bij ons in omgeving/familie. En omdat ze vaak best heftig loops is. Vaak lijkt het niet of ze daar heel veel last van heeft, maar soms wel. En ze moet deze maand weer loops worden en wouden we even kijken welke keus anderen gemaakt hebben. We hebben nu nog geen beslissing gemaakt over het wel of niet doen. Ook las ik dat als ze gecastreerd zijn vaak wat makkelijk aankomen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben van mening dat als het niet strikt lichamelijk of voor gedrag nodig is, je niet moet ingrijpen in een hondenlijf.
Niet doen dus.
Er zitten heel beslist de nodige nadelen aan; mogelijk incontintentie, vachtverandering, gedragverandering... neuh... niet doen is mijn beste tip.

Suzanne
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik laat mijn teven na het laatste nest steriliseren. Bevalt me prima, geen loopsheden meer, geen kans meer op baarmoederontstekingen, de hormoonpieken zijn weg, wel zo handig in een roedel. Karakterverandering hebben ze eigenlijk niet meer, vachtverandering nauwelijks... Ik heb Jacks trouwens
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Tja, er is dan geen goede of foute beslissing te maken.
Ik heb mijn teef na haar eerste loopsheid laten helpen zodat ze geen baarmoederontsteking zou krijgen, verlaagd risico op mammatumoren en ze zat ook helemaaal niet goed in haar vel tijdens haar loopsheid. Voor mij waren dit genoeg redenen.
Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan, zoals Suzanne al zegt.
Wanneer ze nu fit genoeg is voor een castratie zou dat misschien wel mijn voorkeur hebben. Want bij een hond die wat ouder aan het worden is zonder veel reserves zitten er wat meer risico's aan een baarmoederontsteking. Wanneer er nu redenen zijn dat een operatie een vergroot risico geeft zou ik het niet doen.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”