Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Geen hondenbelasting meer in Rotterdam
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Geen hondenbelasting meer in Rotterdam
http://www.ad.nl/rotterdam/rotterdam-sc ... ~ac1034f3/
Rotterdam schaft hondenbelasting af
Goed nieuws voor Rotterdamse hondenbezitters: vanaf volgend jaar hoeven zij geen hondenbelasting meer te betalen.
Een ruime meerderheid van de gemeenteraad is vannacht laat akkoord gegaan met het voorstel van de VVD. ,,De hondenbelasting is eigenlijk een gemeentelijke melkkoe, want het geld gaat niet naar het opruimen van hondenpoep maar naar de algemene middelen. Bovendien kost het innen van de belasting bijna meer dan het oplevert’’, aldus VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan.
Inmiddels zijn 131 Nederlandse gemeenten, bijvoorbeeld Amsterdam twee jaar geleden, al gestopt met de hondenbelasting. In Rotterdam bedraagt het tarief nu nog 102,20 euro voor de eerste hond, en 161,80 euro voor iedere daaropvolgende hond.
Het voorstel tot afschaffing van de hondenbelasting kreeg ook steun van Leefbaar Rotterdam, het CDA, de SP, D66, Nida, Partij voor de Dieren en een deel van de PvdA. In de raadsvergadering, die tot in de late uurtjes doorging, werd de gemeentebegroting voor 2018 in grote lijnen vastgesteld.
Rotterdam schaft hondenbelasting af
Goed nieuws voor Rotterdamse hondenbezitters: vanaf volgend jaar hoeven zij geen hondenbelasting meer te betalen.
Een ruime meerderheid van de gemeenteraad is vannacht laat akkoord gegaan met het voorstel van de VVD. ,,De hondenbelasting is eigenlijk een gemeentelijke melkkoe, want het geld gaat niet naar het opruimen van hondenpoep maar naar de algemene middelen. Bovendien kost het innen van de belasting bijna meer dan het oplevert’’, aldus VVD-fractievoorzitter Antoinette Laan.
Inmiddels zijn 131 Nederlandse gemeenten, bijvoorbeeld Amsterdam twee jaar geleden, al gestopt met de hondenbelasting. In Rotterdam bedraagt het tarief nu nog 102,20 euro voor de eerste hond, en 161,80 euro voor iedere daaropvolgende hond.
Het voorstel tot afschaffing van de hondenbelasting kreeg ook steun van Leefbaar Rotterdam, het CDA, de SP, D66, Nida, Partij voor de Dieren en een deel van de PvdA. In de raadsvergadering, die tot in de late uurtjes doorging, werd de gemeentebegroting voor 2018 in grote lijnen vastgesteld.
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
- Aantal honden: 1
Re: Geen hondenbelasting meer in Rotterdam
Goede zaak
Onze gemeente mag het ook gaan afschaffen, achterhaald iets is het. f

Onze gemeente mag het ook gaan afschaffen, achterhaald iets is het. f
_Esmee
- dre
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
hier ook geen hondenbelasting, al jaren niet meer, en toen het er wel was, nooit betaald,
[wonen buitenaf en werd nooit gecontroleerd]
waar dient hondenbelasting eigenlijk voor, nooit begrepen.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Goed bezig Rotterdam! Kunnen jullie de fracties in gemeente Groningen ook even overtuigen? Hier is iedereen falikant tegen onder het mom van 'waar moet dat geld dan vandaan komen?'. Nou, wat dacht je van eerlijk verspreiden onder ALLE inwoners van de stad?!?
- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
- Aantal honden: 2
Zelfs vlakbij Rotterdam wil onze gemeente het nog niet afschaffen hoor. En ook mijn voorstel tot gebieden voor honden (uitlaatstrook, losloopveldje oid) werd afgekeurd, ze halen al het groen juist weg hahamijke schreef:Goed bezig Rotterdam! Kunnen jullie de fracties in gemeente Groningen ook even overtuigen? Hier is iedereen falikant tegen onder het mom van 'waar moet dat geld dan vandaan komen?'. Nou, wat dacht je van eerlijk verspreiden onder ALLE inwoners van de stad?!?
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Amstelveen gaat nog vrolijk door en is dus niet voor niets de rijkste gemeente van het land
De hebberds.

-
- Actief
Het kan nog erger, wij zijn verhuisd maar betalen nu bijna het dubbeleMaryanne schreef:Amstelveen gaat nog vrolijk door en is dus niet voor niets de rijkste gemeente van het landDe hebberds.

In Amstelveen kreeg ik tenminste nog poepzakjes voor die paar honderd euro per jaar

Lanavandevledders schreef:hier ook geen hondenbelasting, al jaren niet meer, en toen het er wel was, nooit betaald,
Al sinds de middeleeuwen wordt hondenbelasting geheven. Het werd ingevoerd om de overlast van met name van zwerfhonden te beperken en om de verspreiding van hondsdolheid tegen te gaan. Daarnaast zag de overheid er in de tijd dat de hondenkar als transportmiddel werd gebruikt, een middel in om transportbelasting te kunnen heffen. Tegenwoordig, begin 21e eeuw, wordt er dikwijls van uitgegaan dat de heffing van hondenbelasting is gerechtvaardigd teneinde de overlast van hondenpoep terug te dringen, vanuit het beginsel "de vervuiler betaalt". Er bestaat echter geen direct verband tussen de heffing en de kosten die een gemeente maakt om overlast tegen te gaan, zie hieronder bij 'Tegenprestatie'.
- tobi__
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Hier was de hondenbelasting jaren geleden afgeschaft. Tot de gemeente ging fuseren met meerdere gemeentes en nu is het weer ingevoerd sinds twee jaar. Nieuwe gemeentehuis moet natuurlijk ergens van betaald worden hè 

_Esmee
Maar waarom zou het ze meer kosten om te innen dan wat het oplevert? Hier wordt het gewoon samen 'gegooid' met de gemeentelijke belastingen.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Hier in de gemeente wordt er nog wel hondenbelasting gevraagd, maar ik woon in buitengebied en hoef het dus niet te betalen
Ideaal.

- Crescent
- Zeer actief
"Bovendien kost het innen van de belasting bijna meer dan dat het oplevert" haha!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
- Vaste gebruiker
Misschien de kosten voor de controleurs. Iets anders kan ik ook niet bedenken.Neeltje schreef:Maar waarom zou het ze meer kosten om te innen dan wat het oplevert? Hier wordt het gewoon samen 'gegooid' met de gemeentelijke belastingen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boerboel
Hier gaat het gewoon in de pot bij de andere gemeentelijke belastingenLaan78 schreef:Misschien de kosten voor de controleurs. Iets anders kan ik ook niet bedenken.Neeltje schreef:Maar waarom zou het ze meer kosten om te innen dan wat het oplevert? Hier wordt het gewoon samen 'gegooid' met de gemeentelijke belastingen.

- Tineke
- Zeer actief
Dan neem je geen controleurs in dienst ,dan zullen er wat mensen niet betalen maar nog steeds een hoop wel en dat is dan pure winst. Hier betalen we ook hondenbelasting maar er is wel een prachtig afgezet hondenbos midden in het dorp.Laan78 schreef:Misschien de kosten voor de controleurs. Iets anders kan ik ook niet bedenken.Neeltje schreef:Maar waarom zou het ze meer kosten om te innen dan wat het oplevert? Hier wordt het gewoon samen 'gegooid' met de gemeentelijke belastingen.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Vaste gebruiker
Hier hebben wij nog wel hondenbelasting.
Dat wordt zogenaamd gebruikt voor extra vuilnisbakken en losloop gebieden, ook om poep te ruimen. Komt natuurlijk nooit wat van.
Nu wonen wij heel mooi aan het ijsselmeer, met 3 stranden en een natuurgebied. Maar hondjes niet welkom. Wel alles wat in een catamaran vaart...
Het losloopgebied zit aan de heel andere kant van de stad. Om daar nou elke avond een blokje om te gaan doen... Ze zal al moe wezen als we daar aankomen.
Ik laat de drolletjes mooi liggen, ik betaal er immers voor. En ze doet het altijd in de struiken, niemand heeft er last van. Ook loopt ze gewoon lekker los op het veldje 200 meter van ons huis.
Dat wordt zogenaamd gebruikt voor extra vuilnisbakken en losloop gebieden, ook om poep te ruimen. Komt natuurlijk nooit wat van.
Nu wonen wij heel mooi aan het ijsselmeer, met 3 stranden en een natuurgebied. Maar hondjes niet welkom. Wel alles wat in een catamaran vaart...
Het losloopgebied zit aan de heel andere kant van de stad. Om daar nou elke avond een blokje om te gaan doen... Ze zal al moe wezen als we daar aankomen.
Ik laat de drolletjes mooi liggen, ik betaal er immers voor. En ze doet het altijd in de struiken, niemand heeft er last van. Ook loopt ze gewoon lekker los op het veldje 200 meter van ons huis.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Dat is mooi nieuws!

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
In Heeze betaalden we al nooit hondenbelasting. Dat zat bij de verontreinigingsheffing dus eigenlijk betaal je dan toch. En zo zal dat in Rotterdam ook wel gaan.
- dre
- Zeer actief
Ik betaal hem ook braaf momenteel en eerlijk is eerlijk, ik kan hier heerlijk lopen in de buurt, er staan ruim voldoende prullenbakken en de losloop-/schijtveldjes worden regelmatig van drollen ontdaan door de gemeente Rotterdam.Tineke schreef:Hier betalen we ook hondenbelasting maar er is wel een prachtig afgezet hondenbos midden in het dorp.
Vast en dat vind ik dan weer een stuk eerlijker verdeeld dat iedereen in de gemeente extra betaald en niet een bepaalde groep mensen vanwege hun keus voor een huisdierMarie-Josée schreef:In Heeze betaalden we al nooit hondenbelasting. Dat zat bij de verontreinigingsheffing dus eigenlijk betaal je dan toch. En zo zal dat in Rotterdam ook wel gaan.

- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Waar ben je naar toe Heleen?Achi schreef:Het kan nog erger, wij zijn verhuisd maar betalen nu bijna het dubbeleMaryanne schreef:Amstelveen gaat nog vrolijk door en is dus niet voor niets de rijkste gemeente van het landDe hebberds.
![]()
In Amstelveen kreeg ik tenminste nog poepzakjes voor die paar honderd euro per jaar