Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Glazuurbeschadiging, Turnertand?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Glazuurbeschadiging, Turnertand?

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik zie al langer dat Lily bij één van haar hoektanden een bruine rand heeft. Daarvoor heb ik haar regelmatig van die staafjes gegeven om de tanden schoon te maken, maar deze helpen niks. Nou probeerde ik laatst het vuil met mijn nagel weg te krabben, en toen zag ik dat die bruine rand eigenlijk ontbrekend glazuur is. En ik heb het idee dat het erger wordt. Het ziet er zo uit:

Afbeelding

Ik heb zitten googlen en het lijkt op een Turnertand.
Lily wisselde heel laat en ze heeft een tijd dubbele hoektanden gehad. Op een gegeven moment waren die melkhoektanden grijzig, dus misschien heeft ze een trauma gehad en is daardoor de aanmaak van het glazuur van de volwassen tand niet goed gegaan. Zou het dit kunnen zijn? Heeft iemand er ervaring mee? En wat is er aan te doen?

Binnenkort moeten we naar de dierenarts voor de enting en dan krijgt ze ook een globale controle en dan kaart ik het uiteraard aan.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Crescent
Zeer actief

Re: Glazuurbeschadiging, Turnertand?

Ongelezen bericht door Crescent »

Het komt bij mensen nog wel eens voor dat als gevolg van oud trauma (mondlanding op de rand van het zwemband) de de wortel zodanig beschadigd is dat de tand afsterft. Vraag je dierenarts eens. Misschien adviseert hij te trekken of valt ie er vanzelf uit..of is het gewoon dik in orde maar blijft de verkleuring.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Alfilillo
Zeer actief

Ik hoop dat de tand er niet uit hoeft :ugh:
Ik weet niet of het duidelijk te zien is op de foto, maar het is de onderhoektand en er ontbreekt dus een hele rand glazuur.

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

Vanochtend bij de dierenarts geweest. Het gaat inderdaad om 'hypoplasie van het glazuur' (vertaald) en dat is volgens mij zoiets als een turnertand. Er gaat daarbij iets mis met de vorming van het glazuur op het moment dat de tand nog in de kaak zit en zich ontwikkelt.
Oorzaken kunnen verschillend zijn, maar de da noemde een virus, medicijnen, een trauma of inentingen. Lily heeft geen heftig virus gehad of medicijnen. Als dit komt door de entingen baal ik er wel van. Ze lijkt er geen last van te hebben, dus we laten het zo. De tand zal wel eerder versleten zijn dan de rest zei de da.

Het bizarre is dat mijn oudste zoon dit ook heeft. Niet zo heftig als Lily, maar wel aan veel meer tanden. Als oorzaak noemden ze bij hem ook virus, medicijnen, teveel fluor in het water... Ze kunnen het niet met zekerheid zeggen. Mij zoon heeft nooit heftige virussen gehad of antibiotica gekregen. Stel dat het bij hem aan die inentingen ligt...

Alfil & Lily
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Alfilillo schreef:Vanochtend bij de dierenarts geweest. Het gaat inderdaad om 'hypoplasie van het glazuur' (vertaald) en dat is volgens mij zoiets als een turnertand. Er gaat daarbij iets mis met de vorming van het glazuur op het moment dat de tand nog in de kaak zit en zich ontwikkelt.
Oorzaken kunnen verschillend zijn, maar de da noemde een virus, medicijnen, een trauma of inentingen. Lily heeft geen heftig virus gehad of medicijnen. Als dit komt door de entingen baal ik er wel van. Ze lijkt er geen last van te hebben, dus we laten het zo. De tand zal wel eerder versleten zijn dan de rest zei de da.

Het bizarre is dat mijn oudste zoon dit ook heeft. Niet zo heftig als Lily, maar wel aan veel meer tanden. Als oorzaak noemden ze bij hem ook virus, medicijnen, teveel fluor in het water... Ze kunnen het niet met zekerheid zeggen. Mij zoon heeft nooit heftige virussen gehad of antibiotica gekregen. Stel dat het bij hem aan die inentingen ligt...
Kan te veel fluor ook nog?

En over wat voor inentingen hebben we het dan.
Het zou me verbazen want dan zouden toch veel meer mensen daar problemen mee hebben?
En als het heel incidenteel een risico is dan weet je dat ook niet van tevoren..........
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alfilillo
Zeer actief

ranetje schreef:
Alfilillo schreef:Vanochtend bij de dierenarts geweest. Het gaat inderdaad om 'hypoplasie van het glazuur' (vertaald) en dat is volgens mij zoiets als een turnertand. Er gaat daarbij iets mis met de vorming van het glazuur op het moment dat de tand nog in de kaak zit en zich ontwikkelt.

Het zou me verbazen want dan zouden toch veel meer mensen daar problemen mee hebben?
En als het heel incidenteel een risico is dan weet je dat ook niet van tevoren..........
Ja, door te veel fluor krijg je fluorose, en zie je witte of bruine afwijkingen op de tanden. Dit is genoemd als mogelijke oorzaak van de glazuurafwijking van mijn zoon, maar ik denk dat hij eerder kaaskiezen heeft (wat klinkt dat vies!). Die kunnen veroorzaakt worden door ziektes, medicijngebruik etc. Maar eigenlijk weten ze het niet zeker.

Wat betreft de enting: de da heeft niet gezegd om welke enting het gaat. Volgens mij is het ook maar een beetje gissen en weten ze dus niet zeker waar het aan ligt.

Ik schreef dat Lily er geen last van heeft, maar ik bedacht net dat ze rauw vlees de laatste tijd niet meer normaal eet. Regelmatig geef ik een stuk rauwe kip, die komt dan uit de koelkast, maar tegenwoordig loopt ze er wel mee rond, maar ze eet het niet. Als ik het in stukken snij, eet ze het wel. Waarschijnlijk is het stuk van de tand waar het glazuur ontbreekt gevoelig voor kou, dus misschien is het pijnlijk om in het koude vlees te bijten.

Alfil & Lily
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Alfilillo schreef:
ranetje schreef:

Ja, door te veel fluor krijg je fluorose, en zie je witte of bruine afwijkingen op de tanden. Dit is genoemd als mogelijke oorzaak van de glazuurafwijking van mijn zoon, maar ik denk dat hij eerder kaaskiezen heeft (wat klinkt dat vies!). Die kunnen veroorzaakt worden door ziektes, medicijngebruik etc. Maar eigenlijk weten ze het niet zeker.

Wat betreft de enting: de da heeft niet gezegd om welke enting het gaat. Volgens mij is het ook maar een beetje gissen en weten ze dus niet zeker waar het aan ligt.

Ik schreef dat Lily er geen last van heeft, maar ik bedacht net dat ze rauw vlees de laatste tijd niet meer normaal eet. Regelmatig geef ik een stuk rauwe kip, die komt dan uit de koelkast, maar tegenwoordig loopt ze er wel mee rond, maar ze eet het niet. Als ik het in stukken snij, eet ze het wel. Waarschijnlijk is het stuk van de tand waar het glazuur ontbreekt gevoelig voor kou, dus misschien is het pijnlijk om in het koude vlees te bijten.
Bij mensen is die gevoeligheid voor kou er zeker wel, dus ik denk eigenlijk voor honden ook.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”