Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraag over norbergwaarde

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

vraag over norbergwaarde

Ongelezen bericht door joyce83 »

Helaas afscheid moeten nemen van onze mooie dame. Dat houd in dat we op zoek gaan naar een fokker maar hoe meer ik lees hoe moeilijker het wordt.

Waar let je nou op. Nou in dit geval gaat het om een boxer. Ik ben zelf dus aan het kijken naar honden welke goede uitslagen voor de heupen hebben, liefst HD A, liefst op spondylose getest en dan zo goed mogelijke uitslag en dan ook nog een zo goed mogelijke uitslag op het hart. Tja dan kom je een reu tegen welke je heel erg aan staat met de volgende gegevens. Mijn inziens dus best goed. Ook in verdere stamboom ziet het netjes uit.

HD-A
HART 0, AS0/PS0 (CC at two years) retest HART 0, AS1/PS0 (CC at three years) echodoppler
JRD Dogenes Clear
Spondylose 0 (FCI rating, at three years)

Ik zag een nest voorbij komen met prachtige pups. Dus aan de fokker gevraagd wanneer deze reu nog een keer zou dekken. Reu is ondertussen 8 jaar en nog kerngezond en fit.

Ze gaan nog 1x dekken als het goed is met een eigen teef. deze heeft de volgende uitslagen

HD-A NBW 32.5 Botafwijking 0
Hart 1 CC (AS2/PS0)
Spondylose uitslagen moeten nog komen.

Tja nu weet ik niet goed wat ik moet denken van de nbw. Verder zag ik dat haar moeder HD c heupen heeft met nbw 23. Wat houd de norbergwaarde precies is, vanaf welke waarde moet je denken laat maar zitten. Het is dat de reu mij ontzettend aanspreekt en de pups van hem erg mooi zijn dat ik blijf twijfelen. Oke eerst moet de spondylose testen nog terug komen en teef is nog niet gedekt.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: vraag over norbergwaarde

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom word het in ene een probleem bij de teef en over de reu hoor ik je niet.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik heb dit eens nagevraagd bij Daan Cranendonk (dierenkliniek Putten) en die gaf aan: HD A heupen, zijn HD A heupen, dus gewoon goede heupen.
De norbergwaarde is een optelling van hoeken, die de diepte van de heupkommen weergeven.
Alleen kan een klein verschil in de hoek waarop de foto genomen is, al veel verschil maken voor de norbergwaarde en hij zei: het is ook maar net waar ze dan de lijn trekken.

Voor mij is de scoring voor HD A, ED 0 en hart vrij van problemen het belangrijkste.
Norbergwaarde worden in andere landen geheel niet meenomen en ook de opmerking voldoende of onvoldoende aansluiting niet.

Maar een pup van een teef met HD C heupen, daar zou ik zelf niet aan beginnen.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

Bouvierpoedel. Reu heeft nbw 40 en de rest ook allemaal goed. Zie niet waar ik bij de reu over zou moeten hebben?

Aansluitingen stonden er niet bij.

Dank jullie voor de reacties.
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

joyce83 schreef:Bouvierpoedel. Reu heeft nbw 40 en de rest ook allemaal goed. Zie niet waar ik bij de reu over zou moeten hebben?

Even 'googlen' leert mij dat het een Nederlandse reu is, klopt dat?
Indien wel, dan kan je de naam van de reu (en de teef) via deze link controleren op gezondheidsuitslagen die bij de RvB zijn geregistreerd. https://www.houdenvanhonden.nl/generati ... id-online/
Daar vind je dan ook de aansluitingsvorm. Overigens (als ik de juiste reu voor ogen heb tenminste) lijkt het er op dat de reu geen nbw van 40 heeft maar 28?

De moeder van de teef heeft HD-C begrijp ik uit je verhaal? Kun je uitvinden waarop dat gebaseerd is, alleen op de 'lage' norbergwaarde of bijv. omdat er een botafwijking aanwezig was? Een nbw van onder de 30 of boven de 40 wordt als afwijkend gezien, maar hoeft helemaal geen problemen te veroorzaken. Dat is het lastige met HD. Ik ken best gevallen waarbij de ouders/voorouders allemaal nette HD-scores hadden en dan een nakomeling ineens een erg lage score van C of D (met of zonder klinische klachten). Of nette heupen in verdere generaties met een voorouder met een slechtere HD-waarde.
Is de moeder een uitzondering binnen de lijn met C of zijn er meer honden met lagere waardes? Dat zou voor mij allemaal meespelen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

joyce83 schreef:Bouvierpoedel. Reu heeft nbw 40 en de rest ook allemaal goed. Zie niet waar ik bij de reu over zou moeten hebben?

Omdat ik ervan uit ging dat je niet meer info had dan alleen hd A zoals in je bericht staat.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
cindymaes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cindymaes »

De norbergwaarde geeft aan hoe diep de kop in de kommen zit. Hoe lager de waarde, hoe ondieper de kommen over het algemeen.
Tussen de 30 en 40 is sowieso prima.

Verder lees ik dat de teef hd-a heeft, en de oma hd-c
Je moet gewoon naar de algehele stamboom kijken.
Als er eens een keer een c in voorkomt is dat niet meteen drama, maar wel als de stamboom verder van c en d uitslagen
In elkaar hangt.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:

Omdat ik ervan uit ging dat je niet meer info had dan alleen hd A zoals in je bericht staat.
Oke danke, dan snap ik de reactie
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

kijk ook eens hoe oud de [voor] ouders geworden zijn. er zit ook veel kanker in het ras. de boxers die ik ken ogen vaak al vroeg oud. met 10 vind ik ze al vaak stokoud aandoen qua lichaam.
ze worden sowieso meestal niet erg oud. hier om de hoek een pup die nu al 2x aan zijn verhemelte en neus geopereerd is omdat hij altijd benauwd was.
hun teef van 7 heeft zware spondylose en meerdere rug infarcten gehad. kan nauwelijks lopen.
dit zijn hun laatste boxers zeggen ze. teveel pech met de gezondheid helaas.
als de reu voor het laatst op hart en spondylose getest is met 3 jaar en nu 8 is, zou ik wel een hertest willen.
joyce83
Zeer actief

Ik ben idd ook echt verder in de lijnen aan het kijken. Qua kanker krijg je helaas geen overzicht. Ik wil zeker bij de ouders ook kijken of ze geen te platte snuit hebben, of de neusgaten groot genoeg zijn. Verder denk ik wel dat als je een reu hebt welke op 6-7 jaar nog pakwerk doet dat je dan best wel weet of het gestel in orde is. Ik ben van mening dat als je met honden "werkt" dat het eerder op zal gaan vallen dat ze wat stijf lopen dan bij een huishond die alleen zijn plas en poep rondjes maakt (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd).
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”