Ik laat Morris ook vaak zelf bepalen. Maar kan niet zeggen of hij dan zou kiezen voor een aangelijnde wandeling door het dorp of naar losloopstukken zou gaan omdat ik hem alleen zelf laat bepalen als we een lange aanlijnwandeling doen. Dan krijgt hij zijn tuigje aan met de flexriem en die draagt hij nooit als we een losloopwandeling gaan doen. Hij weet dan al dat we geen losloopwandeling gaan doen en loopt dus sowieso de andere kant op.
Maar zijn zelf gekozen wandelingen zijn altijd wel andere routes dan waar ik voor zou kiezen. Ik vind het ontzettend leuk om hem zelf te laten kiezen waar hij langs wil. Soms voel ik me wel een beetje onnozel als we een zelfde rondje drie keer lopen en ik dezelfde mensen dus ook drie keer voorbij loop
Als hij zelf mag kiezen lopen we veel meer door, in mijn ogen, saaie straten. Het winkelcentrum ontbreekt ook bijna nooit op zijn wandeling. En dan gewoon omdat het kan een rondje over het parkeerterrein. Je moet je dus vooral niks aantrekken van andere mensen als je de hond laat bepalen, ik loop soms best rare routes
We hebben wel een paar regels. Als hij een paadje in wil slaan waarvan ik weet dat we dan nog een uur extra gaan lopen bepaal ik of dat wel of geen goed idee is. We gaan ook geen steegjes in die achter huizen gaan oid. Niet dwars over het schoolplein of de sportvelden. Gewoon straten/steegjes die ergens naartoe gaan.
En als we weer bij huis langskomen is de wandeling afgelopen.
Meestal lopen we ongeveer een uur en dan zijn we weer thuis. Een heel enkele keer staan we binnen tien minuten weer voor de deur.
Morris vind het echt leuk om zelf te kiezen en is dan na de wandeling ook lekker voldaan. Doe het meestal als ik dag heb gewerkt en hij alleen thuis is geweest. Dan is het zodra ik thuis kom zijn beurt. Als het lang licht is kunnen we dan nog wel een losloopwandeling doen, maar zoals nu is het zo snel weer donker dat we wat anders moeten bedenken en dan vind ik dit erg geschikt!
Morris geeft sowieso wel duidelijk aan wat hij wil. Als we losloopwandeling gaan doen is de standaardwandeling keuze uit 2 paadjes. Hij kan heel duidelijk aangeven welke hij wil. Helaas voor hem wil ik ook wel eens bepalen.
En het laatste rondje 's avonds is normaal een kort rondje, maar hij vind het vaak wel lekker om nog even te struinen en 'vraagt' dan ook of we de andere kant op mogen gaan door stil te blijven staan, mij aan te kijken en in de richting te kijken waar hij heen wil. Soms mag het, soms niet. En zo niet dan moet hij gewoon met me meelopen en niet zeuren.
cloris schreef:Nap zijn lievelingsroute is die route waar de leuke teefjes hebben gelopen, als ik hem zijn gang laat gaan sta bij de voordeur van de bollenboer verderop.
Zo ben ik inderdaad ook eens bij iemands deur terechtgekomen, kwam net eigenaar naar buiten met een hond, ja ze is loops. Aha! Dat verklaarde veel
We staan ook wel eens voor de deur van de dierenwinkel

Helaas voor Morris mag hij daar niet naar binnen.