Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Op zoek naar een hondenras
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
- Aantal honden: 0
Op zoek naar een hondenras
Dag allemaal,
In de toekomst zullen er bij ons twee honden komen, eventueel verschillende rassen. Ik las reeds op het forum dat het misschien beter is om de twee honden een half jaar of jaar uit elkaar aan te schaffen.
Nu zijn we wat opzoekwerk aan het doen omtrent hondenrassen die bij ons passen, maar het zou in mijn ogen dom zijn niet de mening te vragen van ervaren eigenaars, dus bij deze:
Wij zijn dus op zoek naar een of twee rassen die
- Grootte Border Collie of groter
- Goed met andere honden en mensen kunnen opschieten
- "Goed" zijn met kinderen
- Goed met andere dieren is een plus
- Veelal buiten kunnen leven
- Mits opvoeding mee kunnen lopen tijdens het joggen
- Mits opvoeding los kunnen lopen tijdens wandelingen
- Liefst geen krul-, lange ruwhaar-, vilt vacht of naakthond
- Moet geen waak-instinct hebben
Nog wat informatie over ons
- Voorlopig geen kinderen, maar die zullen er vast komen tijdens het leven van de honden
- Ruime afgezette tuin waarvan een deel afgezet is zodat de honden tijdens onze afwezigheid toch wat vrije loopruimte hebben
- Wij wonen niet in stads- of dorpskern
- Ik heb geen ervaring met het opvoeden van honden, mijn vrouw wel
- 4-8 uur per dag niet thuis owv werk
Het lezen van fora en boeken/magazines leert me dat Labrador en Golden Retriever goede matches zijn, maar toch kijk ik graag verder naar alternatieven (zoals bijvoorbeeld Brittany of Toller).
In de toekomst zullen er bij ons twee honden komen, eventueel verschillende rassen. Ik las reeds op het forum dat het misschien beter is om de twee honden een half jaar of jaar uit elkaar aan te schaffen.
Nu zijn we wat opzoekwerk aan het doen omtrent hondenrassen die bij ons passen, maar het zou in mijn ogen dom zijn niet de mening te vragen van ervaren eigenaars, dus bij deze:
Wij zijn dus op zoek naar een of twee rassen die
- Grootte Border Collie of groter
- Goed met andere honden en mensen kunnen opschieten
- "Goed" zijn met kinderen
- Goed met andere dieren is een plus
- Veelal buiten kunnen leven
- Mits opvoeding mee kunnen lopen tijdens het joggen
- Mits opvoeding los kunnen lopen tijdens wandelingen
- Liefst geen krul-, lange ruwhaar-, vilt vacht of naakthond
- Moet geen waak-instinct hebben
Nog wat informatie over ons
- Voorlopig geen kinderen, maar die zullen er vast komen tijdens het leven van de honden
- Ruime afgezette tuin waarvan een deel afgezet is zodat de honden tijdens onze afwezigheid toch wat vrije loopruimte hebben
- Wij wonen niet in stads- of dorpskern
- Ik heb geen ervaring met het opvoeden van honden, mijn vrouw wel
- 4-8 uur per dag niet thuis owv werk
Het lezen van fora en boeken/magazines leert me dat Labrador en Golden Retriever goede matches zijn, maar toch kijk ik graag verder naar alternatieven (zoals bijvoorbeeld Brittany of Toller).
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
Re: Op zoek naar een hondenras
Een toller zou ik niet doen als deze buiten moet zijn als jullie weg zijn. daar kunnen ze niet goed tegen.
ellen
ellen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese stabij en Bosnische herder
Een grote witte keeshond?

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Alhoewel ik groooot Korthaar Collie fan ben vind ik ze niet bij uitstek geschikt om buiten te leven. Hangt er wel van af wat dat inhoudt.
Collies zijn gevoelige en eeerg baasgerichte honden, dus hun plek is bij de baas en niet buiten in de kennel. Maar goed, ik ken in ieder geval 1 Korthaar die buiten gehouden wordt, dus misschien overdrijf ik wel.
De Brittany zou ik ook niet direct aanraden om de reden die Nanna al noemt. Zijn échte jachthonden.
De Labrador en de Golden zouden voor mij biijna in elk plaatje passen, maar daar komen de raskenners vast nog over vertellen of dat wel of niet zo is.
Een springer Spaniel is misschien nog wat om naar te kijken. Een Grote Zwitserse Sennenhond en de Wetterhoun ( al heeft die wel krullen) zijn misschien ook nog wel interessant.
Collies zijn gevoelige en eeerg baasgerichte honden, dus hun plek is bij de baas en niet buiten in de kennel. Maar goed, ik ken in ieder geval 1 Korthaar die buiten gehouden wordt, dus misschien overdrijf ik wel.
De Brittany zou ik ook niet direct aanraden om de reden die Nanna al noemt. Zijn échte jachthonden.
De Labrador en de Golden zouden voor mij biijna in elk plaatje passen, maar daar komen de raskenners vast nog over vertellen of dat wel of niet zo is.
Een springer Spaniel is misschien nog wat om naar te kijken. Een Grote Zwitserse Sennenhond en de Wetterhoun ( al heeft die wel krullen) zijn misschien ook nog wel interessant.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik denk dat je twee uiteenlopende eisen stelt. Je wil een hond die er okay mee is om buiten te leven, dus veelal zonder je gezelschap. Maar ook een hond die aanhankelijk genoeg is om zonder al te veelt trainen los met je mee te kunnen lopen. Die beide eigenschappen ga je denk ik moeilijk in één hond vinden. De rassen die je noemt (Retrievers, Spaniels) vind ik ongeschikt als buitenhonden. Die hebben behoefte aan gezelschap van de mens en zal je geen plezier doen met een plek buiten.
De rassen die dat wel kunnen zijn zelfstandiger van aard en vaak ook van origine waakhonden. Dan heb je dat waakse gedrag er dus ook bij.
Ik zou eerst eens goed nadenken over wat je het belangrijkst vindt dus.
De rassen die dat wel kunnen zijn zelfstandiger van aard en vaak ook van origine waakhonden. Dan heb je dat waakse gedrag er dus ook bij.
Ik zou eerst eens goed nadenken over wat je het belangrijkst vindt dus.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
@ 4-8 uur per dag niet thuis owv werk. @
In het belang van de hond zou ik er pas een aanschaffen als iemand van jullie vrijwel de hele dag thuis is. Zolang alleen is niet leuk, ook voor een hond niet.
In het belang van de hond zou ik er pas een aanschaffen als iemand van jullie vrijwel de hele dag thuis is. Zolang alleen is niet leuk, ook voor een hond niet.

Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Zeer actief
Helemaal mee eensWolfsblut schreef:@ 4-8 uur per dag niet thuis owv werk. @

Ik zie er echt helemaal niets in om een hond buiten te willen houden; waarom in vredesnaam? Tenzij het een waakhond moet worden en geen "maatje".
Suzanne
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Wat een flauwe reacties weer zeg... Moet serieus elke werkende die een hond wil naar de Bart Smit verwezen worden hier? Terwijl er toch zat mensen op het forum zitten die gewoon fulltime werken
5 dagen in de week 4 tot 8 uur alleen kan ook best. Zelf zou ik 5x8 uur alleen een beetje veel vinden, maar 5x4 uur is enorm goed te doen en iets er tussenin lijkt me ook prima kunnen. Natuurlijk met dien verstande dat het zou kunnen dat dat niet direct lukt en TS iets achter de hand moet houden voor wat als, zoals een oppas of een uitlaatservice. Maar dat geldt toch voor elke nieuwe baas? Gelijk dat gebartsmit altijd!
En ik lees bij TS ook eigenlijk helemaal niet dat het buitenhonden moeten worden? Volgens mij bedoelt TS gewoon dat het huishonden worden, die als de baasjes weg zijn indien ze dat willen de mogelijkheid hebben om via een luik oid de tuin in te gaan.

En ik lees bij TS ook eigenlijk helemaal niet dat het buitenhonden moeten worden? Volgens mij bedoelt TS gewoon dat het huishonden worden, die als de baasjes weg zijn indien ze dat willen de mogelijkheid hebben om via een luik oid de tuin in te gaan.
Nee, beslist niet. Dat zijn geen honden voor buitenkennels.Pienda schreef:De Labrador en de Golden zouden voor mij biijna in elk plaatje passen, maar daar komen de raskenners vast nog over vertellen of dat wel of niet zo is.
Hoe lees jij "veelal buiten leven" dan???mijke schreef:Wat een flauwe reacties weer zeg... Moet serieus elke werkende die een hond wil naar de Bart Smit verwezen worden hier? Terwijl er toch zat mensen op het forum zitten die gewoon fulltime werken5 dagen in de week 4 tot 8 uur alleen kan ook best. Zelf zou ik 5x8 uur alleen een beetje veel vinden, maar 5x4 uur is enorm goed te doen en iets er tussenin lijkt me ook prima kunnen. Natuurlijk met dien verstande dat het zou kunnen dat dat niet direct lukt en TS iets achter de hand moet houden voor wat als, zoals een oppas of een uitlaatservice. Maar dat geldt toch voor elke nieuwe baas? Gelijk dat gebartsmit altijd!
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Ik schat het zelf in als wanneer ze aan het werk zijn en eventueel 's nachts ze buiten (met luik naar de bijkeuken of kennel) zitten.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
En als ze 8 uur werken + 's nachts, hoeveel is die hond dan wel binnen?Domor schreef:Ik schat het zelf in als wanneer ze aan het werk zijn en eventueel 's nachts ze buiten (met luik naar de bijkeuken of kennel) zitten.

-
- Zeer actief
ik zou zeggen new foundlander, die valt er niet flauw van om een paar uurtjes alleen buiten te moeten zijn is kindvriendelijk...... ben alleen bang dat t joggen er dan niet van gaat komen 

- mijke
- Zeer actief
Nou, zoals ik het zeg. Maar misschien heb ik het verkeerd hoor.Marion. schreef:Hoe lees jij "veelal buiten leven" dan???mijke schreef:En ik lees bij TS ook eigenlijk helemaal niet dat het buitenhonden moeten worden? Volgens mij bedoelt TS gewoon dat het huishonden worden, die als de baasjes weg zijn indien ze dat willen de mogelijkheid hebben om via een luik oid de tuin in te gaan.
Ik lees nergens dat het huishonden worden, ik lees wel veel over buiten.mijke schreef:Nou, zoals ik het zeg. Maar misschien heb ik het verkeerd hoor.Marion. schreef:Hoe lees jij "veelal buiten leven" dan???mijke schreef:En ik lees bij TS ook eigenlijk helemaal niet dat het buitenhonden moeten worden? Volgens mij bedoelt TS gewoon dat het huishonden worden, die als de baasjes weg zijn indien ze dat willen de mogelijkheid hebben om via een luik oid de tuin in te gaan.
- Zamunda
- Zeer actief
Als je voor pups gaat dan is een jaar ertussen over het algemeen nog te kort (tenzij je weinig eisen aan de hond stelt, maar dat is bij jou niet het geval lees ik). Denk dan maar eerder aan 2 à 3 jaar ertussen. Andere optie zou zijn om eerst een herplaatser te nemen en daar inderdaad een jaar voor uit te trekken, dan kun je daar (als dat goed gaat) wel een pup of tweede herplaatser bijzetten.Novice schreef:Ik las reeds op het forum dat het misschien beter is om de twee honden een half jaar of jaar uit elkaar aan te schaffen.
Ik lees hierin dat de honden overdag (en 's nachts?) buiten moeten verblijven? Wat is jullie motivatie hiervoor?Novice schreef: - Veelal buiten kunnen leven
Veel honden vinden het fijner om in huis te leven dan om die vrije loopruimte te hebben, ook al is de baas er niet. Veel rassen vallen dan ook al af, dus je beperkt je erg in je raskeuze. Dat is natuurlijk niet per sé een nadeel, maar wel als je nog een aantal andere wensen/eisen hebt die je niet snel in dergelijke rassen zult vinden.
Laatst gewijzigd door Zamunda op 08 okt 2017 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Dat in ieder gevalMaryanne schreef:Een Bart Smit hond is in deze ideaal

Ik las het eerder: deze eisen lijken niet verenigbaar. Nou zijn mijn honden in de zomer ook graag in de tuin maar dat is dan een keus, geen verplichting

Suzunne
-
- Zeer actief
In die richting dacht ik ook. Newf, berner sennen, grote zwitser, Belgische mastiff. Alleen dat joggen kan een probleem vormen (als het al geen orthopedisch wrak is want dat is ook een dingetje).S@ndr@ schreef:ik zou zeggen new foundlander, die valt er niet flauw van om een paar uurtjes alleen buiten te moeten zijn is kindvriendelijk...... ben alleen bang dat t joggen er dan niet van gaat komen
Wel kans op waakgedrag maar niet in het extreme (althans bij de exemplaren die ik ken).
Maar wat Maeve zegt: je zoekt een hond die geen probleem heeft met veel buiten zijn maar tegelijkertijd prima los kan lopen en niet gaat waken (wat versta je onder waken?).
De meeste honden die het leuk vinden om dingen met de baas te ondernemen en gemakkelijk los lopen zijn minder geschikt om grotendeels buiten te vertoeven.
Als je geen huisvrouw wil wezen voor je hond mag je er klaarblijkelijk geen.mijke schreef:Wat een flauwe reacties weer zeg... Moet serieus elke werkende die een hond wil naar de Bart Smit verwezen worden hier? Terwijl er toch zat mensen op het forum zitten die gewoon fulltime werken![]()
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 08 okt 2017 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Mijn grote Zwitserse is alleen graag buiten als ik ook buiten ben, anders echt niet. Ben ik binnen zit ze door het raam naar binnen te kijken met af en toe een hele zielige blaf. Ze wil ( heel dicht) zijn waar de baas is.
Mijn honden (Goldens) zijn gewoon graag bij ons. Als wij buiten zijn is dat in de tuin, als we binnen zijn is dat binnen. Ze "afzonderen" in huis terwijl er hoorbaar een feestje is in een andere kamer (of in de tuin) is al een straf. Ze kunnen heel prima alleen zijn, maar als de bazen thuis zijn dan willen ze er graag bij zijn.~Suzanne~ schreef:Ik las het eerder: deze eisen lijken niet verenigbaar. Nou zijn mijn honden in de zomer ook graag in de tuin maar dat is dan een keus, geen verplichtingMaar een hond die buiten leeft en die GEEN waker is... dus een huishond die buiten moet gaan leven? Ik zie het nog niet zo
Als ze hier al eens 8 uur op een dag alleen zijn, dan laten wij de buitendeur open (kunnen ze lekker naar buiten). Alleen dat doen ze nooit. Alleen in de tuin vinden ze het namelijk geen reet aan. Ik ben eens een keer heel haastig weg gegaan (om 10 uur 's morgens). Twee uur later kwam mijn collega voorbij mijn huis rijden en er ligt een hond op de oprit. Ze belt me op en zegt "Kan het zijn dat er een blonde labrador op je oprit ligt?". Ik vroeg haar terug te gaan om te kijken of de hond op "SaarMiep" reageerde, en het was dus overduidelijk Saar. Voordeur stond wagenwijd open, en Miep lag braaf binnen op haar kleedje. Saar is dus op de oprit gaan liggen om te wachten tot wij thuis kwamen

Wat is de reden dat de hond zoveel buiten moet zitten? Vind dat moeilijk te combineren met 'mag geen waakhond zijn', want de meeste honden die buiten zitten, of het nu wel in de naam een 'waakhond' is, gaan het territorium verdedigen. Dat zit nu eenmaal in het beestje.
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Een korthaar collie ga je niet blij maken met een leven als buitenhond denk ik. Ook zijn ze wel waaks en dat wil Ts niet.Nanna schreef:Ik zat aan een korthaar Collie te denken.
In Brittanys (hier heten ze trouwens Epagneul Breton) zit behoorlijk wat jachtinstinct, weet niet of dat tijdens joggen of wandelen handig is. Of je moet hem aan een heupgordel meenemen.

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
daar ben ik het wel mee eens, behalve dan mechels bv graag wat met de baas doen en toch vaak in kennels worden gehouden. niet dat ik daar een voorstander van ben.-Saskia- schreef:In die richting dacht ik ook. Newf, berner sennen, grote zwitser, Belgische mastiff. Alleen dat joggen kan een probleem vormen (als het al geen orthopedisch wrak is want dat is ook een dingetje).S@ndr@ schreef:ik zou zeggen new foundlander, die valt er niet flauw van om een paar uurtjes alleen buiten te moeten zijn is kindvriendelijk...... ben alleen bang dat t joggen er dan niet van gaat komen
Wel kans op waakgedrag maar niet in het extreme (althans bij de exemplaren die ik ken).
Maar wat Maeve zegt: je zoekt een hond die geen probleem heeft met veel buiten zijn maar tegelijkertijd prima los kan lopen en niet gaat waken (wat versta je onder waken?).
De meeste honden die het leuk vinden om dingen met de baas te ondernemen en gemakkelijk los lopen zijn minder geschikt om grotendeels buiten te vertoeven.
.
zelf heb ik hier een berghond gehad die trouwens ook absoluut niet wenste buiten te blijven

maar ik lees het als: buitenblijven wanneer men niet thuis is. in dat geval kan een labrador volgens mij prima, mits er bij aanwezigheid veel mee wordt gedaan
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar zo'n Mechel waakt dan weer, dat mocht ook nietlucie schreef:daar ben ik het wel mee eens, behalve dan mechels bv graag wat met de baas doen en toch vaak in kennels worden gehouden. niet dat ik daar een voorstander van ben.-Saskia- schreef:In die richting dacht ik ook. Newf, berner sennen, grote zwitser, Belgische mastiff. Alleen dat joggen kan een probleem vormen (als het al geen orthopedisch wrak is want dat is ook een dingetje).S@ndr@ schreef:ik zou zeggen new foundlander, die valt er niet flauw van om een paar uurtjes alleen buiten te moeten zijn is kindvriendelijk...... ben alleen bang dat t joggen er dan niet van gaat komen
.
zelf heb ik hier een berghond gehad die trouwens ook absoluut niet wenste buiten te blijven![]()
maar ik lees het als: buitenblijven wanneer men niet thuis is. in dat geval kan een labrador volgens mij prima, mits er bij aanwezigheid veel mee wordt gedaan

Tuurlijk. Want er zit helemaal niks tussen "huisvrouw zijn" en "8 uur per dag werken"-Saskia- schreef:Als je geen huisvrouw wil wezen voor je hond mag je er klaarblijkelijk geen.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Je eigen honden zeggen niets hoe je hond het zou doen als hij veel buiten is opgevoed. Mijn vorige herplaatser kende ik al een paar jaar voor ze bij mij kwam, en dat was een erfhond. En die vond heet doodnormaal dat ze niet verder kwam dan de bijkeuken. Die lag altijd buiten lekker tevreden op de oprit te kijken wat er langs kwam. Dat was een herder x labrador. Toen ze bij ons kwam was het even wennen voor haar, maar daarna was ze gewoon huishond.
Er gebeurde buiten ook genoeg, want het was een bedrijf. Maar ik zou het ook niet zien zitten om je hond alleen tegen te komen als je door je tuin heen naar binnen gaat, maar dat lijkt me de intentie van novice ook niet.
Er gebeurde buiten ook genoeg, want het was een bedrijf. Maar ik zou het ook niet zien zitten om je hond alleen tegen te komen als je door je tuin heen naar binnen gaat, maar dat lijkt me de intentie van novice ook niet.

- mijke
- Zeer actief
Ja klopt, zoals bijvoorbeeld 4 - 8 uur werkenMaeve schreef:Tuurlijk. Want er zit helemaal niks tussen "huisvrouw zijn" en "8 uur per dag werken"-Saskia- schreef:Als je geen huisvrouw wil wezen voor je hond mag je er klaarblijkelijk geen.

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarbij het nogal uitmaakt wat het dus is, 4 uur of 8 uurmijke schreef:Ja klopt, zoals bijvoorbeeld 4 - 8 uur werkenMaeve schreef:Tuurlijk. Want er zit helemaal niks tussen "huisvrouw zijn" en "8 uur per dag werken"-Saskia- schreef:Als je geen huisvrouw wil wezen voor je hond mag je er klaarblijkelijk geen.

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Mijn tante heeft een kruising labrador x golden retriever en die leeft vooral buiten en is heel gelukkig. Hij heeft een plekje op de deel waar hij 's nachts slaapt.. Overdag loopt ie veel buiten en 's avonds zit ie binnen als iedereen binnen is. Het is ook een beetje hoe een hond opgroeit denk ik.
- mijke
- Zeer actief
Dat snap ik ook maar ik denk dat het dus per dag verschilt en dat het dus sowieso nooit 5 keer 8 uur zal zijn. Dat vind ik prima acceptabel, mits je het goed regelt met beweging voor en na, tussendoor ontlasten (zoals in de tuin) en eventueel oppas als blijkt dat ze toch niet direct alleen kunnen zijn. De normale voorwaarden dus.Maeve schreef:Waarbij het nogal uitmaakt wat het dus is, 4 uur of 8 uurmijke schreef:Ja klopt, zoals bijvoorbeeld 4 - 8 uur werkenMaeve schreef:Tuurlijk. Want er zit helemaal niks tussen "huisvrouw zijn" en "8 uur per dag werken"-Saskia- schreef:Als je geen huisvrouw wil wezen voor je hond mag je er klaarblijkelijk geen.Dat is een halve werkdag verschil he!