Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke hond is geschikt voor ons gezin
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
Welke hond is geschikt voor ons gezin
Inmiddels al weer lange tijd aan het oriënteren wat een geschikte hond is voor ons gezin. Dat er een gaat komen lijkt duidelijk maar welke nog niet. Wij wonen met ons gezin met twee zonen (8 en 10). Wij zijn grote dierenliefhebber en hebben reeds 2 katten. Wij zoeken een leuke gezinshond.
Criteria:
-Niet te groot, niet te klein.
-Echte gezinshond
-Moet af en toe een aantal uren alleen kunnen zijn.
-Er is tijd om de hond uit te laten en ook de omgeving is daarnaar maar wij hebben niet iedere dag uren de tijd om de hond uit te laten.
Wij hebben ons oog laten vallen op de volgende honden:
Border Collie
Australische herder
Ik krijg steeds meer het idee dat deze twee (hoe leuk ook) heel veel beweging nodig hebben en er een kans bestaat dat wij daar niet aan kunnen voldoen. Wie kan ons verder helpen met suggesties?
Hieronder nog enkele overwegingen:
Markiesje: te klein. Met twee jongens mag het wat stoerder.
Beagle? vinden wij een hele leuke hond. Wellicht iets aan de kleine kan maar is het niet zo dat die makkelijk er vandoor gaat als die niet aangelijnd is?
Alle tips en feedback zijn welkom.
Criteria:
-Niet te groot, niet te klein.
-Echte gezinshond
-Moet af en toe een aantal uren alleen kunnen zijn.
-Er is tijd om de hond uit te laten en ook de omgeving is daarnaar maar wij hebben niet iedere dag uren de tijd om de hond uit te laten.
Wij hebben ons oog laten vallen op de volgende honden:
Border Collie
Australische herder
Ik krijg steeds meer het idee dat deze twee (hoe leuk ook) heel veel beweging nodig hebben en er een kans bestaat dat wij daar niet aan kunnen voldoen. Wie kan ons verder helpen met suggesties?
Hieronder nog enkele overwegingen:
Beagle? vinden wij een hele leuke hond. Wellicht iets aan de kleine kan maar is het niet zo dat die makkelijk er vandoor gaat als die niet aangelijnd is?
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Welke hond is geschikt voor ons gezin
Groenendaeler!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Wij hebben twee border collies waarvan de ene denk ik heel goed in jullie gezin zou passen en de andere niet. Een border collie is niet een ras wat vanzelf en makkelijk meedraait in een gezin. Dit vergt echt wel goede regels en inzet van het hele gezin.
Over het algemeen hebben border collies wel dagelijks een aantal uur beweging/ uitdaging nodig.
Mijn jongste border collie is heel gevoelig en kan niet met de drukte van kinderen om gaan. Mijn oudste kan er wel goed mee om gaan.
Als ze niet genoeg uitdaging krijgen gaan ze zelf wel bedenken wat ze gaan doen. Ook willen ze vaak graag de dingen regelen en dit kan zich uiten in opdrijven en sneppen naar kinderen.
Het kan natuurlijk allemaal ook helemaal wel goed gaan, maar weet dan wel waar je aan begint.
Ik kan niet helemaal uit je verhaal halen hoeveel ervaring je met honden hebt. Een border collie of australische herder zijn denk ik wel honden die baasjes nodig hebben die weten waar ze mee bezig zijn.
Ik ken aardig wat beagles die idd niet los kunnen lopen.
Tsja, wat dan wel. Labrador en golden retriever zijn denk ik wat te groot voor jullie?
Over het algemeen hebben border collies wel dagelijks een aantal uur beweging/ uitdaging nodig.
Mijn jongste border collie is heel gevoelig en kan niet met de drukte van kinderen om gaan. Mijn oudste kan er wel goed mee om gaan.
Als ze niet genoeg uitdaging krijgen gaan ze zelf wel bedenken wat ze gaan doen. Ook willen ze vaak graag de dingen regelen en dit kan zich uiten in opdrijven en sneppen naar kinderen.
Het kan natuurlijk allemaal ook helemaal wel goed gaan, maar weet dan wel waar je aan begint.
Ik kan niet helemaal uit je verhaal halen hoeveel ervaring je met honden hebt. Een border collie of australische herder zijn denk ik wel honden die baasjes nodig hebben die weten waar ze mee bezig zijn.
Ik ken aardig wat beagles die idd niet los kunnen lopen.
Tsja, wat dan wel. Labrador en golden retriever zijn denk ik wat te groot voor jullie?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Ik zou eerder kijken naar de spanieltjes, niet zo zelfstandig, over het algemeen genomen sociaal, kunnen heus wel een dagje met minder, vragen mentaal wel wat uitdaging maar niet extreem zoals veel honden uit de FCI groep 1 (herderachtige), baasgericht, mensvriendelijk.
Wat wil je qua cursussen gaan doen?
Wat wil je qua cursussen gaan doen?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
- Vaste gebruiker
Dank voor de suggestie. Ik vind die net iets te groot.Crescent schreef:Groenendaeler!
-
- Vaste gebruiker
Dank voor de suggestie. De structuur van de vacht trekt mij niet zo.Heavy schreef:Smoushond ?
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Schotse collie? Het is familie van de border en de australische herder, maar heeft veel minder werkdrift.

- Marc147
- Actief
- Mijn ras(sen): Asielhonden
- Aantal honden: 0
Ja, dat zijn echte werkhonden. De hele dag met de baas op stap, het hoeden van kuddes. Daar waren ze oorspronkelijk voor gefokt. En vergeet ook niet dat ze niet alleen fysieke activiteit nodig hebben, maar ook hun hersencellen houden van uitdagingen.JoostJoost schreef: Wij hebben ons oog laten vallen op de volgende honden:
Border Collie
Australische herder

Van een Beagle wordt wel gezegd dat de oren uit gaan als de neus aan gaat. Met de Beagle die ik ken klopt dat perfect. Leuke slimme honden en omdat het het een heel oud ras is hebben ze een grote genenpoel voor fokkers, waardoor genetische afwijkingen bijna niet voorkomen.Hieronder nog enkele overwegingen:
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik vind de informatie wel wat summier eigenlijk
Wat spreekt jullie zo aan in de border collie en de Australische herder?
Wil je met de hond cursussen en/of een hondensport gaan doen, hoe veel tijd voor beweging en om samen iets te doen (trainen, spelen, etc.) heb je ongeveer per dag?
Ik begrijp dat jullie ook graag willen dat de hond vrij makkelijk betrouwbaar los kan lopen? Vinden jullie het belangrijk dat de hond makkelijk overweg kan met alle mensen en andere honden en moet het per se een rashond zijn?
In eerste instantie denk ik bij het lijstje aan een golden retriever, maar wat meer info zou zeker helpen!

Wil je met de hond cursussen en/of een hondensport gaan doen, hoe veel tijd voor beweging en om samen iets te doen (trainen, spelen, etc.) heb je ongeveer per dag?
Ik begrijp dat jullie ook graag willen dat de hond vrij makkelijk betrouwbaar los kan lopen? Vinden jullie het belangrijk dat de hond makkelijk overweg kan met alle mensen en andere honden en moet het per se een rashond zijn?
In eerste instantie denk ik bij het lijstje aan een golden retriever, maar wat meer info zou zeker helpen!
- Crescent
- Zeer actief
Spinone!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
- Vaste gebruiker
Wat ons aanspreekt aan een border collie en Austr. Herder is het uiterlijk, het formaat, de intelligentie de toewijding.DeDiana schreef:Ik vind de informatie wel wat summier eigenlijkWat spreekt jullie zo aan in de border collie en de Australische herder?
Ja, wij willen puppycursussen gaan doen.
De hond zal in de morgen kort, in de middag wat langer en in de avond worden uitgelaten. Mijn twee zonen zullen hem allerlei kunstjes willen leren en iedere stok die ze vinden willen weggooien.
Graag een rashond
Makkelijk in de omgang met andere mensen.
Golden retriever is redelijk aan de grote kant.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Een golden (teef) is niet groter dan een Aussie.
Ik zou in ieder geval geen BC of Aussie aanraden als je er drie x per dag mee weg gaat en geen sport ambities hebt.
Ik zou in ieder geval geen BC of Aussie aanraden als je er drie x per dag mee weg gaat en geen sport ambities hebt.
-
- Zeer actief
+1Brindlecardi schreef:Een golden (teef) is niet groter dan een Aussie.

Suzanne
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Een American Hairless terriër?
Eventueel een behaarde variant als je het naakte niks vind...
Eventueel een behaarde variant als je het naakte niks vind...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ik zou een leuke clumber nemen trouwens.
Niet heel groot, sociaal, relaxt maar niet lui, stabiel en met een groot aanpassingsvermogen.

Niet heel groot, sociaal, relaxt maar niet lui, stabiel en met een groot aanpassingsvermogen.

- kipo
- Zeer actief
Als je valt voor het uiterlijk van de border collie en aussie, is een IJslandse herder misschien wel leuk. Ik denk dat ze redelijk in het plaatje passen, enige nadeel is dat ze hun eigen stem graag horen, maar ik heb begrepen dat dat ook afhankelijk van de bloedlijn is. En je kunt dat vast ook wel in de hand houden door er vanaf het begin consequent mee om te gaan.
- kipo
- Zeer actief
Ja, ze zitten in groep 5. Wat dat blaffen betreft, ik heb van -volgens mij- Kruimel geleerd dat dat blaffen bij sommige lijnen veel minder is.Cleva schreef: De IJslandse hond is geen herder maar een spits (groep 5 als ik me niet vergis). Dat eeuwige gejodel is inherent aan het oertype en dat krijg je er niet uit. Je kunt er wel beleefde afspraken over maken maar afleren zit er echt niet in.
Het lijkt me wel een geschikte hond voor TS trouwens.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Schapendoea? Puli? Al denk ik dat die vachten jullie niet aanspreken. Qua karakter lijken ze me aardig geschikt 

- kipo
- Zeer actief
Dan hebben we een dilemma, want dat heb ik ook.Cleva schreef: Ik geloof er niets van en ik heb overal verstand van en dus altijd gelijk.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Misschien eens gaan kijken voor een leuke Engelse springer Spaniel of Cocker spaniël.
Passen denk prima in je gezin, mijn eerste ingeving was een Border Terriër, maar aangezien je aangaf dat de vachtstructuur van de Smous je niet aansprak zal deze je denk ik ook niet aanspreken.
Voor wat betreft je zoons. Daar zou ik wat beweging en betrokkenheid betreft niet al te veel op rekenen. (Been there done that
) Er zijn maar heel weinig kinderen die na 4 weken nog voldoende interesse hebben in de nieuwe hond om er wat mee te doen. Dus die zou ik wat dat betreft niet mee rekenen.
Passen denk prima in je gezin, mijn eerste ingeving was een Border Terriër, maar aangezien je aangaf dat de vachtstructuur van de Smous je niet aansprak zal deze je denk ik ook niet aanspreken.
Voor wat betreft je zoons. Daar zou ik wat beweging en betrokkenheid betreft niet al te veel op rekenen. (Been there done that

Gr. Aniek

- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Met wat je denkt te kunnen bieden aan beweging zou ik geen Border Collie nemen. Er zullen best exemplaren zijn die het prima doen op 3-4x per dag uitlaten en wat kunstjes maar gemiddeld genomen moeten ze echt wat meer doen. Ter vergelijking: hier lopen ze 3-5x per dag waarvan 1x lang. Daarnaast trainen we 3x in de week en zijn we vaak 1-2 dagen in het weekend met ze op stap. Gevolg is dat ze in huis echt uit zijn en je ze niet hoort (ja, snurkend op de bank). Ze kunnen best een weekje met wat minder toe maar dan worden ze na een dag of 5 wel wat drukker (meer willen spelen en alerter)
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Jij ja, maar jij bent wel in meer dingen een uitzondering.Cleva schreef:Kwestie van cultiveren. Volwassenen blijven ook niet gemotiveerd in een vacuüm.Budkes schreef: Er zijn maar heel weinig kinderen die na 4 weken nog voldoende interesse hebben in de nieuwe hond om er wat mee te doen. Dus die zou ik wat dat betreft niet mee rekenen.
Ik was als kind wel elke dag met honden bezig maar dat was puur omdat het interessant gemaakt werd door opa (die naast ons woonde). Dan mocht ik een ei in de voerbakken doen en dan ging hij uitleggen wat eiwit allemaal was.
En de andere keer zaten we een kwartier te kijken naar een hond die een mollengang aan het uitgraven was en dan had opa commentaar over wat de mol aan het doen was. Dat hij uit zijn nek zat te lullen had ik toen niet door.
Je moet er geen taak van maken. Honden hebben is geen taak. Het is een hobby.
Je verplicht je kinderen toch ook niet om postzegels in albums te stoppen omdat het gewoon moet gebeuren of verdomme een uur op een pony te zitten? Natuurlijk vinden ze er meteen geen zak meer aan als je het zelf al als kutklusje presenteert.
Ik ook, vanuit mezelf, geen cultivering nodig.
Maar dat zijn uitzonderingen, ik zou er in ieder geval mijn toekomst niet op uitstippelen, tenzij ze de luxe kennen van zo een opa.
Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Waarom precies lijkt een Golden Retriever je te groot? Lijkt me verder erg goed passen.
Of een Springer Spaniel!
Of een Springer Spaniel!
En dat.Cleva schreef: Je moet er geen taak van maken. Honden hebben is geen taak. Het is een hobby.
.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Hahahaha, zoiets zei ik eens tegen een verkoper van een encylopedie. Ik zei dat ik die niet nodig had omdat ik alles al wist.Cleva schreef:Ik geloof er niets van en ik heb overal verstand van en dus altijd gelijk.kipo schreef:Ja, ze zitten in groep 5. Wat dat blaffen betreft, ik heb van -volgens mij- Kruimel geleerd dat dat blaffen bij sommige lijnen veel minder is.Cleva schreef: De IJslandse hond is geen herder maar een spits (groep 5 als ik me niet vergis). Dat eeuwige gejodel is inherent aan het oertype en dat krijg je er niet uit. Je kunt er wel beleefde afspraken over maken maar afleren zit er echt niet in.
Die man zal wel gedacht hebben. Ik wilde dat ook geeneens zeggen, vloog er zo uit.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Tsss, best stoer hoorJoostJoost schreef:Markiesje: te klein. Met twee jongens mag het wat stoerder.

- petitparis
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 3
Over BC's en Aussies kan ik je niet veel vertellen, alleen dat het mijn type honden niet zijn, omwille van teveel vacht en voor mij te werkwillig.
Over beagles kan ik je vertellen dat het heel leuke hondjes zijn, vriendin heeft er 4. Deze kunnen los op wandeling, maar het is inderdaad opletten geblazen, want beagles gaan zeflstandig op zoek naar wildsporen en gaan er vanuit dat de baas/jager hen volgt op het moment dat ze "luid" gaan geven. Dat ze in de meeste gevallen food-obsessed zijn helpt bij de africhting, maar kan ook een vloek zijn. (Ik heb regelmatig 2 beagles aan mijn been die proberen koekjes uit mijn zakken te komen stelen
) En ze kijken altijd zo schattig dat "kwaad" worden heel moeilijk is.
Persoonlijk vind ik ze net iets te klein/kort op poten. Maar goed, ik weet niet in welke buurt jij woont, misschien dat modder daarneit zo'n issue is.
Over beagles kan ik je vertellen dat het heel leuke hondjes zijn, vriendin heeft er 4. Deze kunnen los op wandeling, maar het is inderdaad opletten geblazen, want beagles gaan zeflstandig op zoek naar wildsporen en gaan er vanuit dat de baas/jager hen volgt op het moment dat ze "luid" gaan geven. Dat ze in de meeste gevallen food-obsessed zijn helpt bij de africhting, maar kan ook een vloek zijn. (Ik heb regelmatig 2 beagles aan mijn been die proberen koekjes uit mijn zakken te komen stelen

Persoonlijk vind ik ze net iets te klein/kort op poten. Maar goed, ik weet niet in welke buurt jij woont, misschien dat modder daarneit zo'n issue is.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Beagle vind ik niet zo'n heel voor de hand liggende keuze als je een hond zoekt die waarschijnlijk makkelijk alleen kan zijn.
Ik ook. Wij hebben 15 jaar twee IJslandse honden gehad (nestzusjes) en het blaffen hebben we dusdanig kunnen afleren dat het te verwaarlozen was.Cleva schreef:Ik geloof er niets van en ik heb overal verstand van en dus altijd gelijk.kipo schreef:Ja, ze zitten in groep 5. Wat dat blaffen betreft, ik heb van -volgens mij- Kruimel geleerd dat dat blaffen bij sommige lijnen veel minder is.Cleva schreef: De IJslandse hond is geen herder maar een spits (groep 5 als ik me niet vergis). Dat eeuwige gejodel is inherent aan het oertype en dat krijg je er niet uit. Je kunt er wel beleefde afspraken over maken maar afleren zit er echt niet in.
Laatst gewijzigd door 63673J op 01 sep 2017 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je zegt over die gevoeligheid is helemaal waar.Kruimel53 schreef:Behalve van mijn honden, dan heb ik gelijk. De mijne en hun familie blaffen minder dan de gemiddelde border collie. En zijn ook een stuk minder hysterisch en drijverig. Er zijn zeer lawaaierige IJslanders en ook minder lawaaierige types, je moet er even naar zoeken.Cleva schreef:Ik geloof er niets van en ik heb overal verstand van en dus altijd gelijk.kipo schreef:Ja, ze zitten in groep 5. Wat dat blaffen betreft, ik heb van -volgens mij- Kruimel geleerd dat dat blaffen bij sommige lijnen veel minder is.Cleva schreef: De IJslandse hond is geen herder maar een spits (groep 5 als ik me niet vergis). Dat eeuwige gejodel is inherent aan het oertype en dat krijg je er niet uit. Je kunt er wel beleefde afspraken over maken maar afleren zit er echt niet in.
Het zijn wel gevoelige honden die beslist niet gedijen bij een regime van drillen en kadaverdiscipline, noch bij dominantiegedoe en roedelleiderschapsmeuk. Ze zijn erg graag bij het gezin en alleen zijn moet je met beleid opbouwen. Structureel langere tijd alleen zijn kunnen ze meestal niet aan; af en toe is ok. Ze doen graag dingen met de baas maar doen niet aan instantaan gehoorzamen tenzij ze er zelf zin in hebben. Ze vinden trucjes leren wel heel leuk. Er zijn exemplaren die het prima doen bij schapendrijven, behendigheid en zelfs reddingshond.