Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
gezondheidsverklaring
Moderator: moderatorteam
-
charley
gezondheidsverklaring
Zoals de meeste al hebben gelezen wil ik na de vakantie een puppy gaan aanschaffen en hier heb ik toch nog een vraagje over (wil het deze keer goed doen).
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen, voorbereiden en informatie aan het opvragen alleen zit ik met 1 ding. Naar wat er met Boy is gebeurd zit ik (en ouders) erg in over de gezondheidsverklaring van een hond. Mijn vader zegt/ beweerd dat een gezondheidsverklaring een apart papier van de DA is met daarop geschreven en ondertekend dat de puppy 100% gezond is. Ik zeg en heb gelezen dat de gezondheidsverklaring in het paspoort staat (klinisch onderzoek), hier moeten ze aankruisen goed of bij bijzonderheden opgeven wat er is?
Klopt het wat ik zeg? staat de gezondheidsverklaring in het paspoort?
Ik ben me al een tijdje aan het inlezen, voorbereiden en informatie aan het opvragen alleen zit ik met 1 ding. Naar wat er met Boy is gebeurd zit ik (en ouders) erg in over de gezondheidsverklaring van een hond. Mijn vader zegt/ beweerd dat een gezondheidsverklaring een apart papier van de DA is met daarop geschreven en ondertekend dat de puppy 100% gezond is. Ik zeg en heb gelezen dat de gezondheidsverklaring in het paspoort staat (klinisch onderzoek), hier moeten ze aankruisen goed of bij bijzonderheden opgeven wat er is?
Klopt het wat ik zeg? staat de gezondheidsverklaring in het paspoort?
- Judith
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Re: gezondheidsverklaring
Ik vind een gezondheidsverklaring een wassen neus. Het zit inderdaad in het dierenpaspoort, maar de dierenarts die vinkt gewoon een end weg. Ik vind dat je daar echt niets uit kan opmaken.
En je kan nooit beweren dat een hond 100% gezond is.
Gaat het om een rashond? Dan zou ik met stamboom kiezen en dan bewust kiezen voor een fokker die zich bezighoud met het testen van verschillende aandoeningen.
Gaat het om een rashond? Dan zou ik met stamboom kiezen en dan bewust kiezen voor een fokker die zich bezighoud met het testen van verschillende aandoeningen.

- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Zo'n gezondheidsverklaring is natuurlijk een momentopname.
Ik snap je wel hoor, ik heb net een paard klinisch laten keuren.
Maar het geeft totaal geen zekerheid.
Op dat moment ogen ze misschien gezond, maar je weet niet wat er intern gaande is of dat er straks erfelijke factoren mee kunnen gaan spelen.
Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een goede fokker. Dan zit het met de basis in ieder geval goed.
Ik snap je wel hoor, ik heb net een paard klinisch laten keuren.
Maar het geeft totaal geen zekerheid.
Op dat moment ogen ze misschien gezond, maar je weet niet wat er intern gaande is of dat er straks erfelijke factoren mee kunnen gaan spelen.
Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een goede fokker. Dan zit het met de basis in ieder geval goed.
Groetjes,
Wendy
Wendy
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het zegt weinig...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als je het betrouwbaar wil hebben moet je naar een eigen goede dierenarts gaan. Daarnaast bestaat het natuurlijk niet dat ook maar iemand welk pupje dan ook 100% gezond gaat verklaren, dat zou wel heel dom zijn. Het enige wat de DA kan verklaren is hoe het dier er op dat moment uitziet.
De allerbelangrijkste tip die ik je wil meegeven: zorg alsjeblieft dat je een echt ervaren hondenkenner meeneemt (tijdens je zoektocht, maar vooral tijdens een bezoek/het ophalen). Echt, zorg daarvoor. Dat kan je zo ontzettend veel gedoe en leed schelen.
De allerbelangrijkste tip die ik je wil meegeven: zorg alsjeblieft dat je een echt ervaren hondenkenner meeneemt (tijdens je zoektocht, maar vooral tijdens een bezoek/het ophalen). Echt, zorg daarvoor. Dat kan je zo ontzettend veel gedoe en leed schelen.
-
charley
Dan had ik het toch goed, mijn vader en ik hadden hier gister woorden over.
Dat snap ik en ik weet dat het geen garantie voor de toekomst geeft maar ben naar Boy toch wel voorzichtiger geworden.maitestar schreef:Zo'n gezondheidsverklaring is natuurlijk een momentopname.
Daar had ik niet aan gedacht, schrijf ik op mijn lijst.Zamunda schreef:Als je het betrouwbaar wil hebben moet je naar een eigen goede dierenarts gaan.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar heupen en ellebogen is bij een pup niks over te zeggen...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
dit ja, heel erg eens Zamunda.Zamunda schreef:

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Dat eerste maar dat laatste is ook maar natte vinger werk.Judith schreef:Ik vind een gezondheidsverklaring een wassen neus. Het zit inderdaad in het dierenpaspoort, maar de dierenarts die vinkt gewoon een end weg. Ik vind dat je daar echt niets uit kan opmaken.
Ook al is alles getest aan voorouders dan nog is het ook maar gissen en hopen dat het nageslacht gezond blijft. Die paar testen zeggen natuurlijk ook niet alles .
Is ook maar een kleine fractie van wat er nog meer rond gaat in je genenpakketje en wat buiten je genen om waar je ziek of dood aan gaat.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Juist.malinois schreef:Het zegt weinig...
Ken hele hordes broodfok honden die de 14 voorbij zijn en mijn eigen gefokte hond uit geteste ouders , gaat dood helemaal vol met kanker.
En of je eigen dierenarts een betere is dan die van de hond die je wil kopen.?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Idd stamboomdober uit zorgvuldig uitgezochte en geteste lijnen viel met 5 jaar om aan kanker.bouvierpoedel schreef:Juist.malinois schreef:Het zegt weinig...
Ken hele hordes broodfok honden die de 14 voorbij zijn en mijn eigen gefokte hond uit geteste ouders , gaat dood helemaal vol met kanker.
En of je eigen dierenarts een betere is dan die van de hond die je wil kopen.?
Anderzijds is mijn 1e stamboommechel fluitend bijna 15 geworden...
Je moet geluk hebben.
Overigens zegt mij een stamboom niets, mijn huidige honden zijn boomloos en gezond tot op heden en uit geteste ouders.

-
charley
Helaas heb ik in mijn vriendenkring en familie geen echte hondenkenners, vandaar dat ik zoveel mogelijk info vraag en opzoek, wil nu een goede start maken met een leuk, lief, gezond hondje (tips zijn welkom)labje schreef:dit ja, heel erg eens Zamunda.Zamunda schreef:De allerbelangrijkste tip die ik je wil meegeven: zorg alsjeblieft dat je een echt ervaren hondenkenner meeneemt (tijdens je zoektocht, maar vooral tijdens een bezoek/het ophalen). Echt, zorg daarvoor. Dat kan je zo ontzettend veel gedoe en leed schelen.
Heb ik gelezen, meende pas naar 1 of 2 jaar.malinois schreef:Maar heupen en ellebogen is bij een pup niks over te zeggen...
- Zamunda
- Zeer actief
Jammer dat charley er niet op ingaat. Dikke kans dat als ze zich bij de vorige twee aankopen had laten begeleiden dat ze beter had geweten wat ze in huis haalde (of dan juist toch maar niet in huis had gehaald). Ik hoop echt dat het deze keer beter uitpakt, maar juist daarom zou ik iemand mee laten kijken.labje schreef:dit ja, heel erg eens Zamunda.Zamunda schreef:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Met 6 maanden kun je voorrontgenen maar dat zegt mij te wei ig. Helaas heb ik van clubgenoten honden gezien die met 6 maanden goed waren wn toch slechte heupen met 12 maanden.
Ik rontgen mijn honden pas met anderhalf jaar.
Ik rontgen mijn honden pas met anderhalf jaar.

- Zamunda
- Zeer actief
Oh, ik zie nu je reactie. Heb je hier al een oproepje gedaan? Veel mensen hebben met je meegeleefd/ je verhaal gevolgd, dikke kans dat daar iemand tussen zit die jou best wil helpen.
-
charley
Trouwens ik ken wel iemand die jaren Berner sennenhonden heeft gehad, zij kocht ze altijd als puppy van 12 weken. Ik kan haar proberen te benaderen als het zover is. Mocht ze niet mee willen kan ik hier altijd een oproepje plaatsen, in elk geval bedankt voor de tip ik had zelf noot aan het forum gedachtZamunda schreef:Oh, ik zie nu je reactie. Heb je hier al een oproepje gedaan? Veel mensen hebben met je meegeleefd/ je verhaal gevolgd, dikke kans dat daar iemand tussen zit die jou best wil helpen.
- Zamunda
- Zeer actief
charley schreef:Trouwens ik ken wel iemand die jaren Berner sennenhonden heeft gehad, zij kocht ze altijd als puppy van 12 weken. Ik kan haar proberen te benaderen als het zover is. Mocht ze niet mee willen kan ik hier altijd een oproepje plaatsen, in elk geval bedankt voor de tip ik had zelf noot aan het forum gedachtZamunda schreef:Oh, ik zie nu je reactie. Heb je hier al een oproepje gedaan? Veel mensen hebben met je meegeleefd/ je verhaal gevolgd, dikke kans dat daar iemand tussen zit die jou best wil helpen..
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Zolang je je geluk niet bij de Berners gaat beproeven, hahacharley schreef:Trouwens ik ken wel iemand die jaren Berner sennenhonden heeft gehad, zij kocht ze altijd als puppy van 12 weken. Ik kan haar proberen te benaderen als het zover is. Mocht ze niet mee willen kan ik hier altijd een oproepje plaatsen, in elk geval bedankt voor de tip ik had zelf noot aan het forum gedachtZamunda schreef:Oh, ik zie nu je reactie. Heb je hier al een oproepje gedaan? Veel mensen hebben met je meegeleefd/ je verhaal gevolgd, dikke kans dat daar iemand tussen zit die jou best wil helpen..
-
charley
Nee geen Berners voor mij. Ik ben me aan het inlezen en informeren naar de Middenslag Keeshond, maar de Sheltie trekt mij ook (wel minder).Anne&Taar schreef:Zolang je je geluk niet bij de Berners gaat beproeven, haha
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Dat was n retorische vraag.charley schreef:Nee geen Berners voor mij. Ik ben me aan het inlezen en informeren naar de Middenslag Keeshond, maar de Sheltie trekt mij ook (wel minder).Anne&Taar schreef:Zolang je je geluk niet bij de Berners gaat beproeven, haha
Maar succes hoor, met je zoektocht! Komt vast goed.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Geloof dat de Kees een redelijk gezond ras is en niet zo verkloot .

-
charley
Met wat ik tot nu toe tegen kom bij de middenslag Kees is epilepsie, PL, HD maar komt weinig voor staat erbij.bouvierpoedel schreef:Geloof dat de Kees een redelijk gezond ras is en niet zo verkloot .
-
Suzan
- Zeer actief
Denk dat dat voor de grote grijze keeshonden telt. Komt inderdaad weinig voor.charley schreef:Met wat ik tot nu toe tegen kom bij de middenslag Kees is epilepsie, PL, HD maar komt weinig voor staat erbij.bouvierpoedel schreef:Geloof dat de Kees een redelijk gezond ras is en niet zo verkloot .
Ik heb 8 keeshonden gehad waaronder 3 middenslagen. Gezonde honden die van ouderdom dood gingen.
Heb je al op facebook bij de Nederlandse Keeshonden Club gekeken?
-
charley
Ja, ben ik inmiddels lid van (ben toegevoegd).Suzan schreef:Denk dat dat voor de grote grijze keeshonden telt. Komt inderdaad weinig voor.charley schreef:Met wat ik tot nu toe tegen kom bij de middenslag Kees is epilepsie, PL, HD maar komt weinig voor staat erbij.bouvierpoedel schreef:Geloof dat de Kees een redelijk gezond ras is en niet zo verkloot .
Ik heb 8 keeshonden gehad waaronder 3 middenslagen. Gezonde honden die van ouderdom dood gingen.
Heb je al op facebook bij de Nederlandse Keeshonden Club gekeken?
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Onze eerste middenslag keeshond is veel te jong overleden aan een mysterieuze ziekte, ze konden er niet achter komen wat hij had. Mijn moeders huidige middenslag keeshond heeft ook een mysterieuze ziekte, iets wat lijkt op een allergie en met prednison nu onder controle te houden is, maar toch ook aardig wat afwijkende symptomen vertoont. Ik weet niet in hoeverre dat rasgerelateerd is maar ik noem het maar even. Beiden geen stamboom trouwens, voor zover dat wat zegt.
-
Suzan
- Zeer actief
2 juli is er een clubmatch van de keeshonden club in Wijchen.
Misschien een idee om daar eens te kijken.
-
charley
Klopt kreeg ik van de Keesclub door. Ik ga kijken en proberen om er bij te zijn.Suzan schreef:2 juli is er een clubmatch van de keeshonden club in Wijchen.
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Even voor het idee hoe zo'n gezondheidsverklaring in een paspoort eruit ziet, en wat het waard is.
Dit is er 1 van mijn kat Puck:
Om precies te zijn van 5-12-12

Deze is ook van Puck,
7-5-16
24-5-17 is hetzelfde ingevuld.
Ik blok expres even de dierenarts gegevens.

Dierenartsen kijken vaak niet eens meer nasr die bladzijde. Uit automstisme wordt alles als oké aangevinkt. Het zegt werkelijk niets dus.
Het zegt wat mij betreft ook niet zo veel over de kunde van de dierenarts, heb er meerdere de boel zo in zien vullen.
Goede dierenartsen ook.
Even voor de compleetheid,
Die hartruis is blijvend, en behoorlijk fiks. Die is niet weg na 2012. Hangt op een 3 uit 6, of zelfs 4 uit 6.
Komt ieder jaar ter sprake bij de jaarlijkse check-up en enting.
Daarnaast heeft hij als sinds 2005 heel slechte knieën (waarvoor hij pijnstilling krijgt)
Hij heeft ook al sinds heel jong voedselintolerantie.
Vanwege alle klachten soms een wat minder goede huid, wat droog en verhaart slecht. (zodanig dat hij meerdere jaren geschoren geweest is, gaat monenteel goed.
Puck is ook doof.
Echt een kneusje dus als je het zo beschouwt.
Hij redt zich er, met goed en bewus management, nog prima mee, dat wel.
Maar ieder jaar wordt Puck dus even uitgebreid besproken bij de dierenarts.
(en dat zijn er echt al meerdere geweest in die 14 jaar, ook door verhuizing van mijzelf)
En toch dus een aantal jaar, bij verschillende dierenartsen, een volledig "goed" ingevuld klinisch onderzoek.
Kortom, als je echt zekerheid wil, moet je never ever vertrouwen op het klinisch onderzoek in het paspoort.
Dat slaat nl nergens op....
Dit is er 1 van mijn kat Puck:
Om precies te zijn van 5-12-12

Deze is ook van Puck,
7-5-16
24-5-17 is hetzelfde ingevuld.
Ik blok expres even de dierenarts gegevens.

Dierenartsen kijken vaak niet eens meer nasr die bladzijde. Uit automstisme wordt alles als oké aangevinkt. Het zegt werkelijk niets dus.
Het zegt wat mij betreft ook niet zo veel over de kunde van de dierenarts, heb er meerdere de boel zo in zien vullen.
Goede dierenartsen ook.
Even voor de compleetheid,
Die hartruis is blijvend, en behoorlijk fiks. Die is niet weg na 2012. Hangt op een 3 uit 6, of zelfs 4 uit 6.
Komt ieder jaar ter sprake bij de jaarlijkse check-up en enting.
Daarnaast heeft hij als sinds 2005 heel slechte knieën (waarvoor hij pijnstilling krijgt)
Hij heeft ook al sinds heel jong voedselintolerantie.
Vanwege alle klachten soms een wat minder goede huid, wat droog en verhaart slecht. (zodanig dat hij meerdere jaren geschoren geweest is, gaat monenteel goed.
Puck is ook doof.
Echt een kneusje dus als je het zo beschouwt.
Hij redt zich er, met goed en bewus management, nog prima mee, dat wel.
Maar ieder jaar wordt Puck dus even uitgebreid besproken bij de dierenarts.
(en dat zijn er echt al meerdere geweest in die 14 jaar, ook door verhuizing van mijzelf)
En toch dus een aantal jaar, bij verschillende dierenartsen, een volledig "goed" ingevuld klinisch onderzoek.
Kortom, als je echt zekerheid wil, moet je never ever vertrouwen op het klinisch onderzoek in het paspoort.
Dat slaat nl nergens op....

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inderdaad wordt dat deel vd verklaring vaak op de automatische piloot ingevuld. Die keren dat ik iets heb (ruisje, extra lendenwervel, geen volledig ingedaalde balletjes etc) moest ik apart vragen (inmiddels weten ze het) dat in het boekje te zetten want ach het stond toch in de computer bij hun.
Zelf heb ik wel in het koopcontract staan dat ik wil dat je binnen enige dagen (een week uit m'n hoofd) naar je eigen dierenarts gaat en mij op de hoogte brengt vd bevindingen
Zelf heb ik wel in het koopcontract staan dat ik wil dat je binnen enige dagen (een week uit m'n hoofd) naar je eigen dierenarts gaat en mij op de hoogte brengt vd bevindingen
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik denk dat je, als een dierenarts een aparte gezondheidsverklaring schrijft en ondertekend, al iets veiliger zit.
Als er zo'n verklaring is, los van het paspoort, dan zal het in ieder geval niet op de auto piloot ingevuld worden.
Dan zal het ongetwijfeld beter kloppen.
Maar ook zo'n gezondheidsverklaring zegt eigenlijk alleen iets over de dag dat het afgegeven wordt.
Met een beetje pech is de gezondheid een dag later al anders.
Zekerheid kun je niet afdwingen met zo'n verklaring.
Ik mag aannemen dat dingen als doofheid en hartruis in een speciaal ingevulde verklaring wel genoeg worden.
Hoewel bv doofheid bijvoorbeeld al weer vrijwel nooit getest wordt.
Ik weet van mijn kat zeker dat hij kon horen als kitten en als jonge kat.
Ik weet ook zeker dat hij nu echt doof is, al minstens anderhalf jaar.
Maar wanneer hij doof geworden is, eerlijk gezegd geen idee. Het duurde nogal even voordat ik bepaald gedrag ging linken aan zijn doofheid.
Dat is er bij de jaarlijkse controle ook nooit uitgekomen.
Wordt ook niet getest.
En toch wordt "oren" als goed aangekruist.
Niet ontstoken, niet vies.
En dat is wat een klinisch onderzoek test.
Klinisch betekent niet veel meer dan "op het oog".
Als er zo'n verklaring is, los van het paspoort, dan zal het in ieder geval niet op de auto piloot ingevuld worden.
Dan zal het ongetwijfeld beter kloppen.
Maar ook zo'n gezondheidsverklaring zegt eigenlijk alleen iets over de dag dat het afgegeven wordt.
Met een beetje pech is de gezondheid een dag later al anders.
Zekerheid kun je niet afdwingen met zo'n verklaring.
Ik mag aannemen dat dingen als doofheid en hartruis in een speciaal ingevulde verklaring wel genoeg worden.
Hoewel bv doofheid bijvoorbeeld al weer vrijwel nooit getest wordt.
Ik weet van mijn kat zeker dat hij kon horen als kitten en als jonge kat.
Ik weet ook zeker dat hij nu echt doof is, al minstens anderhalf jaar.
Maar wanneer hij doof geworden is, eerlijk gezegd geen idee. Het duurde nogal even voordat ik bepaald gedrag ging linken aan zijn doofheid.
Dat is er bij de jaarlijkse controle ook nooit uitgekomen.
Wordt ook niet getest.
En toch wordt "oren" als goed aangekruist.
Niet ontstoken, niet vies.
En dat is wat een klinisch onderzoek test.
Klinisch betekent niet veel meer dan "op het oog".