Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Acute rugpijn, ideeën?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tigress
Actief
Mijn ras(sen): Cardigan Welsh Corgi
Aantal honden: 1
Contacteer:

Acute rugpijn, ideeën?

Ongelezen bericht door Tigress »

First off; we zijn natuurlijk al bij de DA geweest :thumright:

Hoi allemaal! Ik zit hier met een hondje bij me die zich niet zo lekker voelt.
Lara (border collie X aussie) is de hond van mijn schoonouders. Lekker actief beestje, 1,5 jaar oud.
Tot gisteren...ze leek erg timide, van haar enthousiasme was nog maar een klein sprankeltje over, en zonderde zichzelf zoveel mogelijk af. Nadat ze een paar uurtjes lekker had geslapen, stond ze wat mank weer op. Een paar passen dat het je opviel, en daarna leek het weer soepel. Niet echt een duidelijke poot te zien waar de mankheid vandaan kwam, omdat ze vrij snel daarna weer herstelde.
Haar rug is érg gevoelig (nog steeds). Vacht staat vreemd, huid staat daar compleet strak en is erg wam. Na een (voorzichtige!) aai over haar rug kan zij al ineens naar de grond duiken. Begon dan ook ineens te hijgen (duidelijk door stress/pijn).
Eerst besloten om 's avonds maar even bij de arts langs te gaan voor een check, maar nadat zij koorts begon te ontwikkelen (40.1) heb ik weer gebeld en ben ik met spoed die kant uit gegaan.

Afbeelding
Haar rug gistermiddag.

We hebben een koortsremmer, antibiotica en pijnstiller mee gekregen voor haar. Nu ben ik natuurlijk nieuwsgierig naar een mogelijke oorzaak, maar werd daar naar mijn idee een beetje mee afgewimpeld. We konden snel tussendoor, ik snap dat ze het druk hadden.
Ik kreeg de vraag of we katten hadden, waarop mijn antwoord ja was. Nou, dan was het een nagel in de rug geweest. Zo'n wond sluit zich, en 2 dagen later heb je een ontsteking te pakken.
Leuke theorie, echter waren de katten met de afgelopen temperaturen lekker op hun eigen kamertje waar het koel was, zodat we de deuren open konden zetten voor de honden. Met Lara haar drift op de katten zijn die ook nooit alleen samen, daarbij knippen wij de nagels van onze katten altijd. Zelfs daarmee zou een dergelijke wond nooit kunnen ontstaan.
Nou, dan was het vast een doorn geweest..

We hadden er geen lekker gevoel over, en gaan toch ook nog even voor een 2nd opinion laten kijken of er misschien een andere oorzaak mogelijk is. Ik krijg het idee dat het namelijk van binnenuit komt. Ik opperde nog dat zij een teek had gehad 1 of 2 dagen ervoor, maar dat zou er los van staan. Kan natuurlijk, maar ik wilde het toch even als mogelijkheid er in gooien bij de DA.

Iemand ervaring met zulke acute rugklachten bij de hond (of een ander dier natuurlijk)? En hoe hebben jullie het opgelost? Ik duim natuurlijk dat de medicatie zijn ding doet, maar het onderbuikgevoel blijft hangen...
Tigress
Actief
Contacteer:

Re: Acute rugpijn, ideeën?

Nee, omdat de dierenarts dacht aan aan doorn of een krab van een kat is er niet verder gekeken.
2nd opinion denkt ook dat het van binnenuit komt. Meteen gebeld naar de osteopaat, en daar kunnen we om 19.30 terecht. Inmiddels heeft Lara zichzelf op de rug kapot gebeten, dus ik hoop dat we haar verlichting kunnen geven vanavond :)
Jorinda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruisingen
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jorinda »

Wat sneu voor Lara, hoop dat ze zich snel wat beter voelt!
StellaViolet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie

Ongelezen bericht door StellaViolet »

Je zegt actief beestje. Kan ook niet anders lijkt me, met een borderxaussie.
Kan het niet zijn dat ze ietwat te enthousiast ergens mee is geweest, verkeerd ergens vanaf is gesprongen en er van binnen iets verschoven is. Een werveltje ofzo?
Onze border dame had dat dus wel. Die was iets te vrolijk van een bankje afgesprongen, en verkeerd neer gekomen. Ook precies zo'n rug.
Leuke dierenarts trouwens, niet verder kijken dan pijnstillers voorschrijven.

Hoop dat ze zich snel beter voelt. :flower:
28-07-2001 ~ 14-03-2013

Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik zou sowieso een foto willen....
Ik weet niet precies waar Haulerwijk ligt (ergens in het noorden begrijp ik)... er zijn vast forummers die dierenartsen weten die veel ervaring hebben met röntgenen van oa de rug die kunnen uitsluiten dat daar geen probleem zit.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Tigress
Actief
Contacteer:

Gelukkig mocht de osteopaat er aan komen :D
Aangegeven van hoe en wat, en vanaf dat punt gingen we gewoon even kijken wat er mogelijk was. Verbazingwekkend genoeg stond Lara binnen no-time los (d.w.z. zonder dat ik haar voor bij de borst nog aaide/tegen hield) terwijl ze behandeld werd.
De keuze voor deze osteopaat is gemaakt omdat zij dierenarts/osteopaat/acupuncturist is (en mijn klasgenoot heeft al zéér goede ervaringen bij haar gehad). Zodra zou blijken dat er meer nodig zou zijn, dan konden we inderdaad de stappen ondernemen (foto's bijvoorbeeld).

Lara mocht eerst de kat uit de boom kijken, we hebben zéér uitgebreid de tijd genomen voor haar, wat erg fijn was. Jarvis (mijn hondje, voor Lara haar grote steun) mocht mee. Alles om er maar voor te zorgen dat Lara zich op haar gemak zou gaan voelen.
Voorzichtig is ze aan de gang gegaan, toch een aantal punten gevonden waar ze even mee aan de slag kon. Tevens nog even 6 naalden gezet.
Heel bijzonder was het om te zien hoe Lara uiteindelijk zelfs contact zocht tijdens het behandelen. Een uurtje na de behandeling was ze alweer zo veel meer zichzelf! :D Erg fijn dus.
Voor nu de komende paar dagen afwachten. De behandeling en medicatie zijn werk laten doen, en dan zou het weer goed moeten komen.

Het vermoeden ligt inderdaad bij een verkeerde beweging wat haar in de rug is geschoten. Als er ook maar een klein beetje twijfel is dat het toch verder ligt, laten we natuurlijk meteen foto's maken.
glashelder
geregistreerd lid
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door glashelder »

Vorige vrijdag de Da moeten laten komen voor één van onze honden, die had geen vreemde plek maar kon plots bijna niet meer naar beneden kijken, kreunde, liep met gebogen rug, staart tussen de benen...duidelijk pijn aan rug of nek. Da heeft zijn nek los gemasseerd en een week op ontstekingsremmer gezet en na 2 dagen was het al een immens verschil.

Da wou ook acupunctuur geven, maar met die hond wat moeilijk wegens immense angst, maar dat heeft inderdaad uitstekende resultaten!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”