Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chip registratie

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

80564M

Chip registratie

Ongelezen bericht door 80564M »

De vorige 4 pups heb ik geregistreerd bij de website die ik toen mee kreeg. Later ook nog een aantal keer gecontroleerd.
Maar net wilde ik Sis registreren, en dat was toch echt op een ander adres! Wist de oude niet meer, dus ben maar gewoon doorgegaan, Aan het eind kwam ook een verrassing van 3,95 te betalen voor het product dat ik had besteld in mijn winkelwagentje. Namelijk een hond gekocht uit Nederland :LOL:

Sis heb ik dus geregistreerd op databankhonden.nl van de RvB. Ik heb geen chipnummers van honden die daar geregistreerd staan, maar bij de NDG krijg ik direct de adresgegevens en telefoonnummers die horen bij mijn vorige pups.

Hoe zit dat met die verschillende databases? Als Sis morgen gevonden wordt, heeft de chiplezer dan wel direct toegang tot al die databases? Wat een ontzettend debiel gedoe weer zeg!
Laatst gewijzigd door 80564M op 05 sep 2017 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Re: Chip registratie

Ongelezen bericht door mijke »

Ja ik vind dat ook vaag, dat er verschillende databanken zijn. Ik dacht zelf dat NDG gewoon dé databank was. Maar toen ik Oor en Kiki ging verhuizen bleek dat Kiki heel ergens anders geregistreerd stond. Wel een site waar je via de NDG weer kon komen trouwens. Lekker vaag weer. Nouja, ik heb alle dieren nu maar bij de NDG geregistreerd. Dat lijkt me toch een site waar een asiel of dierenambulance zou kijken mochten ze een dier vinden.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Alles staat hier bij BackHome. Pupkopers krijgen bij het koopcontract ook instructies uitgeprint mee hoe daar zelf kosteloos te registreren. Vind het echt onzin dat ik als fokker een paar euro per pup betaal en de pupkoper enkele weken later weer.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

De een is bij back home geregistreerd de ander bij de NDG. Omdat deze laatste ineens niet meer gratis bij back home geregistreerd kon worden en al geregistreerd was door de fokker bij de NDG.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
80564M

Tara schreef:Ik laat alle honden altijd bij de NDG registreren, dat bevalt me prima. De RvB krijgt geen cent meer van me als het niet per se nodig is.
Nou ja, ik heb persoonlijk weinig tegen de RvB (wegens geen belangen), maar de laatste jaren ook heel weinig meer óp met de RvB. En ik ging gewoon klakkeloos de chip registreren, "ojaaaaa, ding is al sinds woensdag van ons!". En zag ik dat het een database van de RvB was. En dat wij er nog geen account hadden. Maar goed, 15 jaar terug de laatste geregistreerd, dus zal wel kloppen...

En toen ik betaald had, ging ik er ineens over nadenken....
80564M

ZivaNomi schreef:Wij hebben iedereen bij de NDG geregistreerd. Die paar centjes kan ik niet moeilijk om doen. Ik zou wel mijn kop kapot slaan als ik het niet had gedaan en het bleek dat het nodig was geweest.
Vroeguhhh, waren er geen centjes :wink:
En het gaat me helemaal niet om die paar centjes (want inderdaad nog geen 0.032% van de pupprijs die ik vorige week heb betaald), het gaat me om de registratie. Vroeguh, dacht ik dat mijn gechipte honden prima geregistreerd stonden. En dat staan ze nu - 20 jaar na ik ze heb aangemeld - nog steeds. Bij de NDG. Met adres en mobiele nummers van 20 jaar geleden.

En pupje nu heb ik geregistreerd bij de RvB. En ik vind het een potje vaag.... Hoor nu ook van iemand die zijn hond op 6 juli heeft geregistreerd en die nu nog steeds op "te verwerken" staat. Wat als deze hond nu vermist raakt? "Sorry, dierenambulance, de gegevens van deze hond zijn nog in verwerking, is pas op 6 juli van dit jaar aangemeld" :80: :80: :80:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

mijke schreef:Ja ik vind dat ook vaag, dat er verschillende databanken zijn. Ik dacht zelf dat NDG gewoon dé databank was.
NDG is gewoon een bedrijf die een service verleent. Met concurrenten
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Marion: ik denk dat je je een decimaal vergist, of je moet meer dan 10.000 euro voor Sis hebben neergelegd.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Domor schreef:Marion: ik denk dat je je een decimaal vergist, of je moet meer dan 10.000 euro voor Sis hebben neergelegd.
Vragen ze dan wat je voor je hond hebt betaald.? :denken:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
80564M

Domor schreef:Marion: ik denk dat je je een decimaal vergist, of je moet meer dan 10.000 euro voor Sis hebben neergelegd.
O.3 idd
80564M

Heavy schreef:Bij NDG kost het nu €5,90 als ik het goed zie ? Maar dan krijg je wel een registratiebewijs thuis gestuurd . Ik deed het altijd bij NDG en kocht dan zo'n penning erbij voor een paar euro .
Ik hoef helemaal geen registratiebewijs, ook geen penning. Enige wat ik wil is dat als ze de chip moeten uitlezen dat ze weten dat ze bij mij hoort.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Er zijn meerdere erkende databanken en die zijn achter de schermen gekoppeld zodat er een centraal register is. Meer info staat op de site van RVO.nl
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
80564M

alinelaila schreef:
mijke schreef:Ja ik vind dat ook vaag, dat er verschillende databanken zijn. Ik dacht zelf dat NDG gewoon dé databank was. Maar toen ik Oor en Kiki ging verhuizen bleek dat Kiki heel ergens anders geregistreerd stond. Wel een site waar je via de NDG weer kon komen trouwens. Lekker vaag weer. Nouja, ik heb alle dieren nu maar bij de NDG geregistreerd. Dat lijkt me toch een site waar een asiel of dierenambulance zou kijken mochten ze een dier vinden.
De meeste asiels kijken via chipnummer.nl. Die site zoekt in alle geregistreerde databanken en of je hond dan via NDG of backhome of wat dan ook geregistreerd staat maakt niet uit, via chipnummer.nl komt dat wel naar boven.
Gecheckt en inderdaad, ze is traceerbaar :E:
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Ik zou ook zeker via ndg doen.
Rashonden die via de raad traceerbaar zijn zijn dat ook alleen tijdens kantoortijden.
Hoe irritant
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
80564M

Sanne!! schreef:Ik zou ook zeker via ndg doen.
Rashonden die via de raad traceerbaar zijn zijn dat ook alleen tijdens kantoortijden.
Hoe irritant
Meen je dat nou? Je plukt toch gewoon uit een database? Of ligt de site van de RvB er buiten kantooruren ook uit :schrik:

Edit, ik geloof er niks van. Want ik heb haar gisterenavond ook buiten kantoortijden geregistreerd. En ik kreeg nog later op de avond een automatisch gegenereerde bevestigingsmail. De database en zijn engines werken dus ook buiten kantoortijden :pffff:
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Hoe irritant
Meen je dat nou? Je plukt toch gewoon uit een database? Of ligt de site van de RvB er buiten kantooruren ook uit :schrik:

Edit, ik geloof er niks van. Want ik heb haar gisterenavond ook buiten kantoortijden geregistreerd. En ik kreeg nog later op de avond een automatisch gegenereerde bevestigingsmail. De database en zijn engines werken dus ook buiten kantoortijden :pffff:
Het is ook onzin, het zijn online databanken en die werken gelukkig ook buiten kantoortijden :) Dit verhaal geldt alleen voor rashonden die bij geen enkele databank zijn aangemeld maar waarvan het chipnummer wel bekend is bij de Raad van Beheer. En dan ben je inderdaad afhankelijk van kantoortijden.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
mijke
Zeer actief

Paisley schreef:
mijke schreef:Ja ik vind dat ook vaag, dat er verschillende databanken zijn. Ik dacht zelf dat NDG gewoon dé databank was.
Ja dat blijkt, maar dat vind ik dus raar. Zoiets zou gewoon algemeen, centraal geregeld moeten zijn. Het kan niet zo zijn dat je je hond netjes laat chippen en registreren en dat ze dan toch niet bij je terugbezorgd wordt omdat je per ongeluk bij een rare obscure databank geregistreerd bent waar de dierenambulance niet kijkt. En zo voelt het nu eigenlijk wel.
mijke
Zeer actief

alinelaila schreef:
mijke schreef:Ja ik vind dat ook vaag, dat er verschillende databanken zijn. Ik dacht zelf dat NDG gewoon dé databank was. Maar toen ik Oor en Kiki ging verhuizen bleek dat Kiki heel ergens anders geregistreerd stond. Wel een site waar je via de NDG weer kon komen trouwens. Lekker vaag weer. Nouja, ik heb alle dieren nu maar bij de NDG geregistreerd. Dat lijkt me toch een site waar een asiel of dierenambulance zou kijken mochten ze een dier vinden.
De meeste asiels kijken via chipnummer.nl. Die site zoekt in alle geregistreerde databanken en of je hond dan via NDG of backhome of wat dan ook geregistreerd staat maakt niet uit, via chipnummer.nl komt dat wel naar boven.
Ahhh, dus er is wél iets centraal geregeld! Waarom kan je je dan niet gewoon daar registreren? Want als je nu je dier bij een DA laat chippen is het allemaal totaal afhankelijk van welke info de DA je meegeeft bij welke databank je je registreert. En het is daarin ook totaal onduidelijk dat dat dus een commerciele markt is waarin je verschillende keuzes hebt. Ergens vind ik dat niet kunnen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

mijke schreef:
alinelaila schreef:
Ahhh, dus er is wél iets centraal geregeld! Waarom kan je je dan niet gewoon daar registreren? Want als je nu je dier bij een DA laat chippen is het allemaal totaal afhankelijk van welke info de DA je meegeeft bij welke databank je je registreert. En het is daarin ook totaal onduidelijk dat dat dus een commerciele markt is waarin je verschillende keuzes hebt. Ergens vind ik dat niet kunnen.

Je laat je hond niet meer zelf bij de dierenarts chippen. Sinds april 2013 moet de fokker al bij de dierenarts laten chippen en registreren. Dit moet voor de pups 7 weken zijn. En bij een geregistreerde databank die de registratie centraal doormeldt aan het ministerie. De fokker geeft jou dan de info zodat jij de pup op jouw naam kan zetten.
80564M

Heavy schreef:
Marion. schreef:
Heavy schreef:Bij NDG kost het nu €5,90 als ik het goed zie ? Maar dan krijg je wel een registratiebewijs thuis gestuurd . Ik deed het altijd bij NDG en kocht dan zo'n penning erbij voor een paar euro .
Ik hoef helemaal geen registratiebewijs, ook geen penning. Enige wat ik wil is dat als ze de chip moeten uitlezen dat ze weten dat ze bij mij hoort.
Dat kan toch als je haar hebt geregistreerd?
Het ging er mij dus om of al die verschillende databases gekoppeld zijn, en dat met 1 zoekactie gelijk bekend is wie ze is. Niet of ze bij NDG, hondendatabase of backhome geregistreerd is, en ze dus al die databases moeten doorzoeken :wink:
mijke
Zeer actief

crutz schreef:Je laat je hond niet meer zelf bij de dierenarts chippen. Sinds april 2013 moet de fokker al bij de dierenarts laten chippen en registreren. Dit moet voor de pups 7 weken zijn. En bij een geregistreerde databank die de registratie centraal doormeldt aan het ministerie. De fokker geeft jou dan de info zodat jij de pup op jouw naam kan zetten.
Ja ok maar dan geldt dus nog steeds dat de dierenarts bepaalt bij welke databank de fokker registreert, als de fokker toevallig net als de meesten blijkbaar niet weten dat je daar gewoon keus in hebt.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

mijke schreef:
crutz schreef:Je laat je hond niet meer zelf bij de dierenarts chippen. Sinds april 2013 moet de fokker al bij de dierenarts laten chippen en registreren. Dit moet voor de pups 7 weken zijn. En bij een geregistreerde databank die de registratie centraal doormeldt aan het ministerie. De fokker geeft jou dan de info zodat jij de pup op jouw naam kan zetten.
Ja ok maar dan geldt dus nog steeds dat de dierenarts bepaalt bij welke databank de fokker registreert, als de fokker toevallig net als de meesten blijkbaar niet weten dat je daar gewoon keus in hebt.
Nee, de fokker moet de pups aanmelden in een erkende databank. En bepaalt dus zelf welke databank hij of zij gebruikt. Vervolgens meldt de pupkoper de pup ook weer aan bij een erkende databank, dat mag een andere zijn als de fokker gebruikt.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Sanne!!
Zeer actief

under the red sky schreef:
Marion. schreef:
Hoe irritant

Het is ook onzin, het zijn online databanken en die werken gelukkig ook buiten kantoortijden :) Dit verhaal geldt alleen voor rashonden die bij geen enkele databank zijn aangemeld maar waarvan het chipnummer wel bekend is bij de Raad van Beheer. En dan ben je inderdaad afhankelijk van kantoortijden.
Daarom zeg ik ook aanmelden bij ndg
Maar ik zal mijn mond weer houden ik heb in elk geval op de kliniek al aardig wat keren niemand kunnen bereiken voor een ras hond. Niet mijn probleem Nala staat keurig online geregistreerd.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

mijke schreef:
Paisley schreef:
Ja dat blijkt, maar dat vind ik dus raar. Zoiets zou gewoon algemeen, centraal geregeld moeten zijn. Het kan niet zo zijn dat je je hond netjes laat chippen en registreren en dat ze dan toch niet bij je terugbezorgd wordt omdat je per ongeluk bij een rare obscure databank geregistreerd bent waar de dierenambulance niet kijkt. En zo voelt het nu eigenlijk wel.
Algemeen, centraal, wie is dat dan? De overheid? De VN?
Daar zit niemand op te wachten. Ik niet alvast. Thumbs up 4 free market :ok:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

mijke schreef:
Nee, de fokker moet de pups aanmelden in een erkende databank. En bepaalt dus zelf welke databank hij of zij gebruikt. Vervolgens meldt de pupkoper de pup ook weer aan bij een erkende databank, dat mag een andere zijn als de fokker gebruikt.
Stamboomloos wordt bij mijn dierenarts door de kliniek gedaan. Zit bij het chippen in
80564M

Sanne!! schreef:Daarom zeg ik ook aanmelden bij ndg
Maar ik zal mijn mond weer houden ik heb in elk geval op de kliniek al aardig wat keren niemand kunnen bereiken voor een ras hond. Niet mijn probleem Nala staat keurig online geregistreerd.
Maar als de baasjes de hond gewoon geregistreerd hebben, waar dan ook, dan hoef jij ze niet te bellen toch? Is in elk geval geen reden om dan te adviseren dat bij de ndg te doen :19:
Sanne!!
Zeer actief

Als ze alleen bij de raad bekend zijn zal ik ze moeten bellen.
Als ik ze ook online kan vinden waar dan ook zal ik niet hoeven bellen inderdaad.
80564M

Sanne!! schreef:Als ze alleen bij de raad bekend zijn zal ik ze moeten bellen.
Als ik ze ook online kan vinden waar dan ook zal ik niet hoeven bellen inderdaad.
Precies, dus waarom pleit jij dan voor de ndg? De database van de RvB is ook online te raadplegen, ook buiten kantoortijden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

crutz schreef:
mijke schreef:
Stamboomloos wordt bij mijn dierenarts door de kliniek gedaan. Zit bij het chippen in
Zo is het ook gegaan idd bij het nest van Xygan
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mijke
Zeer actief

Nou aan de verscheidenheid aan reacties in dit topic te zien is het allemaal in ieder geval voor niemand echt duidelijk hoe het nu zit. En dat is dus niet echt handig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”