Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stabij
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
Stabij
Hoi hoi,
Mijn vriend en ik willen rond deze tijd volgend jaar graag een pupje in huis nemen. Onze voorkeur op dit moment gaat uit naar een Stabyhoun(Friese stabij), maar nu ben ik opzoek naar ervaringen met dit ras en met fokkers. Dat we geen pupje van Marktplaats gaan halen staat al vast, ik wil graag een goed gefokt pupje, waarvan de voorouders bekend (en getest) zijn. Daarom zullen wij ons als we het helemaal zeker weten ook aanmelden voor de pupbemiddeling van de NVSW.
Wat ons zo aanspreekt in het ras is de veelzijdigheid, het formaat, de vacht en natuurlijk het karakter. Het feit dat het zeer mensgerichte honden zijn die graag wat met de baas ondernemen, goede gezinshonden en toch ook wel een hoog knuffelgehalte.
Nu vind (bijna) iedereen zijn/haar eigen hond natuurlijk fantastisch, maar ik ben ook benieuwd of mensen tegen dingen aangelopen zijn die ze niet verwacht hadden? Nervositeit, veel blaffen, onzekerheid? En hoe je daar dan mee omgegaan bent?
Ik ben benieuwd naar reacties.
Mijn vriend en ik willen rond deze tijd volgend jaar graag een pupje in huis nemen. Onze voorkeur op dit moment gaat uit naar een Stabyhoun(Friese stabij), maar nu ben ik opzoek naar ervaringen met dit ras en met fokkers. Dat we geen pupje van Marktplaats gaan halen staat al vast, ik wil graag een goed gefokt pupje, waarvan de voorouders bekend (en getest) zijn. Daarom zullen wij ons als we het helemaal zeker weten ook aanmelden voor de pupbemiddeling van de NVSW.
Wat ons zo aanspreekt in het ras is de veelzijdigheid, het formaat, de vacht en natuurlijk het karakter. Het feit dat het zeer mensgerichte honden zijn die graag wat met de baas ondernemen, goede gezinshonden en toch ook wel een hoog knuffelgehalte.
Nu vind (bijna) iedereen zijn/haar eigen hond natuurlijk fantastisch, maar ik ben ook benieuwd of mensen tegen dingen aangelopen zijn die ze niet verwacht hadden? Nervositeit, veel blaffen, onzekerheid? En hoe je daar dan mee omgegaan bent?
Ik ben benieuwd naar reacties.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Re: Stabij
Waarom wil je een hond die graag samen werkt? Als je echt wil sporten kan dat wel met een Stabij, maar als je bijvoorbeeld fanatiek behendigheid wil doen weet ik niet of ze het meest geschikt zijn. Ze kunnen ook best eigenzinnig zijn.

- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
- Aantal honden: 2
Ik ken een paar stabijen. Echter vind ik ze best wisselend in karakter. Twee ken ik van wat dichter bij. De oudste is een hele lieve relaxte dame, goed met andere honden, lief naar mensen. Echter in het werk wat minder power. Dan de jongste, haar dochter.. Een pittige tante, loopt nu met mensendochter 2e graad behendigheid, is bloedfanatiek met jachttraining maar blaft zoveel uit enthousiasme tijdens de jacht dat al het wild bij wijze van al het bos uit is. Ook naar andere honden is ze blafferig en naar mensen die bij haar komen blaft ze ook bijna altijd. Nu zijn het dus moeder en dochter, de rest van het nest is allemaal qua karakter zoals moeder een heel stuk relaxter.
Verder vind ik stabijen echt wel een kop op hebben. Als ze iets niet willen dan willen ze dat echt niet en zul je goed beslagen ten ijs moeten komen om ze over te halen. Bananen in de oren is ze ook niks vreemds. Ook vind ik ze niet allemaal erg stabiel, een heel deel wel maar enkele vind ik toch wel wat nerveus blafferig reageren. Ook zijn de twee die ik wat beter ken best eenkennig. Is de eigenaresse erbij kun je ze kriebelen en alles maar zodra ze uit zicht gaat wordt het lastig. Tevens heeft dochter er soms wat moeite mee in parcours dat ze ineens tussendoor toch naar haar baasje rent... ondanks dat ze het spelletje leuk vind.
Maar goed dit zijn allemaal dingen die ik van de zijkant zie, ik denk dat eigenaren een beter beeld hebben. Verder best leuke hondjes, mits je ermee kan omgaan. Maar dat is voor elk ras. Maar ook belangrijk wat Hilde aan geeft. Wat wil je gaan doen, fanatiek behendigheid passen ze niet in, jacht en gehoorzaamheid wel weer maar bij gehoorzaamheid moeten ze er ook maar net zin in hebben...
Verder vind ik stabijen echt wel een kop op hebben. Als ze iets niet willen dan willen ze dat echt niet en zul je goed beslagen ten ijs moeten komen om ze over te halen. Bananen in de oren is ze ook niks vreemds. Ook vind ik ze niet allemaal erg stabiel, een heel deel wel maar enkele vind ik toch wel wat nerveus blafferig reageren. Ook zijn de twee die ik wat beter ken best eenkennig. Is de eigenaresse erbij kun je ze kriebelen en alles maar zodra ze uit zicht gaat wordt het lastig. Tevens heeft dochter er soms wat moeite mee in parcours dat ze ineens tussendoor toch naar haar baasje rent... ondanks dat ze het spelletje leuk vind.
Maar goed dit zijn allemaal dingen die ik van de zijkant zie, ik denk dat eigenaren een beter beeld hebben. Verder best leuke hondjes, mits je ermee kan omgaan. Maar dat is voor elk ras. Maar ook belangrijk wat Hilde aan geeft. Wat wil je gaan doen, fanatiek behendigheid passen ze niet in, jacht en gehoorzaamheid wel weer maar bij gehoorzaamheid moeten ze er ook maar net zin in hebben...
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Wij hebben hier in de buurt twee reuen lopen. De ene heeft weinig behoefte aan contact met andere honden, maar vindt een kennismaking prima. De andere is nauwelijks te houden als er andere honden, en vooral reuen, langs lopen en dat is in de loop der jaren verergerd
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
ik vind veel stabijs altijd een beetje.. nietsig vaak. Ze draaien gewoon prima mee, je hebt er ook geen last van maar echt veel leuks vind ik er eigenlijk niet aan. Vind het typisch van die honden in een gezin die gewoon graag een beetje rondscharrelen en lekke reen boswandeling maken, maar als ik echt een hondensport wilde doen koos ik voor iets anders. Maar misschien ken ik de verkeerde.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
nee dat lees ik ook niet haha, was een algemene opmerking van mij. Inhakend op Hilde denk ik ikNanna schreef:Ik lees nergens dat TS een hondensport wil gaan doen. Wil ze dat wel dan zou ik mijn blik ook eerder richten op rasgroep 1. Of ze moet willen jagen of racen, dan wordt dat een ander verhaalsbientje schreef: als ik echt een hondensport wilde doen koos ik voor iets anders.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
CheckMarl0us schreef: Nu vind (bijna) iedereen zijn/haar eigen hond natuurlijk fantastisch, maar ik ben ook benieuwd of mensen tegen dingen aangelopen zijn die ze niet verwacht hadden? Nervositeit, veel blaffen, onzekerheid? En hoe je daar dan mee omgegaan bent?

Als jonge hond werd ik horendol van dr. Dwingeland, overal een mening over, snel onrustig en heeel extravert. Maar ook heel lief, zachtaardig, vrolijk en jolig. Ik ben er gek op. Dat jolige is wel eens vervelend. Ze is best gehoorzaam maar is niet te beroerd om de rek elke dag nog even op te zoeken. Als ik bijvoorbeeld bezoek aan huis heb en de deur staat even open, dan rent ze in bokkensprongen door de wijk heen

Mijn stabij heeft nooit angstproblemen gehad waar je iedereen zo over hoort. Ik herken dat ook niet van alle stabijs die ik hier ken. Ze zijn vaak wel wat gevoelig voor harde geluiden (onweer, vuurwerk) maar ik vind dat niets speciaals. Mijn stabij is wel blafferig, slaat aan om vreemde geluiden om het huis, op het vervelende af. In december slaat ze aan om al het vuurwerk wat ze hoort, maar tegen de jaarwisseling is ze daar gelukkig al weer een beetje flauw van en we kunnen gewoon ontspannen oud&nieuw vieren.
Wat ik niet verwacht had, was het extreme jaaggedrag. Het heeft me zeker een jaar trainen gekost met heel veel kopzorgen om haar betrouwbaar los te laten lopen. Dit is voor veel stabij eigenaren wel herkenbaar. Maar inmiddels is het heel hanteerbaar en ze loopt alle wandelingen betrouwbaar los. Toch is ze nog steeds niet te vertrouwen met loslopende kippen, vliegt ze graag een keer achter een haas aan en moet ik haar echt op tijd bij me roepen als ze met haar neus 'aan de slag' gaat en in dr jachtdrift terecht komt.
Ik heb met mijn stabij behendigheid en jachttraining gedaan en in beide sporten zat ze in de middenmoot, niet slecht maar ook zeker geen uitblinker. Ons appèl was goed, maar het is toch lastig om een stabij te blijven 'boeien'. Ze zijn gewoon niet altijd fanatiek genoeg, snel verveeld en trekken dan hun eigen plan.
Ze heeft wel een heel hoog energieniveau, had ik ook niet verwacht. En lang niet alle stabijs zijn zo. Ik ben daar achteraf onwijs blij mee want ze heeft mij aan het sporten gekregen

Mijn stabij is inderdaad heel mensgericht. In huis bemoeit ze zich met alles. Ik vind dat heerlijk! Maar als iets haar niet bevalt gaat ze tegen me aan zitten klagen, dan hoor je mij best wel eens tegen haar mopperen

Ik ben natuurlijk ook gek op mijn andere hond (kelpie) maar met haar heb ik een veel minder intense band. Stabijtjes hebben een speciale plek in mijn hart.
Laatst gewijzigd door Paisley op 30 aug 2017 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

- Paisley
- Zeer actief
- Paisley
- Zeer actief
Ook check! Mijn teef is onwijs makkelijk met andere honden, maar is niet persé een honden-hond. Toen ze jong was, zocht ik wel regelmatig andere jonge honden op waar ze heel leuk mee speelde. Nu hoeft t voor haar niet meer maar op zondag-middag door een druk losloopgebied is geen enkel probleem.alinelaila schreef:Het is ook geen gezellige hond voor op een speelveldje. Dan gaat hij lopen regelen, patsen en irritant doen. Hij is echt niet te beroerd om even een punt te gaan lopen maken of een robbertje te vechten. Teven zijn over het algemeen wat gematigder en makkelijker in contact met andere honden.
De meeste stabij reuen die ik ken zijn gecastreerd en heb ik geen problemen mee, maar ik loop natuurlijk zelf met teven.
Ik heb dit ook verschrikkelijk onderschat, maar achteraf ben ik onwijs blij dat ik die uitdaging aan ben gegaan. Ik heb er veel van geleerd en nu heb ik er een droomhond aan. Mijn vorige hond (herderkruising) en mijn andere huidige hond (kelpie) waren veel makkelijker maar ligt me blijkbaar toch veel minder.alinelaila schreef: Ik raad ze ook eigenlijk nooit aan om te nemen, want het zijn gewoon geen gemakkelijke honden.
Al ben ik heel blij met makkelijke Kiwi want twee stabijtjes in mijn huis is er 1 teveel

- djinnie
- Actief
Onze stabij is pas 4,5 maand oud, dus dat reuengedrag herken ik nog niet. Hij vindt momenteel iedere hond nog helemaal het einde en ieder mens ook. Draait ook lekker mee bij de opvang.
Momenteel is meneer iets schrikkerig op nieuwe harde geluiden, maar dat past ook wel bij zijn leeftijd. Tot op heden is hij meestal het type "je maakt mij de pis niet lauw". Bananen in de oren zijn bij hem onderdeel van de standaard uitrusting, want je eigen ding eerst afmaken is veul leuker dan direct komen. Hahaha. Tenzij we een uberlekkere beloning hebben, onze Wiebe is erg voergericht.
We zijn vooralsnog helemaal happy met hem. Hij is erg chill en vindt alles en iedereen leuk. Leert vlot. De puppycursus gaat hem goed af, maar goed, dat hoort ook vooral mega leuk te zijn. Begin oktober starten we met de basiscursus.
Momenteel is meneer iets schrikkerig op nieuwe harde geluiden, maar dat past ook wel bij zijn leeftijd. Tot op heden is hij meestal het type "je maakt mij de pis niet lauw". Bananen in de oren zijn bij hem onderdeel van de standaard uitrusting, want je eigen ding eerst afmaken is veul leuker dan direct komen. Hahaha. Tenzij we een uberlekkere beloning hebben, onze Wiebe is erg voergericht.
We zijn vooralsnog helemaal happy met hem. Hij is erg chill en vindt alles en iedereen leuk. Leert vlot. De puppycursus gaat hem goed af, maar goed, dat hoort ook vooral mega leuk te zijn. Begin oktober starten we met de basiscursus.
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
~21-11-1952 †08-05-2017
-
- Zeer actief
teven vind ik vaak best leuk van dat ras, ,..... maar inderdaad op een enkele uitzondering na, niet zoveel zeggend, de reuen vind ik negen van de tien keer een ramp op pootjes, , niet echt heel goed met andere honden en nogal hanig en zo
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ja, ik haal het er ook 'zomaar' bijsbientje schreef:nee dat lees ik ook niet haha, was een algemene opmerking van mij. Inhakend op Hilde denk ik ikNanna schreef:Ik lees nergens dat TS een hondensport wil gaan doen. Wil ze dat wel dan zou ik mijn blik ook eerder richten op rasgroep 1. Of ze moet willen jagen of racen, dan wordt dat een ander verhaalsbientje schreef: als ik echt een hondensport wilde doen koos ik voor iets anders.

Maar wel iets om over na te denken. En een leuke, sportieve hond hoeft geen rasgroep 1 te zijn hoor, dat kunnen net zo goed staande honden, retrievers, waterhonden of gezelschapshonden zijn. Die lopen prima mee in veel sporten, maar de meeste echt fanatieke sporters hebben borders. En daar moet je maar net zin in hebben.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Ik ken 3 reutjes en 1 teefje van verschillende eigenaren en ze zijn allemaal zeer sociaal tegenover andere honden en ze luisteren ook nog heel goed naar hun baas
- Maartje
- Zeer actief
Ik heb nu geen stabijs meer, maar ik heb er wel twee gehad.
Ze verschilden enorm, mijn reu was een allemansvriendje naar mensen, maar heeft wel veel moeite gehad met andere reuen. Patsen, uitvallen enz en daar heb ik het als beginnende hondeneigenaar wel moeilijk mee gehad. Hij was waaks, aanwezig en een enorme knuffel.
Mijn teefje was niet agressief, ze wist niet wat dat was, maar ze was niet echt sociaal te noemen. Zowel vreemde mensen als vreemde honden snapte ze niet echt. Ze vond het in ieder geval een reden om te blaffen. Blaffen was sowieso een lastig punt. Ze blafte als ze blij, boos, bang eigenlijk bij alles. Afleren was vrijwel niet te doen. Achteraf was ze niet geschikt voor het wonen in de stad. Ze bloeide op toen ik uit de stad naar een rustig dorp verhuisde. Ze was absoluut ongeschikt als gezinshond.
Qua training waren ze redelijk gelijk. Ze wilde best wat leren, waren tot op zekere hoogte gehoorzaam, maar wel op hun eigen tempo en onder hun eigen voorwaarden. Weglopen zouden ze nooit doen, jagen deden ze amper, ze waren erg bal gek en ze werden beiden na een paar jaar mijn schaduw en ze waren bang voor onweer en vuurwerk.
Eerlijk gezegd raad ik stabijtjes niet snel aan aan mensen. Het formaat en uiterlijk doen vermoeden dat het leuke makkelijke honden zouden zijn. Ik krijg vaak het idee dat mensen een soort kleine golden retriever verwachten en dat zijn ze niet. Ik vind het hele leuke, maar niet altijd makkelijke honden en ik vind ze ook niet echt geschikt voor beginners.
Ze verschilden enorm, mijn reu was een allemansvriendje naar mensen, maar heeft wel veel moeite gehad met andere reuen. Patsen, uitvallen enz en daar heb ik het als beginnende hondeneigenaar wel moeilijk mee gehad. Hij was waaks, aanwezig en een enorme knuffel.
Mijn teefje was niet agressief, ze wist niet wat dat was, maar ze was niet echt sociaal te noemen. Zowel vreemde mensen als vreemde honden snapte ze niet echt. Ze vond het in ieder geval een reden om te blaffen. Blaffen was sowieso een lastig punt. Ze blafte als ze blij, boos, bang eigenlijk bij alles. Afleren was vrijwel niet te doen. Achteraf was ze niet geschikt voor het wonen in de stad. Ze bloeide op toen ik uit de stad naar een rustig dorp verhuisde. Ze was absoluut ongeschikt als gezinshond.
Qua training waren ze redelijk gelijk. Ze wilde best wat leren, waren tot op zekere hoogte gehoorzaam, maar wel op hun eigen tempo en onder hun eigen voorwaarden. Weglopen zouden ze nooit doen, jagen deden ze amper, ze waren erg bal gek en ze werden beiden na een paar jaar mijn schaduw en ze waren bang voor onweer en vuurwerk.
Eerlijk gezegd raad ik stabijtjes niet snel aan aan mensen. Het formaat en uiterlijk doen vermoeden dat het leuke makkelijke honden zouden zijn. Ik krijg vaak het idee dat mensen een soort kleine golden retriever verwachten en dat zijn ze niet. Ik vind het hele leuke, maar niet altijd makkelijke honden en ik vind ze ook niet echt geschikt voor beginners.
-
- nieuw lid
Wauw wat een reactie bedankt allemaal!!
Om even op een paar opmerkingen in te gaan, hondensport is niet iets wat ik enorm ambieer, meer gewoon voor de leuk en het samen bezig zijn lijkt het mij leuk om wat cursussen te doen.
Het feit dat we nu bij de stabij terecht gekomen zijn heeft ook te maken met dat mijn schoonouders er een hebben. Hartstikke leuke hond, inderdaad dat bananen in de oren heel herkenbaar. Wij willen graag een hond die gewoon leuk mee draait in het huishouden. Voor nu met zijn tweeën, maar in de toekomst wellicht ook kids. Wat ik een beetje bij de hond van mijn schoonouders zie is inderdaad ook wat nervositeit en niet altijd even stabiel. Hoewel ze laatst een weekend hier gelogeerd heeft en dat echt super goed ging en hartstikke leuk was.
Ik zal het meeste met de hond gaan ondernemen, omdat ik er het meeste tijd voor wil maken en het ook het leukst vind. Ik vind het heerlijk om er met de hond op uit te trekken. Ik vind border collies ook heel leuk, maar daar móet je voor mijn idee echt vrij veel mee werken en zijn ze ook niet meteen heel sociaal.
Het plan is nu eigenlijk om wat meer kennis op te doen van in elk geval de stabij, in oktober is er in Zwolle een grote hondenshow waar ik graag heen wil om verschillende rassen te zien en fokkers/eigenaren te spreken.
Om even op een paar opmerkingen in te gaan, hondensport is niet iets wat ik enorm ambieer, meer gewoon voor de leuk en het samen bezig zijn lijkt het mij leuk om wat cursussen te doen.
Het feit dat we nu bij de stabij terecht gekomen zijn heeft ook te maken met dat mijn schoonouders er een hebben. Hartstikke leuke hond, inderdaad dat bananen in de oren heel herkenbaar. Wij willen graag een hond die gewoon leuk mee draait in het huishouden. Voor nu met zijn tweeën, maar in de toekomst wellicht ook kids. Wat ik een beetje bij de hond van mijn schoonouders zie is inderdaad ook wat nervositeit en niet altijd even stabiel. Hoewel ze laatst een weekend hier gelogeerd heeft en dat echt super goed ging en hartstikke leuk was.
Ik zal het meeste met de hond gaan ondernemen, omdat ik er het meeste tijd voor wil maken en het ook het leukst vind. Ik vind het heerlijk om er met de hond op uit te trekken. Ik vind border collies ook heel leuk, maar daar móet je voor mijn idee echt vrij veel mee werken en zijn ze ook niet meteen heel sociaal.
Het plan is nu eigenlijk om wat meer kennis op te doen van in elk geval de stabij, in oktober is er in Zwolle een grote hondenshow waar ik graag heen wil om verschillende rassen te zien en fokkers/eigenaren te spreken.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Op papier vind ik ze leuk, maar in de praktijk zie ik vrij vaak instabiele honden. (angstig/onzeker)
Helaas is dat wel vaker zo bij rassen, dat ze toch anders zijn dan dat de rasstandaard doet vermoeden.
Helaas is dat wel vaker zo bij rassen, dat ze toch anders zijn dan dat de rasstandaard doet vermoeden.
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
- Aantal honden: 1
14 jaar een kruising Staby/Wetterhound gehad,
geweldige gezinshond, erg erf vast, geen blaffer, wel waaks maar erg mens/kind en dier vriendelijk, absoluut niet onzeker en luisterde uitstekend, niet koppig en erg lief in de omgang.
later een nest bij gefokt, met een raszuivere Staby reu, dochter aangehouden, ook 14 jaar geworden trouwens
deze was wel onzeker, onderdanig, maar ook goed erfvast, luisterde prima ook los in het veld, en ook een echte gezinshond.
vreemden wantrouwde ze wel,
dus twee toch wel iets verschillende karakter, maar heb er jaren twee super trouwe viervoeters aan gehad.
geweldige gezinshond, erg erf vast, geen blaffer, wel waaks maar erg mens/kind en dier vriendelijk, absoluut niet onzeker en luisterde uitstekend, niet koppig en erg lief in de omgang.
later een nest bij gefokt, met een raszuivere Staby reu, dochter aangehouden, ook 14 jaar geworden trouwens
deze was wel onzeker, onderdanig, maar ook goed erfvast, luisterde prima ook los in het veld, en ook een echte gezinshond.
vreemden wantrouwde ze wel,
dus twee toch wel iets verschillende karakter, maar heb er jaren twee super trouwe viervoeters aan gehad.
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Ik heb een kruising stabij gehad, een reu. Ik was dol op die hond, maar hij was niet makkelijk. Nu was de andere helft (?) Boerenfox dus dat heeft ook echt wel invloed gehad.
Ik heb altijd vermoed dat het kattige/ vinnige vanuit de stabij kwam.
Ik heb altijd vermoed dat het kattige/ vinnige vanuit de stabij kwam.
- Paisley
- Zeer actief
Dat herken ik hier helemaal niet. Mayke is op sociaal vlak heel zachtaardig. Naar mijn smaak een beetje tè, want ze laat over zich heen lopen. Boerenfox is terrier, die vind ik sneller vinnig maar dat herken jij misschien weer niet in jou hondwolvster schreef: Ik heb altijd vermoed dat het kattige/ vinnige vanuit de stabij kwam.

- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Paisley schreef:Dat herken ik hier helemaal niet. Mayke is op sociaal vlak heel zachtaardig. Naar mijn smaak een beetje tè, want ze laat over zich heen lopen. Boerenfox is terrier, die vind ik sneller vinnig maar dat herken jij misschien weer niet in jou hondwolvster schreef: Ik heb altijd vermoed dat het kattige/ vinnige vanuit de stabij kwam.

Ja misschien is dat het

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Onzekerheid is wel iets wat ik bij sommige Stabijs terug zie, maar het zit echt niet in het ras verweven
Als ik een Stabij zou willen is dat waar ik op zou letten. Bekijk echt of de ouderdieren goed stabiel en zelfzeker zijn. De NVSW heeft veel evenementen, de fokkersdagen en clubmatch etc. Dat is een goede situatie om dat soort dingen te bekijken en een beeld te krijgen over welke fokkers je aanspreken. Ik denk dat een goede fokker zelf ook een mening heeft over dat soort karaktertrekken 

-
- nieuw lid
Bedankt allemaal weer voor de reacties, dat waardeer ik zeer.
Mickie, ik heb laatst de website van jouw kennel zitten bekijken (iemand op een ander forum, bokt, heeft een pupje van jou), ziet er mooi uit, veel fijne informatie en jullie manier van werken spreekt mij zeer aan!
Mickie, ik heb laatst de website van jouw kennel zitten bekijken (iemand op een ander forum, bokt, heeft een pupje van jou), ziet er mooi uit, veel fijne informatie en jullie manier van werken spreekt mij zeer aan!
-
- Zeer actief
We hebben een kruising border/stabij. Ze kan erg vocaal zijn, aanslaan bij het minste geringste. En ze is erg op zichzelf. Ik leerde haar écht kennen toen ze zes was en ik had wel moeite toen ze in huis kwam wonen met het zich terugtrekken. Dat laatste is gelukkig een beetje bijgedraaid en ze ligt meer en meer bij ons in de omgeving, maar ze komt een aai halen wanneer ze dat zelf wil, maar gaat ook behoorlijk haar eigen gang.
En wat ik van eigenaren van 3 stabij's hoorde was toch wel dat het niet echt troetelhondjes zijn, niet écht volgzaam zijn en in die zin wel toch een soort van Friese koppigheid hebben
En dat deel in onze hond, koppigheid en wat op zichzelf herken ik zeker
Zelf vind ik het mooie honden om te zien, vooral die honden met die wat langere haren, de mooie zwarte kop en ogen om bij weg te zwijmelen
, maar voor mij zijn ze toch wat teveel op zichzelf. Al moet ik zeggen dat onze kruising buiten wel te motiveren is voor een apporteerspel, maar dat is meer de border collie in haar denk ik 
En wat ik van eigenaren van 3 stabij's hoorde was toch wel dat het niet echt troetelhondjes zijn, niet écht volgzaam zijn en in die zin wel toch een soort van Friese koppigheid hebben

En dat deel in onze hond, koppigheid en wat op zichzelf herken ik zeker

Zelf vind ik het mooie honden om te zien, vooral die honden met die wat langere haren, de mooie zwarte kop en ogen om bij weg te zwijmelen