Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Demodex

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Zellythia
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Demodex

Ongelezen bericht door Zellythia »

Onze kleine huppel heeft demodex :(.

Hij had een kaal plekje en begon wat te krabben dus om zeker te zijn even naar de DA, en jahoor. Mijt gevonden, gelijk een pil meegekregen 'Simparica' wat snel moet werken zeggen ze. Ach ik vind het zo sneu voor hem. Jullie enige ervaring hoe snel zo'n pil werkt? En of het werkt?
Leuke persoonlijke cadeau's: https://www.etsy.com/shop/SquidIncFigurines
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Demodex

Ongelezen bericht door Paisley »

Sterkte ! Bij beginnende demodex werken dat soort middelen meestal heel goed. Je hondje is nog jong begrijp ik? Dan komt Demodex wat vaker voor, en daardoor heeft het de bijnaam Puppyschurft gekregen (heeft overigens niets met echte schurft te maken)

De extreme gevallen van demodex zie je vooral bij honden met een zeer slechte gezondheid. Bij een gezonde jonge hond is het meestal snel weer over.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Mocht je meer honden hebben zou ik goed met de DA overleggen of die ook behandeld moeten worden..

Suzanne
Paisley
Zeer actief

~Suzanne~ schreef:Mocht je meer honden hebben zou ik goed met de DA overleggen of die ook behandeld moeten worden..

Suzanne
In principe is demodex niet besmettelijk. Bij een gezonde hond zit die mijt ook op de huid, maar veroorzaakt geen klachten. Als een hond een zwakke afweer heeft, kunnen de mijten te talrijk worden en klachten gaan veroorzaken.
Ik heb mijn eigen hond ook niet behandeld toen ik een opvangertje had met extreme demodex.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik begrijp dat demodex iets anders is dan schurft... ;-) maar toen Guinnie bij ons kwam en echte schurft had, moesten ook de andere honden uit voor zorg behandeld worden, vandaar dat ik denk dat even overleg met de DA handig is ;-)

Suzanne
Paisley
Zeer actief

Inderdaad schurft is besmettelijk, demodex echter niet. Is gewoon te googlen, daar heb je geen dierenarts voor nodig ;)
Hoe kan mijn hond Demodex krijgen?
Puppies kunnen de mijt krijgen in de eerste drie dagen na hun geboorte van de teef als deze de pups wast of voedt. Daarna lopen de mijten niet meer over van hond naar hond. Of een hond ziek wordt hangt af van een aantal factoren. Wat meespeelt:

- Erfelijke gevoeligheid (met name bij honden jonger dan twee jaar)
- Onderliggende ziekten als suikerziekte, Cushing en tumoren
- Sterk verminderde weerstand (ook door medicijnen als corticosteroïden of chemotherapie)
- Rasgevoeligheid, we zien Demodex meer bij: Staffords, Franse en Engelse Bulldog, Pointer, Boxer, Sharp ei, Shih Tzu, Rottweiler, Newfoundlander, Dobermann, Mastiff, Terriers, Whippet en Mopshond.
Het is (behalve voor pasgeboren puppies) niet besmettelijk voor andere dieren of mensen.
https://www.dkst.nl/ziekte-en-behandeli ... modex/1592
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Amy heeft ook demodex gehad en toen had de dierenarts het ook al over simparica en dat hij daar bij demodex heel goede ervaringen mee had. Amy had het echter dermate ernstig, dat ze meteen zwaar geschut hebben ingezet (ivermectine), dat overigens uitstekend hielp.
Omdat demodex nauw samenhangt met verminderde weerstand, kan het ook helpen om een supplement te geven voor de weerstand.
Demodex is niet besmettelijk. Mijn andere honden hebben het ook niet gekregen terwijl ze op dezelfde dekens en kussens lagen als Amy er er veel lichamelijk contact was.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

~Suzanne~ schreef:Ik begrijp dat demodex iets anders is dan schurft... ;-) maar toen Guinnie bij ons kwam en echte schurft had, moesten ook de andere honden uit voor zorg behandeld worden, vandaar dat ik denk dat even overleg met de DA handig is ;-)

Suzanne
Scabies (schurft) is erg besmettelijk, demodex (schurft) niet.
Bijna alle honden hebben demodex-mijten in de huid, alleen hebben de meeste honden er geen last van. Pas als het immuunsysteem de mijten niet meer in toom kan houden breekt er 'schurft' uit.

Naast het bestrijden van de mijten is het dus heel belangrijk om het afweersysteem te ondersteunen en/of uit te zoeken of er een onderliggende aandoening is die het immuunsysteem verzwakt.

Overigens nooit een hond met demodex laten enten :neenee: .

Wist je dat ook het gros van de mensen demodex-mijten in de huid heeft?
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Zellythia
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Zellythia »

~Suzanne~ schreef:Mocht je meer honden hebben zou ik goed met de DA overleggen of die ook behandeld moeten worden..

Suzanne
Ik heb gelukkig maar een hond, maar wel even nagevraagd of het besmettelijk kan zijn voor katten. Heb daar drie van rondlopen.

Het zijn maar een paar plekjes, nog best klein dus ik heb wel goede hoop dat dit werkt. De DA vertelde dat we iig zo'n 4 maanden deze pil moeten hebben (1 per maand) en dat het dan wel zo goed als voorbij moet zijn. Ik ben aan het kijken naar een supplement voor de weerstand, en zou het goed zijn om Orion over te zetten naar KVV? Of zou het juist averechts werken?
Leuke persoonlijke cadeau's: https://www.etsy.com/shop/SquidIncFigurines
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

echinaforce forte van dr vogel is een prima middel om de weerstand op te krikken, wordt ook vaak door da's geadviseerd als een hond demodex heeft.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”