Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitslag titerbepaling

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Aantal honden: 1

Uitslag titerbepaling

Ongelezen bericht door christina »

Ik heb voor Charlie bloedonderzoek laten doen om te bepalen of hij gevaccineerd moet worden.
De uitslag is dat hij nog voldoende beschermd is:
Hepatitis / leverziekte 4. = voldoende beschermd
Parvovirus. 6 = voldoende beschermd
Distemper/ hondenziekte 4.5 = voldoende beschermd
Het advies is om volgend jaar weer te laten titeren, maar ik lees ook wel eens dat bepaalde waarden nog jarenlang zouden moeten beschermen.
Weet iemand of er ergens een overzicht is van deze waarden? Ik heb inmiddels vierkante ogen maar kan niks bruikbaars vinden. Mijn dierenarts zegt dat het sowieso elk jaar moet.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Uitslag titerbepaling

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Dat hangt mede af van de medische geschiedenis van je hond, wanneer voor het laatst geënt en/of getiterd enzo. Dus dat is niet zomaar in een simpel schema te zetten. Er is hier al vaker verwezen naar deze Facebookgroep, waar je ook een lijst vindt met dierenartsen die volgens recente inzichten titeren (en dus ook voor langer dan een jaar durven aftekenen)
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 22 jun 2017 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
christina
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Dat hangt mede af van de medische geschiedenis van je hond, wanneer voor het laatst getiterd enzo. Dus dat is niet zomaar in een simpel schema te zetten. Er is hier al vaker verwezen naar deze Facebookgroep, waar je ook een lijst vindt met dierenartsen die volgens recente inzichten titeren (en dus ook voor langer dan een jaar durven aftekenen)
Hij is drie jaar geleden gevaccineerd, nu voor de eerste keer getiterd. Verder geen medische bijzonderheden. Hij is net vier jaar. Bedankt voor je link.
Het gaat mij niet om aftekenen, hij gaat eigenlijk nooit in een pension.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Dat aftekenen waar Fotogravinnetje het over heeft, is bij jou dus voor 1 jaar gedaan.
Dat zou heel goed voor 3 jaar kunnen bijvoorbeeld.
De dierenartsen van de lijst van die Facebookgroep tekenen af voor meer dan 1 jaar (uiteraard wanneer de waardes dat toelaten.)
Dus dan zou je pas over bijvoorbeeld 3 jaar pas weer te hoeven titeren, ipv over een jaar.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dat ligt aan je dierenarts. Ik ben daarom speciaal naar een titersessie gegaan van een bepaalde dierenarts die altijd als t kan voor langere tijd aftekend. In mijn geval voor minimaal 3 en 4 jaar (mn andere hond).
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

het is de DA die moet "aftekenen" voor 1 of meer jaren ;-)

Er zijn DA's die dat standaard maar voor 1 jaar doen/durven omdat ze de ervaring missen. ER zijn ook DA's die zoveel kennis en ervaring hebben dat ze dat voor 5 jaar of soms langer doen ;-)

Eventueel vind je hier meer info, al is de groep niet bedoeld voor het interpreteren van uitslagen ;-)

https://www.facebook.com/groups/964256990300255/

Suzanne
christina
Zeer actief

Dank voor jullie info. Er is nergens nog iets afgetekend. Ik heb alleen de uitslag per mail.
In principe kan ik natuurlijk toch zelf bepalen wanneer ik weer laat titeren of vaccineren?
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

christina schreef:Dank voor jullie info. Er is nergens nog iets afgetekend. Ik heb alleen de uitslag per mail.
In principe kan ik natuurlijk toch zelf bepalen wanneer ik weer laat titeren of vaccineren?
Ja, maar ik zou dan toch over een jaar weer laten titeren en dan wel door een DA die langer aftekent als dat kan. Let wel op dat de uitslagen MET het stickje worden bijgeschreven / bijgelplakt in het entingenboekje.

Ik bljf het apart vinden "uitslag per mail"..d ie krijg je toch meteen bij het titeren? Dat kan binnen 1/2 uur worden afgegeven namelijk.

Suzanne
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Suzanne, er zijn ook dierenartsen die eerst bloed verzamelen van meerdere dieren, zodat ze maar 1 keer dat half uur kwijt zijn voor de test. Wel is het prettig als je dan alsnog even langs kunt gaan om stripje en uitslag in je paspoort te krijgen
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Dit is van mijn 3 honden:
Jace, 12 jaar. Laatste vaccinatie in 2013, terugkomen voor titerbepaling in 2019
Meagan, 9½ jaar, voor het laatst gevaccineerd in 2012, terugkomen voor titerbepaling in 2020
Judy, 9½ jaar, voor het laatst gevaccineerd in 2012, terugkomen voor titerbepaling in 2021
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
~Suzanne~
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Suzanne, er zijn ook dierenartsen die eerst bloed verzamelen van meerdere dieren, zodat ze maar 1 keer dat half uur kwijt zijn voor de test. Wel is het prettig als je dan alsnog even langs kunt gaan om stripje en uitslag in je paspoort te krijgen
? Dat moet toch met vers bloed?
En ja, het moet in het entingenboekje om geldig te zijn.

Ik vind het geweldig dat steeds meer DA's titeren en dat steeds meer mensen ervan weten maar de manieren waarop het gebeurd zijn nog te legio. Dat kan niet goed gaan ;-)

Suzanne
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Op die Facebook groep over titeren staat een lijst met dierenartsen die het titeren en aflezen goed onder de knie hebben.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:
Fotogravinnetje schreef:Suzanne, er zijn ook dierenartsen die eerst bloed verzamelen van meerdere dieren, zodat ze maar 1 keer dat half uur kwijt zijn voor de test. Wel is het prettig als je dan alsnog even langs kunt gaan om stripje en uitslag in je paspoort te krijgen

Ik vind het geweldig dat steeds meer DA's titeren en dat steeds meer mensen ervan weten maar de manieren waarop het gebeurd zijn nog te legio. Dat kan niet goed gaan ;-)

Suzanne
Mits op de goede manier gekoeld kan het bloed perfect gebruikt worden op een later moment om de titertest te doen.
Afbeelding
christina
Zeer actief

HillieS schreef:
~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Mits op de goede manier gekoeld kan het bloed perfect gebruikt worden op een later moment om de titertest te doen.
Ik begreep dat dit maximaal een week bewaard kan worden.

Ik zal binnenkort naar de DA gaan om het te laten noteren in het boekje.
Afbeelding
christina
Zeer actief

Odi schreef:Dit is van mijn 3 honden:
Jace, 12 jaar. Laatste vaccinatie in 2013, terugkomen voor titerbepaling in 2019
Meagan, 9½ jaar, voor het laatst gevaccineerd in 2012, terugkomen voor titerbepaling in 2020
Judy, 9½ jaar, voor het laatst gevaccineerd in 2012, terugkomen voor titerbepaling in 2021
Zo, dat is echt lang! Dan te bedenken dat er nog veel dierenartsen zijn die jaarlijks vaccineren.
Afbeelding
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

christina schreef:
Zo, dat is echt lang! Dan te bedenken dat er nog veel dierenartsen zijn die jaarlijks vaccineren.
En veel pensions die een jaarlijkse cocktailenting eisen!

Jammer trouwens dat die lijst van dierenartsen niet openbaar staan maar je eerst lid moet worden van zo'n groep om ze te kunnen zien.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

*Wolf* schreef:
christina schreef:

Jammer trouwens dat die lijst van dierenartsen niet openbaar staan maar je eerst lid moet worden van zo'n groep om ze te kunnen zien.
Ik vind t ideaal want de titersessies staan er ook bij. Alles bij elkaar wat je zoekt.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

vorige maand mijn honden laten titeren.
Levi is 2 jaar heeft alleen de puppyvaccinaties gehad die is nu afgetekend tot 2020
Senna is 11 jaar is is voor het laatst gevaccineerd in 2011 (tussendoor nog getiterd) en die is afgetekend tot 2021
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik hoorde laatst van een dierenarts dat zij weer was gestopt met titeren omdat er dus geen uniforme richtlijnen zijn hoe de uitslag te interpreteren.

Beetje rigoureuze oplossing maar ik snap het wel. Kennelijk is er nog geen wetenschappelijk onderbouwde Nederlandse richtlijn. En een dierenarts heeft tenslotte geleerd zich aan zoiets te houden want dat is veilig.

Overigens niet mijn eigen dierenarts dus het was geen verkooppraatje maar echt haar overtuiging dat ze zo de veiligste/best keus maakt voor haar patiënten :wink:
Afbeelding
HillieS
Zeer actief

pioenroos schreef:Ik hoorde laatst van een dierenarts dat zij weer was gestopt met titeren omdat er dus geen uniforme richtlijnen zijn hoe de uitslag te interpreteren.

Beetje rigoureuze oplossing maar ik snap het wel. Kennelijk is er nog geen wetenschappelijk onderbouwde Nederlandse richtlijn. En een dierenarts heeft tenslotte geleerd zich aan zoiets te houden want dat is veilig.

Overigens niet mijn eigen dierenarts dus het was geen verkooppraatje maar echt haar overtuiging dat ze zo de veiligste/best keus maakt voor haar patiënten :wink:
Die richtlijnen zijn er volgens mij wel hoor.
Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
christina schreef:
HillieS schreef:
~Suzanne~ schreef:

Suzanne
Ik begreep dat dit maximaal een week bewaard kan worden.

Ik zal binnenkort naar de DA gaan om het te laten noteren in het boekje.
Ik geloof dat het inderdaad een week is ja.
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Pemba schreef:Op die Facebook groep over titeren staat een lijst met dierenartsen die het titeren en aflezen goed onder de knie hebben.
Welke fbpagina is dat?
Mijn honden zijn vorig jaar weer geent na 3 jaar maar wil over 3 jaar als de enting "verlopen" is voor pension mijn honden laten titeren.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

*Wolf* schreef:
christina schreef:

En pension die een jaarlijkse cocktail eist is flauw bezig, de DHP is inmiddels gewoon 3 jaar geldig.
De kennelhoest is wel jaarlijks, en die kan een pension eisen maar dat hoeft niet. Je kan als klant dus ook gewoon op zoek gaan naar een pension dat het niet eist.
noekie
Zeer actief
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Maeve schreef:
*Wolf* schreef:
christina schreef:

En pension die een jaarlijkse cocktail eist is flauw bezig, de DHP is inmiddels gewoon 3 jaar geldig.
De kennelhoest is wel jaarlijks, en die kan een pension eisen maar dat hoeft niet. Je kan als klant dus ook gewoon op zoek gaan naar een pension dat het niet eist.
Klopt; er zijn steeds meer pensions die zich verdiepen in de entingen en titeren.
Mijn honden gaan elk jaar in pension en werden 1 x per 3 jaar geent.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

noekie schreef:
Pemba schreef:Op die Facebook groep over titeren staat een lijst met dierenartsen die het titeren en aflezen goed onder de knie hebben.
Welke fbpagina is dat?
Mijn honden zijn vorig jaar weer geent na 3 jaar maar wil over 3 jaar als de enting "verlopen" is voor pension mijn honden laten titeren.
Fotogravinnetje schreef:Dat hangt mede af van de medische geschiedenis van je hond, wanneer voor het laatst geënt en/of getiterd enzo. Dus dat is niet zomaar in een simpel schema te zetten. Er is hier al vaker verwezen naar deze Facebookgroep, waar je ook een lijst vindt met dierenartsen die volgens recente inzichten titeren (en dus ook voor langer dan een jaar durven aftekenen)
noekie
Zeer actief
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:
noekie schreef:
Welke fbpagina is dat?
Fotogravinnetje schreef:Dat hangt mede af van de medische geschiedenis van je hond, wanneer voor het laatst geënt en/of getiterd enzo. Dus dat is niet zomaar in een simpel schema te zetten. Er is hier al vaker verwezen naar deze Facebookgroep, waar je ook een lijst vindt met dierenartsen die volgens recente inzichten titeren (en dus ook voor langer dan een jaar durven aftekenen)
Dank je :blont:
HillieS
Zeer actief

Zowel over de richtlijnen als het bewaren van het bloed staat meer informatie in de vaccicheck handleiding in deze link. Ook over (bijna) alle andere eventuele vragen trouwens.
Even klikken op het download linkje op de site...

https://www.nmlhealth.com/promotiemater ... andleiding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

pioenroos schreef:Ik hoorde laatst van een dierenarts dat zij weer was gestopt met titeren omdat er dus geen uniforme richtlijnen zijn hoe de uitslag te interpreteren.

Ik las van de week dat de da'en overeengekomen waren voor max 3 jaar af te tekenen. En als er dierenartsen zijn die voor langer wilden dan mocht dat ook nog gewoon. Maar er zijn gewoon richtlijnen hoor. Is die da ook lid van die fb groep? Alle aangesloten da'en lezen daar ook mee wat ik begrijp en daarnaast hebben ze een eigen groep waar alleen da lid kunnen worden om event te overleggen.
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

HillieS schreef:Zowel over de richtlijnen als het bewaren van het bloed staat meer informatie in de vaccicheck handleiding in deze link. Ook over (bijna) alle andere eventuele vragen trouwens.
Even klikken op het download linkje op de site...

https://www.nmlhealth.com/promotiemater ... andleiding
Dit zijn de aanbevelingen van NML Nederland. Dat is iets anders dan een onderbouwde richtlijn. Het advies wijkt bijv op punten af van de aanbevelingen van Vaccicheck zelf.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”