ranetje schreef:Alfilillo schreef:Vanochtend bij de dierenarts geweest. Het gaat inderdaad om 'hypoplasie van het glazuur' (vertaald) en dat is volgens mij zoiets als een turnertand. Er gaat daarbij iets mis met de vorming van het glazuur op het moment dat de tand nog in de kaak zit en zich ontwikkelt.
Oorzaken kunnen verschillend zijn, maar de da noemde een virus, medicijnen, een trauma of inentingen. Lily heeft geen heftig virus gehad of medicijnen. Als dit komt door de entingen baal ik er wel van. Ze lijkt er geen last van te hebben, dus we laten het zo. De tand zal wel eerder versleten zijn dan de rest zei de da.
Het bizarre is dat mijn oudste zoon dit ook heeft. Niet zo heftig als Lily, maar wel aan veel meer tanden. Als oorzaak noemden ze bij hem ook virus, medicijnen, teveel fluor in het water... Ze kunnen het niet met zekerheid zeggen. Mij zoon heeft nooit heftige virussen gehad of antibiotica gekregen. Stel dat het bij hem aan die inentingen ligt...
Kan te veel fluor ook nog?
En over wat voor inentingen hebben we het dan.
Het zou me verbazen want dan zouden toch veel meer mensen daar problemen mee hebben?
En als het heel incidenteel een risico is dan weet je dat ook niet van tevoren..........
Ja, door te veel fluor krijg je fluorose, en zie je witte of bruine afwijkingen op de tanden. Dit is genoemd als mogelijke oorzaak van de glazuurafwijking van mijn zoon, maar ik denk dat hij eerder kaaskiezen heeft (wat klinkt dat vies!). Die kunnen veroorzaakt worden door ziektes, medicijngebruik etc. Maar eigenlijk weten ze het niet zeker.
Wat betreft de enting: de da heeft niet gezegd om welke enting het gaat. Volgens mij is het ook maar een beetje gissen en weten ze dus niet zeker waar het aan ligt.
Ik schreef dat Lily er geen last van heeft, maar ik bedacht net dat ze rauw vlees de laatste tijd niet meer normaal eet. Regelmatig geef ik een stuk rauwe kip, die komt dan uit de koelkast, maar tegenwoordig loopt ze er wel mee rond, maar ze eet het niet. Als ik het in stukken snij, eet ze het wel. Waarschijnlijk is het stuk van de tand waar het glazuur ontbreekt gevoelig voor kou, dus misschien is het pijnlijk om in het koude vlees te bijten.