Als ik de voordeur open doe, rent Elco naar de kamer en gaat op de vensterbank aan de voorkant zitten (Gait loopt ook wel die kant op, maar die hoeft niet zo nodig te kijken).
Als iemand van ons wil vertrekken op de fiets, gaat Elco op de vensterbank aan de achterkant zitten. Ook als hij in de tuin was. Maar als baasje of vrouwtje op de fiets vertrekt en hij mag niet mee achterop, dan moet hij dus in de vensterbank.
Zeg je tegen Gait dat hij niet mee mag, loopt hij meteen een eind bij de deur vandaan.
Als ik achter m'n computer zat en even naar de wc ga of thee ga pakken ofzo, gaat Gait standaard op m'n bureaustoel zitten. Dat doet hij ook graag als ik naar de winkel ben. Soms ben ik hem dan kwijt (zwart op zwart

) maar lukt het hem niet om van de stoel af te komen, doordat hij te dicht bij m'n bureaustoel staat en precies zo draait als Gait probeert eraf te springen dat ie naar m'n bureau gekeerd staat. En ja, armleuningen, he

Als ik bijna m'n eten op heb, gaat Elco bij de kamerdeur zitten. Stijf rechtop en mij hypnotiseren. Maakt niet uit of ik binnen een paar minuten klaar ben of nog een uur doe over die laatste happen, hij blijft zitten staren. Gait gelooft het allemaal wel en gaat wel ergens liggen slapen tot ik m'n bord aan de kant zet. Loop ik dan richting de keuken, heb ik twee om hun as en om mij heen springende hondjes. Zodra de koelkast open gaat, zitten ze op gepaste afstand te wachten, om zodra ik richting de kamer loop voor me uit te lopen, al draaiend en dan weer op gepaste afstand te zitten wachten tot ik het eten in hun bakjes gedaan heb. Gait komt het liefst dichtbij mij staan, maar als ik hem dan om afstand vraag, gaat hij nog achter Elco zitten. Afstand is afstand, nietwaar?
Gait heeft heel wat dingen van Elco geleerd. Maar hij bedenkt altijd een betere versie. Schoenen halen? Gait reageert bij de eerste keer vragen, kan het sneller en levert de schoen op m'n schoot af. Als we onderweg zijn naar het gebied waar ze los mogen, loopt Elco ongeveer een meter voor me, ongeveer een halve meter opzij. Gait loopt met z'n neus strak tegen m'n kuit aan de andere zijde en zal daar niet van wijken tot ik zeg dat hij vrij mag. Waar Elco dan nog een paar keer aandringen nodig heeft om ofwel echt strak naast te gaan lopen ofwel vrij te gaan, loopt Gait strak naast/schuin achter me zelfs zonder het te hoeven vragen en gaat er meteen vandoor als ik hem vrij geef. En waar Elco gewoon blijft staan als je zegt dat hij niet mee mag, gaat Gait dus bij de deur weg.
Laatst ging Elco achter een haas aan, Gait ging weer achter Elco aan. Wij roepen ze terug, Gait komt meteen, kijkt vervolgens naar Elco: wat doe jij nou? Je moet komen, hoor! Haas ging vrijwel meteen de bosjes in en toen was Elco hem kwijt, dus ver weg was ie niet. Maar Gait vond het niet kunnen dat Elco zo slecht naar ons luisterde.
Elco zit graag voor in de vensterbank naar buiten te kijken. Postbode mag gewoon post in de brievenbus gooien. Maar als de pakketbezorger komt, moet er gewaarschuwd worden (ja, want ik moet natuurlijk wel de deur open gaan doen). De buren kunnen rustig uit hun auto's stappen zonder dat Elco reageert, maar oh wee als er familieleden van ons arriveren. Dan moet er gejankblaft worden (die hoeven dus ook niet aan te bellen)
En dan nog een laatste: als er bekenden binnenkomen, en 's ochtends en als ik uit de winkel terugkom dan moet Gait iets in z'n bek nemen en dan gaat hij al brommend en kontzwiepend om je heen lopen