Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hernia

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Hernia

Ongelezen bericht door pioenroos »

Even vloeken hoor :gvd:

Ik ben zó verzot op teckels en weet dat ze risico op hernia's hebben. Maar ik dacht veiliger te zitten met mijn mislukte hogere poten buitenlander.

Niet dus, zaterdag en zondag had Mies pijn en ongemak maar rende nog wel lekker mee op de wandeling. Ik dacht dat ze wellicht wat buikpijn had ofzo.
Maar helaas, zondagavond dan toch zwakte aan haar achterpoten. Gelijk op rust gezet maar maandagochtend kon ze alleen nog zwabberend een paar meter lopen als ik haar overeind hield :ugh:

Pijn leek ze nu niet meer te hebben gelukkig en ze kon vanmorgen al weer wat meer lopen en makkelijker plassen dus ik heb goede hoop op herstel. Maar ze vindt de verplichte rust nu zo erg :(:
En de zorgen zullen nu blijven natuurlijk. Hoeveel moet ik haar nu tegen haarzelf in bescherming gaan nemen?

Ze heeft van de dierenarts rimadyl en vetranquil gekregen. De vetranquil is wel heftig maar ze doet zelf niet rustig in de bench en voor herstel moet ze echt rusten nu.

En zelfs met hangende ogen van de vetranquil bleef ze net joelen totdat ik een rondzoemende vlieg had gevangen en als lekker hapje aan haar had gegeven ( :kotz: ) Nu ligt ze weer te slapen gelukkig.
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Hernia

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Het is de vraag of pijnstilling wel verstandig is. Alleen na een orthomanuele behandeling kan de hond last krijgen van een prikkelend gevoel in de verlamde poten. Vergelijkbaar met het gevoel wat je hebt als je been " slaapt ".
Sarah is tot 3 x toe behandeld door Jacha Heukels. (Aharon meghode)En er ondanks haar ouderdom weer bovenop gekomen. Dr Heukels heeft zitting in meerdere plaatsen in het land. Vlak na het ontstaan van de hernia is absolute benchrust het devies. De voetjes zacht masseren kan geen kwaad.
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nelleke »

Is dat een speciale massage?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding
Neeltje
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

nelleke schreef:Is dat een speciale massage?

Het gaat om de aanraking en het stimuleren van de zenuwbanen.
zachtjes wrijven van de onderkant van de voetjes is voldoende.
Bij een volledige verlamming kan dat het terugkomen van gevoel in de poten bevorderen plus dat het voor hond en baasje heel rustgevend kan werken.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ach nee, arme Mies! :-(
Hopelijk trekt het snel weer bij, want ze zal het wel niet zo eens zijn met benchrust en helemaal niets doen.
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

teckeltoos schreef:
nelleke schreef:Is dat een speciale massage?

Het gaat om de aanraking en het stimuleren van de zenuwbanen.
zachtjes wrijven van de onderkant van de voetjes is voldoende.
Bij een volledige verlamming kan dat het terugkomen van gevoel in de poten bevorderen plus dat het voor hond en baasje heel rustgevend kan werken.
Oké. Dus je kunt de massage ook als rustgevend doen bij opwinding. Ga het proberen.

Afbeelding
Neeltje
pioenroos
Zeer actief

DeDiana schreef:Ach nee, arme Mies! :-(
Hopelijk trekt het snel weer bij, want ze zal het wel niet zo eens zijn met benchrust en helemaal niets doen.
Nee, Mies kan hier heel slecht tegen :blauwoog: Ze heeft ook geen/nauwelijks pijn en redt zich prima al zwabberend en struikelend vindt ze. Nu geeft ze dus continue al blaffend commentaar op alles en draait en komt telkens omhoog in de bench waardoor ze valt... Vetranquil moet dus maar das ook een naar gezicht hoor.

Mies krijgt de rimadyl als ontstekingsremmer. Rust is deze eerste periode het allerbelangrijkst. Ze heeft gevoel en kan dus nog staan op pootjes dus de blokkade is weg. Nu moet zwelling weg en de boel opnieuw fixeren. Over paar dagen gaat ze fysio krijgen. Aharon of Heukels zijn voor mij helaas niet bereikbaar, zo lang kan ik zelf niet autorijden.
Heb wel eerder een teckel met hernia bij Aharon behandeld gehad. Hij was er veel erger aan toe. Maar ook toen was rust het allerbelangrijkst.

Heb wel goede hoop dat ze prima kwaliteit van leven terug gaat krijgen. Maar de komende weken doorkomen gaat taai zijn.
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ach arme Mies! Beterschap!
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

bah wat een narigheid, beterschap voor Mies!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zou contact opnemen met Aharon of Jacha Heukels.
Verse hernia's zijn vaak gemakkelijker te behandelen dan oudere hernia's, voor zover ik heb begrepen.

Of die vetranquil een goed idee is weet ik niet?
Bij vuurwerk angst wordt dat wel eens gegeven.
Maar dat betekent dat de hond rustig lijkt maar wel alles haarscherp meekrijgt zonder er op te kunnen reageren.
Dus als je dat geeft moet er rondom de bench ook absolute rust zijn.
Lijkt mij?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
pioenroos
Zeer actief

Het is helaas voor mij eigenlijk onmogelijk om Aharon of Heukels te bereiken. Als Mies slechter zou zijn en/of niet al binnen een dag vooruit aan het gaan is zou ik wel hemel en aarde bewegen hoor. Maar inmiddels loopt ze alweer. Alleen als een dronkenman.
Ik heb nu een afspraak met een dierenfysiotherapeut/osteopaat voor as maandag. Ik ben daar eerder geweest en heb een goed gevoel bij haar deskundigheid. Ze zegt dat ze eventuele blokkades ook kan verhelpen.

Ik heb ook gelezen over de nadelen van de vetranquil. Ik zie ook dat ze alert blijft hoor maar wel met een rustig lijf. Ik vind het erg lastig.
Vanmorgen met opstaan was ze pillenvrij en terwijl ik de bench van boven haalde was zij al beneden. Toen ik 20 seconden later weer beneden kwam was ze een uit de mand gehaalde knuffel vakkundig aan het doodmeppen. Met een omvallende achterhand dus maar dat mocht de pret niet drukken.
Nu ligt ze ondersteboven in de bench met 4 poten in de lucht, zachtjes keffend. En als ik dan naar haar kijk vlíegt ze weer recht met een hoopvolle blik of ze er uit mag. En als ik dan negeer stort ze weer dramatisch zuchtend ondersteboven. En dit is met een kwart pil dus. Ze zou meer mogen maar dat durf ik niet goed.

Als iemand tips heeft hoe haar rustig te houden hoor ik ze heel graag!

Bedankt voor de beterschapswensen, ik zal ze doorgeven :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”