Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Jonge hond en traplopen
Moderator: moderatorteam
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Jonge hond en traplopen
Wanneer kun je een jonge hond nou écht gaan laten traplopen?
Ik woon op de tweede verdieping, dus ik moet met de trap omhoog. Eén lange en twee korte trappen. En hetzelfde als ik weer naar beneden ga. Elmo is nu 22 weken (5,5 maand) en ik heb hem wel geleerd trap te lopen, maar ik wil hem niet overbelasten door het hem al te vroeg te laten doen. Als hij de trappen loopt, gaat dat zowel op als af heel bewust en op een normaal tempo. De traptredes zijn een normale traphoogte en de hoogte is dus minder hoog dan dat zijn schouders zijn, hij hoeft zich dus niet onwijs te overstappen. Op vrije dagen zijn we soms in mijn eigen appartement, soms bij mijn vriend en daar hoeft hij geen trappen te lopen. Andere vrije dagen dus wel bij mij thuis en dan gaat het zo om een keer of 5 - 6 dat we de trappen op en af gaan. De dagen dat ik werk (gemiddeld 4 dagen in de week) gaat het alleen om 's ochtends naar beneden en 's avonds omhoog en dan later op de avond nog een keer op en neer. Het gaat dus niet om elke dag 6 keer. Hij is ruim 13 kilo dus hij is nog wel te tillen, maar met een zware tas of meerdere tassen is het wel eens lekker om het niet te hoeven te doen. Maar het allerbelangrijkste is dat ik hem niet wil overbelasten, daar ben ik al zo bang voor. Vanaf wanneer laten jullie je jonge honden traplopen?
Ik woon op de tweede verdieping, dus ik moet met de trap omhoog. Eén lange en twee korte trappen. En hetzelfde als ik weer naar beneden ga. Elmo is nu 22 weken (5,5 maand) en ik heb hem wel geleerd trap te lopen, maar ik wil hem niet overbelasten door het hem al te vroeg te laten doen. Als hij de trappen loopt, gaat dat zowel op als af heel bewust en op een normaal tempo. De traptredes zijn een normale traphoogte en de hoogte is dus minder hoog dan dat zijn schouders zijn, hij hoeft zich dus niet onwijs te overstappen. Op vrije dagen zijn we soms in mijn eigen appartement, soms bij mijn vriend en daar hoeft hij geen trappen te lopen. Andere vrije dagen dus wel bij mij thuis en dan gaat het zo om een keer of 5 - 6 dat we de trappen op en af gaan. De dagen dat ik werk (gemiddeld 4 dagen in de week) gaat het alleen om 's ochtends naar beneden en 's avonds omhoog en dan later op de avond nog een keer op en neer. Het gaat dus niet om elke dag 6 keer. Hij is ruim 13 kilo dus hij is nog wel te tillen, maar met een zware tas of meerdere tassen is het wel eens lekker om het niet te hoeven te doen. Maar het allerbelangrijkste is dat ik hem niet wil overbelasten, daar ben ik al zo bang voor. Vanaf wanneer laten jullie je jonge honden traplopen?

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Jonge hond en traplopen
Gait liep met een maand of vier vrijelijk de trap op en vanaf een maand of vijf ook af. En nu rauschen ze achter elkaar aan de trap op en af. Geloof niet dat Gait daar schade van ondervindt/ondervonden heeft
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik had dezelfde vraag een tijdje terug voorgelegd aan de fysio van Finn en zij zag er geen problemen in als ze het maar rustig en beheerst doen. Dus mijn idee erbij is dat ik haar ga tillen zo lang dat lukt en als ik eens niet kan tillen wegens een tas in mijn hand, dat ze dan zelf moet lopen.
Hoe heb je Elmo geleerd rustig te lopen?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
volgens mij is de belasting ook meer trap af dan trap op. dus als de treden niet te hoog zijn (wat niet zo is zeg jij in je OP) dan liet ik hem ook prima af en toe de trap op en af lopen. zou hem niet 6 keer per dag laten doen amar gewoon 1 of 2 keer als ik toevallig ook nog een zware tas had wel
- Jeffy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Ik heb getild zolang ik kon en daarna laten lopen. Dat was bij allebei zo rond de vijf maanden denk ik. Zolang het rustig gaat kan het niet zoveel kwaad volgens mij. Zeker de trap op niet, dat is gewoon spieren kweken volgens mij. 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Zou niet zo moeilijk doen . Met beleid is het maar zo niet kapot .
Hier nooit echt een probleem van gemaakt en er heeft er nog nooit 1 HD of anders ontwikkeld door traplopen. Of het moet kneuzerig fokseltje zijn ja dan word het een ander verhaal.
Hier nooit echt een probleem van gemaakt en er heeft er nog nooit 1 HD of anders ontwikkeld door traplopen. Of het moet kneuzerig fokseltje zijn ja dan word het een ander verhaal.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
- Aantal honden: 1
Dat zou ik ook wel willen weten / Rex willen leren.veertje schreef:Hoe heb je Elmo geleerd rustig te lopen?

Hier gaat ie nu (10 maanden) alle trappen zelf op en af, maar daar moet ik bij zeggen dat dat altijd incidentele trappen zijn omdat ie bij ons in huis geen trappen hoeft te lopen. De trappen in het bos en bij het strand (van beton) lijkt ie maar op één standje te kunnen; keihard racen, zowel op als af. Thuis (gelakte houten trap) doet ie voorzichtig pootje voor pootje tot bijna onderaan, het laatste stukje gaat dan alsnog op hoog tempo. De trap thuis was ie eerst ook echt bang voor, misschien dat ie daarom voorzichtig doet.
- nelleke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Onze honden hoefden niet de trap op. Moos ging het rond 3 jaar of zo zelf doen omdat hij boven wilde zijn als de kleinkinderen bij me logeerden.
Indy sliep tot 4 maanden naast bed in bench en ik tilde hem de trap op en af. Naar beneden gaan vond hij echt eng. Maar ja met een kilo of 16 is hij beneden in een grotere bench gaan slapen. Trapjes op de wandelingen gaat hij zelf vlot op en af.
Indy sliep tot 4 maanden naast bed in bench en ik tilde hem de trap op en af. Naar beneden gaan vond hij echt eng. Maar ja met een kilo of 16 is hij beneden in een grotere bench gaan slapen. Trapjes op de wandelingen gaat hij zelf vlot op en af.

Neeltje
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Fiji knalt vanaf een maand of 5 zelf de trap op en af. Was geen houden meer aan en beheerst kent ze niet.
- Hilde
- Zeer actief
Ehm, dat deed hij vanzelf eigenlijk. Ik heb hem de eerste paar keer wel echt neergezet op de laatste paar treden die hij dan moest lopen. En met stem aanmoedigen en belonen, maar hij is van zichzelf vrij beheerst met dit soort dingen. En trap op heb ik tree voor tree beloont in het begin.veertje schreef:Ik had dezelfde vraag een tijdje terug voorgelegd aan de fysio van Finn en zij zag er geen problemen in als ze het maar rustig en beheerst doen. Dus mijn idee erbij is dat ik haar ga tillen zo lang dat lukt en als ik eens niet kan tillen wegens een tas in mijn hand, dat ze dan zelf moet lopen.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik woonde op 1 hoog toen Mayke jong was. En toen ze de leeftijd kreeg van Elmo nu, liet ik haar wel eens trap-op lopen omdat ik mn handen vol had met spullen/boodschappen.
Dat kreeg ze door en kort daarna smeerde ze m al de trap op voordat ik dr kon oppakken. Naar beneden heb ik haar wel consequent blijven dragen.
Als ik zie wat jonge actieve honden buiten allemaal uitspoken - die rennen, dollen, ravotten en doen. Dan leggen die 10 seconden op de trap natuurlijk weinig gewicht in de schaal.
Ik was destijds best voorzichtig maar ik zou dat nu met een middelgrote lichtvoetige hond niet meer doen. Honden gaan niet stuk van traplopen. Naar mijn idee zijn die praatjes ontstaan door fokker die graag de verantwoordelijkheid van gewrichtsproblemen bij de nieuwe eigenaar willen leggen
Dat kreeg ze door en kort daarna smeerde ze m al de trap op voordat ik dr kon oppakken. Naar beneden heb ik haar wel consequent blijven dragen.
Als ik zie wat jonge actieve honden buiten allemaal uitspoken - die rennen, dollen, ravotten en doen. Dan leggen die 10 seconden op de trap natuurlijk weinig gewicht in de schaal.
Ik was destijds best voorzichtig maar ik zou dat nu met een middelgrote lichtvoetige hond niet meer doen. Honden gaan niet stuk van traplopen. Naar mijn idee zijn die praatjes ontstaan door fokker die graag de verantwoordelijkheid van gewrichtsproblemen bij de nieuwe eigenaar willen leggen

- *Skye*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Bij Skye was ik super voorzichtig en heb ik me aan bijna alle regeltjes gehouden. 5 min per maand, niet trappen lopen, niet bal gooien, niet springen enz. Bij Nova liep dat iets anders en heb ik eigenlijk nergens naar gekeken, behalve naar haar zelf. Zag ik dat ze moe werd, dan tilde/ beperkte ik haar. Skye is een beetje gammel in zijn achterhand en zwalkt een beetje. Nova is een heel gespierd en behendig hondje geworden. Voor mijn gevoel komt dat juist omdat ze van pup af aan heeft geleerd haar spieren goed te gebruiken en daarmee ook goed ontwikkeld heeft. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar voor mezelf heb ik besloten dat ik honden tot in ongeveer een kilo of 20 volwassen gewicht niet meer zo ga beperken in alles.
- Jackira
- Zeer actief
Het is niet dat ik ze dan de hele tijd trappen laat lopen maar wij hebben een trap in huis en Shira liep met een maand of vier zelf naar boven en beneden af en toe. Ik vind het heel handig dat ze goed trappen kunnen lopen. Zij is nu uiteindelijk 34 kilo dus om dat te blijven tillen is geen doen
En Jack van nu ongeveer 9 weken loopt heel goed trap, maar voor hem hebben we wel hekjes, zowel boven als beneden. Omdat we een trap hebben met openingen tussen de treden en hij bij een bijna bovenste tree iedere keer tussen de treden door wil gaan hangen en zo de kans loopt om naar beneden te vallen. Dus met zo'n kamikazepup hebben we besloten om toch hekjes te plaatsen. Niet om het traplopen maar omdat hij gevaarlijke dingen doet.

En Jack van nu ongeveer 9 weken loopt heel goed trap, maar voor hem hebben we wel hekjes, zowel boven als beneden. Omdat we een trap hebben met openingen tussen de treden en hij bij een bijna bovenste tree iedere keer tussen de treden door wil gaan hangen en zo de kans loopt om naar beneden te vallen. Dus met zo'n kamikazepup hebben we besloten om toch hekjes te plaatsen. Niet om het traplopen maar omdat hij gevaarlijke dingen doet.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik kwam onlangs dit artikel tegen: http://www.instituteofcaninebiology.org ... -dysplasia. Daar wordt aangeraden de eerste drie maanden geen toegang te geven tot een trap, daarna zou het geen probleem meer moeten zijn
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Volgens mij zijn het sommige dierenartsen die dat zeggen.Paisley schreef:Ik woonde op 1 hoog toen Mayke jong was. En toen ze de leeftijd kreeg van Elmo nu, liet ik haar wel eens trap-op lopen omdat ik mn handen vol had met spullen/boodschappen.
Ik heb in ieder geval mijn pupkopers nooit verteld dat ze maar een paar minuten met de pup mochten lopen.
Dat kon trouwens moeilijk, ik had ze zelf al mee genomen naar het bos zodra ze konden lopen. Wel in een rugzak er naar toe en dan daar los en als ze moe werden weer in de rugzak.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- welshwitch
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Jack Hussell
Tom was een jaar toen hij echt ging traplopen, toen was hij groot genoeg om de treden goed te kunnen nemen. Wij wonen 1 hoog en moeten 2 kleine trappen op om bij de voordeur te komen, dat waren toen hij klein was best obstakels.

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Interessant artikel!Fotogravinnetje schreef:Ik kwam onlangs dit artikel tegen: http://www.instituteofcaninebiology.org ... -dysplasia. Daar wordt aangeraden de eerste drie maanden geen toegang te geven tot een trap, daarna zou het geen probleem meer moeten zijn
Paragraaf 6 geeft echter een onduidelijk beeld van de eigenlijke conclusie uit het onderzoek. Ze hadden namelijk labradors gebruikt voor het onbeperkt voeren en wat de labradors onbeperkt aten, daarvan namen ze 75% om aan de beperkt gevoerde groep te voeren. Met 3 jaar werd de onbeperkt gevoerde groep ook beperkt, ze kregen een vaste hoeveelheid berekend t.o.v. hun optimale gewicht en daarvan kregen de beperkte groep opnieuw 75%.
De onbeperkt gevoerde groep woog gemiddeld 34kg (±6kg), werd gemiddel 11.2 jaar en had een bcs van gem. 7 (schaal van 1-9, ik verwacht dat de dieren zelfs nog zwaarder zijn geweest, maar ik kan geen overzicht vinden nog van body condition score bij de verschillende leeftijden), de beperkt gevoerde groep woog gemiddeld 24kg (±4kg), werd gemiddeld 13.0 jaar en had een bcs van gem. 4.5. Ze waren dus niet mager, hooguit wat schraal. Een normale conditie van een hond is tussen de 4 en 5 ( http://coloradolinkproject.com/wp-conte ... _chart.pdf ). ´
Op 10-jarige leeftijd had van de onbeperkte groep zo'n 20-25% nog geen tekenen van artrose, van de beperkte groep was dat 75%. Dit is het plaatje dat ze bij paragraaf 6 gebruiken, alleen in plaats van osteoartrose, gebruiken ze daar de term HD, wat dus niet is wat de wetenschappers onderzocht hadden.
http://www.instituteofcaninebiology.org ... n_dogs.pdf
Edit: toch wel wat gevonden: https://www.avma.org/News/Journals/Coll ... 9_1315.pdf maar daarin staat niet de bcs voordat ze geremd werden.
- mim
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Mijn honden hebben altijd trappen gelopen en er nóóit enige problemen mee gehad gelukkig. Ik laat alleen Filou nauwelijks trappen lopen,
dat schijnt voor teckels echt niet goed te zijn. maar die springt weer op stoelen en banken.
dat schijnt voor teckels echt niet goed te zijn. maar die springt weer op stoelen en banken.
- Hilde
- Zeer actief
Ja, maar Tom is natuurlijk ook maar klein, met korte pootjes. Elmo heeft lange slungelpoten en neemt die trappen met gemak, daar zit ook wel een verschil voor mij.welshwitch schreef:Tom was een jaar toen hij echt ging traplopen, toen was hij groot genoeg om de treden goed te kunnen nemen. Wij wonen 1 hoog en moeten 2 kleine trappen op om bij de voordeur te komen, dat waren toen hij klein was best obstakels.

- Hilde
- Zeer actief
Bedankt voor alle reacties
Elmo's ouders waren allebei onder de 20 kilo dus ik verwacht geen joekel van 30 kilo, zeker niet aan zijn groei te zien. Ik ga hem gewoon met een gerust hart een trap op en af laten lopen en beperk hem als hij moe is, veel gedaan heeft, etc.

- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ik kreeg oor toen ze bijna een half jaar was en toen woog ze al een kilo of 20. Ik moest 1 vrij stijle trap op en dat tillen ging hem echt niet worden hoor. En rustig de trap op en af lopen kan ze ook al niet. Nu wonen we nog wat hoger en ze loopt dus al sinds een half jaar paar maal daags trap op en af. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ze er iets van gekregen heeft.
-
- Zeer actief
Geloof dat laatste wel . Fokkers zijn zeikers eerste klas vaak als het op dit soort dingen aan komt maar ze hebben niet in e gaten wat het eigenlijk zegt , dat ze je een kneus verkopen die te gammel is om de trap op te kunnen of langer dan5 minuten kan lopen.Paisley schreef:Ik woonde op 1 hoog toen Mayke jong was. En toen ze de leeftijd kreeg van Elmo nu, liet ik haar wel eens trap-op lopen omdat ik mn handen vol had met spullen/boodschappen.
Of er komt regelmatig tot vaak een ED of HD klantje in het ras of lijn voor.
Net als het overmatige gesocialiseer wat tegenwoordig ook wel helemaal in is , probeer gewoon een leuke hond te fokken met een vrij karakter.

-
- Zeer actief
Geloof dat laatste wel . Fokkers zijn zeikers eerste klas vaak als het op dit soort dingen aan komt maar ze hebben niet in e gaten wat het eigenlijk zegt , dat ze je een kneus verkopen die te gammel is om de trap op te kunnen of langer dan5 minuten kan lopen.Paisley schreef:Ik woonde op 1 hoog toen Mayke jong was. En toen ze de leeftijd kreeg van Elmo nu, liet ik haar wel eens trap-op lopen omdat ik mn handen vol had met spullen/boodschappen.
Of er komt regelmatig tot vaak een ED of HD klantje in het ras of lijn voor.
Net als het overmatige gesocialiseer wat tegenwoordig ook wel helemaal in is , probeer gewoon een leuke hond te fokken met een vrij karakter.