Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraag over Lhasa Apso

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marieke23

Vraag over Lhasa Apso

Ongelezen bericht door Marieke23 »

Dag,
Nieuw hier op dit forum, heb mij gisteren voorgesteld en nu mag ik echt meedoen. Ik ben op zoek naar een kleine hond en ben na veel googlen uitgekomen op de Lhasa Apso. Zijn hier mensen die zo'n hondje hebben en hun ervaringen met mij willen delen.
bv. hoe eigenwijs is eigenwijs? kan de hond loslopen of is hij dan aan de horizon verdwenen, kan de hond, na aanleren een poosje alleen zijn? Hoe gaan ze om met andere huisdieren, bv kat. Hoe gaan ze om met andere honden buiten? Kan je ze nog wel iets leren? Hersentjes laten werken, vinden ze dat leuk?
Ik lees ook dat ze dominant zouden zijn, maar wat wordt dan verstaan onder dominant?
Het gaat mij om een hondje bij een erkende fokker vandaan, of een herplaatsertje, dus geen broodfok kruising, hoe leuk die ook kunnen zijn. Maar ik wil niet meewerken aan broodfok, hondjes die uitgemolken worden en vervolgens afgedankt.
Een gelijksoortige vraag heb ik ook op een ander forum gezet, maar hier zitten toch weer andere mensen op, dus misschien bereik ik dan nog meer mensen met hun ervaringen.
alvast heel hartelijk dank.
groetjes Marieke
Marieke23

Re: Vraag over Lhasa Apso

Helemaal niemand die antwoorden kan geven op mijn vragen over de lhasa apso? Wat jammer
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Ik geef puppy en jonge hondencursus bij een kc. Ik heb een Lhasa in mijn groep gehad en vindt ze erg lastig te bereiken. Veel moeilijker dan de andere kleintjes. Ik ben best wat gewend wat eigenwijze honden betreft (ik heb zelf Engelse billen) maar ik kreeg geen contact.
Als je gehoorzaamheid en "werken" met je hond belangrijk vindt, dan zou ik voor een ander ras gaan. Een Cairn of een dwergpoedel (ik noem maar wat) zijn hier veel meer voor te porren.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Hihi.

On topic: al eens mee geweest met een wandeling van de rasvereniging bijvoorbeeld?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

misschien is een havannezer een optie die zijn wat makkelijker in de opvoeding.
Afbeelding
Marieke23

Dank julllie wel. Vactverzorging, dat snap ik, maar ik heb zelf jaren honden getrimd, dus dat kan ik vast nog wel. De Havanezer heb ik ook naar gekeken, maar wat ik uit het topic op dit forum heb gelezen kunnen die erg hyper en kefferig zijn...... en dat zoek ik nu juist niet. En ik had mij nb al aangemeld voor de Havanezer Club. De Lhasa heeft een langere snuit dan een Shih, vandaar dat ik niet voor de Shih ga. Het is lastig, maar ooit kom ik er wel uit, keuze is nu beperkt tot de Leeuw of de Lhasa, dus er is al veel afgevallen. Dank je voor de link Nanna, ga ik gelijk op kijken.
Marieke23

Dank je wel Nanna, ik ga contact opnemen met haar! Ik heb op internet toch echt een lhasa gevonden met een GG diploma, dus ze kunnen wel iets voor hun baas doen. Want ja, ik vind het wel leuk iets met een hond te doen.
Marieke23

heeeel duidelijk! ik ga denken.
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ruygemoor »

toen ik jonger was, heb ik eens 2 jaar op een grote kennel [50+] met lhasa apso's gewerkt.
ik ben zelf een herdermens, dus het was wel even wennen.
ze waren behoorlijk eenkennig, maar als ze je als verzorgster geaccepteerd hadden, weken ze niet van je zijde. in die zin waren ze erg baasgericht. pittige, vrolijke honden met veel energie.
weglopen deden ze niet mits ze de klik met jou hadden, ze hadden een prachtig gangwerk en het waren echte toverballen qua vachtkleur. heel bijzonder om weer te zien wat de volwassen kleur werd. ook een heel gezond ras.
de vacht in showconditie vergde erg veel werk natuurlijk, maar uitgeshowd gingen ze kort daar. ze konden behoorlijk wat kou aan in die kennels, maar warmte was niet hun ding.
o, ja, blaffen konden ze best. [kennel].
Marieke23

Leuk, mooi verhaal, helpt mij ook weer verder....
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Zelf heb ik twee coton's en kwam ik de lhasa apso alleen tegen op shows. Wat mij opviel is dat ze best groot zijn. Ze hebben net als de Coton ook een lange rug. Ik val wel voor dit type hond. Ik vond ze erg statig. Ben je dus opzoek naar een kleine hond dan valt de Lhasa wel groot uit. (net als mijn Cotons die zijn ook groter dan je denkt).
Afbeelding
gevni havanezers
ruygemoor
Zeer actief
Mijn ras(sen): sheltie en bordercollie.

Ongelezen bericht door ruygemoor »

Nanna schreef:
ruygemoor schreef:toen ik jonger was, heb ik eens 2 jaar op een grote kennel [50+] met lhasa apso's gewerkt.
Wat grappig. Was dat in Nederland?
ja, dat was in nl. bestaat nu niet meer. wonen nu in spanje. was een kennel van wereldfaam destijds. als je de naam wil weten kan ik je die wel pb-en.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

ruygemoor schreef:
ja, dat was in nl. bestaat nu niet meer. wonen nu in spanje. was een kennel van wereldfaam destijds. als je de naam wil weten kan ik je die wel pb-en.
Het was toch geen geheime kennel? ;)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Leonie. schreef:
ruygemoor schreef:
Het was toch geen geheime kennel? ;)
egwel dat is staatsgeheim hoor :pffff:
Afbeelding
Marieke23

Dank julloe wel, verschillende ervaringen dus. Nee, ik wil niet op topnivo sporten met een hond, dat lukt niet meer. Wel wil ik een hond ook bezig kunnen hoiden met denkspelletjes, dus niet alleen maar rennen zonder meer. Hoe zwaar kan een lhasa dan zijn, alsmze dus toch nog een wat forser formaat kinnen hebben. Op zich vind ik dat niet erg. Als ik een heel klein hondje zou willen hebben, ging ik wel voor de chi of een bolonka. Ik begrijp dat als de klik er is tussen baas en hond er wel degelijk een goede relatie met een lhasa opgebouwd kan worden. Zijn ze net zo ,,eigenwijs,, als teckels? Die ken ik vooral van.... wil jij als baas naar links, dan wil ik naar rechts, roep je me? Dan loop ik heel hard weg. Er zijn ook andere teckels, ik weet het, maar zo als ik het beschrijf, dat wil ik echt niet.
Marieke23

Drillen, niet mijn manier, wordt dat nog gedaan tegenwoordig? Ik weet hoe het in de jaren 70,80 ging, slipketting en zo. Zou ik nu dus niet meer doen. En, zeker weten bij een teckel werkt dat niet, bij een lhasa dus ook niet. Nanna je weet er veel van! Fijn. Het helpt mij echt. Begin steeds meer naar het leeuwhondje over te hellen.
Marieke23

Oh, Leonie, nee nog nooit mee gewandeld, wel een keer op een tentoonstelling gezien. Wandelingen worden bijna overal, van iedere vereniging, op plaatsen gehouden die zonder auto niet te bereiken zijn, helaas.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Vind je een Tibetaanse Terriër niks? Is een stuk leergieriger dan zo'n oer-oosters ras ;) Die ik ken (2) zijn vreselijk lieve, zachtaardige honden maar willen wel werken voor de baas. Ze zijn zo'n 35-40cm schofthoogte dus zijn ook geen al te grote honden.

Ik heb een half jaar een Shih Tzu opgevangen en, hoewel hij érg lief was, zat er 0,0 will to please in, tenzij er wat te vreten voor z'n platte bek werd gehouden :mrgreen: De intelligentie was er zeker wel, maar hij zag er geen heil in om dat te laten zien. Denk dat een Lhasa net zo'n instelling zal hebben.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

De Tibetaanse Terriër is ook een oer-oosters ras hoor :wink: Dat oosterse vind ik persoonlijk wel de charme van het ras ..... Lhasa of Tibetaan.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

flatcoat schreef:De Tibetaanse Terriër is ook een oer-oosters ras hoor :wink: Dat oosterse vind ik persoonlijk wel de charme van het ras ..... Lhasa of Tibetaan.
Ja maar ik vind ze minder stoïcijns dan de rassen-met-oosterse-namen. Die 2 die ik ken zijn iig gewoon vrolijk, huppelig en staan wat meer open voor contact, zeg maar ;)
Marieke23

Ik was juist op zoek naar een klein hondje, waarmee ik geen uren hoef te lopen als het een keer niet lukt. Vandaar dat ik op groep 9 uitkwam. En sorry, in het verleden twee tt gekend. Eentje beet de baas en de andere kon geen seconde alleen zijn. Overigens twee ervaren bazen die al jaren honden hadden. En ik denk zeker dat dit uitzonderingen zijn, maar toch.
Marieke23

Nanna schreef:
Marieke23 schreef:Drillen, niet mijn manier, wordt dat nog gedaan tegenwoordig? Ik weet hoe het in de jaren 70,80 ging, slipketting en zo. Zou ik nu dus niet meer doen. En, zeker weten bij een teckel werkt dat niet, bij een lhasa dus ook niet. Nanna je weet er veel van! Fijn. Het helpt mij echt. Begin steeds meer naar het leeuwhondje over te hellen.
Löwchen heeft iig een veel minder harde kop. Is meer een gezellig kameraadje daar waar de Lhasa de zelfbewuste begeleider is :LOL:
Als je niet veel ervaring hebt met honden zou ik voor het Löwchen kiezen.
Of ga gewoon eens kijken op een grote hondenshow op de dag dat rasgroep negen gekeurd wordt. Gezelschapshondjes. Wie weet word je wel verliefd op iets heel anders. Het is ook een mooie kans om eens met fokkers en liefhebbers te praten. :ok:
Zal ik ook een topic ervaringen met het leeuwhondje starten?
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Ik heb een Lhasa Apso gehad, Beau was een geweldig eigenwijs, eigengereid en een reteslim hondje.

Als hij je mocht ging hij door het vuur voor je en week geen moment van je zijde.
Liep vanaf pup altijd los en luisterde als een tierelier, was goed op stem te corrigeren en deed eigenlijk nooit kwaad. Kon uren dwalen, het zijn echte kilometervreters en hij vond ook echt alles leuk.

Tot ik een teefje erbij kreeg, toen werd hij reuagressief en dan komt het eigenwijze en eigengereide naar boven, je kon de horlepiep gaan dansen, hij kwam gewoon niet voordat hij zijn werk had afgemaakt. En dat was niet zo handig als hij bijvoorbeeld tegenover een rottweiler of stafford stond, ik scheet zeven kleuren en hij was voor de duvel niet bang.

Ze zijn wel erg waaks en blafferig, en ook daarin zijn ze moeilijk te stoppen. Het blaffen hield vaak pas op als hij vond dat het genoeg was :ugh: En toch als ik oud ben wil ik er weer eentje, ik hou zo van dat eigenwijze en ik doe liever mijn eigen ding hondjes, vandaar waarschijnlijk nu een Husky :engel: ik kan echt lezen en schrijven met zulke karakters.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

Marieke23 schreef:Ik was juist op zoek naar een klein hondje, waarmee ik geen uren hoef te lopen als het een keer niet lukt. Vandaar dat ik op groep 9 uitkwam. En sorry, in het verleden twee tt gekend. Eentje beet de baas en de andere kon geen seconde alleen zijn. Overigens twee ervaren bazen die al jaren honden hadden. En ik denk zeker dat dit uitzonderingen zijn, maar toch.
De tibetaanse terrier IS groep 9. En ja, ik denk echt dat die twee uitzonderingen waren.
Alleen zijn, na aanleren, ging hier prima. Agressie nada noppes. Wil om te pleasen enorm.
Ben benieuwd waar je op uitkomt.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Yeufke schreef:
Marieke23 schreef:Ik was juist op zoek naar een klein hondje, waarmee ik geen uren hoef te lopen als het een keer niet lukt. Vandaar dat ik op groep 9 uitkwam. En sorry, in het verleden twee tt gekend. Eentje beet de baas en de andere kon geen seconde alleen zijn. Overigens twee ervaren bazen die al jaren honden hadden. En ik denk zeker dat dit uitzonderingen zijn, maar toch.
De tibetaanse terrier IS groep 9. En ja, ik denk echt dat die twee uitzonderingen waren.
Alleen zijn, na aanleren, ging hier prima. Agressie nada noppes. Wil om te pleasen enorm.
Ben benieuwd waar je op uitkomt.
Hier gaat het ook prima. Kan alleen zijn, luistert goed en als ze 's nachts een keer er uit moet (wat zelden voorkomt) komt ze me boven wakker maken. Zelf slaapt ze beneden.
blacky
Zeer actief

kijk eens in het topic havanezers en ander bichon achtigen.
Afbeelding
gevni havanezers
blacky
Zeer actief

Afbeelding
gevni havanezers
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Elk ras kent uitzonderingen. Mijn TT is heerlijk oosters eigenwijs, kan prima alleen zijn, neemt als het zo uitkomt genoegen met een kort rondje, kan prima met kleine kinderen, totaal niet veeleisend en kan vreeeeeselijk lui zijn :lol1:
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
Marieke23

Excuses, tt ook groep 9, dat wist ik niet. Wist wel dat het eigenlijk herdershondjes zijn. Blacky, Dat topic heb ik 2 keer helemaal doorgelezen. Daardoor ben ik vd havanezer afgestapt en op de leeuw of de lhasa gekomen. Deze week ga ik bij een fokker van leeuwtjes kijken. Eerlijk gezegd ben ik zelf ook erg benieuwd waar ik op uit kom.
Laatst gewijzigd door Marieke23 op 14 mei 2017 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Marieke23

Hebben tt.s heel veel beweging nodig?
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”