Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boerboelfokster

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

djinnie
Actief

Re: Boerboelfokster

Ongelezen bericht door djinnie »

In eerste instantie dacht ik, als het ras zo ongezond is èn je leest je een beetje afdoende in als pupkopers, dan heb je ergens natuurlijk ook eigen onderzoeksplicht, daar waar de fokker meldingsplicht heeft. Dus even gegoogled op gezondheid boerboel en er is praktisch niets te vinden. Rasgeschiedenis: check. Karakter: check. Uiterlijk: check. Eén fokker vond ik die melding maakte van HD/ED en oogproblemem, maar verder niets...

Het HD en ED gebeuren lijkt me bij zo'n kolos logisch om in gedachten mee te nemen en, zoals ik las, zijn de ouderhonden daar wel op getest (alleen veel te vroeg, dus vrij zinloos).

Maar er speelt dus nog meer, gezien 1 pup 5 erfelijke aandoeningen heeft. De fokker èn de rasvereniging blijven hierin de in gebreke, want zij melden er nauwelijks iets over (als ik het artikel mag geloven). Voor de fokker is dat in dit geval van belang, wamt zij heeft meerdere zieke pups verkocht en is nu de sjaak, althans dat hoop ik.

Maar jemig. Als ik lees dat het ras is opgebouwd uit minder dan 100 honden, dekreuen ongelimiteerd mogen worden gebruikt en er dus ook veelvuldig gebruik wordt gemaakt van een select aantal reuen, dan is dat ook vragen om problemen, lijkt me...

Wat een beerput zo weer...
Dag papa, geef je mama een dikke knuffel?
~21-11-1952 †08-05-2017
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

djinnie schreef:In eerste instantie dacht ik, als het ras zo ongezond is èn je leest je een beetje afdoende in als pupkopers, dan heb je ergens natuurlijk ook eigen onderzoeksplicht, daar waar de fokker meldingsplicht heeft. Dus even gegoogled op gezondheid boerboel en er is praktisch niets te vinden. Rasgeschiedenis: check. Karakter: check. Uiterlijk: check. Eén fokker vond ik die melding maakte van HD/ED en oogproblemem, maar verder niets...

Het HD en ED gebeuren lijkt me bij zo'n kolos logisch om in gedachten mee te nemen en, zoals ik las, zijn de ouderhonden daar wel op getest (alleen veel te vroeg, dus vrij zinloos).

Maar er speelt dus nog meer, gezien 1 pup 5 erfelijke aandoeningen heeft. De fokker èn de rasvereniging blijven hierin de in gebreke, want zij melden er nauwelijks iets over (als ik het artikel mag geloven). Voor de fokker is dat in dit geval van belang, wamt zij heeft meerdere zieke pups verkocht en is nu de sjaak, althans dat hoop ik.

Maar jemig. Als ik lees dat het ras is opgebouwd uit minder dan 100 honden, dekreuen ongelimiteerd mogen worden gebruikt en er dus ook veelvuldig gebruik wordt gemaakt van een select aantal reuen, dan is dat ook vragen om problemen, lijkt me...

Wat een beerput zo weer...

Bij heel veel fokkers van heel veel rassen is weinig tot niets terug te vinden over rasspecifieke aandoeningen. En als er al iets over op hun veelal ronkende websites staat, dan wordt het ook nog gebagatelliseerd of afgedaan met de opmerking dat zij er op testen.
En bij testen kan gesjoemeld worden. Zo is er bij de collies een rasspecifieke dna-PRA-test (Rcd2) die 100% garantie biedt op de uitslag. En zijn er fokkers die in plaats daarvan de algemene PRA-test laten afnemen.
Ja, lollig, omdat die niet de genen herkent bij de collie geeft die test altijd een 100% negatieve uitslag. Zo kan ik ook testen. :roll:
En dan heb ik het nog niet eens over fokkers die zéggen dat ze testen maar het niet doen.
Maar je kan van een doorsnee pupkoper niet verwachten dat zij dit weten dus die onderzoeksplicht bij de koper is in de hondenwereld ook een wassen neus. Veel fokkers ontkennen gewoon het gevaar van inteelt en het fokken met gesloten stamboeken. Zoals een gerenommeerde colliefokster in volle ernst ooit tegen mij beweerde: 'ja bij mensen is inteelt niet goed, maar honden zijn heel andere wezens dan mensen. Inteelt bij honden is helemaal niet erg.'
L*l er maar tegen. :ugh:

Ik ben het vaak niet eens met Dier&Recht omdat ze nogal ongenuanceerd zijn over de hele georganiseerde kynologie, en er zijn genoeg goede fokkers die hun stinkende best doen, maar ook omdat ze met een complete kruistocht tegen rashonden en rashondenfokkers bezig zijn maar ze durven hun vingers niet te branden aan de broodfokkers. Want die rennen heel snel naar de rechter met een aanklacht wegens smaad en Dier&Recht heeft geen lef om tegen hen op te treden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maar zware hd komt niet maar zo aanwandelen hoor die is er met 7 maanden ook al
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vraag me sowieso heel erg af waarom mensen een rashond kopen als ze een gezonde hond willen. Bepaalde rassen dan natuurlijk. Kijk. Ik zou een Frans bulletje best schattig vinden hoor. Maargoed, zou mijn hart nooit verpanden aan een bulletje om dan die ellende door te maken. Volgens mij zijn boerboelen helemaal niet zo gezond. De boerboelen van dit forum zijn allemaal al weer dood toch? Hoe oud worden die honden nu helemaal? Loodzwaar, breed, gekke overbouwde ruggen en dan geen enkele rasvereniging die er bovenop zit. Tja. Ik weet niet hoor.

Dus erg maar waar. Hier alleen hele bepaalde rashonden want verder begin ik er echt niet aan. Geen enkele breedbek want die zijn of allergisch of vallen fysiek uit elkaar.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”