Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Golden retriever of Welsh springer Spaniel?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

JoostJoost
Vaste gebruiker

Golden retriever of Welsh springer Spaniel?

Ongelezen bericht door JoostJoost »

Wij zijn op zoek naar een hond voor ons gezin met twee kinderen. In eerste instantie dachten wij aan een Friese Stabij of een border collie. Prachtige honden maar ook het formaat spreekt ons erg aan. Omdat deze honden behoorlijk wat beweging nodig hebben en wij er niet aan ontkomen om de hond af en toe een uur of 5 alleen te laten zijn wij nu aan het kijken naar een Golden retriever. BIJ voorkeur een donker gouden kleur en ik heb begrepen dat dat de werklijnen zijn. Dit vinden wij een geweldige hond maar het enige nadeel is dat het best grote honden zijn. Nou zijn wij ook gewezen op een Welsh Springer Spaniel omdat die net iets kleiner zijn. Ik lees echter dat de Welsh Springer SPanie wel veel beweging nodig heeft. Wie kan mij wat vertellen over het verschil tussen deze twee honden?
Dank voor alle reactie!
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Re: Golden retriever of Welsh springer Spaniel?

Ongelezen bericht door Leonie. »

Al die rassen zijn zo verschillend qua gedrag. Ik zou zorgen dat je ze allemaal ontmoet en bijvoorbeeld mee gaat met een wandeling, zodat je kunt zien wat voor honden het zijn ipv het te lezen.
JoostJoost
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door JoostJoost »

Leonie. schreef:Al die rassen zijn zo verschillend qua gedrag. Ik zou zorgen dat je ze allemaal ontmoet en bijvoorbeeld mee gaat met een wandeling, zodat je kunt zien wat voor honden het zijn ipv het te lezen.
maar ik zal ergens moeten beginnen..... Dit forum leek mij wel een goede manier om mij te oriënteren. Waarschijnlijk goed bedoeld maar ik kan niet zo veel met een reactie dat ik alle honden dan maar moet ontmoeten en er een wandeling mee moet gaan maken....
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Dat is geen rara reactie hoor. Er worden veel raswandelingen georganiseerd en gezien jouw voorkeuren voor rassen qua karakter behoorlijk ver uit elkaar liggen is dat zeker een goede manier van oriënteren.
Gr. Aniek

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elke hond vraagt de eerste jaren veel inzet. Honden worden over het algemeen namelijk niet gehoorzaam geboren. Daarbij heeft vrijwel elke jonge hond enorm veel energie.
Waar je eerst naar zou moeten kijken is welke types je het meest aanspreken qua karakter. De will to please en baasgerichtheid van een herder ziet er behoorlijk anders uit dan die van een spaniel en een spaniel is toch wel duidelijk weer anders dan een retriever. Dus zoek eerst uit bij welk type hond karaktertechnisch jullie je het prettigst voelen, dus los van het uiterlijk, en kijk dan pas gerichter naar diverse rassen
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Goed van je dat je alles op een rijtje wilt zetten voor je aan een hond begint. Ik denk dat dat een stap is die veel mensen helaas overslaan en daardoor met een hond komen te zitten waar ze uiteindelijk niet blij mee zijn.

Je noemde eerst Friese Stabij en border collie en daarna golden retriever en springer spaniel. Idd is de overeenkomst een mooi gemiddeld maatje, verder schelen ze echt allemaal enorm.

Of ze 5u alleen kunnen blijven hangt niet van het ras af. Ik heb 2 border collies en die kunnen met gemak 5u alleen blijven, 6 ook nog wel. En het is wel eens gebeurd dat ze 8u alleen zijn geweest maar dat vind ik zelf echt niet prettig. Ik denk dat je van ieder ras honden hebt die het wel kunnen en die het niet kunnen. Over het algemeen kunnen de meeste honden (in ieder geval de rassen die je noemt), wel 5u alleen blijven. Als het goed opgebouwd is en er verder genoeg gedaan wordt met ze.

De tip om eens te gaan wandelen met de honden is echt een hele goede tip. Er is geen andere manier dan weten wat voor honden het zijn dan ze te ontmoeten.

Mijn uit de lucht gegrepen/ op eigen ervaringen gebaseerd/ gevoel/ misschien wel niet kloppende mening wil ik je wel geven over de honden ;)

Border collie, ik weet niet of ik ooit nog anders wil. Ik vind het heerlijke honden. Ik hou er van dat mijn hond mij in de gaten houdt en iets wilt doen met mij. Het zijn wel honden waarbij je tijd moet hebben iets met ze te doen. En dat iets hoeft niet te zijn dat je dagelijks 4u gaat lopen. Maar ze moeten wel dagelijks even los kunnen om hun energie kwijt te raken, even trainen, spelletjes doen.
Als je er mee om kunt gaan zijn het heerlijke honden. Maar krijgen ze niet de uitdaging die ze nodig hebben gaan ze zelfs wel dingen verzinnen. En vaak zijn dat niet de dingen die wij ze graag zien doen. Je moet dus heel consequent zijn, maar ook niet te streng/ hard.

De volgende rassen heb ik niet dus dit is echt maar gebaseerd op wat ik zo tegenkomen.

Friese stabij, ik vind ze wel leuke vrolijke hondjes. Eigenwijs en vrolijk wel. Waar ik alleen niet mee om kan gaan is het jachtinstinkt. Hier in de buurt woont een teef en die is altijd wel achter een konijn of wat aan. Ooit eens 2 reutjes tegen gekomen en daar paste mijn reu mooi bij. Ze speelde met zijn drieën alsof ze nooit anders hebben gedaan. En mijn reu kan niet altijd met alle reuen goed.

Springer spaniel, ken ik over het algemeen wel als vriendelijke honden. Maar wel honden waar de naam springer niet voor niets in de naam zit ;) Ik vind het wel leuke hondjes maar weet dat er ook mee gejaagd kan worden en daar kan ik niet zo veel mee. Ik weet niet echt of ze daardoor moeilijk los kunnen. Maar goed. Ik heb dus echt heel bewust gekozen voor een hond die, als ik niet uitkijk, de hele wandeling vragend voor mijn voeten loopt. Ik kan niets met zelfstandige honden die de ruimte nemen.

Golden retriever, lijken mij echt hele leuk honden. Die zouden wij best nog willen hebben. Volgensmij zijn het best goed trainbare honden die over het algemeen makkelijk meedraaien in een gezin en niet moeilijk zijn met soortgenoten.

Volgensmij geld bij alle 4 de rassen (border en golden sowieso) dat je werk en showlijn hebt. Als ik jou was zou ik kiezen voor een showlijn, die zijn vaak net iets rustiger en hebben net iets minder uitdaging nodig. Ik zou zelf misschien ooit wel eens een jachtlijn golden willen. Maar ik ben border collies waarvan 1 deel werklijn gewend.

Als ik nog een keer opnieuw zou mogen beginnen aan honden zou ik sowieso facebookgroepen opzoeken op Facebook van de rassen die me aanpreken. (Bij border collies zou dat DeVrolijkeBorderCollieClub kunnen zijn). Met fokkers afspreken en kennis maken. En een aantal keer wandelen. Je weet pas of een hond bij je past tot je ze om je heen hebt gehad.

Veel plezier en succes met de raskeuze.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

JoostJoost schreef:
Leonie. schreef:Al die rassen zijn zo verschillend qua gedrag. Ik zou zorgen dat je ze allemaal ontmoet en bijvoorbeeld mee gaat met een wandeling, zodat je kunt zien wat voor honden het zijn ipv het te lezen.
maar ik zal ergens moeten beginnen..... Dit forum leek mij wel een goede manier om mij te oriënteren. Waarschijnlijk goed bedoeld maar ik kan niet zo veel met een reactie dat ik alle honden dan maar moet ontmoeten en er een wandeling mee moet gaan maken....
Dat is ook een goed begin, maar wandelen/ontmoeten is denk ik een belangrijke tweede stap. Natuurlijk bedoel ik niet dat je alle honden moet ontmoeten, maar je noemt er nu vier dus wie weet kun je daarmee beginnen.

Sowieso is meegaan met een wandeling erg leuk en leerzaam als het gaat om een ras leren kennen. (Zo vind ik Springers op papier ook heel leuk, maar vind ik ze in het echt vaak irritant).
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

En voordat de hond 5 uur alleen kan zijn ben je ook al wel een hele tijd verder als je een pup neemt. Zeker als de pup geen andere honden om zich heen heeft om gezelschap aan te hebben.

Onze pups leren het alleen zijn vrij makkelijk maar dat komt ook omdat er andere volwassen honden in huis zijn die het doodnormaal vinden om af en toe alleen te zijn. Dus hou er rekening mee dat je vooral in het begin de pup echt geen 5 uur alleen kunt laten. En dan heb ik het niet over een maand maar eerder een half jaar tot een jaar en heel veel honden kunnen na een jaar ook nog niet goed alleen blijven.

Dus ik zou in ieder geval een oppas gaan zoeken voor die 5 uur zodat er geen druk ontstaat waardoor het alleen blijven juist gaat mislukken.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Anders bezoek je eens een hondenshow, dan kun je veel rassen ineens ontmoeten!

Ik denk dat een golden of springer spaniel op zich meestal goed in een gezin passen, maar ik vind het wel heel andere type honden. Ik word zelf altijd wat kriegelig van het jolige van spaniels, maar anderen vinden dat juist erg leuk. Dus deze rassen in levenden lijve ontmoeten is wel handig om te kijken of het type je echt aanspreekt.

Als je een hond wilt waarvan je zeker weet dat hij geen moeite heeft met alleen blijven en met een niet al te hoog energieniveau, zou ik eerder bij volwassen herplaatsers kijken. Jonge honden hebben nu eenmaal een flinke investering nodig qua opvoeding en training en hebben over het algemeen ook meer energie dan volwassen honden.
Jackira
Zeer actief

Of misschien een Nova Scotia duck tolling retriever.

Kleiner dan een Golden, en lekker actief. Heeft wel z'n beweging nodig maar dat heeft iedere hond.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cleva schreef:Het zijn allebei prima geschikte honden voor een baas die er de eerste 4 jaar echt wel iets mee wil doen. Het hoeft geen dagelijkse uitdaging te zijn maar je moet je wel bewust zijn van de hond onder het gezeglijke ras. Ook een hond die er niet om zeurt moet namelijk vijf keer per week een wandeling van een uur maken en dat is echt het minimum. Anders krijg je problemen en met dit type is het vooral na drie jaar een ruftende comapatient onder de keukentafel aan het worden en daar heb jij geen plezier aan en de hond ook niet.

Het zijn een beetje de Tineke de Nooijen van het rassenassortiment. De hele dag "hallo allemaal, hallo allemaal" maar verder vooral zitten en vreten.
Ik kan er echt niets mee.

Als ik zo nodig de boterzachte, lange orenkant op moet dan heb ik liever een setter.
Kijk dan.

Afbeelding
:LOL: :LOL: Tineke de Nooijen :LOL:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Leuke rode Cocker Spaniel .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ken je de springer in het echt? Ik vind ze te jolig, ze werken op 1 of andere manier op mn irritatie :lol1: Een Golden is een hele andere hond, laat zich veel minder snel opwinden, kalmer.
Maar ze zijn beide best geschikt, het is maar net wat je zelf aanspreekt.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Ri@ schreef:En voordat de hond 5 uur alleen kan zijn ben je ook al wel een hele tijd verder als je een pup neemt. Zeker als de pup geen andere honden om zich heen heeft om gezelschap aan te hebben.
Dat hoeft niet hoor, het is maar net hoe je er zelf in staat en of je hond het trekt. Mijn honden hebben erg veel energie, maar ik heb ze gewoon genomen in de tijd dat ik werkte. Toen Mayke als pup kwam was ik 3x per week een halve dag aan het werk. Met wat passen en meten is dat prima gegaan, ze heeft er nooit problemen mee gehad.
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

bouvierpoedel schreef:Leuke rode Cocker Spaniel .
dat dus, dat ras is zo gemoedelijk daar heb je een heerlijke huishond aan.
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

nu met een pup in huis kan ik je vertellen welk ras je ook voor gaat het eerste jaar is een pup veel werk zijn ze ontzettend druk en vragen veel aandacht. Het is onze 4e pup maar ik heb me er goed op verkeken en dan heb ik nog hulp van 2 volwassen honden.

Dat gezegd hebbende zijn wij voor onze honden speciaal bij de gezelschapshonden gaan kijken (rasgroep 9) gewoon omdat we de anderer rassen niet konden bieden wat ze nodig hadden.

Een leuke poedel zou ook zeer goed bij jullie passen denk ik dan. Het uiterlijk van een hond is namelijk leuk hoor als je er mee buiten loopt en de mensen zeggen wat heb jij een leuke hond. Maar als die hond qua karakter niet bij jullie past is het voor jullie al snel een ergernis om hem in huis te hebben. Dat hij zo mooi is en de kleur heeft die je wilt zie je dan niet meer.
Afbeelding
gevni havanezers
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ri@ schreef:En voordat de hond 5 uur alleen kan zijn ben je ook al wel een hele tijd verder als je een pup neemt. Zeker als de pup geen andere honden om zich heen heeft om gezelschap aan te hebben. Onze pups leren het alleen zijn vrij makkelijk maar dat komt ook omdat er andere volwassen honden in huis zijn die het doodnormaal vinden om af en toe alleen te zijn. Dus hou er rekening mee dat je vooral in het begin de pup echt geen 5 uur alleen kunt laten. En dan heb ik het niet over een maand maar eerder een half jaar tot een jaar en heel veel honden kunnen na een jaar ook nog niet goed alleen blijven.

Dus ik zou in ieder geval een oppas gaan zoeken voor die 5 uur zodat er geen druk ontstaat waardoor het alleen blijven juist gaat mislukken.
Dat was bij ons ook het geval inderdaad: we hebben onze Flatcoat pup in huis genomen toen ik veel thuis was. Pas toen hij 6 maanden oud was, is hij voor het eerst één dag in de week 5 uur lang alleen geweest. Wellicht had het eerder gekund, maar ik wilde echt voorkomen dat hij verlatingsangst zou krijgen en heb er dus heel voorzichtig naartoe gewerkt. Pas toen hij 10 maanden oud was, bleef hij 4 ochtenden in de week alleen thuis. De ene hond is de andere niet, en ook binnen één ras komen grote verschillen voor, maar een pup kost sowieso veel tijd.

Wij hebben overigens vorig jaar voor hetzelfde dilemma gestaan wat raskeuze betreft. We hebben het boek 'Karakterhonden, Karakterbazen' van Sacha Gaus gelezen en we hebben meerdere fokkers bezocht. De fokker waar wij onze Flatcoat vandaan hebben, stelde zelf voor om eens samen met haar honden te gaan wandelen. Dat was heel fijn en inderdaad ook heel waardevol voor ons. Ik zou dat in de toekomst, wanneer we misschien voor een ander ras gaan, weer zo willen doen. Tijdens de wandeling heb je bovendien alle tijd om veel vragen te stellen.
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

Is er een mogelijkheid om eens op een pup van iemand te passen?

Wij hebben laatst een kleine week op een pup van 16 weken gepast en het is echt een flinke klus naast werk en kinderen en het huishouden!

7 uur of eerder de hond uitlaten dan gaan werken, dan meteen uit je werk weer de hond uitlaten want anders word er in huis geplast, dan lekker even spelen, tussendoor de kinderen ophalen uit school, die willen dan ook aandacht. Dan heeft de hond ook aandacht nodig en wil weer een keertje uit want in de ochtend lang de plas op moeten houden...
Dan misschien boodschappen doen, kinderen weer van school en de hond weer uitlaten.
Eten koken, eten, hond eten en uitlaten, kinderen naar bed. Al het andere huishoudelijk werk doen. Misschien tussendoor de pup nog even laten plassen want kan niet zo lang ophouden. Ook nog even knuffelen en spelen.
Dan nog even op de bank en zo laat mogelijk de pup weer uitlaten.
En zo de volgende dag weer.

Ik was echt blij dat na 6 dagen het pupje weer terug mocht naar de baas.
En ik heb echt jaren een hond gehad.
Ik ben er nu wel uit dat als er bij ons weer een hond komt dat dat wel een volwassen hond is die al zindelijk is en zichzelf even kan vermaken, zonder van alles te slopen als je niet oplet.
Je hebt er gewoon weer een peuter/kleuter bij met scherpe tandjes en op 4 pootjes, waarvoor je ogen in je voor achterhoofd nodig hebt.

Ik zou er dus echt heel goed over na denken voor je een pup in huis haalt!
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
Jackira
Zeer actief

Paisley schreef:
Ri@ schreef:En voordat de hond 5 uur alleen kan zijn ben je ook al wel een hele tijd verder als je een pup neemt. Zeker als de pup geen andere honden om zich heen heeft om gezelschap aan te hebben.
Dat hoeft niet hoor, het is maar net hoe je er zelf in staat en of je hond het trekt. Mijn honden hebben erg veel energie, maar ik heb ze gewoon genomen in de tijd dat ik werkte. Toen Mayke als pup kwam was ik 3x per week een halve dag aan het werk. Met wat passen en meten is dat prima gegaan, ze heeft er nooit problemen mee gehad.
Niet alleen hoe je er zelf in staat en of de hond het trekt maar Jack is nu 3,5 maanden maar moet echt nog elke twee uur plassen. En als hij wakker is en speelt nog veel vaker. Je kunt een pup van een paar maanden natuurlijk in de bench gooien zonder verder gezelschap, en naar je werk gaan voor 5 uur maar of dat leuk is betwijfel ik.

En dat blijkt ook wel uit de vele topics van pups en volwassen honden met verlatingsangst.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Het zal je nog verbazen waar je voorkeur ligt. Ik dacht dat ik een herder was puur sang maar loop nu met ballorige flaporen en sluit een toekomstige terrier of winhond niet uit. Of wat dan ook. Een hond met het door jullie gewenste energieniveau en formaat bevindt zich in veel meer rassen. Gewoon (kan dat?) een paar afspraken met fokkers maken.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Paisley
Zeer actief

Ri@ schreef: Niet alleen hoe je er zelf in staat en of de hond het trekt maar Jack is nu 3,5 maanden maar moet echt nog elke twee uur plassen. En als hij wakker is en speelt nog veel vaker. Je kunt een pup van een paar maanden natuurlijk in de bench gooien zonder verder gezelschap, en naar je werk gaan voor 5 uur maar of dat leuk is betwijfel ik.

En dat blijkt ook wel uit de vele topics van pups en volwassen honden met verlatingsangst.
Nouja als ik zou moeten anticiperen op een hond die iedere twee uur uit moet, was ik er toch al nooit aan begonnen :80: Dat is toch niet normaal?
Toen mijn pup kwam was ze 10 weken en heeft best wel heel wat plasjes in huis gedaan, maar ik had geen bench. Dat vind een jonge pup ook helemaal niet vervelend, om achter de bank zichzelf uit te laten. Hij hoeft er niet in te liggen, alleen jammer voor degene die het schoon moet maken.
Ik denk dat heel veel mensen verlatingsangst juist veroorzaken door het zo spastisch over te doen. Hier is het in ieder geval nooit een probleem geweest, ook niet met opvangers waarvan ik geen invloed had op de aankomst en ik ging er ook geen ontslag voor nemen :mrgreen:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Paisley schreef:
Ri@ schreef: Niet alleen hoe je er zelf in staat en of de hond het trekt maar Jack is nu 3,5 maanden maar moet echt nog elke twee uur plassen. En als hij wakker is en speelt nog veel vaker. Je kunt een pup van een paar maanden natuurlijk in de bench gooien zonder verder gezelschap, en naar je werk gaan voor 5 uur maar of dat leuk is betwijfel ik.

Nouja als ik zou moeten anticiperen op een hond die iedere twee uur uit moet, was ik er toch al nooit aan begonnen :80: Dat is toch niet normaal?
Toen mijn pup kwam was ze 10 weken en heeft best wel heel wat plasjes in huis gedaan, maar ik had geen bench. Dat vind een jonge pup ook helemaal niet vervelend, om achter de bank zichzelf uit te laten. Hij hoeft er niet in te liggen, alleen jammer voor degene die het schoon moet maken.
Ik denk dat heel veel mensen verlatingsangst juist veroorzaken door het zo spastisch over te doen. Hier is het in ieder geval nooit een probleem geweest, ook niet met opvangers waarvan ik geen invloed had op de aankomst en ik ging er ook geen ontslag voor nemen :mrgreen:
Ik heb nooit honden met verlatingsangst, ik loop vanaf het begin al vaak in en uit en ben nooit bewust aan het trainen. Het wordt vanzelfsprekend. En om de twee uur een plasje doen is vrij normaal voor een pup. Dat kan ook prima binnen als je dat goed vindt. Maar de meeste mensen vinden dat niet goed en doen de pup in een bench. Alwaar hij in z'n eigen plas en poep kan zitten wachten.

Ik ben het wel met je eens dat mensen verlatingsangst vaak zelf veroorzaken, maar dan juist omdat ze er teveel druk op leggen omdat de pup te snel te veel alleen moet zijn.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Als je per se een rashond wil, bedenk dan eerst van welke rasgroep de hond moet zijn. Er zit een groot verschil tussen de verschillende groepen. De herders hebben een heel andere uitdaging dan de jachthonden. Wat vind je het belangrijkste in het karakter en waar kan je mee leven? En nogmaals, de jachtlijnen onder de goldens eisen echt een actieve levens stijl. Met enkel de reden dat t formaat goed is en de kleur mooi, krijg je geen jachtlijn pup mee; en terecht.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ri@ schreef:Of misschien een Nova Scotia duck tolling retriever.

Kleiner dan een Golden, en lekker actief. Heeft wel z'n beweging nodig maar dat heeft iedere hond.
Nee doe maar niet, als een werklijn Golden te veel is. Een Toller is geen showGolden in handzaam formaat en er zijn al te veel mensen die dat dachten.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Mijn man wilde een jachthond. Hij wilde graag een heidewachtel, ik had mijn zinnen op engelse springer gezet. We zijn naar een show gegaan omdat er een fokker heen ging waarvan we graag de honden wilden zien. Vande springer maar ook de heidewachtel. Het was die dag 35 graden, de engelse springers waren vrolijk maar rustig en we waren toch ook nog even bij de welsh springers gaan kijken. Nou die waren me nog een partij druk.... je zou zeggen 35 graden dan moeten ze toch wel duf zijn van de hitte maar nee hoor.

Wat ik hiermee wil zeggen is ga idd eens kijken, kijk op de clubpagina of er een wandeling is en loop eens mee, kijk of er een fokker in de buurt zit van beide honden en ga daar eens kijken. Wij zijn voor de engelse springer bij twee fokkers geweest, eentje waren de honden voor ons te relaxed (of we hebben net een rustige dag van ze gezien) en bij de andere fokker sprong er gelijk een hond voor ons uit met de pit en bouw die we zochten. Zijn moeder zou een nest krijgen en daar hebben we toen een jaar op gewacht.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door joyce83 »

Mijn man wilde een jachthond. Hij wilde graag een heidewachtel, ik had mijn zinnen op engelse springer gezet. We zijn naar een show gegaan omdat er een fokker heen ging waarvan we graag de honden wilden zien. Vande springer maar ook de heidewachtel. Het was die dag 35 graden, de engelse springers waren vrolijk maar rustig en we waren toch ook nog even bij de welsh springers gaan kijken. Nou die waren me nog een partij druk.... je zou zeggen 35 graden dan moeten ze toch wel duf zijn van de hitte maar nee hoor.

Wat ik hiermee wil zeggen is ga idd eens kijken, kijk op de clubpagina of er een wandeling is en loop eens mee, kijk of er een fokker in de buurt zit van beide honden en ga daar eens kijken. Wij zijn voor de engelse springer bij twee fokkers geweest, eentje waren de honden voor ons te relaxed (of we hebben net een rustige dag van ze gezien) en bij de andere fokker sprong er gelijk een hond voor ons uit met de pit en bouw die we zochten. Zijn moeder zou een nest krijgen en daar hebben we toen een jaar op gewacht.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Jackira
Zeer actief

Maeve schreef:

Nee doe maar niet, als een werklijn Golden te veel is. Een Toller is geen showGolden in handzaam formaat en er zijn al te veel mensen die dat dachten.
Oke jij kan het weten :wink: Ik ken alleen iemand met 2 Tollers en die zijn vrij rustig. Er worden wel cursussen mee gedaan maar ze zijn heel relaxed verder.
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Ri@ schreef:
Maeve schreef:

Oke jij kan het weten :wink: Ik ken alleen iemand met 2 Tollers en die zijn vrij rustig. Er worden wel cursussen mee gedaan maar ze zijn heel relaxed verder.
Ze zijn ook relaxed als ze voldoende te doen hebben, anders verzinnen ze zelf wel wat uitdagends..
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Omega schreef:
Ri@ schreef:
Maeve schreef:

Ze zijn ook relaxed als ze voldoende te doen hebben, anders verzinnen ze zelf wel wat uitdagends..
Precies. Mijn honden zijn ook heel rustig, maar dat is wel met de dagelijkse beweging die ze krijgen. Er zijn heel veel mensen die dat niet beseffen, dus ik zeg het liever een keer te vaak :wink: Als een Stabij en werklijn Golden het niet worden vanwege het energieniveau is een Toller een net zo'n slecht idee, zo niet slechter.
Pauline
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse herder
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pauline »

JoostJoost schreef:Dit forum leek mij wel een goede manier om mij te oriënteren. Waarschijnlijk goed bedoeld maar ik kan niet zo veel met een reactie dat ik alle honden dan maar moet ontmoeten en er een wandeling mee moet gaan maken....
Naast oriënterende vragen stellen op het forum, wat natuurlijk prima is, is het ook wel zinnig om van de rassen die je het meest aanspreken eens wat in het echt te gaan bekijken.
Op de websites van de rasverenigingen staat altijd wel een agenda met clubevenementen. Dat zijn niet alleen wandelingen (niet iedere club doet dat trouwens) maar ook bijv. clubmatches en jongehondendagen. Los van de vraag of de keuring je interesseert is het een mooie gelegenheid om tientallen exemplaren van het ras bij elkaar te zien en met de eigenaars te praten.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”