Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Border Collie, showtype

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Re: Border Collie, showtype

Ongelezen bericht door mijke »

Wat een lellek gedrocht. Is daar soms keeshond en corgi doorheen gefokt ofzo?
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Echt niet mooi.
Jammer om het ras zo te verknallen.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

Tja...mijn ding is het niet.
Zeg ik verder maar niks op, de mensen waar deze hond van is zullen er vast net zo gek mee zijn als ik met de mijne :wink:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm...
Ik heb een mening, maar hou die voor me.

Ik ken overigens zeer fraaie showtypes. Goed, het moet je type zijn ;-) maar daar is dan mooi niets overdrevens aan. Mijn smaak is het nog steeds niet helemaal maar goed, dat is ieder voor zich.

Suzanne
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Sassy »

Nee, voor mij ook niet.
Maar ik bekijk een border meer vanuit functionaliteit, kan hij datgene doen waar hij ooit voor gefokt werd?

Vorige week hoorde ik nog "die lelijke korthaar werklijnen" tja, wat is de definitie van mooi?
In mijn ogen dit in elk geval niet.
Als je had gezegd is een aussie had ik dat ook niet in twijfel getrokken...
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Waarom houden jullie allemaal je mening voor je? Is er een rasverdedigingsgroep die voor repercussies zorgt als je zegt dat je ze niet mooi vindt? :P
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

ZivaNomi schreef:Maar wat ik nou niet snap. Als je op een show komt en er is een border collie die er zo anders uit ziet dan de rest, hoe wordt dat dan beoordeeld? Want het lijkt me steeds vaker te gebeuren dat extremen, of honden die anders eruit zien voordeel krijgen, koste wat kost. Maar deze hond voldoet toch niet aan de rasstandaard? Daar beoordelen ze toch vanuit? Ik snap het niet.
Zijn steeds vaker niet de beste ras vertegenwoordigers die winnen maar die er tussenuit springen in extreme . Zie je steeds meer bij alle rassen zelfs de geen waar je het nooit van verwacht had.
Gewoon een cultuurtje op zich .En maar roepen dat showen en fokken niets met elkaar te maken hebben maar wel steeds naar de eerste en beste winnaar lopen omdat het zo lekker verkoopt en met de hoop om ook te winnen.

Die border , aussie en schotse gaan steeds meer op elkaar lijken op de verkeerde manier. :engel: .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik schoot in de lach toen ik m te zien kreeg. Een leuk mormel hoor, maar een bordercollie?!
Wat mij betreft hoort een Bordercollie met zn spitse flikker lekker fel en maniakaal de wereld in te loeren. Het goedlachse hondje op de openingspost slaat totaal de plank mis

Afbeelding
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

het riekt een beetje naar dwerggroei

[edit] Het is een mini Aussie. https://www.facebook.com/BlueBuckarooMiniAussies/
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het lijkt natuurlijk niet op een BC, maar hij ziet er wel koddig uit.
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies

Ongelezen bericht door Wildflower »

Paisley schreef:Ik schoot in de lach toen ik m te zien kreeg. Een leuk mormel hoor, maar een bordercollie?!
Wat mij betreft hoort een Bordercollie met zn spitse flikker lekker fel en maniakaal de wereld in te loeren. Het goedlachse hondje op de openingspost slaat totaal de plank mis

Afbeelding
Dit.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Los van wat het ook is, het arme beest ziet eruit alsof zijn hersenen ergens in een potje op sterk water drijven.
Heb even gekeken op de website van die mini aussie fokker, staan wel leuke hondjes tussen.

Edit: het is écht een border collie :80:
Klik
Vertaling van het Portugese stukje: 'Met trots kondigen wij de komst van onze lieve Brody naar Brazilië! Brody werd geïmporteerd uit de VS, in samenwerking met onze vrienden van Kennel Border King! Het is een prachtige hond met imposante afmetingen, zwaar behaard hoofd met een zeer indrukwekkend profiel, volkomen juist botstructuur plus een zeer evenwichtig temperament! Wij zijn zeer enthousiast over de bijdrage van Brody hier in Brazilië!'
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Is het niet een Aussie pup ofzo?

Edit: oh spuit elf...

Border kruising wasbeer dan toch? :wink:
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

mijke schreef:Waarom houden jullie allemaal je mening voor je? Is er een rasverdedigingsgroep die voor repercussies zorgt als je zegt dat je ze niet mooi vindt? :P
Ik wil best wat zeggen hoor. Mijn hemel wat een lelijk gedrocht. Zelfs al wat het een mini Aussie, Sheltie, of weet ik veel wat (toad Collie lijkt me nog de beste gok). Oh hij zal best lief zijn, maar dat zie je niet op een plaatje.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Cleva schreef:Is er ooit een harde scheidslijn tussen een border collie en een sheltie geweest?
Ja, nu.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Crescent schreef:het riekt een beetje naar dwerggroei

[edit] Het is een mini Aussie. https://www.facebook.com/BlueBuckarooMiniAussies/
Staat ie daartussen dan? (Mijn laptop laadt niet alle Facebook plaatjes)
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

ik zit te luchtfietsen, namen zijn hetzelfde
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Paisley schreef:Ik schoot in de lach toen ik m te zien kreeg. Een leuk mormel hoor, maar een bordercollie?!

Afbeelding
Eerlijk gezegd krijg ik hier nu juist de kriebels van. Zo natuurlijk vind ik het gedrag van dit soort honden eigenlijk niet. Wel functioneel natuurlijk en dat was eigenlijk de bedoeling van die vorm van de BC.
Maar als ik wandelaars tegen kom die obsessief ballen gooien naar zo'n starend dwingend en buikschuivend beest dan word ik daar niet vrolijk van.
Dus het is maar net wat je zoekt in een hond.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Marie-Josée schreef:Eerlijk gezegd krijg ik hier nu juist de kriebels van. Zo natuurlijk vind ik het gedrag van dit soort honden eigenlijk niet. Wel functioneel natuurlijk en dat was eigenlijk de bedoeling van die vorm van de BC.
Maar als ik wandelaars tegen kom die obsessief ballen gooien naar zo'n starend dwingend en buikschuivend beest dan word ik daar niet vrolijk van.
Net zo natuurlijk als het retrieven van een golden of een lab, het voorstaan van een jachthond en het waken van een erfhond. Het is gedrag wat bij het ras hoort en dat past je of dat past je niet. Het staren en dwingen heb je zelf in de hand en hoeft zeker niet obsessief. Genoeg border collies die in groepen gewoon rustig snuffelend rondlopen of rondrennen zonder perse te staren en te dwingen.

On topic:
We hadden een tijdje terug een topic over verdisneyficatie... denk dat dit daar ook onder valt. Ik vind het niet mooi en echt niet meer op een border collie lijken :(
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Eilfy schreef:
Marie-Josée schreef:Eerlijk gezegd krijg ik hier nu juist de kriebels van. Zo natuurlijk vind ik het gedrag van dit soort honden eigenlijk niet. Wel functioneel natuurlijk en dat was eigenlijk de bedoeling van die vorm van de BC.
Net zo natuurlijk als het retrieven van een golden of een lab, het voorstaan van een jachthond en het waken van een erfhond. Het is gedrag wat bij het ras hoort en dat past je of dat past je niet. Het staren en dwingen heb je zelf in de hand en hoeft zeker niet obsessief. Genoeg border collies die in groepen gewoon rustig snuffelend rondlopen of rondrennen zonder perse te staren en te dwingen.

On topic:
We hadden een tijdje terug een topic over verdisneyficatie... denk dat dit daar ook onder valt. Ik vind het niet mooi en echt niet meer op een border collie lijken :(
Precies. Dan neem je geen border collie als je niet met de oorspronkelijke raseigenschappen uit de voeten kunt. Het ras aanpassen aan mensen die het uiterlijk wel leuk vinden maar de eigenschappen maar niets, vind ik echt de omgekeerde wereld.

Ik vind het ook echt helemaal niet aantrekkelijk, dit Disney-type.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Dit is een mini aus. Geen border collie ;)
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Machie schreef:Dit is een mini aus. Geen border collie ;)
Nope. Is echt een border collie.

Ik vind er wat van dat het ras op deze manier is veranderd, maar als ik me daar eerlijk over uit laat word ik waarschijnlijk geband van het forum wegens te grof taalgebruik :engel: Gelukkig zijn niet alle showborders zo extreem, maar dit type is wel al jaren razendpopulair. Niet alleen in de USA waar de fokker van deze hond woont, maar ook in Europa.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
bouvierpoedel
Zeer actief

Eilfy schreef:

On topic:
MJ maakt de vergelijking in dat het beide in het extreme ligt ,zo'n disney en een obsessieve werker die niets anders meer lijkt te kunnen.
Beide een beetje doorgeslagen natuurlijk.
bouvierpoedel
Zeer actief

Tamara/Bayko schreef:
Machie schreef:Dit is een mini aus. Geen border collie ;)
Nope. Is echt een border collie.

Ik vind er wat van dat het ras op deze manier is veranderd, maar als ik me daar eerlijk over uit laat word ik waarschijnlijk geband van het forum wegens te grof taalgebruik :engel: Gelukkig zijn niet alle showborders zo extreem, maar dit type is wel al jaren razendpopulair. Niet alleen in de USA waar de fokker van deze hond woont, maar ook in Europa.
Nou gooi het eruit. :engel:
Ach geheid dat ieder ras een x aan de beurt is.
Dat is altijd van het begin af aan zo geweest , ze veranderen constant. Deze Disney border heeft natuurlijk wel de genen om zo'n pak haar te kunnen hebben. Geno en Feno.
Welk ras lijkt nu nog op zijn voorouders van een 100 jaar geleden, nou ja toen was het ook al een rommeltje van typetjes.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Voor de mensen die van fluffy houden is het ongetwijfeld een leuk dier. Maar met border collie heeft het natuurlijk helemaal niks meer te maken :roll: :roll:
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Eh, tja...
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

bouvierpoedel schreef:
Eilfy schreef:

On topic:
MJ maakt de vergelijking in dat het beide in het extreme ligt ,zo'n disney en een obsessieve werker die niets anders meer lijkt te kunnen.
Het verschil is wel dat die obsessieve werker in huis waarschijnlijk gewoon voor pampus ergens je bank in pikt ( :hmmm: ), er zijn echt maar weinig border collies en ik ken per persoonlijk geen één die op het moment dat ze thuis komen zo blijven hyperen en dwingen. Dat je dat wel ziet op het moment dat ze voor hun gevoel aan het werk zijn vind ik niet zo gek :19: In tegenstelling tot het gedrocht uit de OP is dat rastypisch en horend bij het ras, wat jij daar als eigenaar van toe staat of in hoeverre je het aanmoedigt is een keuze (al zal je het er nooit helemaal uit krijgen als het er van nature in zit)
Tamara/Bayko schreef: Ik vind er wat van dat het ras op deze manier is veranderd, maar als ik me daar eerlijk over uit laat word ik waarschijnlijk geband van het forum wegens te grof taalgebruik :engel: Gelukkig zijn niet alle showborders zo extreem, maar dit type is wel al jaren razendpopulair. Niet alleen in de USA waar de fokker van deze hond woont, maar ook in Europa.
PB mag altijd :engel: ik denk namelijk dat we het wel eens zijn :mrgreen:
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik ben geen fan van border collies in het algemeen (niet verrassend, ik heb zo ongeveer precies het omgekeerde type haha), maar deze vind ik echt heel raar. Lijkt nit echt op een border ook, ik vind de echte showtypes ook zo dommig uitzien.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

bouvierpoedel schreef: MJ maakt de vergelijking in dat het beide in het extreme ligt ,zo'n disney en een obsessieve werker die niets anders meer lijkt te kunnen.
Ben ik het wel mee eens. Er zijn veel werkhonden die van nature geen rust vinden.
Dat brein staat altijd aan. Ik heb een hond die me in het midden van de nacht als ik me omdraai kan aanstaren omdat ie hoopt dat we naar buiten gaan.
Ik ken een werklijn retriever die obsessief iets in zijn bek moet houden, Mechelse herders die zich blind door obstakels werpen of border collies die zich als kleine pup al voor auto's gooien, het is een beetje doorgeslagen.
Leuk bij hondensport maar evengoed het resultaat van extreme fok.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vind t niks... een border is een border en geen bol wol
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”