Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zijn er al nieuwe ontwikkelingen betreft DM bij honden ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Zijn er al nieuwe ontwikkelingen betreft DM bij honden ?

Ongelezen bericht door Rocco »

https://nl.wikipedia.org/wiki/Degeneratieve_myelopathie

Duitse herder fokkers die adverteren met DM vrije honden is dit serieus te nemen?
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Zijn er al nieuwe ontwikkelingen betreft DM bij honden

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Dat weet ik niet, hoe het bij Duitse Herders zit. Ik weet wel dat er steeds meer colliefokkers zijn die deze aandoening serieus nemen en erop laten testen voor met honden te fokken. Nog lang niet elke fokker hoor ;-) maar toch.

Je kunt ook niet zomaar elke hond met DM uitsluiten omdat die ook andere, goede, eigenschappen heeft. Het is wel zaak om zo'n hond te verparen aan een DM vrije hond (ook met goede eigenschappen). Dan krijg je "dragers" en geen lijders en kun je daarmee weer verder fokken. Dan hoef je dus niets uit te sluiten en ben je toch, binnen een paar generaties aan DMvrije honden.

Suzanne
Rocco
Zeer actief

Volgens mij weten vele fokkers niet eens dat er meerdere onbekende genen zijn die DM veroorzaken en dat dit zelfs ras gebonden kan zijn.....Dus er is zeer grote kans ook na deze al bekende test dat er DM ontwikkeld kan worden.....
Voor mij is het een leuk verkoop praatje voor naiëve puppie kopers.,
~Suzanne~
Zeer actief

Testen is altijd stap 1. Meten = weten. De clue is dat je daarna "de goede combi ouderdieren" moet maken. Maar, wat ik eerder al zei, een hond is niet alleen DM. Dus alle zaken rondom erfelijkheid en gedrag en uiterlijk moeten bij het fokken worden meegenomen. Het is een utopie dat DM in 1 generatie is uitgeroeid. Het kan technisch vast wel, maar dan gooi je het kind met het badwater weg als je alleen nog maar met DM vrije honden fokt. Ik zie er an sich geen probleem in om te fokken zelfs met een lijder, mits die hond verder zeer positieve "eigenschappen" heeft op gezondheidsvlak. Mits je die hond koppelt aan bij voorkeur een vrije hond. Maar zelfs als je eerst nog een paar generaties lijder x drager doet, en dan verder gaat met de dragers en die koppelt aan vrije honden... dan kun je toch op termijn DM laten verdwijnen (zoveel mogelijk), zonder alle andere goede eigenschappen van het ras weg te mikken. Er hoort alleen een lange termijnvisie bij.

Suzanne
Rocco
Zeer actief

...
Laatst gewijzigd door Rocco op 22 apr 2017 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Rocco
Zeer actief

Zoals ik aangaf zijn er meer onbekende genen die dm kunnen veroorzaken. Echter wordt er nu getest op 1 wat bekend is. Er zijn al honden geborendie uit dm vrije ouders die toch dm blijken te hebben .Ik zeg nergens dat testen niet goed is maar er dus meerdere onbekende genen zijn waar dus niet op getest kan worden
Rocco
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
Rocco schreef:Zoals ik aangaf zijn er meer onbekende genen die dm kunnen veroorzaken. Echter wordt er nu getest op 1 wat bekend is. Er zijn al honden die uit dm vrije ouders die toch dm blijken te hebben
Maar waar heb je die kennis vandaan? Van horen zeggen? Uit een wetenschappelijk artikel? Zelf bedacht? Op basis waarvan?

Ik ben blij dat er nu in elk geval 1 gen bekend is, bij de berner zelfs 2. Er zijn voor bvb PRA inmiddels 11 testen, betekend dat dat die honden geen PRA meer kunnen krijgen? Nee. Maar in elk geval niet de pra veroorzaakt door die specifieke genmutatie. Net zoals vrije Duitse herders in elk geval geen DM veroorzaakt door de SOD1 mutatie zullen krijgen. Mogelijk wel door een andere oorzaak, maar uit de literatuur blijkt dat die kans zeer klein is.
In Nederland is DM een veelvoorkomende aandoening volgens onderzoek onder dierenartsen, waarom dan die weerstand tegen testen?

Ken je die honden die toch DM bleken te hebben? Zijn die daadwerkelijk door middel van autopsie gediagnosticeerd met DM?
En ken je meer of minder honden die toch HD en/of ED bleken te hebben uit vrije ouders?

HD en ED is een andere discussie aangezien dit o.a door röntgenen foto,s op jonge leeft al aantoonbaar is en DM niet , want de gehele oorzaak is onbekend en er meerdere genen kunnen vertakken bij DM.

Via amerikaaanse forums is er veel meer informatie ik heb een paar jaar geleden wat opgeslaan op een andere computer ik zou deze binnenkort wel eens opzoeken.

Ook bevreemd het mij bv dat er op een stamboom van duitse herders nog steeds niet staat vemeld of beide ouder dieren DM vrij /lijder/ drager zijn, blijkbaar niet zo zeker van hun zaak of gooien het in de doofpot? En die test is daar nog steeds niet verplicht............

Van een fokker van duitse herders heb ik gehoord dat er pups zijn geboren die toch DM bleken te hebben uit DM vrije honden uit de al bekende test. en dit is niet zomaar iemand die onzin vertelt.
Laatst gewijzigd door Rocco op 22 apr 2017 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik ken toch wel een aantal honden die vrij getest waren op DM (dit gen), maar wel klachten gelijk aan DM kregen. En nee, die hebben geen autopsie gehad, daar hadden de eigenaren absoluut geen behoefte aan na het inslapen. Wel waren andere mogelijke oorzaken uitgesloten (zoals bijvoorbeeld rug). Dus het was niet DM veroorzaakt door dit gen, maar qua symptomen kwam het overeen. Inge O heeft ook wel eens een stuk geschreven over het testen van DM en het nut daarvan.

DM is geen verplichte test, vandaar dat het nergens staat Rocco. Net als dat de rug geen verplichte foto hoeft, maar dat doen een hoop fokkers tegenwoordig wel.

Ik ben voor het testen, maar ik vind ook dat men er erg in doorslaat en mensen die een hond met die klachten hebben, maar die volgens de test vrij horen te zijn worden zowat aan de schandpaal genageld. Het kan niet en zal wel gewoon ouderdom zijn. Maar ik snap niet wie er weerstand tegen hebben? De leden van de VDH? Een hoop fokkers die ik ken testen er al een tijd op.
Rocco
Zeer actief

TessaThomas schreef:Ik ken toch wel een aantal honden die vrij getest waren op DM (dit gen), maar wel klachten gelijk aan DM kregen. En nee, die hebben geen autopsie gehad, daar hadden de eigenaren absoluut geen behoefte aan na het inslapen. Wel waren andere mogelijke oorzaken uitgesloten (zoals bijvoorbeeld rug). Dus het was niet DM veroorzaakt door dit gen, maar qua symptomen kwam het overeen. Inge O heeft ook wel eens een stuk geschreven over het testen van DM en het nut daarvan.

DM is geen verplichte test, vandaar dat het nergens staat Rocco. Net als dat de rug geen verplichte foto hoeft, maar dat doen een hoop fokkers tegenwoordig wel.

Ik ben voor het testen, maar ik vind ook dat men er erg in doorslaat en mensen die een hond met die klachten hebben, maar die volgens de test vrij horen te zijn worden zowat aan de schandpaal genageld. Het kan niet en zal wel gewoon ouderdom zijn. Maar ik snap niet wie er weerstand tegen hebben? De leden van de VDH? Een hoop fokkers die ik ken testen er al een tijd op.

Ik denk dat het toch een commerciële gedachte achter zit dat het nog steeds niet verplicht is bij de VDH. Er zijn nog al een groot precentage lijders en dragers wat ik heb vernomen en nog steeds laten een een aantal fokkers hun honden nog steeds niet testen op DM,...
TessaThomas
Zeer actief

Dat is met de ruggen ook zo, Rocco. Ik ken eerlijk gezegd geen honden die met die test lijder zijn, wel drager, maar vooral veel vrije. Maar die andere zal je wel niet horen, net als honden met 8e rugwervels. ;) Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn honden ook niet getest zijn op DM. De reu komt uit een vrije moeder en nestgenootjes die getest zijn, zijn ook vrij. Teefje komt uit vrije combinatie.
Rocco
Zeer actief

TessaThomas schreef:Dat is met de ruggen ook zo, Rocco. Ik ken eerlijk gezegd geen honden die met die test lijder zijn, wel drager, maar vooral veel vrije. Maar die andere zal je wel niet horen, net als honden met 8e rugwervels. ;) Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn honden ook niet getest zijn op DM. De reu komt uit een vrije moeder en nestgenootjes die getest zijn, zijn ook vrij. Teefje komt uit vrije combinatie.
Klopt een paar jaar geleden is er genoeg gediscusseerd op het bekende Duitse Herder forum
waar gevraagd werd o.a of de VDH eens mee wou gaan in discussie,maar uiteraard geen reactie toen ook rondom vele fokkers bleef het angstvallig stil. Wat ik mij nog wel herinner dat er een dabase was van geteste dieren HD/ED/DM maar van vele dieren was er al lang niet alle informatie omtrent DM.

Hier nog de link van radar.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -dna-test/

Dit is de stamboom van het zwarte reutje. en heel jong reutje die al DM heeft !!!!!

https://nl.working-dog.com/dogs-details ... -del-Perro
Laatst gewijzigd door Rocco op 22 apr 2017 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Rocco
Zeer actief

Mizzsylver schreef:
Rocco schreef:
TessaThomas schreef:Dat is met de ruggen ook zo, Rocco. Ik ken eerlijk gezegd geen honden die met die test lijder zijn, wel drager, maar vooral veel vrije. Maar die andere zal je wel niet horen, net als honden met 8e rugwervels. ;) Nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn honden ook niet getest zijn op DM. De reu komt uit een vrije moeder en nestgenootjes die getest zijn, zijn ook vrij. Teefje komt uit vrije combinatie.
Klopt een paar jaar geleden is er genoeg gediscusseerd op het bekende Duitse Herder forum
waar gevraagd werd o.a of de VDH eens mee wou gaan in discussie,maar uiteraard geen reactie toen ook rondom vele fokkers bleef het angstvallig stil. Wat ik mij nog wel herinner dat er een dabase was van geteste dieren HD/ED/DM maar van vele dieren was er al lang niet alle informatie omtrent DM.

Hier nog de link van radar.

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... -dna-test/
Deze hond was inderdaad DNA getest als lijder. Maar de symptomen werden veroorzaakt door een andere aandoening, waar de hond ook aan is overleden.
Dat hondje bleek dus idd lijder te zijn...........

Waar is deze hond aan overleden en welke symptomen is daar via ook een link ergens over te lezen ??
TessaThomas
Zeer actief

Op dit forum inderdaad! Het kost alleen wat zoekwerk, maar ik heb het pas nog gelezen. ;)

Maar voorzichtig met iets DM noemen, is wel iets anders als iemand aan de schandpaal nagelen. ;) Voorzichtigheid vind ik alleen maar goed, maar iemand 'aanvallen' erom gaat mij wel veel te ver.
Rocco
Zeer actief

TessaThomas schreef:Op dit forum inderdaad! Het kost alleen wat zoekwerk, maar ik heb het pas nog gelezen. ;)

Maar voorzichtig met iets DM noemen, is wel iets anders als iemand aan de schandpaal nagelen. ;) Voorzichtigheid vind ik alleen maar goed, maar iemand 'aanvallen' erom gaat mij wel veel te ver.
Ik weet nog wel dat een bepaalde fokker hun honden niet wou laten testen op DM omdat het onzin was....je kan makkelijk zo,n test doen en dan niet in de publiciteit gooien omdat het niet verplicht is en afdoen als onzin :pffff:

Maar nou blijkt van deze bepaalde fokker toch hondjes rondlopen die DM lijder zijn .... :roll:
Rocco
Zeer actief

Er wordt alleen getest op de het SOD1 gen voor nog geen 40 euro , altijd goed om hier op testen maar uitsluiting is niet gegarandeerd.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Uit onderzoek bij de duitse herder bleek dat van de vrij geteste honden toch nog 5.2 % het kregen............En nee ik heb het onderzoek niet bewaard.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Rocco schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Degeneratieve_myelopathie

Duitse herder fokkers die adverteren met DM vrije honden is dit serieus te nemen?
Hoe bedoel je bovenstaande? Want als een ouder dier vrij is getest dan mag een fokker toch van eigen hond zeggen dat deze DM vrij is?

Ik quote een stukje hierover wat ik op internet las "Omdat de genen variëteit belangrijk is in ons Oudduitse Herderras moet men wel goed met de uitslagen van DM om gaan. Dus niet alleen nog maar DM vrije honden inzetten. Want die mooie vrije hond kan mogelijk ook allerlei andere ziektes bij zich dragen die de DM lijder/drager weer niet bij zich draagt. Dit wordt vaak pas na enkele generaties zichtbaar, veel te laat dus om die bloedlijnen, die we uit de fok geweerd hebben, dan nog terug te halen. Vrees dus niet om een lijder of drager van DM te gebruiken. Een lijder x vrije hond zal alleen dragers geven. Een drager x vrije hond zal dragers en vrije pups geven. Deze pups kunnen al in het nest getest worden. Als men dan een vrije pup aanhoudt is DM geëlimineerd en is de genenvariëteit gespaard gebleven. Dit is van levensbelang voor het voortbestaan van het ras!

Belangrijk is wel dat je geen DM lijders geboren wilt laten worden!"

Met dat laatste ben ik het overigens wel eens, maar dan zullen fokkers dus wel ouder dieren moeten testen om zoveel mogelijk uit te kunnen sluiten.
Waarom de DM test bij de Duitse herders nog niet verplicht is, snap ik eerlijk gezegd niet. En misschien is dat omdat de testen toch niet 100% betrouwbaar zijn?
~Suzanne~
Zeer actief

blondie schreef:
Rocco schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Degeneratieve_myelopathie

Hoe bedoel je bovenstaande? Want als een ouder dier vrij is getest dan mag een fokker toch van eigen hond zeggen dat deze DM vrij is?

Ik quote een stukje hierover wat ik op internet las "Omdat de genen variëteit belangrijk is in ons Oudduitse Herderras moet men wel goed met de uitslagen van DM om gaan. Dus niet alleen nog maar DM vrije honden inzetten. Want die mooie vrije hond kan mogelijk ook allerlei andere ziektes bij zich dragen die de DM lijder/drager weer niet bij zich draagt. Dit wordt vaak pas na enkele generaties zichtbaar, veel te laat dus om die bloedlijnen, die we uit de fok geweerd hebben, dan nog terug te halen. Vrees dus niet om een lijder of drager van DM te gebruiken. Een lijder x vrije hond zal alleen dragers geven. Een drager x vrije hond zal dragers en vrije pups geven. Deze pups kunnen al in het nest getest worden. Als men dan een vrije pup aanhoudt is DM geëlimineerd en is de genenvariëteit gespaard gebleven. Dit is van levensbelang voor het voortbestaan van het ras!

Belangrijk is wel dat je geen DM lijders geboren wilt laten worden!"

Met dat laatste ben ik het overigens wel eens, maar dan zullen fokkers dus wel ouder dieren moeten testen om zoveel mogelijk uit te kunnen sluiten.
Waarom de DM test bij de Duitse herders nog niet verplicht is, snap ik eerlijk gezegd niet. En misschien is dat omdat de testen toch niet 100% betrouwbaar zijn?
Hier ben ik het ook wel mee eens, maar ik weet ook dat zelfs een hond die genetisch als drager getest is, de ziekte toch kan ontwikkelen. En het zal wel vloeken in de kerk zijn ;-) maar ik kan me ZELFS voorstellen dat je als fokker eerst combinaties wilt maken lijder x drager, om dan via drager x drager naar drager x vrij te gaan. Natuurlijk kun je, zoals ik eerder aangaf, meteen naar lijder x vrij. Maar... daamee gooi je mijns inziens het kind met het badwater weg omdat een DM-lijder in andere opzichten een prima hond kan zijn. Die "eigenschappen" wil je soms behouden. Je kunt theoretisch wel per direct alle lijders uit je populatie weren maar wie weet wat voor shit je dan binnenbrengt door alleen maar te kijken naar DM en dan dus alleen nog amar met vrije honden te fokken. Wie weet welke ellende je dan inbregt omdat de DM-vrije honden DAAR dan weer net lijder van blijken te zijn na een aantal jaren.

Hoe graag ik ook per direct alle ernstige aandoeningen uit een ras zou willen zien, ik denk dat dat de genenpopulatie geen goed doet. En dat je dus als fokker een plan moet maken om er binnen een x-aantal generaties voor te zorgen dat jouw lijnen vrij zijn van DM. Maar goed, een hond is meer dan DM, dus je moet alle factoren in overweging nemen bij fokken.

Suzanne
Rocco
Zeer actief

Je kan adverteren wat je wilt maar het alleen laten testen op het SOD1 gen biedt geen uitkomst dat de pups geen DM kunnen krigen of ontwikkelen voordat je reageerd èerst aar eens verdiepen in alle posts nog maar eens na lezen...,

Dus duitse herder fokkers die een verkoop praatje hebben DM vrije ouders ( dus alleen getest op SOD gen)
neem ik niet serieus omdat aangetoond is dat er meerdere genen DM kunnen veroorzaken en zelfs ras gebonden is..

Via de zoek functie hier is er ook al genoeg over geschreven en uitgelegd.

Ik ben in de markt op een DH pup te nemen maar gezien te veel medische gebreken van dit ras en gepruts bij diverse fokkers zie ik er toch helaas van af.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Mizzsylver schreef: ELKE aandoening waarop getest kan worden kan een hond alsnog krijgen, maar de kans is wel een stuk kleiner bij een vrij geteste hond.
Dat is ook wel wat kort door de bocht, het verschilt per aandoening hoeveel zekerheid een DNA-test geeft.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”