DeDiana schreef:De gewrichten van zulke grote, zwaarder gebouwde honden, hebben natuurlijk steeds heel wat te verduren bij het neerkomen uit sprongen. Ook het vele draaien, toestellen als de paaltjes en de schutting zijn fysiek voor een hond best zwaar.
Maar wat je bijvoorbeeld wel prima zelf kunt doen en ook zal helpen voor agility, is je honden om een pion/paaltje heen sturen (zowel links- als rechtsom) en coördinatieparcourtjes maken, zoals een krukje waar ze met hun voorpoten en daarna met hun achterpoten op moeten gaan staan, een plank waar ze overheen moeten lopen, een lage hindernis waar ze rustig overheen moeten stappen, een plank op een lage verhoging (bijvoorbeeld twee kussens, waardoor het ook nog een beetje wiebelt), enzovoort.
Ik doe dat soort dingen ook vaak in het bos: dan moeten ze bijvoorbeeld eerst over een boomstam lopen, daarna stuur ik ze om een boom heen en dan moeten ze nog over een laag boomstammetje springen. Ook voor Amoz, die op een maand na 9 is en nooit agility o.i.d. heeft gedaan, zijn dit soort dingen niet te belastend. En hij heeft duidelijk een wat minder besef van zijn achterhand vergeleken met Mila en Amy en daardoor ook wat minder goede coördinatie bij bijvoorbeeld sprongen - daar helpen dit soort oefeningetjes heel goed bij.
Ik zal wel een zeikneus zijn

maar ook dat soort balans&coordinatie-dingen moet je echt niet doen zonder te weten wat je doet. Het is veel meer dan alleen maar leuk "zet je hond met 2 voorpoten op een krukje". Ook daarvoor geldt dat er een belasting gaat optreden, zeker met honden van dergelijk kaliber. Probeer 's of je kunt vinden (ik zie ineens dat je niet in NL woont) of er iemand is die door Sam Turner is opgeleid of kijk 's op haar site. Dogs in Balance is ook een goed begin.
Te vaak zie ik nu dit soort cursussen (balans & coordinatie) als paddestoelen uit de grond schieten, gegeven door mensen die zelf een keer workshop gevolgd hebben en denken "oh, wat leuk, ga ik ook doen"... eh.. nee.. niet handig als je niet weet waar je op moet letten, hoevaak je iets moet herhalen e.d.
Wat wel altijd kan is honden over iets heen laten springen in het bos, maar hou het laag. Wat ook kan is om ze ergens (een overhangende tak oid) onderdoor te laten "kruipen" .. eerst zonder ze veel te laten bukken, later iets lager.
Mijn honden zijn dergelijke dingen gewend, maar ik doe het zeer beperkt met ze; juist omdat ik ze niet wil overbelasten. En dan heb ik een "behendige" sheltie en een goed in elkaar zittende collie (schotse herder)... met mastiffs en honden van soortgelijk "kaliber" (in dit geval bedoel ik bouw en 'in elkaar steken') vind ik het zomaar gaan doen van dit soort dingen zonder begeleiding echt niet handig.
Suzanne