Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

fipronil

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

fipronil

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik kwam er zomaar, door het lezen van wat reakties, achter dat het middel Fipronil dus ook in paracietbestrijding voor honden zit.
Mag het daar dan wel? Kan het daar dan niet ook voor leverschade e.d. zorgen zoals dat bij de mens kan?

Hoe zou ik erachter kunnen komen of zo'n middel "voor de hond" dan wel mag???
Ik ben een beetje verward nu. Niet dat ik ze nou zoveel van die middelen geef maar goed, kennelijk komt het nogal ergens voor en ik vind het idee dat het bij de mens tot schade aan nieren, lever en schildklier kan lijden nou niet meteen geruststellend eigenlijk.

Het is vast niet nieuw, het heeft er vast "altijd" al ingezeten maar toch... klopt dit wel?

https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail ... peneieren/

Suzanne
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: fipronil

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ten eerste nemen honden en katten het middel niet oraal in, maar wordt het uitwendig toegepast.Ten tweede zijn die doseringen bekend en uitgebreid getest op veiligheid voordat zo'n geneesmiddel op de markt mag komen. In dit geval is niet bekend of en zo ja hoeveel van dit middel in de eieren zit, dus dat is een heel ander verhaal.
A close examination of the published and unpublished information concerning fipronil use in the
dog and cat would suggest that fipronil-containing products are generally safe to use in the healthy
target species at recommended dose rates and route of administration. Extensive studies in target
and non-target species show that NOAEL figures, calculated from daily oral administration of
fipronil, were significantly higher than would normally be administered topically on a two- to fourweekly
basis. Information supplied by the applicant on global and Australian ADE reports shows a
particularly low incidence of problems encountered in the target species, dogs and cats, when used
according to manufacturer‟s recommendations.
Bron: https://apvma.gov.au/sites/default/file ... ture_0.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”