Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Amber babesiose; update p7

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Amber babesiose; update p7

Ongelezen bericht door lucie »

vrijdag zijn we teruggekomen van drie daagjes strand. Amber heeft zich daar de eerste dag nogal uitgeleefd zullen we maar zeggen :mrgreen: . De dagen erna liep ze nog wel vrolijk mee en wilde ook achter balletjes aan. Eten en drinken allemaal goed, maar wel erg moe. Wat op zich niet zo gek is, de anderen waren ook moe.
Gisteren (thuis) echter had ze helemaal geen zin om mee op wandeling te gaan. Ze heeft wel een stukje gelopen, en wat gegeten, maar was de rest van de dag sloom. Nu is ze erg stressgevoelig, en met de camper weg is voor haar altijd wat spannend, dus ik hield het daar maar op.
Maar vanochtend wilde ze nog steeds niet mee, en ook niet eten. Behalve sloom, moe en gebrek aan eetlust lijkt er niet zoveel aan de hand. Ze plast, poept, kijkt helder. Ze geeft niet over. Wel was ze erg rillerig, dus heb ik haar temperatuur opgenomen. 40 graden :eek:
Tegelijkertijd heeft ze net wel iets lekkers willen eten en gedronken. Ze is lusteloos, maar wil wel weten wat ik aan het doen ben en staat daar ook voor op. Het is erg vaag allemaal.
O ja, ik vond ook een volgezogen teek (fijn zo'n serestoband) op haar rug die een bloederige plekje achterliet bij het verwijderen :19:

Ik weet het even niet, is allemaal een beetje tegenstrijdig. Ik neig nu naar het nog even aan te zien zolang ze geen andere verschijnselen krijgt.
De andere honden mankeren niets.
Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door lucie op 07 dec 2017 15:21, 14 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Feather__
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Amber koorts; wat nu weer?!

Ongelezen bericht door Feather__ »

Ik ga nu wel echt van het allerslechtste scenario uit maar omdat je het had over een teek.. kan dit eerder gebeurt zijn en dit gemist hebben? Ehrlichia heeft volgens mij ook die symptomen.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Feather__ schreef:Ik ga nu wel echt van het allerslechtste scenario uit maar omdat je het had over een teek.. kan dit eerder gebeurt zijn en dit gemist hebben? Ehrlichia heeft volgens mij ook die symptomen.
dat zou kunnen want er zijn hier veel teken; eerder heeft ze al eens babesiose gehad, al moest ze toen veel braken en verloor ze bloed
Afbeelding
lucie
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou die temp goed in de gaten houden. Als ie gaat stijgen en boven die 40 graden komt, hop naar de dierenarts.
Tot die tijd rustig houden en wat koelen.
ik houd het zeker in de gaten! het rillen is overigens maar af en toe. Toen ze laatst die verstopping had, rilde ze ook. Het zou bij haar ook stress kunnen zijn.
Ze ligt nu rustig te slapen. Zal straks nog eens meten.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik dacht op de een of andere manier ook meteen aan Ehrlichia of Anapasmose, nog voordat je schreef dat je ook een teek op haar had gevonden.
Flinke koorts en moeheid/lusteloosheid komen vaak voor bij acute Ehrlichia. Maar in dat geval kan het lastig te testen zijn, omdat in dat eerste stadium een hond nog vals-negatief kan testen (er zijn nog te weinig afweerstoffen aangemaakt).

Toen ik Amy vond had ze ook hoge koorts en rilde ze veel, ik dacht dat dat van de koorts kwam.
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

2 weekend achter elkaar heeft Mila, berner van 16 maanden, ook koorts gehad op zondag, elke keer 39.8 en ik zat elke keer na 1 uur bij dierenarts omdat dit toch al erg hoog is en niet normaal, de 1 ste maal had ze een ontsteking, de week daarna luchtwegen infectie

ik zou dus bij een hond met 40 graden niet wachten maar naar dierenarts bellen

koorts moet zakken
lucie
Zeer actief

bedankt voor het meedenken :ok:
we hadden besloten het nog even aan te zien zolang het niet slechter werd. De klachten zijn zo vaag, het kan van alles zijn :(: . Het is zo raar dat ze niet echt ziek overkomt, ondanks alles. OP een gegeven moment ging ze naar buiten, wat scharrelen op het erf. Ik zag haar plassen en poepen. De poep was wel raar van kleur. Delen waren wat groen en andere delen haast oranje als een wortel :19: .
Maar ze wilde wel wat lekkers en dronk normaal. De koorts is niet gezakt, niet gestegen. Wel wilde ze met haar bal spelen :piew: en oogde ze op een gegeven moment haast weer normaal. Zojuist heeft ze ook normaal gegeten, behalve dan dat het veeeeeel langzamer ging dan anders.
Normaal voor haar is zo snel mogelijk naar binnen schrokken, nu kauwde ze erop. Gerild heeft ze trouwens ook niet meer.

Ik weet dus echt niet wat ik ermee moet. Als morgen de koorts niet gezakt is, ga ik iig wel naar de da. Maar nu lijkt het toch niet echt bloedspoed. Hoop ik.

@Diana: hoe hebben ze bij Amy de diagnose toch kunnen stellen? Bloedonderzoek?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

40 koorts is hier echt te hoog... dan zit ik bij de da.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief

lucie schreef:bedankt voor het meedenken :ok:
we hadden besloten het nog even aan te zien zolang het niet slechter werd. De klachten zijn zo vaag, het kan van alles zijn :(: . Het is zo raar dat ze niet echt ziek overkomt, ondanks alles. OP een gegeven moment ging ze naar buiten, wat scharrelen op het erf. Ik zag haar plassen en poepen. De poep was wel raar van kleur. Delen waren wat groen en andere delen haast oranje als een wortel :19: .
Maar ze wilde wel wat lekkers en dronk normaal. De koorts is niet gezakt, niet gestegen. Wel wilde ze met haar bal spelen :piew: en oogde ze op een gegeven moment haast weer normaal. Zojuist heeft ze ook normaal gegeten, behalve dan dat het veeeeeel langzamer ging dan anders.
Normaal voor haar is zo snel mogelijk naar binnen schrokken, nu kauwde ze erop. Gerild heeft ze trouwens ook niet meer.

Ik weet dus echt niet wat ik ermee moet. Als morgen de koorts niet gezakt is, ga ik iig wel naar de da. Maar nu lijkt het toch niet echt bloedspoed. Hoop ik.
Lastig zeg, zo'n vaag beeld! Hopelijk weet je snel wat het is.
lucie schreef:@Diana: hoe hebben ze bij Amy de diagnose toch kunnen stellen? Bloedonderzoek?
Ja, dat kun je alleen vaststellen d.m.v. bloedonderzoek. In de eerste drie weken van besmetting worden de antistoffen aangemaakt en kan zo'n test dus vals-negatief uitpakken als er nog te weinig antistoffen zijn.
Meestal volgt op de acute fase van Erlichia de zogenaamde stille fase, waarin de symptomen weer verdwijnen en het net lijkt alsof er niets meer met de hond aan de hand is. Maar de parasiet is dan nog wel aanwezig en kan dus ook nog steeds schade aanrichten.
Bij Amy waren we er op tijd bij en zij is er helemaal van genezen na 4 weken Doxycycline.
lucie
Zeer actief

Het zag er allemaal zo veelbelovend uit gisteren: ze scharrelde rond, wilde per se met de bal spelen :piew: , at, dronk en maakte gewoon echt geen zieke indruk. Alleen wat sloom. Zelfs haar temperatuur was 0,2 graden gezakt... Ik heb speciaal gelet op slijmvliezen (waren niet bleek) en urine (was niet donker gekleurd). Niets alarmerends dus.

Maar toen ze vanmorgen opstond was direct duidelijk dat het grondig mis was. Ze stond te wankelen op haar pootjes en had al haar plas laten lopen. Ik heb direct de da gebeld. Intussen laten plassen en jawel: donker van kleur. Ook waren de slijmvliezen nu heel bleek. Voor mij stond nu wel vast dat ze piroplasmose (babesiose) had. In een keer heel erg ziek geworden. Bij de da bleek ze nog steeds 39,8° te hebben, net als gisteravond dus.
Bloedonderzoek wees inderdaad piroplasmose uit. Haar nierwaardes waren nog goed, de leverwaardes iets verhoogd. Haar rode bloedlichaampjes waren al dermate aangetast, dat de da haar daar wilde houden.
Van vorige keer (Amber heeft twee jaar geleden piro gehad) wist ik nog dat ze op een gegeven moment bloed spoot gewoon; ze was toen al heel ver weg maar toch is ze toen met één anti-dosis beter geworden. Dus van dat scenario ging ik nu ook uit.
Maar dit is een andere da, en deze zag het zeg maar, niet zo heel positief in.

Ze heeft nu cortico gehad en een dosis anti-stoffen. Als dit niet genoeg is om te herstellen, moet ze een bloedtransfusie en wel met bloed van een van de andere twee honden :O: . Ik mag kiezen uit de 14 jaar oude Lizzy (met hartruisje) of Kailen die een complete ramp is als het gaat om iets wat ook maar naar medische handeling riekt. Hij raakt dan compleet in paniek. De da zei dat een roesje wel een optie is, maar dan daalt natuurlijk zijn bloeddruk, en dan ook nog bloed afnemen. Een duivels dilemma dus. In hoeverre ga je de ene hond 'opofferen' om de ander te redden :blauwoog:

Ik kan dus alleen maar duimen dat het zover niet komt. Duimen jullie nog maar eens voor Amber?

Dit was ze vlak voor het weekend, aan het strand, zo blij :I:
Afbeelding
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Re: Amber koorts; update: flink mis!

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh nee toch :(

mijn duimen gaan overuren draaien voor amber :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DeDiana
Zeer actief

O nee, wat een pech allemaal voor Amber :-(
Maar gelukkig weet je nu wel wat het is en kun je direct gaan behandelen. Ik hoop heel erg dat het niet zover komt dat ze een bloedtransfusie nodig heeft.
Heel veel beterschap voor Amber en sterkte! :ok:
lucie
Zeer actief

bedankt allemaal!
weet iemand hier of er bij honden niet 'gewoon' een soort bloedbank is die bloed kan leveren? ook al zit ik natuurlijk wel à la campagne...
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Jeetje, wat een pech met haar. Ik duim :ok:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

lucie schreef:bedankt allemaal!
weet iemand hier of er bij honden niet 'gewoon' een soort bloedbank is die bloed kan leveren? ook al zit ik natuurlijk wel à la campagne...
Volgens mij niet, meestal word er een hond uit de omgeving of kennissenkring gebruikt voor transfusies. Het moet ook een flinke hond zijn, boven de 30 kilo dacht ik.
Sterkte!
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

in nederland wel :ugh:

zoek een op bloedbank voor dieren

heel veel duimen voor jullie
Fenneke en Baloe
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Pfoe heel veel stertke! Bloedbank weet ik niet. Wel mag vrijwel elke(gezonde) grote hond bloed geven wat ik heb vernomen.

Is er niemand in de omgeving met een grote hond?
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
lucie
Zeer actief

zojuist het bericht gehad dat het niet beter gaat met Amber. Om 16.45 ga ik er heen met de andere honden voor een transfusie :jank:
Kailen komt het meest in aanmerking omdat hij het grootst is (28 kg) en heel fit/gezond. Maar hij zal hoogst waarschijnlijk onder zeil gebracht moeten worden :ugh:
Ik ga nog een hond proberen te regelen van vrienden. Die is groot en rustig. Maar zit wel altijd onder de teken (hoewel hij dan ook misschien flink wat antistoffen heeft?)
Wat een afschuwelijke domper zeg, na alle ellende die ik deze zomer al met de dieren heb gehad
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Re: Amber koorts; update2: flink mis! toch bloedtransfusie

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Slecht nieuws dus :ugh: Hopelijk gaat het met de bloedtransfusie helemaal goedkomen!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Bah niet wat je wil horen. Ik hoop dat de transfusie helpt!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Balen!!! Hopelijk snel resultaat met de bloedtransfusie
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Oh wat eng.. sterkte.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Bah, wat naar :( Ik hoop dat het allemaal goed gaat met de bloedtransfusie en dat Amber op gaat knappen!
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Jakkes wat eng :(:
Sterkte, ik duim voor Amber!
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Ach nee zeg. :(:
Sterkte en mijn duimen draaien natuurlijk.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

bedankt hoor, jullie slepen me een beetje door deze ellendige dag heen.
Inmiddels heb ik inderdaad een derde hond kunnen regelen. Hij is zwaarder dan Kailen en rustig. Maar hij is nog nooit gevaccineerd, ontwormd of wat dan ook, echt een buitenhond, maar wel gezond voor zover ik weet. Iig geval heb ik zo nog een back up.
Afbeelding
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Vreselijk wat een toestand met Amber. Ze heeft wel pech de laatste tijd. Kun je beide honden niet meenemen? Misschien dat de een wat kalmer blijft als de ander er ook bij is. En wellicht kunnen ze allebei wat bloed missen? Heel veel sterkte! Ik duim dat alles goed komt met Amber.
Afbeelding
sonj@
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising

Ongelezen bericht door sonj@ »

Wat vervelend allemaal. Sterkte met alles.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

:ugh: duimen draaien hier voor Amber! Ik hoop dat alles goed verloopt nu en dat ze opknapt!
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

:ugh: Ach meisje toch... Ik hoop dat de bloedtransfusie soepel verloopt, voor beide honden en dat Amber heel snel weer opknapt!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”