Lou is 8 kilo en Millie 11,6. Ik heb graag een pipetje op voorraad, voor het geval ik ooit vlooien aantref, zodat ik ze meteen kan uitroeien. De pipetjes zijn voor 4-10 kilo en 10-25. Is dat eerste pipetje nou totaal onbruikbaar voor Millie?
Moderator: moderatorteam
heb je hier over een bron?Domor schreef:Onderdoseren is uiterst onverstandig, dus dat raad ik wel echt af. Niet omdat het niet meestal goed gaat, maar je kweekt er resistente vlooien mee en dat is het laatste dat we willen. Dan valt er straks een compleet middel weg om te gebruiken. Ik zou een doosje nemen van 10-25kg en dan het pipetje bij Lou maar half-leeg knijpen.
Ik zou die grote kopen en over twee honden verdelen, doe ik ook.Leonie. schreef:Ok, super suffe vraag waarschijnlijk. Maar ik heb geen zin om 8 pipetjes Advantage/Advantix te kopen![]()
Lou is 8 kilo en Millie 11,6. Ik heb graag een pipetje op voorraad, voor het geval ik ooit vlooien aantref, zodat ik ze meteen kan uitroeien. De pipetjes zijn voor 4-10 kilo en 10-25. Is dat eerste pipetje nou totaal onbruikbaar voor Millie?
Zal allemaal vast wel, maar als mijn dieren vlovrij blijven, is het mij goed. In al de jaren dat ik dieren heb en dat is sinds 1985, hier geen vlooien gehad, laat staan in plaag. Ook niet toen ik één jaar geen huisdieren heb gehad. Frontline werkt hier perfect.Domor schreef:Specifiek bij honden en vlooien niet, maar in de paarden (en schapen) hebben we nu serieuze resistentieproblemen bij de wormen. Paarden die ondanks ontwormen doodziek zijn en waarbij dan blijkt dat de wormenkuur toch niet goed aangeslagen is. Vroeger gooide je er "gewoon" een kuur moxidectine of ivermectine (de mectine-groep) in, maar door consequent te vaak en te laag doseren met ontwormen zoals veel mensen deden, is er resistentie opgebouwd. Nu moet je voor bloedwormen beginnen met een kuur ivermectine of moxidectine, maar moet je je er van bewust zijn dat als dat niet werkt, je 5 dagen panacur moet geven. Spoelwormen moet je bestrijden met (1-daagse kuur) panacur of pyrantel, want een flink deel van de spoelwormen is resistent tegen de mectine-groep. Pyrentel werkt niet meer tegen bloedwormen, panacur alleen met 5 dagen. Aarsmaden worden niet meer bestreden door -mectine. Daarnaast werken de -mectines niet meer standaard de periode die op de verpakking staat (resp. 8 en 13 weken), maar worden er soms al weer eieren gevonden met resp. 4 en 5 weken doordat het ongedierte anders is gaan ontwikkelen en langer ongevoelig blijft.
En er zijn ontzettend veel mensen met de ervaring dat frontline/fipronil niet meer werkt. Laat dat nou net het middel zijn dat het vaakst gebruikt werd in het verleden. En uiteraard weet ik dat het "allemaal" ligt aan het niet behandelen van de omgeving volgens de onderzoeken, maar opvallend is wel dat ondanks het niet behandelen van de omgeving, de vlooien wel opeens weg zijn als je advantage/advantix gebruikt. En laten we alstublieft zorgen dat we niet nog zo'n matig werkend middel ontwikkelen door te onderdoseren.
Ik geloof overigens best dat je hond vlovrij blijft op frontline, maar eerlijk is eerlijk: de hond van mijn ouders blijft al 5 jaar vlovrij op überhaupt geen behandeling.
Maar het is ook de bedoeling dat je het gebruikt vóórdat er vlooien zijn. Als je het pas gaat gebruiken als er vlooien zijn, dan ben je te laat. Dan zul je inderdaad heel wat meer moeten behandelen, dan alleen de hond zelf. Oftewel je hele huis. Als je dat niet doet, zullen ze keer op keer terugkomen. En bij heel hardnekkige vlooien, het beste een bedrijf inschakelen om je huis vlooivrij te krijgen. Dat lukt je niet met deze middelen of huis/tuin/keuken tips.Domor schreef:Ik heb het gevoel dat frontline wel een besmetting voorkomt, maar niet meer sterk genoeg is om een besmetting onder controle te krijgen. Maar iemand vroeg me of ik bronnen had over onderdoseren bij honden gecombineerd met vlooien, daar is dit het antwoord op. Als frontline bij jou werkt, vooral blijven gebruiken. Mocht je toch een keer een vlooienbesmetting krijgen, dan heb je nog een ander middel om naar uit te wijken.
petitparis schreef:Nee, ik gebruik ook een pipet tot 10kg voor mijn jack die 10.8kg weegt en toen mijn pup nog net onder de 25kg zat, kreeg die 2 pipetten tot 10kg
En hebben jullie daar wel eens succesvol vlooien mee uitgeroeid?Neeltje schreef:Ik gebruik voor Lotje ook gewoon die voor 10 kg. Ze is net 11 kg.
Is dat voor Lou niet riskant? Stel hij krijgt per ongeluk wat teveel?Paisley schreef:Ik zou die grote kopen en over twee honden verdelen, doe ik ook.
Heavy schreef:Zet eens een hondje van 4 kilo naast Millie en stel jezelf de vraag dan nog eens
Ja, daar dacht ik ook aan. Maar ik wil het vooral gebruiken als ze eens vlooien krijgen en wil niet dat maar de helft dood gaatLucia schreef:Ik gebruik voor beide, als ik het al gebruik, adventix tot 10 kg. Milo weegt 8,3 en Peer rond de 11 kg. Werkt voldoende.
Ik vindt het zelf geen prettig idee om een hond die net op de grens zit een pipet voor tot 25 kg te geven.
Gebruik het bijna alleen bij peer in tekentijd
Ik wil niet preventief gebruiken, ze hebben praktisch nooit iets. En als ik vlooien zie krijgen ze meteen een pipet en was ik alles. Vorige keer was dat voldoende.Neeltje schreef: Maar het is ook de bedoeling dat je het gebruikt vóórdat er vlooien zijn. Als je het pas gaat gebruiken als er vlooien zijn, dan ben je te laat. Dan zul je inderdaad heel wat meer moeten behandelen, dan alleen de hond zelf. Oftewel je hele huis. Als je dat niet doet, zullen ze keer op keer terugkomen. En bij heel hardnekkige vlooien, het beste een bedrijf inschakelen om je huis vlooivrij te krijgen. Dat lukt je niet met deze middelen of huis/tuin/keuken tips.
Ik heb nog nooit vlooien bij mijn honden gevonden. 1x bij een kat die net uit het asiel kwam. Toen heb ik alle dieren behandeld en geen vlo meer gezien. Dat was in 1995. Ik ga niet af zitten wachten of mijn hond vlooien krijgt, die ben ik liever voor. Voor je het weet zit je met een vlooienplaag.Leonie. schreef:petitparis schreef:Nee, ik gebruik ook een pipet tot 10kg voor mijn jack die 10.8kg weegt en toen mijn pup nog net onder de 25kg zat, kreeg die 2 pipetten tot 10kgEn hebben jullie daar wel eens succesvol vlooien mee uitgeroeid?Neeltje schreef:Ik gebruik voor Lotje ook gewoon die voor 10 kg. Ze is net 11 kg.
Is dat voor Lou niet riskant? Stel hij krijgt per ongeluk wat teveel?Paisley schreef:Ik zou die grote kopen en over twee honden verdelen, doe ik ook.
Heavy schreef:Zet eens een hondje van 4 kilo naast Millie en stel jezelf de vraag dan nog eens![]()
Dat komt een stuk dichter in de buurt dan een hond van 25 kilo.
Ja, daar dacht ik ook aan. Maar ik wil het vooral gebruiken als ze eens vlooien krijgen en wil niet dat maar de helft dood gaatLucia schreef:Ik gebruik voor beide, als ik het al gebruik, adventix tot 10 kg. Milo weegt 8,3 en Peer rond de 11 kg. Werkt voldoende.
Ik vindt het zelf geen prettig idee om een hond die net op de grens zit een pipet voor tot 25 kg te geven.
Gebruik het bijna alleen bij peer in tekentijdof dat ik ze resistent maak, als dat echt zo zou zijn.
Ik wil niet preventief gebruiken, ze hebben praktisch nooit iets. En als ik vlooien zie krijgen ze meteen een pipet en was ik alles. Vorige keer was dat voldoende.Neeltje schreef: Maar het is ook de bedoeling dat je het gebruikt vóórdat er vlooien zijn. Als je het pas gaat gebruiken als er vlooien zijn, dan ben je te laat. Dan zul je inderdaad heel wat meer moeten behandelen, dan alleen de hond zelf. Oftewel je hele huis. Als je dat niet doet, zullen ze keer op keer terugkomen. En bij heel hardnekkige vlooien, het beste een bedrijf inschakelen om je huis vlooivrij te krijgen. Dat lukt je niet met deze middelen of huis/tuin/keuken tips.
Kan best, maar ik ga er niet op zitten wachten.Pemba schreef:Zo snel gaat dat niet Neeltje, af en toe krijgen ze hier een vlo van mijn oppashond en die vang ik dan en klaar.
Alleen als er veel teken zijn geef ik de honden een pipet, als er weinig zijn niet.
Zo nauw komt dat toch niet? Als je hond 9 kg krijgt geef je hem de kleine, als je hond een kg zwaarder weegt, geef je hem volgens de voorschriften ook 2x zoveel.Leonie. schreef:Is dat voor Lou niet riskant? Stel hij krijgt per ongeluk wat teveel?Paisley schreef:Ik zou die grote kopen en over twee honden verdelen, doe ik ook.