Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naar Finland met de auto

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Naar Finland met de auto

Ongelezen bericht door natalie »

Hoi!

Afgelopen weekend ben ik teruggekomen uit Finland en ik wilde graag mijn ervaringen delen. Wie weet heeft iemand er in de toekomst nog wat aan :-) Voor Jip, onze Flatcoated Retriever van anderhalf jaar, was dit de eerste buitenlandse reis. Toen hij 7 maanden oud was zijn we een weekje op Texel geweest, en toen hij 10 maanden oud was mocht hij een week mee naar Friesland. Op die leeftijd was de reisbench echt nog een 'must have' want anders zou hij geen rust pakken. In huis was dat ook altijd de enige plek waar hij ging liggen en dacht: "Oh ja, ik ben inderdaad wel moe." :-) Maar hij is inmiddels een stuk rustiger en we durfden met hem dit avontuur wel aan.

Eerst met dat boot van Travemünde naar Helsinki - een overtocht van 29(!) uur - waar ik best tegenop zag. Maar het was één van de weinige opties om met eigen auto door Finland te kunnen reizen. Via Zweden zou het niet sneller en gemakkelijker gaan.

We hebben er dus voor gekozen om met de ferry van Finnlines de oversteek te maken. Ik wil dan vervolgens graag goed geïnformeerd en voorbereid zijn, om de boottocht voor Jip zo aangenaam mogelijk te maken. Maar de informatie over 'reizen met hond' op de website van Finnlines was erg summier. Ik had veel vragen, onder meer omdat Jip heel nerveus gedrag vertoont wanneer hij op korte afstand honden en mensen moet passeren. Ik was bijvoorbeeld benieuwd naar een plattegrond, om te zien hoeveel kamers geboekt kunnen worden door mensen met een hond. Om te zien hoe lang de afstand is van auto naar hut. Om te zien waar het dek zich bevindt, waar honden uitgelaten kunnen worden. En om te bekijken hoe dat dek er eigenlijk uit ziet. Allemaal geen zaken om je druk over te maken als je een supermakkelijke en relaxte hond hebt. Maar dat is onze puber niet.

Gelukkig viel alles heel erg mee. Ja, hij heeft even met trillende achterpoten in de hal gestaan, nadat hij net ervoor mensen met hond had gezien. Maar verder hebben we alles uitstekend kunnen managen. Jip begreep er uiteraard niets van dat er geen gras en struikjes te vinden waren, maar we hadden toch niets anders te doen op de boot. Dan maar wat vaker naar het dek lopen, tot hij wél begrijpt dat hij op die blauwe vloer plassen mag ;-)

Eenmaal in Finland hebben we uiteindelijk zo'n 3000 km hebben afgelegd. In de auto had Jip de achterbank geheel voor zichzelf. Hij zat met zijn tuig vast aan de gordel, maar kan wel lekker languit liggen en zich omdraaien wanneer hij wil. We bleven steeds twee nachten op één plek en reden dan weer verder. De Finnen zelf hebben vakantie in juni en juli, waarbij ze massaal hun tweede huis im het binnenland en het noorden opzoeken. Wij waren er de laatste twee weken van augustus en konden (via Airbnb) gebruik maken van deze zomerhuisjes. En het is precies zoals je het je voorstelt: een knus, rood houten huisje aan het meer (meestal) en met sauna in de tuin. Op één adresje na, kon Jip overal vrij rondlopen. Als je in de stad woont, is dat echt een verademing. Je gooit de voordeur open en je hond kan de (royale) tuin in zonder je ergens zorgen over te maken. Ik zou dat hier in NL ook zo graag willen! :-D

Finland is sowieso geen toeristische bestemming, maar nu was ook nog eens het hoogseizoen voorbij. Wat een rust! Wat een ruimte! Alles was nog mooi groen, al waren de eerste tekenen van de herfst al wel zichtbaar. Er zijn veel goed gemarkeerde wandelmogelijkheden en eind augustus is de kans groot dat je helemaal niemand tegenkomt, uiteraard afhankelijk van waar je precies naartoe gaat. Wij zijn relatief lang in Laplap gebleven en daar heb je dan de Nationale Parken voor jezelf. Heerlijk! Voor Jip was dat echt genieten! Een ander voordeel van (eind) augustus gaan, is dat het muggenseizoen bijna ten einde is. Ze zijn er nog wel, maar niet in overvloed.

Op de terugweg zijn we via de Russische grens weer naar het zuiden gereden. Eerlijk is eerlijk: ik had wat meer variatie in het landschap verwacht. Noorwegen is spectaculair, Finland is veel van hetzelfde. Maar we hadden dit jaar besloten om Jip centraal te stellen en onze reis aan zijn behoeftes aan te passen. Hopelijk is hij volgend jaar wat stabieler en wat zelfverkerder, zodat hij meer aan kan. Maar voor nu was Finland echt de perfecte oplossing, zelfs met die boottocht erbij. Dat was wel in goede banen te leiden.

Dus zoek je een vakantiebestemming (voor volgend jaar) waar je naartoe kan met een hond die niet heel goed kan omgaan met een grote hoeveelheid prikkels? Zoek je een bestemming waar rust en ruimte centraal staan? Waar je mooie wandelingen kan maken zonder hordes andere mensen? Finland it is!

We hebben zelfs geen andere Nederlanders gezien. Echt, het kan nog ;-)
Floortje
Zeer actief

Re: Naar Finland met de auto

Ongelezen bericht door Floortje »

Wat een leuk en uitgebreid verslag!

Was er op die boot geen stukje nepgras o.i.d? Want er zijn honden die het echt niet op de vloer doen. Heeft Jip uiteindelijk een plas gedaan?

Ik ben eens (zonder hond) In Finland geweest. Dat was ook een aparte ervaring. Vooral de zaterdagavond en hoe de Finnen dat invullen (lees het alcoholgebruik en de daarmee samenhangende sociale omgang), dat was nogal een cultuurshock (en ik ben echt niet vies van een drankje, maar mijn hemel, zoiets had ik nog nooit gezien).

Maar ik kan me voorstellen dat als je de stad uitgaat het echt genieten is!
natalie
Zeer actief

Floortje schreef:Wat een leuk en uitgebreid verslag!

Was er op die boot geen stukje nepgras o.i.d? Want er zijn honden die het echt niet op de vloer doen. Heeft Jip uiteindelijk een plas gedaan?
Er stond een soort kattenbak: een bak van 1,5x1,5m met een laagje grind erin. Maar daar wilde Jip echt niet in. En logisch ook, vond ik. De voorzieningen voor de hond waren zeer minimaal en de enige grindbak die er stond had een heel doordringende urinelucht. Dat had echt wel beter gekund. Misschien hadden we het 'geluk' dat er al wat andere honden op het dek geweest waren die ergens een plasje achter hadden gelaten, en dat Jip daar als reu wel overheen wilde om te markeren ;-)
Floortje schreef:Ik ben eens (zonder hond) In Finland geweest. Dat was ook een aparte ervaring. Vooral de zaterdagavond en hoe de Finnen dat invullen (lees het alcoholgebruik en de daarmee samenhangende sociale omgang), dat was nogal een cultuurshock (en ik ben echt niet vies van een drankje, maar mijn hemel, zoiets had ik nog nooit gezien).
Daar hebben wij niets van meegekregen nee. Ik vermoed dat het strikte alcoholbeleid van Finland dat averechtse effect heeft. In de supermarkt geldt een legitimatieplicht voor iedereen tot 30 jaar en het alcoholpercentage is max. 4,7%. Slijterijen zijn in eigendom van de staat, en vrij zeldzaam verspreid. Blijkbaar uit zich dat in extreem drankgebruik in de kroeg?
Floortje schreef: Maar ik kan me voorstellen dat als je de stad uitgaat het echt genieten is!

Yes, dat was het!
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Klinkt heerlijk!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
natalie
Zeer actief

Kells schreef:Mooi verslag. Is Finland een beetje betaalbaar? Wat kost zo'n overtocht ongeveer?
Wij hebben het betaalbaar gehouden door te kiezen voor redelijk back to basic zomerhuisjes, waar we zelf konden koken. Hoeveel het kost om uiteten te gaan bijvoorbeeld, zou ik niet weten. Diesel en benzine is er goedkoper dan in Nederlander, maar de boodschappen zijn duurder. Van alle Scandinavische landen is Finland dan wel weer het goedkoopst.

De prijs van de overtocht hangt erg af van de vertrekdatum. Wij hebben €568,- betaald voor een enkele reis (drie-persoonshut voor twee volwassenen en een hond + auto) maar een maand eerder zouden we €200, meer hebben betaald. En nu, in september, is het juist weer goedkoper. De hut was klein, maar wel perfect schoon met prima bedden en een fijne douche. Wat dat betreft wel 'hotelkwaliteit'.
Le Grand
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendéen
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Le Grand »

Goh, klinkt echt als een super vakantie! Leuk om te lezen over de boottocht want je hebt eigenlijk geen idee hoe dat zal zijn. Wij zijn alleen in de winter in Lapland geweest maar willen nog eens naar de Noordkaap met hond. Misschien is die boot wel een goed idee dan. Leuk verslag hoor.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Klinkt als een mooie reis! Finland lijkt me prachtig en staat hier zeker nog op het lijstje!
natalie
Zeer actief

Na onze vakantie ontvingen we van Finnlines een evaluatieformulier, die ik ingevuld heb. Ik was erg positief over de hut en de service op de boot, maar ik heb ook laten weten dat ik de faciliteiten voor de hond erg minimaal en zelf vies vond. Ik had niet gedacht daar nog iets op te horen, maar gisterenavond ontving ik het volgende:

You had left feedback concerning your last ferry trip with Finnlines. Thank you for the feedback and thank you for travelling with Finnlines. I’m sorry to hear that dog’s facilities were dirty. We are planning to style dogcabins in the near future and the sandbox could be changed to a bigger and nicer one at the same time.

I would like to wish you nice autumn and welcome onboard again!

Dus degenen die deze overtocht overwegen, hebben misschien geluk :)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Leuke trip zo en super netjes dat je zo feedback krijgt.

Ik ben 2x met de auto naar Finland geweest. De eerste keer heen en terug vanaf Stockholm (12 uur op de boot) en de tweede keer heen een boot circa 400km boven Stockholm (overtocht was ook veel korter) en terug via Stockholm.

De laatste keer heb ik m'n ex daar achter gelaten (bleef daar wonen) en die is uiteindelijk via Rostock teruggekomen. Dat was ook iets v 24 uur. Hij vond onze reizen via Stockholm prettiger.
natalie
Zeer actief

crutz schreef:Leuke trip zo en super netjes dat je zo feedback krijgt.

Ik ben 2x met de auto naar Finland geweest. De eerste keer heen en terug vanaf Stockholm (12 uur op de boot) en de tweede keer heen een boot circa 400km boven Stockholm (overtocht was ook veel korter) en terug via Stockholm.

De laatste keer heb ik m'n ex daar achter gelaten (bleef daar wonen) en die is uiteindelijk via Rostock teruggekomen. Dat was ook iets v 24 uur. Hij vond onze reizen via Stockholm prettiger.
Ik weet niet of wij in de nabije toekomst weer naar Finland gaan, maar ik zou dan ook via Zweden rijden. Voor deze vakantie vond ik het te ver rijden, omdat we in Finland zelf ook een route van 3000 km uitgestippeld hadden. Maar anders is via Zweden (of noordelijker) een heel goed alternatief. Goed om te weten dat het jullie bevallen is! Vooral op de terugweg duurt zo'n bootreis van 29 uur erg lang, gevoelsmatig nog een stuk langer dan de heenreis. En dan ga je uit pure verveling zelfs naar Duitse televisiezenders kijken ;) In de auto wordt het ongetwijfeld ook saai, maar dan heb je in ieder geval nog de mogelijkheid om ergens te stoppen en even te wandelen o.i.d.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

natalie schreef:
crutz schreef:Leuke trip zo en super netjes dat je zo feedback krijgt.

Ik weet niet of wij in de nabije toekomst weer naar Finland gaan, maar ik zou dan ook via Zweden rijden. Voor deze vakantie vond ik het te ver rijden, omdat we in Finland zelf ook een route van 3000 km uitgestippeld hadden. Maar anders is via Zweden (of noordelijker) een heel goed alternatief. Goed om te weten dat het jullie bevallen is! Vooral op de terugweg duurt zo'n bootreis van 29 uur erg lang, gevoelsmatig nog een stuk langer dan de heenreis. En dan ga je uit pure verveling zelfs naar Duitse televisiezenders kijken ;) In de auto wordt het ongetwijfeld ook saai, maar dan heb je in ieder geval nog de mogelijkheid om ergens te stoppen en even te wandelen o.i.d.
De tweede keer was ik op de terugweg alleen en heb de nachtboot genomen. Aankomst Stockholm om 0700 en was rond 2300 in Nederland (wel bij vrienden in de buurt v Zwolle blijven slapen ipv doorrijden naar Rotterdam want was kapot.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Leuk verslag!
Lang geleden hebben wij ook die ferry eens genomen naar Helsinki. De terugreis duurt gevoelsmatig langer omdat je dan maar één nacht hebt, ipv twee op de heenreis, althans, zo was dat bij ons destijds.
Ik ben het niet met je eens dat Finland het goedkoopste land van Scandinavië is. Als je geen roker en drinker ben, is Zweden net zo duur qua boodschappen als Nederland. Het ene artikel iets duurder, een ander goedkoper. Ook de benzineprijzen liggen er lager.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
natalie
Zeer actief

Wilma schreef:Leuk verslag!
Lang geleden hebben wij ook die ferry eens genomen naar Helsinki. De terugreis duurt gevoelsmatig langer omdat je dan maar één nacht hebt, ipv twee op de heenreis, althans, zo was dat bij ons destijds.
Klopt! Is nog steeds zo.
Wilma schreef: Ik ben het niet met je eens dat Finland het goedkoopste land van Scandinavië is. Als je geen roker en drinker ben, is Zweden net zo duur qua boodschappen als Nederland. Het ene artikel iets duurder, een ander goedkoper. Ook de benzineprijzen liggen er lager.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat het prijsniveau in Zweden nu is. Ik vond Finland niet duur, het scheelde weinig met Nederland. En inderdaad sommige producten juist goedkoper. Vergeleken met Noorwegen zijn Zweden en Finland heerlijk goedkoop ;)
natalie
Zeer actief

Wilma schreef:Leuk verslag!
Klopt! Is nog steeds zo.
Wilma schreef: Ik ben het niet met je eens dat Finland het goedkoopste land van Scandinavië is. Als je geen roker en drinker ben, is Zweden net zo duur qua boodschappen als Nederland. Het ene artikel iets duurder, een ander goedkoper. Ook de benzineprijzen liggen er lager.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat het prijsniveau in Zweden nu is. Ik vond Finland niet duur, het scheelde weinig met Nederland. En inderdaad sommige producten juist goedkoper. Vergeleken met Noorwegen zijn Zweden en Finland heerlijk goedkoop ;)
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Leuk om te lezen! Ik ben in 2006 met drie honden naar Finland geweest, via Rostock-Hanko. De vieze grindbak is herkenbaar [SMILING FACE WITH SMILING EYES] Ons teefje wilde daar absoluut niet plassen, de reuen hadden er wat minder moeite mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”