Effe het beeld. We kregen Tom als skelet. Letterlijk. Hij was toen al 6 weken of langer opgevangen en er zat geen gram vlees op. De magerste hond die ik ooit levend gezien heb. Hij was wel actief en levendig.
Langzaam dikker gemaakt en langzaam werd hij gezonder.
Hij krijgt kvv, brokken, blikvoer, koekjes en een soort gedroogd vlees.
Wat is nu het probleem? Hij blijft terugvallen in een soort anorexia waarbij hij niks meer eet. De afgelopen dagen eet hij weer heel slecht. De verschillende voersoorten geven we alleen omdat wisselende voeren hem langer aan het eten houden.
Op dit moment is hij weer erg lusteloos en mager. Heupen en rug steken eruit en de vacht is dof.
Zijn poep is zelden echt goed. Bij kvv erg vast en dan poept hij lastig. Bij blikvoer dun en papperig.
Ook is hij mentaal niet in orde als hij zich slecht voelt. Beetje timide en ook angstig en onderdanig. Gisteren wilde hij niet plassen en poepen en naar buiten. Wandelen doet hij sjokkend en sloom in de periodes dat hij slecht eet.
Zijn tanden zijn niet het probleem. Hij laat gemalen kvv en blikvoer staan maar eet dan wel koekjes. Harde koekjes die hij grof moet kauwen.
Ik maak me erge zorgen om hem.
Gisteren was hij sloom, onderdanig en dof van uiterlijk en gedrag.
We proberen vandaag met hem naar de dierenarts te gaan. Dacht aan bloedprikken in elk geval.
Hij komt uit Grand Canaria en daar is geen leishmania. Wel hartworm bv. Maar hij hoest niet en als hij eet en doet is hij erg sportief. Op dit moment valt hij enorm af en gaan we langzaam weer richting skelet. Zijn poep is grijzig en bevat best veel slijm. Soms papperig en gelig en soms hard en rond.
Hij is gecastreerd en vrij jong. Denk 2 tot 5 jaar.
Wat kan er toch met hem zijn? Ik kom niet verder met hem omdat hij elke zoveel dagen weer terug valt. Soms eet hij een week of 2 3 goed en komt hij aan en lijkt het over. Dan wil ik hem voeren smorgens en kijkt hij nog niet naar eten en weet ik al hoe laat het is. Die gaat een paar dagen niks eten en lusteloos dof niks meer willen. Liggen, afvallen, dof worden en elk voer weigeren. Binnen poepen en plassen en gewoon ongezond zijn.
Bah! Niet fijn als je een hondje juist wil opknappen en een goed leven wil geven.