Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overgewicht en ras

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Aantal honden: 1
Contacteer:

Overgewicht en ras

Ongelezen bericht door wolvster »

Van laatst verwonderde ik mij over het feit (?) dat sommige hondenrassen vaker overgewicht hebben dan andere.
Toen zag ik het satirische bericht over te dikke labradors in een ander topic en vroeg me wat dingen af.

Ik denk aan een aantal rassen zoals labradors, beagles, shih tzu's, een aantal spanielsoorten, franse en engelse bullen, etc.

Bouw, als 'tonvormige ribben' en een 'breed front' zal daar vast aan bijdragen.

Maar is het echt zo dat deze rassen genetische aanleg hebben voor overgewicht?
Dit onderzoek suggereert van wel, wat betreft de labrador:
https://www.scientias.nl/labrador-houdt ... zit-genen/

Is dit dan een onbedoeld bijeffect van het selecteren op andere eigenschappen?
Of heeft het ooit een functie gehad die nu niet meer nodig is?

En voor de andere rassen (en labs zonder dit specifieke gen die toch dik zijn) zijn dit rassen die eigenlijk meer beweging en/of minder eten nodig hebben dan de mensen die vaak voor deze rassen kiezen?

Wie kan me daar meer over vertellen?
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Overgewicht en ras

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik keek niet op van dit bericht. Bij paarden is het ook zo dat koudbloeden veel soberder zijn dan warmbloeden.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik hoorde deze week wel in een programma dat labradors een gen (of verstoorde gen, dat weet ik niet meer zeker)
hebben, waardoor ze gewoon meer honger hebben, dan goed voor ze is.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Tja als je een werkhond bent dan heb je daar ook een bepaalde spijsvertering bij. Dat stopt niet zo maar als je voor die kachel ligt natuurlijk. Het is niet een gen voor te dik zijn. Het is een gen voor een bepaalde activiteit waarbij een bepaalde activiteit van het darmstelsel hoort. Het is allemaal geen hogere wiskunde. Dit is gewoon géén goed wetenschappelijk onderzoek. Het mag de naam wetenschappelijk niet eens hebben volgens de normen voor wetenschappelijk onderzoek. Het is een volledig onlogische conclusie die niet wetenschappelijk is, maar waarschijnlijk goedpraterij van een eigen te dikke labrador met eveneens een te dikke baas die te lui is om er iets aan te doen.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Op enkele medische uitzonderingen na is een dikke hond gewoon een simpel gevolg van teveel vreten en te weinig beweging. Geldt voor mensen net zo :) En ja, als populaire rassen als Labradors en Beagles (want die zijn oh zo schattig) worden aangeschaft door mensen die er liever maar een kwartiertje per dag mee lopen, dan is het geen gek gevolg he.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Bullterriers zijn ook vaak standaard te vet

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

gyanty schreef:maar waarschijnlijk goedpraterij van een eigen te dikke labrador met eveneens een te dikke baas die te lui is om er iets aan te doen.
:U: Ik ben zelf keurig op gewicht en verdom het de honden zo weinig te voeren dat ze honger houden.
Een koekje of wat te kauwen onthoud ik ze ook niet.
:mrgreen: Deels omdat ik inderdaad te lui ben iedere maand een nieuwe bank op te halen omdat de andere uit frustratie opgevreten is.

Al onze poolhonden zijn dus dik, de pup is bijna altijd dik geweest. Die beesten functioneren nog net niet op lucht en ze hebben toevallig een erg goede eetlust.
Niko idem na zijn castratie, na jaren van ondergewicht.
Ik heb ze nog altijd voor m'n lol hoor.
Liever een beetje substantiële hoeveelheid voer en wat snaai dan een strak lijf.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

fes/lou schreef:Bullterriers zijn ook vaak standaard te vet

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

:mrgreen: Broodje bapao noem ik ze.
Snap ook wel waar het vandaan komt. Charlie is een bt kruising en bij haar zie je wanneer ze dik is nog haar ribben.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Maar de ene hond wordt wel veel makkelijker dik dan de andere. Suus en Isa zijn even groot, maar Isa blijft slank terwijl ze twee keer zoveel eten krijgt als Suus, en Suus is iets te mollig. Beiden bewegen ook evenveel. Er zal dus ook best een erfelijke component zijn die niet alleen met vraatzucht te maken heeft.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Sandra&co

Die van mij vreten best veel (Izzy 650 gram Smuldier en Sofi 200-300 gram per dag - daarnaast nog allerlei restjes/snacks) maar bewegen veel. Zo kan het ook. Gewoon lekker veel voeieren maar wel zorgen dat ze het kwijtraken. Zo doe ik het voor mezelf ook. Ik mag van mezelf best wat wegkanen maar dan moet er wel iets tegenover staan. Zowel honger lijden als dik zijn, zijn dan niet nodig. Maar goed, zolang het mijn honden niet zijn, moet iedereen zelf weten hoe vet ze hun pooch willen. Ik denk er hooguit het mijne van :)
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

De gemiddelde teckel heeft ook te veel vetjes. Ze hebben véél honger en krijgen (willen) niet altijd veel bewegen en hebben het bedelen en jatten tot een ware kunst verheven.

Mies houd ik ook niet superslank. Probeer wel op te letten want die rug is zo kwetsbaar. Maar als ze echt slank is dan heeft ze continue gillende honger en is wandelen niet meer leuk want ze is dan echt alleen maar bezig met eten zoeken. En 'eten' is dan een heel erg ruim begrip :kotz:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Uma is sneller dik maar die is dan ook gecastreerd. Ik kan Manu, wat toch ook wel een werkhond zou moeten zijn (:LOL:) voeren wat ik wil maar hij blijft schraal.
Ik vind ook niet dat wij nou zoveel lopen en toch blijven ze heel slank op het voer dat ze krijgen. Uma nu ook. Als je haar op vers zet wordt ze een tonnetje. Ze krijgen hier elke dag meerdere snacks. Ze zijn ook niet zo voergericht. Als je een hond hebt die continu eten wil lijkt me dat wel lastig.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

superslank hoeft voor mij ook niet, gewoon lekker gevuld is prima,
maar als ze echt te dik [vet] zijn, en rond schommelen en geen conditie hebben, dan hebben ze er last van,
en ik denk dat de ene meer aanleg heeft dan de ander, maar alles wat ze opeten komt toch van de mens, dus we kunnen het zelf in de hand houden wat betreft de honden,

ik heb zelf ook altijd trek en vindt alles lekker, maar ik groei ook overal van, dus stel ik voor mij ook grenzen,
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

De enige die echt dik werd van lucht was Dusty na haar castratie... vreselijk vond ik t. Verder nooit een van mn honden echt te dik geweest. Natuurlijk werd Xena wat dikker naarmate ze ouder werd en steeds minder ging bewegen maar niet te dik zoals Dusty.
Ik vind t zelf ook echt niet mooi te dikke honden vandaar dat ze ook prima op gewicht zijn hier imo.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Het is ook wel echt een kwestie van aanleg hoor, net als bij mensen. Ody en Sira waren beiden gecastreerd, maakten dezelfde wandelingen en kregen hetzelfde voer. Sira kreeg echt letterlijk 2x zoveel voer als Ody, terwijl ze maar een kilo of 4/5 zwaarder was.
Bij Ody moest ik altijd opletten dat ze niet te zwaar werd, ging echt heel snel bij haar en mocht absoluut niet ivm allerlei medische problemen.
Sira zou ik graag wat voller zien, maar die is echt dik te krijgen. Misschien als ik haar iedere dag patat met mayo zou geven. :engel:

Ik zie trouwens de laatste tijd enorm veel doodles met een enorme vierkante spekrug. Ook echt jonge honden van rond een jaar oud. :schrik:
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Belle schreef:Maar de ene hond wordt wel veel makkelijker dik dan de andere. Suus en Isa zijn even groot, maar Isa blijft slank terwijl ze twee keer zoveel eten krijgt als Suus, en Suus is iets te mollig. Beiden bewegen ook evenveel. Er zal dus ook best een erfelijke component zijn die niet alleen met vraatzucht te maken heeft.
Het scheelt ook enorm , Orson was altijd slank , bij Rio moest je veel meer opletten net als met Micron , Luus heeft ook minder aanleg dan Abra.

En dit is Sien , die is 13 jaar oud , vreet als een bootwerker en blijft er zo uitzien. Goed ze is nog wel steeds actief al is dat wel veel minder dan vroeger.
Maar goed daar hebben we haar eten dan ook op aangepast, ze eet nu nog maar een ons of 6/7 per dag en wat knabbels :mrgreen:

Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vraag me altijd af hoe je ziet of een hond honger heeft. Ik heb nog nooit een hond gehad die dat liet weten. Als het aan Apple ligt eet ze het hele poepveldje leeg, maar dat heeft alles te maken met het feit dat ze het gewoon heel erg lekker vindt (helaas) ipv dat ze honger heeft. Ze komt er gelukkig niet van aan en is desondanks niet dikker geworden na castratie.

Overigens kan je ook een labrador prima op gewicht houden. Ik geloof er echter wel in dat ze meer aan eten 'denken' dan andere hondenrassen.
Ook zijn er wel rassen die al gauw dik lijken, bv een FB of ook een bepaald type labrador.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco gaat bij de kastdeur lopen piepen als hij honger heeft. Maar goed, hij laat ook z'n eten staan als hij genoeg gehad heeft en er geen competitie voor voer is
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Oh, en Gait is er ook erg goed in om mij te laten weten dat het tijd voor avondeten is, al is dat naar mijn idee meer gewoonte dan gierende honger, zoals bij Elco
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

gyanty schreef:Tja als je een werkhond bent dan heb je daar ook een bepaalde spijsvertering bij. Dat stopt niet zo maar als je voor die kachel ligt natuurlijk. Het is niet een gen voor te dik zijn. Het is een gen voor een bepaalde activiteit waarbij een bepaalde activiteit van het darmstelsel hoort. Het is allemaal geen hogere wiskunde. Dit is gewoon géén goed wetenschappelijk onderzoek. Het mag de naam wetenschappelijk niet eens hebben volgens de normen voor wetenschappelijk onderzoek. Het is een volledig onlogische conclusie die niet wetenschappelijk is, maar waarschijnlijk goedpraterij van een eigen te dikke labrador met eveneens een te dikke baas die te lui is om er iets aan te doen.
Nanna schreef:Je kunt iedere hond met een goede eetlust te vet krijgen.
Labradors en Beagles hebben gewoon de pech dat ze vaak bij jonge gezinnen terecht komen waar eigenlijk te weinig tijd voor ze is. Tel daarbij de smekende ogen op en één en één is twee.
Dit dus.
Afbeelding
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Belle schreef:Maar de ene hond wordt wel veel makkelijker dik dan de andere. Suus en Isa zijn even groot, maar Isa blijft slank terwijl ze twee keer zoveel eten krijgt als Suus, en Suus is iets te mollig. Beiden bewegen ook evenveel. Er zal dus ook best een erfelijke component zijn die niet alleen met vraatzucht te maken heeft.
Dit dus.. Jop weegt 2,7 kilo en krijgt 2 x zoveel voer als Mica die 3,7 kilo weegt. Ze krijgen beide dezelfde beweging.
Ik krijg Miek niet slanker dan ze nu is of ik moet haar echt gaan uithongeren. En dat vind ik zielig dus dat doe ik niet :19: Ik heb dus een slank hondje en een dik hondje.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

gyanty schreef:Tja als je een werkhond bent dan heb je daar ook een bepaalde spijsvertering bij. Dat stopt niet zo maar als je voor die kachel ligt natuurlijk. Het is niet een gen voor te dik zijn. Het is een gen voor een bepaalde activiteit waarbij een bepaalde activiteit van het darmstelsel hoort. Het is allemaal geen hogere wiskunde. Dit is gewoon géén goed wetenschappelijk onderzoek. Het mag de naam wetenschappelijk niet eens hebben volgens de normen voor wetenschappelijk onderzoek. Het is een volledig onlogische conclusie die niet wetenschappelijk is, maar waarschijnlijk goedpraterij van een eigen te dikke labrador met eveneens een te dikke baas die te lui is om er iets aan te doen.
Volgens mij is dit exact de spijker op z'n kop. Honden zoals labs en beagles zijn gefokt op veel activiteit, en geef je die niet en krijgen ze ook nog eens een extra koekie, ja, dan krijg je van die bijzettafelhonden. Ik zie helaas ook nog wel eens moddervette podenco's, die 'niet los kunnen' (en dan dus blijkbaar maar genoegen moeten nemen met 3 keer per dag een kwartiertje aan de lijn), dat is hetzelfde verhaal.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Brindlecardi schreef:Ik vraag me altijd af hoe je ziet of een hond honger heeft.
Honger is iets anders dan trek in eten. Dat laatste hebben volgens mij alle honden vrijwel altijd, ik moet de eerste hond nog tegenkomen die iets heel lekkers afslaat, en ik denk dat de meeste honden zich bij onbeperkt vreten gewoon dood zouden eten. Honger hebben graatmagere hondjes op straat in het buitenland.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hanneke2 schreef:
Brindlecardi schreef:Ik vraag me altijd af hoe je ziet of een hond honger heeft.
Honger is iets anders dan trek in eten. Dat laatste hebben volgens mij alle honden vrijwel altijd, ik moet de eerste hond nog tegenkomen die iets heel lekkers afslaat, en ik denk dat de meeste honden zich bij onbeperkt vreten gewoon dood zouden eten. Honger hebben graatmagere hondjes op straat in het buitenland.
Als je kijkt in buitenlandse asielen waar honden onbeperkt eten krijgen, zie je dat dat wel meevalt ;-) Ja, je hebt er dan honden bij die structureel te veel eten, maar ze krijgen vaak natuurlijk ook erg weinig beweging. Er zijn echter ook veel honden gewoon goed op gewicht of zelfs wat dunnetjes. En daar zitten toch ook honden bij die echt honger hebben geleden.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hanneke2 schreef:Honger is iets anders dan trek in eten. Dat laatste hebben volgens mij alle honden vrijwel altijd, ik moet de eerste hond nog tegenkomen die iets heel lekkers afslaat, en ik denk dat de meeste honden zich bij onbeperkt vreten gewoon dood zouden eten. Honger hebben graatmagere hondjes op straat in het buitenland.
Mwah, hier op het forum heb ik vaak genoeg gelezen over moeilijk etende honden.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

DeDiana schreef:
Hanneke2 schreef:
Als je kijkt in buitenlandse asielen waar honden onbeperkt eten krijgen, zie je dat dat wel meevalt ;-) Ja, je hebt er dan honden bij die structureel te veel eten, maar ze krijgen vaak natuurlijk ook erg weinig beweging. Er zijn echter ook veel honden gewoon goed op gewicht of zelfs wat dunnetjes. En daar zitten toch ook honden bij die echt honger hebben geleden.
Toch is het maar de vraag waar dat aan ligt. Kúnnen die magere honden zich daar überhaupt wel dik vreten of zijn de omstandigheden zodanig dat dat voor hen onmogelijk is? Omdat hun lichaam het gewoon niet aan kan zetten (ziektes, wormen) of omdat de roedeldynamiek het niet toestaat, of omdat ze te gestrest zijn? De meeste van die magere honden komen namelijk al snel aan als ze een goed thuis krijgen en bij sommige moet je al snel opletten dat ze niet te dik worden (ondanks meer beweging en meer spieren).
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Zamunda schreef:
DeDiana schreef:
Hanneke2 schreef:
Toch is het maar de vraag waar dat aan ligt. Kúnnen die magere honden zich daar überhaupt wel dik vreten of zijn de omstandigheden zodanig dat dat voor hen onmogelijk is? Omdat hun lichaam het gewoon niet aan kan zetten (ziektes, wormen) of omdat de roedeldynamiek het niet toestaat, of omdat ze te gestrest zijn? De meeste van die magere honden komen namelijk al snel aan als ze een goed thuis krijgen en bij sommige moet je al snel opletten dat ze niet te dik worden (ondanks meer beweging en meer spieren).
Ja, er zullen allerlei factoren meespelen, waaronder zeker gezondheid en stress. Als je in asielen komt waar de honden in roedels leven, wordt er natuurlijk niet voor niets onbeperkt gevoerd. Eten is dan geen issue of iets wat verdedigd moet worden. Het staat overal in ruime hoeveelheden, de bakken zijn nooit leeg. Je ziet dan ook zowel ranghogere als ranglagere honden die te dik zijn of juist niet. Er zijn natuurlijk ook honden die uit verveling veel gaan eten. Maar een hond die zich dood vreet (letterlijk), dat heb ik nog nooit gehoord ;-) Hooguit op lange termijn omdat ze veel overgewicht hebben en daardoor klachten ontstaan.
Sandra&co

Hanneke2 schreef:Honger hebben graatmagere hondjes op straat in het buitenland.
Dat is zo ongeveer mijn zin als ze hier lopen schooien: "Jullie hebben geen honger, jullie hebben trék. Hondjes in Afrika, dié hebben honger." :mrgreen:
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Tobi had een tijdje wel honger. Toen was ik van drie keer voeren naar twee keer voeren gegaan. En hij opeens op straat van alles opvreten. Echt heel vervelend. Tot ik me bedacht dat ik die twee voedingen niet had verhoogd en hij dus veel minder eten per dag kreeg :roll: Toen ik die twee voedingen aanvulde was dat gevreet op straat ook meteen over.

Ik denk dat je inderdaad elke hond wel dik krijgt. De corgi's van mijn schoonouders zijn nu echt te dik. Maar ze krijgen niet veel eten, als ze minder krijgen dan gaan ze staan piepen en krijsen dat ze honger hebben. En dat geloof ik ook. Maar die honden krijgen nauwelijks beweging. Ze 'mogen' de tuin in en zelf hun ding doen, nou die monsters liggen de hele dag binnen te meuren. Toen mijn vriend nog thuis woonde gingen hij en ik regelmatig met die honden boswandelingen doen etc. Toen waren die beesten echt niet te dik. Schoonouders doen dit helaas niet hoe vaak we dit ook tegen ze zeggen.
_Esmee
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Rana was een lastige eter, zeker wanneer ze loops was of de tijd erna. Ze kon dan echt op het randje zitten van te mager. Dit tot ze gecastreerd werd, toen wilde ze wel gewoon haar eten en moest ik op gaan passen dat ze niet te zwaar werd. Als ik nu van Spetter vind dat ze wat aan de maat gaat zijn kan ik erop wachten dat ze haar eten gaat weigeren.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”