Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Welk ras?

Ongelezen bericht door fabienne s »

Ik schrijf hier bijna niks maar lees wel mee en nu wil ik graag jullie hulp. Nu heb ik een flatcoated en een border collie,nou wil het grote geluk dat mijn flatcoated ziek is en ik het na al die pech met mijn flatjes wel gezien heb. Hoe leuk ik ze ook vindt en hoe lief,makkelijk,mooi en weet ik het wat maar ik durf het niet meer. Voorlopig is Jemble er nog( oud gaat hij niet worden) maar het staat vast dat Marvel niet lang enigste hond gaat blijven. De border collie is trouwens ook een eenmalige uitstap geweest,ben dol op die hond maar er zijn trekjes die ik niet heel fijn vindt en ik ben nou eenmaal een jacht honden mens inclusief het jacht trainen en wedstrijden. Dit zou ook echt weer mijn wens zijn met de volgende hond. Verder ben ik met mijn border best fanatiek in de obedience en dat zou ik dus ook graag met een andere hond willen doen. Daarnaast wandel ik veel en graag net als fietsen dus ook daarin zal hond niks in tekort komen.
Mijn lijstje nu bestaat uit de korthaar Duitse staande,viszla of een werklijn lab maar met alle 3 geen echte ervaring als alleen wel is gezien op wedstrijden/proeven.
Wat zoek ik? Een hond die dat dus allemaal leuk vindt om te doen maar ook gezellig meedraait in huis, wat opener is naar mensen(mijn border is daar echt niet makkelijk in en dat vindt ik best lastig te handelen)stabiel is maar niet zo bikkel hard dat je als eigenaar echt op je strepen moet staan en ook sociaal naar soortgenoten.
Mijn vriend is niet super consuquent en dat levert bij het setje wat wij nu hebben absoluut geen problemen en dat moet bij de volgende ook niet zo zijn. Op zijn manier doet mijn vriend echt zijn best en hij is erg gek met de honden(andersom ook).

Barst los!
Afbeelding

jemble 5 maanden
fabienne s
Zeer actief

Re: Welk ras?

Nanna schreef:
fabienne s schreef:nou wil het grote geluk dat mijn flatcoated ziek is
:denken: :19:

verder denk ik dat alle drie de rassen die je noemt wel kunnen, qua wensenlijst.

Die opmerking is sarcastisch bedoeld. De flat staat niet bekend om zijn gezondheid en ik heb de eer deze pech met al mijn flatjes te hebben.
Afbeelding

jemble 5 maanden
fabienne s
Zeer actief

Wat ik trouwens wel echt heel irritant zou vinden is extreem jagen en dan onbereikbaar zijn. Jemble jaagt ook en ik zoek zelfs wel is de plekken op waar hij even lekker zijn neus achterna kan maar dat kan en doe ik alleen omdat jemble nooit uit zicht gaat tijdens het jagen en altijd terug komt op de fluit en dat ligt echt niet alleen aan mijn training of opvoeding. Met een staande hond heb je daar natuurlijk meer kans op maar volgens mij is dat ook weer per staande hond verschillend.
Afbeelding

jemble 5 maanden
fabienne s
Zeer actief

Nanna schreef:
fabienne s schreef:
Nanna schreef:
fabienne s schreef:nou wil het grote geluk dat mijn flatcoated ziek is
:denken: :19:
verder denk ik dat alle drie de rassen die je noemt wel kunnen, qua wensenlijst.
Die opmerking is sarcastisch bedoeld. De flat staat niet bekend om zijn gezondheid en ik heb de eer deze pech met al mijn flatjes te hebben.
Waarom ging je er dan toch steeds weer voor? Vroeger zag ik trouwens regelmatig flatcoats maar dat is helemaal afgelopen. Zonde, want ik vind het één van de mooiste retrievers, vooral in hoofd. Maar ik zou me er de poten ook niet aan branden...
Om hun karakter. Ben er mee opgegroeid en dan raak je er aan verslingerd. Dat eeuwige blij zijn en toch ook hun eigen ideeën hebben van dingen kan ik wel erg waarderen. En ja ik vindt ze ook echt prachtig. Ouder en wijzer geworden en nu beslist dat ik dit niet meer wil. Wil ook wel is een hond die fluitend 14 wordt ofzo.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Is een Welsh springer niets ? of anders een Willem van Masha wellicht.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik, als jachthonden leek :engel: , zou dan aan een werklijn lab denken. Een beetje een combi tussen het serieuze werken van de border (voor de obedience) en de jachtpassie van de flatcoat.
fabienne s
Zeer actief

Tineke schreef:Is een Welsh springer niets ? of anders een Willem van Masha wellicht.
Een spaniel zit wel degelijk in mijn hoofd maar dan wel de werklijn,het willen werken moet er echt in zitten en de show variant heeft mij echt te veel haar. Maar een Engelse springer of cocker staat wel degelijk ook op mijn lijstje. De laatste kom ik elke dag tegen op mijn werk en heel stabiel komen ze niet op mij over en dat heeft net name mijn border echt wel nodig een stabiel maatje(vriendin zou het dan worden)
Afbeelding

jemble 5 maanden
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Wat ik veel zie bij de Duitse Staande is dat die toch wel een hele consequente opvoeding nodig hebben en anders snel een loopje met je nemen, zeker als het om jagen gaat. Ik zou bij jou verhaal dus voor een Viszla of een werklijn lab gaan. Een werklijn lab vind ik zelf een logischer keus als je obedience wil doen dan een viszla. De viszla's die ik op de hondenschool zie zijn vaak wat meer op zoek naar actie en gaan zich makkelijk vervelen tijdens gehoorzaamheidscursussen.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Working cocker of werklijn lab zijn het eerste wat in mij op komt.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shibby »

Een toller?
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
fabienne s
Zeer actief

Nee geen toller :mrgreen: als ik 1 retriever niet echt heel geweldig vindt dan is het de toller. Sorry.
Lastig hoor als de keus altijd zo makkelijk is geweest en gewoon weer voor de flatcoated te kiezen maar ik ga dat niet meer doen. Oriënteren kan nooit kwaad.
Wie kan mij wat meer vertellen over de werk lab? En de cocker?
Afbeelding

jemble 5 maanden
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Als je een flattcoated kwa karakter goed bevalt, dan denk ik dat je een werklijn lab heel erg gaat bevallen. Van alle retrievers vind ik dit eigenlijk wel de meest aantrekkelijke. Ik heb wat lichtvoetigers nodig, maar buiten dat om vind ik ze te gek :I:
Er is hier in het bos een jachtgroepje wat ik regelmatig tegen kom bij hun trainingen. Het grootste deel daarvan is werklijn labrador. Ze reageren tijdens het werken ook totaal niet op mijn honden. Ze zijn gedreven, hard tijdens het werken en een serieuzer dan showlabradors.
Misschien kun je kijken waar bij jou in de buurt aan jachttraining wordt gedaan en vragen of je mag aansluiten bij een training? Daar lopen veel mensen rond die ook ervaring hebben met honden in het verleden, al met al veel kennis bij elkaar over de rassen van jou interesse.

En dan weet je ook 'wie' het zegt. Die informatie zegt meer dan alleen iets lezen van mensen op internet die je niet kent of niet weet wat voor type persoon dat is.
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik denk ook aan een werklijn labrador, je zou Sam eens kunnen benaderen, die heeft een heel stel leuke labjes bij elkaar :ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik heb werklijn labs.
Wat wil je erover weten?
Mocht je ze eens willen ontmoeten ben je altijd welkom.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
fabienne s
Zeer actief

samantha! schreef:Ik heb werklijn labs.
Wat wil je erover weten?
Dank je!
Ik wil eigenlijk alles weten van de lab,hoe de werklijn is qua karakter enzo. Zijn ze wel stabiel en easy going? Jemble krijg je niet snel van de wap af en ik merk dat Marvel dat heel prettig vindt. Ik heb dus plannen in de sport en vooral in de jacht weet ik dat dat wel goed zit,maar zijn ze ook tevreden met een dagje wandelen en dus niet trainen? En hoe zit het qua gezondheid?
Afbeelding

jemble 5 maanden
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Je bent op zoek naar mijn opvanger Bobby! :mrgreen:

Afbeelding

Na 4,5 jaar asiel met heel weinig tevreden. Heel erg zachtaardig en gek op aandacht. Hij is gek op wandelen in het bos, maar na vier en een half jaar asiel is hij nog niet zo verwend en is rustig in huis. Een paar dagen geen bos maakt hem niets uit. Een hond met een 'lege rugzak', en die moet juist met positieve ervaringen gevuld worden.
Niet de jongste meer, maar hij ziet eruit en is zo levendig als een jonge hond!

Maar een hond met onbekende afstamming is vast niet welkom bij jachtproeven.. :U:
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

fabienne s schreef:
samantha! schreef:Ik heb werklijn labs.
Wat wil je erover weten?
Dank je!
Ik wil eigenlijk alles weten van de lab,hoe de werklijn is qua karakter enzo. Zijn ze wel stabiel en easy going? Jemble krijg je niet snel van de wap af en ik merk dat Marvel dat heel prettig vindt. Ik heb dus plannen in de sport en vooral in de jacht weet ik dat dat wel goed zit,maar zijn ze ook tevreden met een dagje wandelen en dus niet trainen? En hoe zit het qua gezondheid?
Mijn werklijnen zijn hartstikke stabiel.
Natuurlijk zijn het echte werkhonden.
Maar in huis zijn ze veel meer easy going dan de meeste showhonden die ik ken.
Je moet het zo zien: een goed gefokte werklab moet heel goed kunnen werken maar werken is niet alleen maar apporteren! dat is ook wachten, geduld hebben, rustig maar toch vol aandacht zijn, dus uren op post zitten zonder aandacht te vragen.
De selectie is vooral op karakter (en uiteraard gezondheid), uiterlijk is ondergeschikt.
Mijn honden kunnen dan ook prima met een dagje niet trainen, meerdere dagen ook nog.
De honden die bij jagers zitten gaan ook niet dagelijks mee op jacht.
Dat is (als je het mij vraagt) ook wel wat een werkhond moet hebben, ze moeten kunnen werken maar ze moeten ook dusdanig stabiel zijn dat ze ook gewoon lekker relaxen als er even niets te doen is.
Mijn honden zijn naast werkhond ook prima huishonden, als ik eens een paar dagen niet train liggen ze lekker te luieren op de bank, heerlijk toch.
Qua gezondheid spelen er dezelfde dingen als bij de showhonden maar men is echt goed bezig en test wat er te testen valt om dingen uit te sluiten, de lab behaald over het algemeen nog best een hoge leeftijd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik wilde ook Toller zeggen. Past goed bij je verhaal en ik heb zelf zo'n ideaal Tollertje thuis.

Maar anders inderdaad een werklijn lab. Daar zou ik denk ik voor gaan als ik actief wilde jagen.
fabienne s
Zeer actief

Toller vindt ik echt niet leuk :roos: dat hysterische gegil en geblaf wat je toch vaak hoort als hun ook maar denken dat er actie komt daar kan ik niet tegen. Zelfde met de borders hoor maar gelukkig is Marvel een vrij stille border. Zoals de mannen van Samantha klinken dat is echt wat ik wil in een hond,actief wanneer het nodig is en ook graag willen werken en dat ook makkelijk oppikken maar ook gewoon nog normaal functioneren als het trainen is wat minder is(wel veel wandelen uiteraard). Marvel is voor een border té ideaal eigenlijk(voor ons)nu hebben wij vakantie van school dus echt veel training krijgt ze nu niet maar wel veel wandelen en spelen en ik hoor haar niet klagen en ze draait niet door zoals vele borders dat wel kunnen doen,uiteraard doen wij wel wat dingetjes tijdens het wandelen om bij te houden maar het echte trainen begint volgende week weer. Dus AAN wanneer het moet maar ook duidelijk een UIT knop.
Tegen de tijd dat het aan de orde is zal ik me verder verdiepen in de werk lab en misschien nog wel weer is om hulp vragen aan de kenners hier.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

fabienne s schreef:. Zoals de mannen van Samantha klinken dat is echt wat ik wil in een hond,actief wanneer het nodig is en ook graag willen werken en dat ook makkelijk oppikken maar ook gewoon nog normaal functioneren als het trainen is wat minder is(wel veel wandelen uiteraard).
Dat is precies mijn Toller en die gilt nooit (ik zie dat ook echt als opvoeding). Niet dat ik je wil overtuigen hoor ;) maar om in zijn algemeenheid een beter beeld te geven.

Labrador lijkt me een prima plan.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Johnny Jones schreef:Je bent op zoek naar mijn opvanger Bobby! :mrgreen:

Afbeelding

Na 4,5 jaar asiel met heel weinig tevreden. Heel erg zachtaardig en gek op aandacht. Hij is gek op wandelen in het bos, maar na vier en een half jaar asiel is hij nog niet zo verwend en is rustig in huis. Een paar dagen geen bos maakt hem niets uit. Een hond met een 'lege rugzak', en die moet juist met positieve ervaringen gevuld worden.
Niet de jongste meer, maar hij ziet eruit en is zo levendig als een jonge hond!

Maar een hond met onbekende afstamming is vast niet welkom bij jachtproeven.. :U:
:boos: Die zou perfect zijn voor hier :I:
Maar het kan dit jaar echt nog niet :boos:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”